Belerion II schreef :
Ik heb de lijsten ooit met Brasso behandeld. Worden ze weer als nieuw van

.
Het hangt er maar net van af WELKE aluminium legering t precies is of dit werkt. Als de lijstjes uit plaatmateriaal gemaakt zijn, heb je hier nog wel een redelijk kans op, maar extrusieprofielen, of spuitgietwerk is bijna altijd van een legering waar veel Si in zit. Dit bevordert het vloeigedrag van de smelt. Maar het vernachelt de corrosiebestendigheid.
Anodiseren en super dunne oxide laag die onder heel goed beheerste omstandigheden is aangebracht. Of eigenlijk: uit het materiaal is gegroeid. Een dikte van 0,02mm is al behoorlijk veel.
Zoals redelijk bekend, ontstaat de oxide huid van aluminium vrijwel onmiddelijk na elke bewerking. En is hij vrijwel chemisch inert. Dwz: reageert nergens mee. Er hecht dus maar heel weinig aan.
Je zult dus een lak met een goede geschikte grondverf moeten gebruiken. En de Grote Kunst zal zijn, om die laklaag helemaal gesloten te krijgen. Zonder "lekken" dus. De eerste beschadiging en de bloemkolen groeien gewoon onder de lak door.
De Beste oplossing is: eraf halen en opnieuw anodiseren. Poedercoat is sterk, maar de hechting is slecht. Heeft dus een serieus nadeel.
Zelf heb ik een paar jaar hammerite met grondverf op mn saildrive gebruikt. Ging beter dan verwacht. Maar dat is dusdanig grof gietwerk, dat ik een corrosievaste legering vermoed.
Als je werkelijk op wereldreis gaat, en de investering van dit klusje (erafhalen en laten anodiseren) je teveel is... Anderszijds: je hebt waarschijnlijk zat te doen.
EDIT:
Als je iets laat anodiseren, ALTIJD vragen dat t ook gesealed wordt. Dit is een extra bewerking. Zonder dit, is de laag alsnog open en kan alsnog corrosie optreden. Of vragen dat ze er een kleurtje in doen. Dan moet t gesealed worden, anders valt de pigment er weer uit.