Eigenlijk was ik van het weekend van plan om de 2de laag antifouling er op te zetten, maar ik had enorm veel condens door de snelle opwarming van de loods i.c.m. een steenkoud schip.
Dus klusje2: de lagers van de Plastimo 810s vervangen. Ik wil toch wel even een paar dingen delen (ter leringhe ende vermaeck) Per slot van rekening heb ik in dit draadje ook handige dingen geleerd (lagertjes erin met honing en waar die sluitring precies zit) Ik had bij die OceanChandlerie twee setjes besteld (omdat de verzendkosten duurder zijn dan de lager kogeltjes) en kreeg dus 2 zakjes met elk 10 kogeltjes van 5mm dia. Maar eh...
De stalen balletjes die eruit komen (bovenkant trommel) zijn er al minimaal 20.
Dus daar alle 20 nieuwe lagertjes maar ingeplakt.
Toen de onderkant (waar de originele plastic kl#te balletjes in zaten -de helft verpulverd, maintenance-free? ME ZOLE!) Die plastic balletjes zijn echter 4,5mm dia!!! (als je daar 5mm inplakt gaan de twee helften niet ver genoeg op elkaar om de veerring te kunnen plaatsen. Ja en wat toen? Na een brain-farth naar de lokale fietsenmaker en die had kogeltjes van 4,732mm dia (fiets kogellagers zijn altijd Engelse maten? ik heb meer verstand van vonken) dus daar 20 stuks van meegenomen (en dat kostte wel 1 één hele Euro) Zaak in elkaar geschroefd en in een lekker warm badje, draait als een jekko!
Moraal: Ocean Chandlerie is veels te duur en levert te weinig voor teveel en kon me ook geen tekening of zo sturen. Gewoon online lager kogels bestellen van 5 & 4,5mm dia en dan minstens 20 elk (de fietsenmaker was nodig omdat ik de zaak toch open had liggen) Ik ben nog steeds een beetje grijnzig van die plastic balletjes, hoe verzin je het en waarom dan in 2 verschillende maten? Maar weer in elkaar en lekker soepel draaiend na een middagje prutsen geeft wel heel veel voldoening en dik €500 (nieuwe trommel van Plastimo) bespaard.
Nou nog lekker weer voor die antifouling en de mast in 100 lagen lak...