Ik neem aan dat je zelf bij de aankoop keuring aanwezig was? Als er niets over vermeld staat in het keuringsrapport geeft dat alleen maar aan dat er veel elektrisch geweld heeft plaats gevonden in de tussentijd.
Een keuring is een momentane constatering van de actuele situatie en toestand, je kan een surveyor dus nooit aanspreken op schade die later ontstaan is. Aangezien een surveyor geen erkend installateur is kan hij geen sluitend oordeel geven over de elektrische installatie, hoogstens advies over een eventueel vervolgtraject.
Het kan heel goed zijn dat de randaarde op de wal aansluiting van de haven compleet weg is of erg slecht. In dat geval is de haven aansprakelijk. Je kan een installateur d.m.v. een losse stekker laten meten of die aansluiting in orde is, daar hoeft niets voor uit elkaar (1/2 uur werk). Ik zou dat dan niet van te voren mededelen, anders mag het waarschijnlijk niet, zodat ze vliegensvlug het kunnen herstellen en jij in je hemd staat.
Ik heb alles al gehad, 380V op 220, losse nul in de 380, weg gebrande aarde etc. Dat heeft bij veel schepen enorm veel schade opgeleverd en gevechten om het vergoed te krijgen. Niets is onmogelijk. Vooral een losse aarde kan een oorzaak zijn.
Je verzekering is heel duidelijk: die dekt dit niet! Een rechtsgang is de enige manier om het mogelijk vergoed te krijgen. (en nooit meer welkom in die haven)
Het probleem is dat zij altijd zullen wijzen op een inferieure installatie aan boord, je kan dit ondervangen door een erkende installateur een meetrapportje op te laten stellen m.b.t. de lekstromen en aarding aan boord.
Wil je ooit kans maken op vergoeding, moet je aan gedegen dossieropbouw doen.