Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ankerketting

Ankerketting 18 nov 2015 16:36 #683164

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 636
Waarom moet je een voorloopketting gebruiken bij een anker? Ik heb de theorie gehoord dat een ketting ervoor zorgt dat het anker zich stevig op de bodem hecht, met een touw zou dat minder goed gaan door het drijfvermogen van het touw.
Ik kan me echt niet voorstellen dat het geringe drijfvermogen van het touw ten opzicht van het gewicht van het anker enig verschil zou uitmaken…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting 18 nov 2015 16:38 #683167

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
Je vergeet het gewicht van de ketting....
Dit dempt schokken en zorgt er voor dat er evenwijdig aan de bodem aan het anker getrokken wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting 18 nov 2015 16:45 #683168

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
Net andersom denken, het gewicht van de voorloopketting maakt dat meer horizontaal aan het anker getrokken wordt waardoor het makkelijker ingraaft.
Met alleen lijn en beetje boot staat de lijn strak zonder doorhangen tussen anker en boot en trek je het anker makkelijk los op verkeerde moment.

Ik heb voor 40 mtr ketting en dan pas lijn.
Achter een klapdregje met stuk voorloopketting en dan lijn met lood erin.
De ketting is zo lang dat als de lijn op de schootlier gehaald wordt tot ketting bij de lier is het anker net minder diep dan de kiel hangt.
Zo kan ik met anker varen zonder dat het kan vastraken en vanaf het stuurwiel makkelijk laten zakken
Laatst bewerkt: 18 nov 2015 16:45 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting 18 nov 2015 16:46 #683169

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26256
zapp schreef :
Waarom moet je een voorloopketting gebruiken bij een anker? Ik heb de theorie gehoord dat een ketting ervoor zorgt dat het anker zich stevig op de bodem hecht, met een touw zou dat minder goed gaan door het drijfvermogen van het touw.
Ik kan me echt niet voorstellen dat het geringe drijfvermogen van het touw ten opzicht van het gewicht van het anker enig verschil zou uitmaken…

Wat betreft dat drijvende touw; een weldenkend mens gebruikt voor een ankerlijn ten allen tijde een zinkende lijn. Drijvende lijnen wikkelen zich om je kiel of roer, raken in je schroef usw.

Een kettingvoorloop heeft als functie om het eerste deel vanaf het anker van de combinatie ankerlijn-ketting zo dicht mogelijk bij de bodem te houden onder omstandigheden waarbij de zaak niet strak staat. Hoe langer de kettingvoorloop hoe meer wind (of stroom, of de combinatie) er nodig is om dat strak komen te bereiken. Hoe horizontaler de stok van het anker blijft, hoe beter het anker zich ingraaft.
Daarnaast is een ketting wat slijtvaster dan lijn, wat z'n nut kan bewijzen bij ankeren op plekken waar behalve zand of slik ook rots of losse stenen aanwezig zijn.
Laatst bewerkt: 18 nov 2015 19:16 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting 18 nov 2015 17:54 #683185

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
zapp schreef :
Waarom moet je een voorloopketting gebruiken bij een anker?

Van wie moet dat? :huh:

Of een ketting echt duidelijk voordeel biedt hangt mede af van waar en wanneer je wilt ankeren. En van je anker, laten we dat niet vergeten. Een echt goed anker houdt je boot op de plaats, ook zonder ketting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting 18 nov 2015 18:02 #683190

  • Brassman
  • Brassman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 688
Hulpmiddel.
En je hoeft niet perse een ketting te gebruiken, het kan ook anders;

Er is nog een ander beproefd middel om het anker goed te laten ingraven en betere houdkracht te geven. Laat met een hulplijn een gewicht van ± 10 kilogram langs het ankertouw tot aan de kettingvoorloop zakken, of bij ankertouw zonder ketting tot ongeveer een bootlengte van het anker. Zo'n ankergewicht is kant en klaar in de handel onder de naam "ankerbuddy" (Google op anchorbuddy), maar je kan ook een puts met stenen of ballastlood gebruiken. De nu in een bocht hangende ketting fungeert als een veer en dempt de rukkrachten op het anker. Op nl.sport.varen werd de volgende tip voor het zelf maken van een ankergewicht gegeven: hang een lange harpsluiting bovenin een conservenblik en giet het bijna vol met gesmolten lood. Een literblik geeft al 11 kilo gewicht. Na afkoeling kan je desgewenst het blik verwijderen. Zelf smelten van afvallood kan in een oud pannetje, het liefst in de buitenlucht op b.v. een campinggasstel, want smeltend lood geeft giftige dampen. Begin met een klein beetje, zodat een bodempje ontstaat. Zorg dat bij het proces van smelten en ingieten op geen enkele wijze water bij het lood komt. Het zal exploderen en als druppels om je oren vliegen.

www.vaartips.nl/tipa.htm
Catch that Wind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting 18 nov 2015 18:07 #683192

  • John0806
  • John0806's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Espiritu schreef :
Een echt goed anker houdt je boot op de plaats, ook zonder ketting.
Is dit je eigen ervaring, of heb je dit van horen zeggen? :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting 18 nov 2015 18:24 #683196

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Eigen ervaring.

Ketting heeft bepaalde voordelen tov een lijn, maar als je een goed anker hebt (en het juiste gewicht voor je schip) dan is het voor het houden van het anker niet noodzakelijk.
Laatst bewerkt: 18 nov 2015 18:25 door Espiritu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting 18 nov 2015 18:39 #683201

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6447
Espiritu schreef :
Eigen ervaring.

Ketting heeft bepaalde voordelen tov een lijn, maar als je een goed anker hebt (en het juiste gewicht voor je schip) dan is het voor het houden van het anker niet noodzakelijk.
Theoretisch kan ik vrij ver met je meegaan, maar:
Ketting zorgt voor doorbuiging en daardoor schokdemping. Dus de schokbelasting op het anker wordt kleiner en zal dus minder snel uitbreken.
Een lijn zal de stok van het anker oplichten, waardoor dit ofwel slechter ingraaft danwel eerder uitbreekt.
Een lijn zal sneller schavielen op de bodem.

Punten een en twee kunnen tendele gecompenseerd worden door een langere én rekkende lijn te nemen.

En wat is een goed anker? En het juiste gewicht?? (dat zijn alweer 2 nieuwe draadjes :) )
mi maakt het het groot verschil of je ankert voor een lunch of om te slapen. Voor dat laatste geef ik zelf altijd een paar metertjes extra ketting. Slaapt veel beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting 18 nov 2015 18:43 #683203

Bij ankergerei zou ik toch een ietsje verder door denken dan aan wat het kost en hoe het er uit ziet.

De kans is op beschut water wel niet zo groot, maar het kan je laatste redmiddel zijn, en dan moet het zonder problemen werken.

Voorbeeld: Een net of waterplanten in de schroef, een stevig windje en lagerwal vlakbij , bedenk maar een situatie.

Dan kun je niet vlug nog even iets aanschaffen.

Een anker hoort met ketting bevestigd te zijn.
Het hoort snel en deugdelijk in te graven.
Het hoort schokken door golven of wind te kunnen weerstaan.

Wat Lodewijk stelt: Een drijvende lijn is het domste wat je gebruiken kunt.
Zelfs zinkende lijnen zijn zeer sterk af te raden.

Om vlot in te graven moet het anker zo gering mogelijk frontale weerstand hebben, zoals een Bugel, Rocna of Bruce.

De vloei dient veel oppervlak te hebben om genoeg gewicht aan grond er er boven te kunnen krijgen.
Het gewicht van deze grond is je houdkracht.

De trekrichting van de ketting dient HORIZONTAAL te zijn, dat lukt alleen met (voldoende) ketting.
Er dient altijd enkele meters ketting op de bodem te liggen.
Standaard 5 keer de diepte aan ketting is een goed uitgangspunt.

Een ketting verhindert het rukken aan het anker door z´n gewicht wat doorhang geeft.
Een lijn staat maar zo strak en trekt de ankerschacht schuin omhoog en zo het anker los, wikkelt zich om kiel, roer of saildrive en schroef.

Een ander voordeel van ketting is het zelf stuwend zijn. Kinkt niet en raakt niet in de knoop. RVS Stuwt beter (compacter) dan gegalvaniseerd.

Wanneer je toch verlengt met (zinkende) lijn, hang dan op, pakweg, 2 keer de diepgang van je schip hier een flink gewicht in, dan is de kans van om roer of kiel wikkelen veel minder.

Voor een uurtje koffie ankeren is een zware steen goed genoeg.
Het is beter te rekenen met het slechtste, dan hopen op het beste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting 18 nov 2015 18:46 #683204

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
rooiedirk schreef :
En wat is een goed anker? En het juiste gewicht?? (dat zijn alweer 2 nieuwe draadjes :) )
mi maakt het het groot verschil of je ankert voor een lunch of om te slapen. Voor dat laatste geef ik zelf altijd een paar metertjes extra ketting. Slaapt veel beter.


Dat zei ik dus ook al: hangt mede af van waar en wanneer je ankert. We zijn het dus gewoon eens :)

Als je alleen in NL af en toe een boterhammetje eet aan het anker, dan zou ik er niet te veel toestanden voor uithalen en voldoet een goede lijn ook wel.

Als je verder zeilt en slaapt etc achter je anker dan zou ik het tip top in orde willen hebben, inclusief ketting en snubber (hoe noem je zo'n ding in het NL?).

Wat een goed anker is, is mede afhankelijk van waar je ankert. Zelf heb ik een Rocna, waar ik mijn huis met een gerust hart aan hang. Maar er zijn meer goede ankers ;) Denk zelf dat je met elk 2e generatie anker wel goed zit.
Wat het juiste gewicht is kan je zo opzoeken in de tabellen van de fabrikant, dat is makkelijk.

Wat ik regelmatig zie: heel klein ankertje plonst overboord, meteen wordt er een flinke lengte ketting bovenop het anker gesmakt en hopla, de bemanning vindt dat de boot ligt ... De ketting wordt dan eigenlijk als anker gebruikt, en dan nog vinden mensen het raar als ze krabben ...
Laatst bewerkt: 18 nov 2015 18:58 door Espiritu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting 18 nov 2015 18:52 #683205

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
En bezuinig niet op een RVS ketting.
Ik heb afgelopen jaar een roest ketting gebruikt en heb spijt. Alles in de ankerbak en je handen komt onder de roest en uiteindelijk dus ook aan je kleren.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting 18 nov 2015 19:02 #683213

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Saeftinghe schreef :
Standaard 5 keer de diepte aan ketting is een goed uitgangspunt.

Hanteer ik inderdaad ook, mits het niet te druk is. Minimaal hanteer ik 3:1 (waar dat kan, maar minder sowieso nooit).
In beide gevallen overigens gemeten vanaf de roller, niet vanaf de waterlijn.

- - -

Veel goede info overigens in de Rocna KB, ook prima van toepassing op andere ankers:
kb.rocna.com/kb/Main_Page

Lees vooral ook het artikel over RVS kettingen :woohoo:
Laatst bewerkt: 18 nov 2015 19:08 door Espiritu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting 18 nov 2015 19:03 #683214

Ha... Espiritu, Zoveel mogelijk ketting boven op het anker gooien dient om het anker goed in de grond te drukken, die ketting is daar zwaar genoeg voor Ha .. ha .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting 18 nov 2015 19:05 #683215

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Och, natuurlijk! Dat ik dat dan weer niet snap, hahaha!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting 19 nov 2015 09:57 #683355

rooiedirk schreef :
Espiritu schreef :
Eigen ervaring.


Ketting zorgt voor doorbuiging en daardoor schokdemping. Dus de schokbelasting op het anker wordt kleiner en zal dus minder snel uitbreken.

Jammer is alleen dat schokken (uietraard) voral optreedt bij wat meer golven en dan staat er dus ook wind waardoor de ketting toch brij strak getrokken wordt.
En dan schokt het nog steeds behoorlijk aan je dekbeslag hoor (ook eigen ervaring met alleen ketting :whistle: )
Wat wel goed de schokken dempt is een voldoende lange nylon ankerlijn. Dat heeft de meeste rek.

Overigens heeft een ketting nog een ander doel en dat is op rostachtige bodem om doorschavielen van een lijn te voorkomen.

En dan v.w.b. rvs.
Kan prima maar beter niet als je langer dan een paar dagen voor anker ligt.
Op zout water is de normaal gangbare rvs 316 minder geschikt omdat dat bij constante onderwater situaties niet goed bestendig is tegen zout water. Je zou dan een duplex ketting moeten hebben maar die zijn al helemaal niet te betalen.

En met een rvs ketting heb je trouwens eigenlijk ook een rvs anker nodig anders krijg je ( eveneens vooral bij langere tijd ankeren) uiteraard galvanische corrosie op het contactpunt met de ketting waar je het al helemaal niet wilt hebben.

En dan een gewone gegalvaniseerde/verzinkte ketting; die roest niet als je hem tenminste na gebruik ( of als je weer in de haven komt) met zoet water grondig schoonmaakt, zeker na gebruik op zout water.
Pas na vele jaren kun je dan roest verwachten net als bij een normaal anker.

Één uitzondering die ik al eens heb meegemaakt.
Na een winterperiode in een kanaal (Damsterdiepin Delfzijl) met vrij zuur veenwater was mijn anker plus het deel van de ketting ( anker gezet i.v.m. forse stroom tijdens spuien) wat in het water zat volledig zinkvrij en flink geroest .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting 18 aug 2016 13:34 #760302

Sloe Gin schreef :
En bezuinig niet op een RVS ketting.
Ik heb afgelopen jaar een roest ketting gebruikt en heb spijt. Alles in de ankerbak en je handen komt onder de roest en uiteindelijk dus ook aan je kleren.

RVS ketting, eeeh?? :blink:

Wat kost dat dan in 8mm, 40 euro de meter? Als je het al ergens kunt krijgen. Heb diverse watersportwinkels geprobeerd afgelopen vakantie voor 90 cm 6mm rvs ketting voor tussen de delen van de hekstoel (ipv zo'n lullig ijzerdraade), ze hadden het nergens. 'Nee meneer dat zou nergens op slaan, een ankerketting wordt dan onbetaaldbaar')

(Ik heb het ooit wel gekocht hoor, in Drimmelen hadden ze het wel)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting 18 aug 2016 14:40 #760305

Evaluationcopy schreef :
Sloe Gin schreef :
En bezuinig niet op een RVS ketting.
Ik heb afgelopen jaar een roest ketting gebruikt en heb spijt. Alles in de ankerbak en je handen komt onder de roest en uiteindelijk dus ook aan je kleren.

RVS ketting, eeeh?? :blink:

Wat kost dat dan in 8mm, 40 euro de meter? Als je het al ergens kunt krijgen. Heb diverse watersportwinkels geprobeerd afgelopen vakantie voor 90 cm 6mm rvs ketting voor tussen de delen van de hekstoel (ipv zo'n lullig ijzerdraade), ze hadden het nergens. 'Nee meneer dat zou nergens op slaan, een ankerketting wordt dan onbetaaldbaar')

(Ik heb het ooit wel gekocht hoor, in Drimmelen hadden ze het wel)

Rvs ketting is best te koop hoor en €40 per meter voor 8mm kost die ook niet bijv. hier: www.svb.de/de/edelstahl-ankerketten.html
Maar eigenlijk is het materiaal 1.4401 minder geschikt voor zeewater , tenminste als je regelmatig meerdere dagen aan een stuk voor anker ligt.
Beter is Duplex wat wel zeewaterbestendig is en dat heeft zelfs Compass : www.compass24.de/ausruestung/a...a?ffRefKey=qVhRMgHCi
Daarvan kun je dan wel een maat kleiner nemen omat Duplex een stuk sterker is dan 1.4401.
Echter staat in alleen de Duitse webshop , waarschijnlijk omdat Duitsers meer verzot zijn op "blingbling" :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting 18 aug 2016 18:30 #760352

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1176
Yellow Boat schreef :
Één uitzondering die ik al eens heb meegemaakt.
Na een winterperiode in een kanaal (Damsterdiepin Delfzijl) met vrij zuur veenwater was mijn anker plus het deel van de ketting ( anker gezet i.v.m. forse stroom tijdens spuien) wat in het water zat volledig zinkvrij en flink geroest .
Ad

Vertel hier eens meer over Ad. Ik lig ook wel eens een winter in het Damsterdiep. Nooit wat van gemerkt. Wel erg veel aangroei!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting 18 aug 2016 20:15 #760382

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik heb dit voorjaar 10 meter 8mm gekocht en kwam er achter dat ik beter 6mm dik hadkunnen kopen.
Doe een bod via PB of ruilen tegen 10 meter 6mm rvs ketting.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting 19 aug 2016 07:47 #760463

CMO schreef :
Yellow Boat schreef :
Één uitzondering die ik al eens heb meegemaakt.
Na een winterperiode in een kanaal (Damsterdiepin Delfzijl) met vrij zuur veenwater was mijn anker plus het deel van de ketting ( anker gezet i.v.m. forse stroom tijdens spuien) wat in het water zat volledig zinkvrij en flink geroest .
Ad

Vertel hier eens meer over Ad. Ik lig ook wel eens een winter in het Damsterdiep. Nooit wat van gemerkt. Wel erg veel aangroei!!

Nou meer kan ik er niet over vertellen hoor. Dat was in de winter van, als ik me niet vergis, 1984-1985 dus misschien was toen de situatie qua vervuiling wel anders?Bijv. de iniddels al een paar jaar geleden gesloopte kartonfabriek in Appingedam draaide toen ook nog volop .
In ieder geval kwamen gegalvaniseerde ketting ( deel wat onder water zat) en gegalvaniseerd Danforth anker er zonder zink en geroest uit na die winter.
Trouwens , dat water kan inderdaad wat zurig zijn omdat er ook water in komt vanuit gebieden met veengrond.De Ph van veengrond is immers aan de zure kant.
Ik lag destijds ongeveer tegenover het clubhuis van de zeeverkenners.Om precies te zijn: 53°19'11.03"N 6°54'6.98"O .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.324 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl