Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ankerlier bedrading

ankerlier bedrading 01 juli 2015 10:01 #640419

  • vdstad34
  • vdstad34's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Ik vaar een Compromis 888, nu heb ik daar een ankerliertje Lewmar V700 voor gekocht, de bedrading hiervoor moet voor 18 meter 16mmq zijn.Ik had de verkeerde dikte 10mmq maar je moet de heen en terug kabellengte rekenen hier 17m.Ik heb de overbelastingschakelaar en de verdeelcontractor boven de motorruimte geplaatst, ik wil de kabels verder 25mmq maken 2m totaal. + naar de accuschakelaar via de zekeringschakelaar naar de contractor en de - rechtstreeks naar de startaccu.Of is 16mmq ook genoeg? Volgens de beschijving moeten er ook nog zekeringen in de 16mmq kabels. Nu weet ik ook niet hoe de ankerlierkabels 6mmq via zekeringhouders op de 16mmq aan te sluiten in het ankerluik.

Ik hoop dat iemand me hierover kan adviseren. :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerlier bedrading 01 juli 2015 14:22 #640477

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Als je de ruimte ervoor hebt, zou ik kiezen voor een accu dichtbij de lier, laden kan met eenvoudige bedrading en spaart je hoop dure kabel.
Wat betreft de zekering zou je moeten kiezen voor een mes-zekering voor een mespatroon ben je al gauw een tientje kwijt.

Jan
Laatst bewerkt: 01 juli 2015 14:24 door kaaiman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ankerlier bedrading 01 juli 2015 16:37 #640507

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
kaaiman schreef :
Als je de ruimte ervoor hebt, zou ik kiezen voor een accu dichtbij de lier, laden kan met eenvoudige bedrading en spaart je hoop dure kabel.
Wat betreft de zekering zou je moeten kiezen voor een mes-zekering voor een mespatroon ben je al gauw een tientje kwijt.

Jan
Helemaal mijn keuze...:silly:

Verstuurd vanaf een te kleine terrorfoon op de Noordzee, typ fouten zijn dus standaard.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerlier bedrading 01 juli 2015 17:23 #640523

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 13835
is mis de relais...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ankerlier bedrading 01 juli 2015 17:40 #640529

WADnWIND schreef :
...Helemaal mijn keuze...:silly:...
Niet de mijne.
Voor 14m 25-kwadraat was ik ongeveer evenveel kwijt als voor een accu. Moet er nog een lader bij. Storingsgevoelig, en na zoveel jaar een nieuwe accu.
Gewoon op de startaccu aansluiten.
Laatst bewerkt: 01 juli 2015 17:41 door Free Bird overleden 2016.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerlier bedrading 01 juli 2015 17:48 #640531

Met Free Bird eens.
Of je nu dunne of dikke kabels trekt maakt weinig uit.
Kabels wegen beduidend minder dan een accu (in het uiteinde van een schip)
Relais bij de andere elektra en een bedieningsdraadje (milie amperes) waarmee je vanaf de helmstok/stuurwiel kunt bedienen en ook over het hele schip kunt lopen.

Geen corroderende schakelaars nabij de altijd natte ankerkluis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerlier bedrading 01 juli 2015 21:16 #640611

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18267
kaaiman schreef :
Wat betreft de zekering zou je moeten kiezen voor een mes-zekering voor een mespatroon ben je al gauw een tientje kwijt.
Voor zwaardere zekeringen kan ik de 'ANL-zekeringen' aanbevelen. Deze zijn overal verkrijgbaar, in diverse Amperages. Zelf gebruik ik deze van Vetus:

Onder de onderste moeren komen de kabelogen, zodat je de zekering kan uitwisselen zonder de bekabeling los te hoeven halen. Maar er zijn ook van andere merken ANL zekeringen en -houders te koop. Zorg ook altijd voor een reservezekering aan boord, al is de ankerlier natuurlijk minder kritisch.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 01 juli 2015 21:16 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ankerlier bedrading 02 juli 2015 04:19 #640634

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
Accu achterin met lompe dikke kaels naar voren blijft technisch een onwenselijke zaak: ondanks 35 of 70 mm² blijf je verlies houden . Bij 100-200 Amp kan dat verschil maken. Vast wel iemand die dat ff uitrekend. En optima accu voorin zal niet het gewicht probleem zijn. Kabels trekken door het schip en de kabels zelf kosten heelwat meer dan die eene accu.

Verstuurd vanaf een te kleine terrorfoon op de Noordzee, typ fouten zijn dus standaard.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerlier bedrading 02 juli 2015 10:22 #640723

IlCigno,

Vind je die meszekeringen niet een beetje onhandig?
Wanneer je met het anker bezig bent ga je niet graag zoeken naar zekeringen, met grote kans dat je net vorige keer de laatste hebt gebruikt.
Het is vrijwel altijd met ophalen dat de zekering aanspreekt en dan blijf ik graag in de buurt van de helmstok.

Ik anker veel (altijd in m´n eentje) en het gebeurt regelmatig dat een zekering aanspreekt.
Het motortje heeft niet zoveel vermogen, net genoeg om totale ketting en anker te tillen.
Nominaal stroomverbruik in de buurt van 60A.
Ik heb dat wat lager gezekerd met ´stotzen´, Wanneer die tript is die direct weer te resetten in enkele seconden en je grijpt nooit mis.

Bewust iets lager dan nodig gezekerd voor het geval dat, goed vast zittend anker de motor niet te warm wordt, een beetje afstand houden tot de uiterste grens geeft doorgaans een langer leven van de spullen.


WadNwind,

Niet alleen de accu, maar ook het relais en schakelaars moeten dan nabij de ankerbak komen en mogelijk ook een draad voor de besturing van het relais.
Er zullen best (grote) schepen zijn die daar waterdichte ruimtes voor hebben nabij de ankerbak, maar het lijkt me wijzer om zo weinig als mogelijk elektra bloot te stellen aan (zout) buiswater.
Ik heb best wel een paar keer wat heftig geoxideerde rommel vervangen dat in de ankerbak geplaatst was, (wel bij schepen kleiner dan 12 meter.)
Daarnaast leg je die kabel maar één keer, terwijl je wel na kortere of langere tijd weer een nieuwe accu nodig hebt.

Bij gebruik van de startaccu komt een zeer belangrijk deel van de stroom direct uit de generator en heb je niet juist op het kritieke moment een lege ankerlier accu.
Die lege anker accu zal niet vaak voorkomen, maar Murphy is altijd in de buurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerlier bedrading 02 juli 2015 10:34 #640728

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18267
Ik noemde de ANL-zekering alleen als alternatief voor de genoemde meszekering. Die worden vaak als hoofdzekering bij de accu gebruikt. Als de zekering van de ankerlier inderdaad zo snel en vaak in actie moet komen als jij beschrijft, dan is een automaat inderdaad een veel betere keuze.

De ankerlier op onze C888 werkt op spierkracht, dus geen last van extra accu's, bedrading of zekeringen :)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 02 juli 2015 10:36 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerlier bedrading 02 juli 2015 14:37 #640803

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8089
ilCigno schreef :
Ik noemde de ANL-zekering alleen als alternatief voor de genoemde meszekering.
Waarom zou ANL beter zijn? Ik ben juist voor mes gegaan. Wisselen zonder gereedschap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerlier bedrading 02 juli 2015 15:37 #640817

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
ilCigno schreef :

De ankerlier op onze C888 werkt op spierkracht, dus geen last van extra accu's, bedrading of zekeringen :)

Ha ha, mijn ankerlier is 48 en moet er af en toe lief voor zijn :laugh: :laugh: :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerlier bedrading 02 juli 2015 15:39 #640818

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
Saeftinghe schreef :
IlCigno,

WadNwind,

Niet alleen de accu, maar ook het relais en schakelaars moeten dan nabij de ankerbak komen en mogelijk ook een draad voor de besturing van het relais.
Er zullen best (grote) schepen zijn die daar waterdichte ruimtes voor hebben nabij de ankerbak, maar het lijkt me wijzer om zo weinig als mogelijk elektra bloot te stellen aan (zout) buiswater.
Ik heb best wel een paar keer wat heftig geoxideerde rommel vervangen dat in de ankerbak geplaatst was, (wel bij schepen kleiner dan 12 meter.)
Daarnaast leg je die kabel maar één keer, terwijl je wel na kortere of langere tijd weer een nieuwe accu nodig hebt.

Ik denk dat we uit verschillende werelden komen....
je hangt je elektrische spullen niet in een ankerbak. Altijd droog achter het aanvaringsschot of onder een kooi.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerlier bedrading 02 juli 2015 16:10 #640823

Onze werelden zijn niet zo verschillend hoor.
Maar vindt eens een droog plekje nabij de ankerkluis op een wat kleiner schip.
Daar is vaak de dichtstbijzijnde redelijke plaats ergens midscheeps en zonder fors breekwerk toegankelijk.
En dan is snel een keus voor kabel van af de startaccu als goedkoopste en best funcionerende instalatie.

Wat ik soms aantrof, ja soms door "gerenomeerde" bedrijven aangelegd!!
Een handschakelaar, zo groot dat je hem met 2 handen kon vasthouden met een krulsnoertje. Geschikt voor wel 20A waar het relais om misschien 20mA vraagt.
Relais aan een randje van de ankerkluis geschroefd, helemaal geoxideerd.
Accu in de ankerbak, wel in een stevige ankerbak met een plasje water erin.
Kapot getrapte voetschakelaars met loshangende draden in de ankerkluis
Het lag dan wel boven op de roestige ankerketting.

"Hij heeft het altijd goed gedaan en nu opeens niet meer"
En dan maar pingelen over de prijs.

Sommige van die pingelaars liet ik kiezen-- Veel te veel vooruit betalen, wisselgeld krijg je terug als het klaar is. Of ga maar naar een ander.
Die collega/concurent had ook niet zoveel zin in het gezeur en steurde ze weer terug naar mij.

Met 2 keer 8 meter dikke kabel kwam ik dan meestal wel bij de start accu.
En dan viel de prijs meestal nog wel mee.

Bij schepen boven, pakweg 12 meter liggen de ruimte en afstand verhoudingen iets anders en zal dit soort gepingel veel minder voorkomen.

Dáár ligt die wereld van verschil denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl