Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Boegschroef

Re:Boegschroef 10 dec 2015 09:41 #688242

Oeps... :blush: Dan zal ik die voorgaande post maar verwijderen.
Voor 4,5 ton is 23 PK natuurlijk uitstekend , tnminste als de schroef de juiste maten heeft.
Vraagje; haal je probleemloos de rompsnelheid van ca. 6,7 knopen ( waterlijnlengte geschat op 7,6 meter)?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boegschroef 10 dec 2015 09:53 #688244

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
@ Erikdejong schreef : " ... De beloofde stuwdruk aan de motorzijde kan gelijk zijn met opgaaf, maar de boot gaat niet met dezelfde hoeveelheid kracht opzij gedrukt worden. Simpele natuurkunde laat dat namelijk niet toe. Uiteindelijk gaat het erom dat de schroef het gewenste resultaat bereikt en de boot opzij duwd "

Uit de metingen bleek dat de beloofde stuwkracht niet werd gehaald, bij een stilliggend schip. Gewoon een statische situatie, zonder (natuurkundige) bewegingseffecten. Een van de systemen klapte uit onder het schip, en had dus geen tunnel en dus ook niet de mogelijke verliezen daarvan.
De eigenaar was teleurgesteld over de prestatie in winderige omstandigheden waarbij je de boegschroef goed kan gebruiken. Waarom zou je genoegen nemen met 350 N (gemeten) als er 700 N gespecificeerd is. In zijn geval werd het gewenste resultaat niet bereikt en kon de boot bij windkracht 4 a 5 niet een rondje op de plaats maken. Met betere accu's verbeterde de stuwkracht.
Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.097 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl