Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Boegschroef

Boegschroef 09 dec 2015 11:26 #688041

  • guus1234
  • guus1234's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Aanvragen voor het leveren en inbouw van een boegschroef in mijn 4,5 ton 9 m stalen motorsailer heeft 8 prijskaartjes opgeleverd van €2500 tot €4600. Zelfde randvoorwaarden. Hoe moet ik nu de juiste keuze maken?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef 09 dec 2015 11:50 #688047

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3285
Ik zou zeggen: referenties vragen. Als verder alles vergelijkbaar is, blijft de prijs als enige verschillende criterium.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef 09 dec 2015 11:51 #688048

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10147
Wat was je doel om er acht! aan te vragen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef 09 dec 2015 12:00 #688051

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Splits in boegschroef en aantal uren werk.

Kies/vergelijk de boegschroef die je wil hebben, en probeer zelf een realistische inschatting te maken van de aantal uren werk. Vergelijk dan de uurprijzen.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef 09 dec 2015 12:25 #688055

Wat ook erg belangrijk is ; zitten alle werkzaamheden wel in alle offertes?
Dus bijv. straal en schilderwerk of alleen een beetje schuren en dan schilderen en waarmee, electra o.a. extra accu dichtbij de boegschroef en wel of niet afstandsbediening enz. enz.
Vaak krijg je anders achteraf te maken met meerwerk , een beetje te vergelijken met een huis laten bouwen.
Volledig gedetailleerde prijsopgave is daarom zeer belangrijk.
Alleen bijv. "t.b.v. inbouw boegschroef type X in boot Y " zijn nutteloze en zelfs gevaarlijke offertes.
Een complete boegschroef inbouw inclusief de boegschroef voor €2500 lijkt me al vrijwel onmogelijk.
Ad
Laatst bewerkt: 09 dec 2015 12:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef 09 dec 2015 12:35 #688057

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Negen meter ... Kan dat niet zonder boegschroef?
Goedkoopste oplossing :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef 09 dec 2015 12:47 #688058

Het kan natuulijk zijn dat er een te lichte motor in die boot zit.
Dat gebeurde vroeger bijna standaard.
En met een te lichte motor wordt het manouvreren ook moeilijker omdat afstoptijd en weer versnellen langzamer gaan en ook de wielwerking van de schoef minder goed gebruikt kan worden.

Maar een boegschroef is natuurlijk ook wel lekker makkelijk.
En dan eigenlijk ook een hekschroef anders is met een beetje meer wind aanleggen aan hogerwal nog lastig. :whistle:
Alleen wel altijd een remmende factor op de zeileigenschappen tenzij je een (dure) intrekbare neemt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef 09 dec 2015 13:23 #688063

Onnodig gewicht lijkt me ook een factor op een zeilboot (maar daar gaat de vraag niet over)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef 09 dec 2015 14:36 #688082

2500 lijkt mij ook wat weinig, ik betaalde voor een boegschroef inkl montage en excl BTW
was wel een polyester boot

DIV Vetus boegschroef 75 kgf 1x 2.132,00
DIV Tunnel 185 GRP 340,00
DIV High output battery 12/55 2x 298,00
DIV Hoofdstroom schakelaar 65,00
DIV Verleng kabel 10M 60,00
DIV Bedien paneel joystick/tiptoets.220,00
DIV Lamineer materiaal 175,00
DIV Instalatie materiaal 125,00
ARB Arbeid monteur 40,00 67,00 2.680,00 (vrij fors)
DIV Kraankosten kort op de wal buiten 225,00
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef 09 dec 2015 21:11 #688154

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
@ guus1234 boegschroef keuze.

Ik zou ook de geleverde stuwkracht in de keuze betrekken. Uit metingen ( met een unster ) bij 2 systemen op verschillende boten, bleek dat er maar ca. 50% in de praktijk geleverd werd. Zie ook het draadje : "Boegschroef ervaringen".
De juiste accu's ( met hoge CCA) spelen daar ook een belangrijke rol in. Vraag de leveranciers vooraf wat de stuwkracht in de praktijk zal worden, en wanneer dat, na meting in de praktijk, niet acceptabel is, wat zij er aan kunnen doen om de door hen gespecificeerde stuwkracht ook inderdaad te bereiken.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef 09 dec 2015 21:36 #688160

@Go West, ik weet niet of je het wel op die manier wilt specificeren.

Neem bijvoorbeeld de voorstuwingsmotor, laten we even een gangbaar vuistregeltje nemen van 3.5 pk per ton boot gewicht. Laten we zeggen dat boot X daardoor een 35pk motor moet inbouwen. Als je dan vervolgens gaat kijken naar hoeveel vermogen de schroef uiteindelijk aan het water afgeeft, dan is dat maar een fractie van hoeveel de motor eigenlijk kan leveren. Je gaat dan ook niet naar de fabrikant terug om te zeggen dat de motor niet voldoende vermogen levert.
Mijnsinziens is dat met een boegschroef niet anders. De boot is zus en zo groot, zus en zo zwaar, dus het vuistregeltje zegt dan dat je een motor met x vermogen erin moet zetten om het gewenste effect te bereiken. De beloofde stuwdruk aan de motorzijde kan gelijk zijn met opgaaf, maar de boot gaat niet met dezelfde hoeveelheid kracht opzij gedrukt worden. Simpele natuurkunde laat dat namelijk niet toe. Uiteindelijk gaat het erom dat de schroef het gewenste resultaat bereikt en de boot opzij duwd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boegschroef 09 dec 2015 23:02 #688178

  • guus1234
  • guus1234's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
groom schreef :
Wat was je doel om er acht! aan te vragen....
Het offerte bedrag tussen de eerste 2 was opvallend


Verstuurd vanaf mijn GT-N5110 met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boegschroef 09 dec 2015 23:03 #688179

  • guus1234
  • guus1234's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Vlieter1 schreef :
Ik zou zeggen: referenties vragen. Als verder alles vergelijkbaar is, blijft de prijs als enige verschillende criterium.
Dat is een goed idee, ga ik doen

Verstuurd vanaf mijn GT-N5110 met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boegschroef 09 dec 2015 23:08 #688181

  • guus1234
  • guus1234's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Yellow Boat schreef :
Wat ook erg belangrijk is ; zitten alle werkzaamheden wel in alle offertes?
Dus bijv. straal en schilderwerk of alleen een beetje schuren en dan schilderen en waarmee, electra o.a. extra accu dichtbij de boegschroef en wel of niet afstandsbediening enz. enz.
Vaak krijg je anders achteraf te maken met meerwerk , een beetje te vergelijken met een huis laten bouwen.
Volledig gedetailleerde prijsopgave is daarom zeer belangrijk.
Alleen bijv. "t.b.v. inbouw boegschroef type X in boot Y " zijn nutteloze en zelfs gevaarlijke offertes.
Een complete boegschroef inbouw inclusief de boegschroef voor €2500 lijkt me al vrijwel onmogelijk.
Ad
Goed om een bodemprijs te horen. Bij een kompleet offerte is de kwaliteit van het werk nog niet gegarandeerd. Ik ga het advies opvolgen om referenties op te vragen,
Wel bedankt voor de info

Verstuurd vanaf mijn GT-N5110 met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boegschroef 09 dec 2015 23:09 #688182

  • guus1234
  • guus1234's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Espiritu schreef :
Negen meter ... Kan dat niet zonder boegschroef?
Goedkoopste oplossing :)
Ga ik nog proberen dit voorjaar! Bedankt.

Verstuurd vanaf mijn GT-N5110 met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boegschroef 09 dec 2015 23:10 #688183

  • guus1234
  • guus1234's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Yellow Boat schreef :
Het kan natuulijk zijn dat er een te lichte motor in die boot zit.
Dat gebeurde vroeger bijna standaard.
En met een te lichte motor wordt het manouvreren ook moeilijker omdat afstoptijd en weer versnellen langzamer gaan en ook de wielwerking van de schoef minder goed gebruikt kan worden.

Maar een boegschroef is natuurlijk ook wel lekker makkelijk.
En dan eigenlijk ook een hekschroef anders is met een beetje meer wind aanleggen aan hogerwal nog lastig. :whistle:
Alleen wel altijd een remmende factor op de zeileigenschappen tenzij je een (dure) intrekbare neemt.
Ad
Ik heb een 23 pk motor, is die te licht?

Verstuurd vanaf mijn GT-N5110 met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boegschroef 09 dec 2015 23:15 #688184

  • guus1234
  • guus1234's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
johanwillemb schreef :
2500 lijkt mij ook wat weinig, ik betaalde voor een boegschroef inkl montage en excl BTW
was wel een polyester boot

DIV Vetus boegschroef 75 kgf 1x 2.132,00
DIV Tunnel 185 GRP 340,00
DIV High output battery 12/55 2x 298,00
DIV Hoofdstroom schakelaar 65,00
DIV Verleng kabel 10M 60,00
DIV Bedien paneel joystick/tiptoets.220,00
DIV Lamineer materiaal 175,00
DIV Instalatie materiaal 125,00
ARB Arbeid monteur 40,00 67,00 2.680,00 (vrij fors)
DIV Kraankosten kort op de wal buiten 225,00
Hallo, een fors bedrag, maar ook een forse boegschroef, die van mij zou maar 55 kgf worden.

Verstuurd vanaf mijn GT-N5110 met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boegschroef 09 dec 2015 23:17 #688185

  • guus1234
  • guus1234's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Go west schreef :
@ guus1234 boegschroef keuze.

Ik zou ook de geleverde stuwkracht in de keuze betrekken. Uit metingen ( met een unster ) bij 2 systemen op verschillende boten, bleek dat er maar ca. 50% in de praktijk geleverd werd. Zie ook het draadje : "Boegschroef ervaringen".
De juiste accu's ( met hoge CCA) spelen daar ook een belangrijke rol in. Vraag de leveranciers vooraf wat de stuwkracht in de praktijk zal worden, en wanneer dat, na meting in de praktijk, niet acceptabel is, wat zij er aan kunnen doen om de door hen gespecificeerde stuwkracht ook inderdaad te bereiken.

Jan
Bedankt voor de adviezen, die ga ik zeker meenemen.

Verstuurd vanaf mijn GT-N5110 met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boegschroef 10 dec 2015 00:41 #688192

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
guus1234 schreef :
Espiritu schreef :
Negen meter ... Kan dat niet zonder boegschroef?
Goedkoopste oplossing :)
Ga ik nog proberen dit voorjaar! Bedankt.

Euh ... je hebt nog nooit met het bootje gevaren? :huh:

Waarom denk je dan dat een bootje van 9m een boegschroef nodig heeft?!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boegschroef 10 dec 2015 07:38 #688208

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
als je nog niet met je boot gevaren hebt, eerst proberen zonder en met springen en schroefeffect leren varen.
Als je er wel al mee gevaren hebt en een boegschroef echt nodig is, neem liever een maatje zwaarder dan lichter. Is misschien een beetje duurder, maar een boegschroef heb je enkel nodig met veel wind en dan wil je niet dat ze te licht is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boegschroef 10 dec 2015 08:05 #688215

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
vanpupi schreef :
maar een boegschroef heb je enkel nodig met veel wind en dan wil je niet dat ze te licht is.

Huh .. we voeren laatst de stadshaven van Goes binnen, en toen deed de havenmeester net de laatste brug voor onze neus dicht. Eerst meende hij dat ik terug moest, maar toen deed de hij alsnog de brug open.
Moraal van het verhaal: ik moest op een postzegel 360 graden draaien (voor en achter max 1,5 meter ruimte), het is daar tussen de gebouwen echt heel smal. Geen wind, maar wel heel blij met mijn boegschroef!
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 10 dec 2015 08:13 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef 10 dec 2015 08:06 #688216

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Wat is "nodig"? Ik heb nooit een boegschroef nodig gehad, tot ik vorige zomer wat nieuwe situaties tegenkwam. 2.5 knopen stroming dwars op je boot terwijl je box uitvaart (en iemand je de pas afsnijdt (dus om botsing te voorkomen moest ik stoppen) - Rio Douro, Portugal. Ik werd zo tegen een andere boot geduwd en kon alleen met hulp een van de havenmeester's RIB weer loskomen. Boegschroefje was toen wel errrug handig geweest. Met windkracht 6 haaks op de box in een zeer smalle gang tussen twee rijen boxen, en achteruit moeten aanleggen (Almerimar, Spanje, mediterraans meren). Een boegschroef was een zegen geweest.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef 10 dec 2015 08:20 #688221

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1698
JazzyO schreef :
Wat is "nodig"? Ik heb nooit een boegschroef nodig gehad, tot ik vorige zomer wat nieuwe situaties tegenkwam. 2.5 knopen stroming dwars op je boot terwijl je box uitvaart (en iemand je de pas afsnijdt (dus om botsing te voorkomen moest ik stoppen) - Rio Douro, Portugal. Ik werd zo tegen een andere boot geduwd en kon alleen met hulp een van de havenmeester's RIB weer loskomen. Boegschroefje was toen wel errrug handig geweest. Met windkracht 6 haaks op de box in een zeer smalle gang tussen twee rijen boxen, en achteruit moeten aanleggen (Almerimar, Spanje, mediterraans meren). Een boegschroef was een zegen geweest.


Onno

boegschroef gaat hier niet helpen: een boegschroef laat de boot draaien, maar niet dwars uit varen (tegen stroom of wind in)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boegschroef 10 dec 2015 08:32 #688225

guus1234 schreef :
Ik heb een 23 pk motor, is die te licht?

Verstuurd vanaf mijn GT-N5110 met Tapatalk

23 pk in een zeilboot van 4,5 ton is uitstekend , ietsje aan de grote kant zelfs maar dan heb je wat reserve.
Wel is het dan beter om de schroef niet bij maximaal toerental( maximaal vermogen) uit te rekenen maar bijv. bij 85-90% daarvan.
Je kunt zelf wel eens narekenen met dit programmaatje wat goed met de praktijk blijkt te kloppen.
www.alberg30.org/maintenance/M...opeller/propcalc.xls
Let wel op de eenheden maar die kun je in hetzelfde programma op een van de laatste tabbladen omrekenen.
Ad
Laatst bewerkt: 10 dec 2015 09:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boegschroef 10 dec 2015 09:09 #688237

Yellow Boat schreef :
guus1234 schreef :
Ik heb een 23 pk motor, is die te licht?

Verstuurd vanaf mijn GT-N5110 met Tapatalk

23 pk in een zeilboot van 9 ton is ook veel te licht als je nagaat dat er voor het bereiken van de rompsnelheid 3,5-4,5 pk/ton nodig is, afhankelijk van o.a. rompvorm en kielvorm. Eerder 4.5 pk/ton als je ook een redelijke voortgang wilt kunnen maken tegen golven en wind in.Normaal zou ik in een boot van 9 ton eerder een motor zetten van minstens 35pk , eerder 40.
Mijn vorige boot van ca. 2 ton had aan 7,5 pk niet genoeg maar de nieuwe motor van 11 pk was ruim voldoende.
Diezelfde motor zit nu in mijn huidige boot van 3 ton en is daar net voldoende maar haalt de rompsnelheid niet.
Het is ook zoals ik al schreef; vroeger waren (te) lichte motoren vaak standaard . Ook voor mijn huidige 3 ton zware boot was in 1978 7,5 pk standaard en alleen als optie 13 pk ( wat net voldoende is).
Je kunt zelf wel eens narekenen met dit programmaatje wat goed met de praktijk blijkt te kloppen.
www.alberg30.org/maintenance/M...opeller/propcalc.xls
Let wel op de eenheden maar die kun je in hetzelfde programma op een van de laatste tabbladen omrekenen.
Ad

RTFQ
Boot is 9 METER en 4,5 TON
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.206 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl