stadjer schreef :
Ik proef hierachter een ander probleem: diefstal schade lijkt moeilijk verzekerbaar en/of de verzekering keert niet uit.
Kunnen slachtoffers hiervan misschien een indruk geven van waar de uitkering precies op geweigerd wordt? Is het bij voorbaat al uitgesloten in de polis, vinden ze de sloten ondeugdelijk, de ligplaats of iets anders? Het lijkt me niet de bedoeling dat we steeds onze boten leeg moeten halen als we die in de haven achterlaten.
Een collega van me woont in de VS en de fiets van zijn dochter was vorig jaar uit de tuin gestolen. Zijn reactie was iets van: "tja, had je je fiets daar maar niet neer moeten zetten en waarom stond ie niet op slot?". De reactie van zijn (Amerikaanse) vrouw: "waar halen die $#@$-ers het lef vandaan om in mijn tuin de spullen van mijn kinderen te jatten?"
Ik zou altijd aangifte doen van diefstal, hoe zinloos het misschien ook lijkt. Als we daar collectief mee zouden stoppen dan zal de indruk ontstaan dat er helemaal geen diefstal probleem op het water is en handhaving die kant op mogelijk (nog) minder worden...
Ik begrijp het best dat iemand niet veel zin heeft om aangifte te doen, als er weinig kans is dat er ook maar iets mee gedaan wordt. Maar toch zou ik het doen, al was het alleen maar om de politie niet de kans te geven te zeggen: De criminaliteit is gedaald, want we hebben veel minder aangiftes binnengekregen.
Zelf vorig jaar nog aangifte gedaan van diefstal van mijn fiets, alhoewel ik heel goed weet dat er weinig tot niets mee gedaan kan en zal worden.
De beste diefstalpreventie is de sociale controle en de oplettendheid van de buren.
In deze tijd van digitale fototoestellen in alle gsm's smartphones en tablets zou het een koud kunstje moeten zijn om als je iets verdacht ziet het vast te leggen.
En nog een goede tip, zet je naam of de naam van je boot op alles wat los ligt in je boot,
dat maakt het minder gemakkelijk verkoopbaar (dus minder interessant voor het boevengilde), en moest het ooit gevonden worden is het gemakkelijker herkenbaar voor jou.