IlCigno,
Vind je die meszekeringen niet een beetje onhandig?
Wanneer je met het anker bezig bent ga je niet graag zoeken naar zekeringen, met grote kans dat je net vorige keer de laatste hebt gebruikt.
Het is vrijwel altijd met ophalen dat de zekering aanspreekt en dan blijf ik graag in de buurt van de helmstok.
Ik anker veel (altijd in m´n eentje) en het gebeurt regelmatig dat een zekering aanspreekt.
Het motortje heeft niet zoveel vermogen, net genoeg om totale ketting en anker te tillen.
Nominaal stroomverbruik in de buurt van 60A.
Ik heb dat wat lager gezekerd met ´stotzen´, Wanneer die tript is die direct weer te resetten in enkele seconden en je grijpt nooit mis.
Bewust iets lager dan nodig gezekerd voor het geval dat, goed vast zittend anker de motor niet te warm wordt, een beetje afstand houden tot de uiterste grens geeft doorgaans een langer leven van de spullen.
WadNwind,
Niet alleen de accu, maar ook het relais en schakelaars moeten dan nabij de ankerbak komen en mogelijk ook een draad voor de besturing van het relais.
Er zullen best (grote) schepen zijn die daar waterdichte ruimtes voor hebben nabij de ankerbak, maar het lijkt me wijzer om zo weinig als mogelijk elektra bloot te stellen aan (zout) buiswater.
Ik heb best wel een paar keer wat heftig geoxideerde rommel vervangen dat in de ankerbak geplaatst was, (wel bij schepen kleiner dan 12 meter.)
Daarnaast leg je die kabel maar één keer, terwijl je wel na kortere of langere tijd weer een nieuwe accu nodig hebt.
Bij gebruik van de startaccu komt een zeer belangrijk deel van de stroom direct uit de generator en heb je niet juist op het kritieke moment een lege ankerlier accu.
Die lege anker accu zal niet vaak voorkomen, maar Murphy is altijd in de buurt.