mim schreef :
We zijn heel tevreden met de degelijkheid, zeileigenschappen, zeewaardigheid en ruimte binnen van dit bootje en met twee gietijzeren kimkielen zet je hem zonder zorg overal in getijdenwater neer. Dus een refit is een serieuze optie om 10-15 jaar verder te zeilen, wat minder ver misschien, maar wel lekker zeilen, dat is voor ons de belangrijkste waarde.
Fijn dat je nog even reageert.
Je verhaal bevestigt mijn eerdere vermoeden dat je Konsort geen AWB is.
Je verhaal klopt in grote lijnen. De markt is ruim als het gaat om gemiddelde kieljachten tussen de 8 en de 10 m. Wil je een goede droogvaller in die maat, dan ligt dat heel anders.
Boten in de klasse van de Konsort zijn bijvoorbeeld de Feeling 29DI en de Southerly 28. De eerste komt zo nu en dan nog wel eens op de markt, de tweede is zeldzamer en beschikbare exemplaren zijn behoorlijk op leeftijd en hebben dus meestal ook wat werk nodig.. De Sadler 28 is er ook met kimkielen. Maar ook daar geldt het leeftijds- en upgrade-argument.
Er is dus wel een mogelijkheid om te zoeken naar een boot die minder gebreken vertoont dan de Konsort en misschien al eerder een upgrade heeft gehad. Maar in Nederland is dat moeilijk. Eigenlijk zou je in Frankrijk en Engeland moeten gaan zoeken.
Dat je dat een mijl op zeven vindt, kan ik me voorstellen.
Als het budget voor de voorgenomen operatie aanwezig is en je weet zeker dat je de investering over 20 - 30 jaar kan afschrijven ("de boot voor de rest van je leven"), dan is er niks mis met je keuze.
Hoewel ik zelf altijd zou proberen zoveel mogelijk zelf te doen. Al was het alleen maar omdat ik dan veel meer greep heb op de prijs/kwaliteit-verhouding van het werk.
Maar ook tijd is geld. Evenals kennis. Dus als er meer geld is dan tijd of kennis: doen!