Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motor verhit

Motor verhit 07 juni 2015 20:58 #633555

Mijn Yanmar motor slaat na 1/2 uur op 2500 toeren in alarm.
Desondanks er genoeg zeewaterkoeling is, de koelvloeistof +- 60 graden, de motor rond de 80 graden.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor verhit 07 juni 2015 21:05 #633558

Het probleem kan een defecte temp.sensor zijn. Ook kan de thermostaat aan zn einde zijn

deze zijn afzonderlijk te testen als je ze even demonteert
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor verhit 08 juni 2015 05:26 #633579

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
pmelliott schreef :
Mijn Yanmar motor slaat na 1/2 uur op 2500 toeren in alarm.
Desondanks er genoeg zeewaterkoeling is, de koelvloeistof +- 60 graden, de motor rond de 80 graden.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn ?

Hoe, en waar heb je dat gemeten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor verhit 08 juni 2015 05:57 #633582

De koelvloeistof meet ik met een digitale priemthermometer in het expantievat van de koelvloeistof, voor de motor leg ik dezelfde priemthermometer tegen de motorwand
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor verhit 08 juni 2015 06:47 #633598

pmelliott schreef :
De koelvloeistof meet ik met een digitale priemthermometer in het expantievat van de koelvloeistof, voor de motor leg ik dezelfde priemthermometer tegen de motorwand

Het probleem is natuurlijk dat als je geen circulatie heb van koelvloeistof, bv door defecte thermostaat of door verstopping/kalk dat de temperatuur van de koelvloeistof in het exansievat ver onder de werkelijke temperatuur blijft.

Ook methode van thermometer tegen motorblok lijkt me niet erg nauwkeuring: motor wordt van binnen veel warmer dan van buiten en bovendien krijg je nooit echt goed contact.

Je kan je temperatuursensor eruit halen en in een bak kokend water hangen samen met je thermometer en dan kijken of het alarm afgaat, vervolgens water af laten koelen, dan weet je bij welke temperatuur van de koelvloeistof het alarm gaat.

Succces,
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor verhit 08 juni 2015 07:25 #633601

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7044
Bij mijn Yanmar gebeurde hetzelfde. Oorzaak bleek het electrische circulatiepompje van de (Martec) intercooler te zijn. Dat pompje haalde minder dan de helft van de opbrengst waarvoor het was ontworpen. De signaalgever van het warmte alarm heb ik getest zoals in dit topic is beschreven. Het pompje heb ik getest door het met slangen in een emmer te laten draaien en de opbrengst in 1 minuut te meten. Ik vaar nu al jaren zonder intercooler en laat de motor nu rechtstreeks koelen met buitenwater.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor verhit 08 juni 2015 07:38 #633605

Een voor interkoeling gedachte motor direct met buitenwater koelen lijkt mij geen erg verstandig besluit.

De motor is gemaakt voor een (koelwater) temperatuur van ergens nabij de 85ºC. De bedoeling is dat er koelvloeistof circuleert.

Buitenwater zout begint versterkt ketelsteen af te zetten bij zo´n 55ºC.
Buitenwater zoet begint hiermee bij rond de 70ªC

Wanneer dit buiten water door een warmtewisselaar gaat komt de temperatuur ervan nooit boven de 40ºC. Dus ook in de warmte wisselaar geen ketelsteenafzetting.

Je bemerkt de ketelsteenafzetting pas na geruime tijd, afhankelijk van motortijd kan dat best een aantal jaren zijn.
Maar dan ben je wel te laat met actie ondernemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl