Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Centrale verwarming aanleggen

Centrale verwarming aanleggen 23 feb 2016 20:32 #708776

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10147
Ik bedoelde wat anders.
Ik zou een vat aanschaffen als nulpunt voor de installatie met hierin een spiraal voor je motorwarmte. Dit vat ook aansluiten op je webasto. Op basis van de aanvoertemperatuur uit de motor geef je bij vraag je webasto wel of niet vrij. Dus bij motorwarmte aanwezig schakel je de webasto weg. Vanuit dit vat voed je je boiler en je convectoren (boiler al dan niet met drieweg klep). In de retour aan de secundaire kant (afname kant) kun je de dickinson kwijt. Expansievaten aan de retour zijde van de pomp.
Nu heb je meteen een voorkeurschakeling.
Als het niet helemaal duidelijk is wil ik wel een schetsje maken.
De wisselaar van de motor integreren in een buffervat en dit als nulpunt gebruiken. In dit zelfde vat kan je de energie van de Webasto kwijt wanneer de motor geen vermogen geeft en er warmtevraag is. Uit dit vat onttrek je de energie voor je afnemers. In de retour terug naar je vat zet je de Dickinson. Zodat deze, wanneer de Webasto en de motor uitstaan het afnemende circuit van vermogen kan voorzien.
Je kan ook de dickinson op het vat aansluiten zodat je alle opwekkers er op aansluit en vervolgens de afnemers naar behoefte laat afnemen. Maar dat kost je een extra pomp.
Laatst bewerkt: 23 feb 2016 20:32 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 23 feb 2016 23:45 #708871

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Zou een overbemeten warmte wisselaar met een groot reservoir voor vloeistof als buffervat kunnen dienen?
Dan zou het misschien op een klein boilertje van 20L oid neer komen?

Als de Dickinson in de retour komt, dan wordt het volledige vermogen hiervan dus ook in het hele circuit afgenomen worden. Dit zet miss. niet echt zoden aan de dijk met max 1,5 kW? De rest van de installatie is op 5 tot 10 kW berekend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 24 feb 2016 09:45 #708943

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Aan Helios: Ik heb ze even apart getekend: Er is ook een bypass bij de boiler gemaakt zodat in de zomer niet ook de 1,5 kW radiator aan staat. Er is nog geen buffervat. Zou daar de wisselaar voor gebruikt kunnen worden? Of zo'n webasto boilertje?
Wat valt hier verder op aan te merken?



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 24 feb 2016 11:05 #708973

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13960
nu heb je wel een bypass, maar in het bovenste circuit wordt bij opwarmen boiler door de motorwarmte de 3 radiatoren ook warm..
of zit er per radiator een kraan op?


mijn systeem is niet direct te vergelijken, maar heb de motorwarmte via een 3weg lopen; via radiator naar boiler, of zomers direct naar de boiler.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 24 feb 2016 11:12 #708978

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
In de realiteit komt de boiler als eerste in het circuit. Dan zouden idd de radiotoren per stuk een kraan moeten hebben. Dat lijkt mij sowieso handig want er komen ook radiatoren in voor en achterschip welke ik 90% van de tijd niet zal gebruiken om kosten te besparen.
Daar stuit ik meteen op een probleem:

2 a 3 kW is 90% van de tijd meer dan voldoende om de boot comfortabel warm te maken.
De webasto levert ruim 10 kW. Betekend dat dan dat deze ongeveer 30% van de tijd staat te branden?
En moet ik dan een buffervat hebben om de kachel voldoende zijn warmte kwijt te laten raken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 24 feb 2016 11:57 #708996

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13960
hier kan ik je niet helpen, geen ervaring met Webasto's etc.
Heb zelf een (losstaande) SOMY verbrander en motorwarmte naar boiler/radiator

oja en een hetelucht gasverwarming, elektrisch kacheltje en een elekr. deken :S
(allemaal vnl. voor de schipperse natuurlijk)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 24 feb 2016 12:05 #708999

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10147
mjanssen schreef :
Zou een overbemeten warmte wisselaar met een groot reservoir voor vloeistof als buffervat kunnen dienen?
Dan zou het misschien op een klein boilertje van 20L oid neer komen?

Als de Dickinson in de retour komt, dan wordt het volledige vermogen hiervan dus ook in het hele circuit afgenomen worden. Dit zet miss. niet echt zoden aan de dijk met max 1,5 kW? De rest van de installatie is op 5 tot 10 kW berekend.

Afhankelijk van de laagst te schakelen trap en het maximaal aantal schakelingen van de webasto en de te accepteren fluctuatie bepaal je de grote van je buffervat. Ik denk dat je het met 20 liter niet gaat redden. Ik verwacht eerder het dubbele.
Als Erik de Jong aangeeft zijn boot met 2 Kw meestal wel op temperatuur kan houden, jij geeft in je laatste post ook zo iets aan, zie ik niet in waarom je in sommige gevallen niet alleen met de dickinsons kan draaien en anders kan hij altijd mooi meedoen. Je moet mogelijk wel een bypass aanbrengen met inregelafsluiter daar mogelijk niet al het water door de kleine wisselaar kan. Al is het alleen maar vanwege de optimalere overdracht in het blok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 24 feb 2016 12:09 #709001

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10147


Sorry voor de eenvoud van de schets. Net effe vlot gekrabbeld. Mist nog bypass met Inregel afsluiter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 24 feb 2016 12:18 #709003

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
(De bovenste tekening lijkt mij DE ideale situatie.
Wanneer de Webasto aanstaat gaat de, waarschijnlijk relatief warme, retourstroom door de warmtewisselaar heen en kun je dus door heel simpel nog een klein circulatiepompje te plaatsen in je koelcircuit, de motor ook warm houden. (zo'n pompje als bij een Martec set.))

Verder zou ik inderdaad wel per radiator een kraan maken zodat je niet midden in de zomer alles aan het warmstoken bent om alleen de boiler op te warmen als je op de motor vaart. Dan wordt de boiler ook een stuk sneller warm als het niet eerst door de radiatoren heen hoeft, denk ik...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 24 feb 2016 12:42 #709011

mjanssen schreef :
Aan Helios: Ik heb ze even apart getekend: Er is ook een bypass bij de boiler gemaakt zodat in de zomer niet ook de 1,5 kW radiator aan staat. Er is nog geen buffervat. Zou daar de wisselaar voor gebruikt kunnen worden? Of zo'n webasto boilertje?
Wat valt hier verder op aan te merken?




klopt dat wel hoe je nu de leidingen van en naar de warmte wisselaar hebt getekend????

Ik zie de retour van je net in de WW gaan (om retour water verder af te koelen prima maar lijkt me niet de bedoeling), en er gaat iets van een retour uit richting de kachel, maar zie daar ook weer een aanvoer, dus mis ik hier iets.....????

Ga je het buffervat alleen gebruiken voor de radiatoren??? Wat dat gaat je alleen maar vermogen kosten omdat ding ook op temperatuur te brengen, zou je hem gebruiken voor warm tap water zie ik het nut wel.

En waarom zit de pomp in de retour??? bewuste keuze?
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 24 feb 2016 12:47 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 24 feb 2016 13:05 #709019

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Jeroen-pion schreef :
mjanssen schreef :
Aan Helios: Ik heb ze even apart getekend: Er is ook een bypass bij de boiler gemaakt zodat in de zomer niet ook de 1,5 kW radiator aan staat. Er is nog geen buffervat. Zou daar de wisselaar voor gebruikt kunnen worden? Of zo'n webasto boilertje?
Wat valt hier verder op aan te merken?




klopt dat wel hoe je nu de leidingen van en naar de warmte wisselaar hebt getekend????

Ik zie de retour van je net in de WW gaan (om retour water verder af te koelen prima maar lijkt me niet de bedoeling), en er gaat iets van een retour uit richting de kachel, maar zie daar ook weer een aanvoer, dus mis ik hier iets.....????

Ga je het buffervat alleen gebruiken voor de radiatoren??? Wat dat gaat je alleen maar vermogen kosten omdat ding ook op temperatuur te brengen, zou je hem gebruiken voor warm tap water zie ik het nut wel.

En waarom zit de pomp in de retour??? bewuste keuze?

Warmte wisselaar warmt het circulatie water op wanneer de motor draait.
Buffervat staat buiten de circulatie dus wordt niet mee opgewarmd. Dus geen extra vermogen om dat ding op te warmen
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 24 feb 2016 13:13 #709023

Dus als je in de zomer je buffervat voor bv warm water wilt verwarmen met motor warmte krijg je er cadeau een 1.5 Kw radiator bij :unsure: lijkt me niet echt handig, maar dat vind ik dan weer :woohoo:

Ik zou het buffervat parallel over de wisselaar zetten, scheelt je in elk geval berg 3 weg kranen een keerklep, en resultaat is het zelfde, en in de zomer heb je warm tap water of van de motor of kachel of element in de buffervat, zonder kraantjes om te zetten of zonder 1,5kw radiator :whistle:

Wel een beetje KISS oplossing dat wel :silly:

Krijg je zelfde effect als bij een zonneboiler systeem waar de CV ketel als aanvulling is als het nodig is
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 24 feb 2016 13:16 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 24 feb 2016 13:21 #709025

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Groom, ik geloof dat de Webasto maar op 1 stand (vollast) kan draaien.
De Dickinson zal in 80% van de tijd als enige branden.
Dan zal alleen de boiler en eventueel de 1,5 kW radiator gebruikt worden.

De rest van de installatie is voor de motorwarmte (ca 100 uur per jaar) en de overige 20% van de tijd op de webasto. Dit op de echt koude dagen en ook onder zeil (dan doet de Dickinson het niet) of wanneer ik niet voor een paar uur de Dickinson wil aansteken.
Of om de boel vorst vrij te houden met bijvoorbeeld een tijdklok (elke 2 uur een half uur branden)

Zou ik het reservoir deel van de warmtewisselaar van motor als buffervat kunnen kiezen?
Volgens de installatie handleiding van webasto moet deze in de retour (daar zit de WW) en:
In het systeem wordt een 20 liter geïsoleerde buffertank opgenomen. Hierdoor worden langere
brandtijden gegarandeerd waardoor de verbranding zelfreinigend is.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 24 feb 2016 13:28 #709032

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Door de bypass afsluiter van boiler open te zetten in de zomer en de 1,5kw rad. kraan dicht wordt de boot dan niet verwarmd indien de motor loopt. Er is wel doorstroom via de bypass dus.

In dit geval is de WW ook het buffervat. De webasto levert een berg aan energie wat deels in het buffervat wordt opgeslagen terwijl de pomp wel blijft lopen en het syteem van warmte voorziet totdat het buffervat onder een bepaalde waarde is afgekoeld. Dit is een voorschrift van webasto om te voorkomen dat de achel telkens kort aanslaat en vervuild.
De WW moet dus goed geïsoleerd worden en een inhoud van +- 20 L hebben.

Ik heb de aanvoer na de WW rood/blauw getekend. Als de motor loopt dan levert de WW warm water, via de webasto naar het systeem.
Als de webasto aanstaat en de motor uit dan is het een koudwaterleiding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 24 feb 2016 13:31 #709033

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Ik vraag mij af of dit zo gaat werken met slecht één 3 weg kraan om te kunnen schakelen tussen Dickinson circuit en het Motor/webasto circuit.

En slechts één afsluiter om bij gebruik van de motor alles behalve de boiler buitenspel te zetten.
Volgens mij is die terugslag klep niet eens nodig zo...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 24 feb 2016 14:20 #709052

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Heb beloofd het een beetje te laten zien allemaal.
Dit is de set:



Kan kiezen uit de orginele 24V pomp:



Maar deze 12V digitel is beter geschikt voor langdurig gebruik:
Moet dan wel even kijken hoe ik dat met de voeding ga doen.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 24 feb 2016 20:09 #709207

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10147
Wat is de minimale buffer grote welke webasto opgeeft?
Is de transportpomp tweedehands? zo ja hoe is deze geconserveerd?
Kan de volledige flow wel over de dickinsons?
Laatst bewerkt: 24 feb 2016 20:13 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 24 feb 2016 20:14 #709208

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Ben er nog niet achter hoeveel vloeistof er überhaupt in het systeem moet. En hoeveel daarvan gebufferd moet worden. Wel dus in de handleiding gelezen over een vat van 20L die ze er ook voor verkopen. Daar zit ook een electrisch element in.

De digitel is tweedehands, bij mijn weten niet geconserveerd oid? De webasto pomp is nieuw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 24 feb 2016 20:23 #709210

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10147
De benodigde de grote van het vat is te berekenen en daarvoor heb je het maximaal aantal starts per tijd eenheid nodig en de minimale capaciteitstrap (deze weten we) en de te accepteren differentie in de aanvoer watertemperatuur.

De flow = l/s = kW/(4,2*(delta T)

Dus bij 10 kW en stel een gewenste delta T van retour water en vertrekkend aanvoerwater van 10 graden (deze delta T geeft de fabrikant wel op) dan komt dit neer op een water hoeveelheid van.
10/4,2*(10) = 10/42 = 0,24 liter per seconde. Is de delta T twee keer zo groot dan wordt de waterhoeveelheid twee keer zo klein.
Deze waterhoeveelheid strookt dus niet met de Dickinsons. Of deze moet willen draaien met een hele geringe delta T.?? Hij moet bij zo'n stortvloed aan water wel in staat zijn overdracht te creëren.
Daarom kan het verstandig zijn een bypass over de dickinsons te plaatsen met een inregelafsluiter zodat je een geregelde hoeveelheid water over en langs de dickinsons stuurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 24 feb 2016 21:55 #709251

Hoe groot is dat schip wel niet, dat er 5 radiatoren nodig zijn?

In Nederland stookte ik m´n schip (9mtr)warm met een Wallas hetelucht kachel van 3Kw, bij 20º vorst, op maximum stand.
Hier, met soms kans op een nachtvorstje, is de minimumstand eigenlijk al een beetje te hoog.
De relatieve luchtvochtigheid schommelt nabij de 60%
Stroomverbruik: Wallas 0,5A, het extra waterpompje is instelbaar van o,3 tot 1,8A, staat op 0,5A en schakelt in of uit met een temperatuurvoeler van 60º. (Draait dus gelijk met de kachel.)
Het water zonpaneel heeft eenzelfde pompje wat ook boven de 60º draait, is 2 a 3 uur per dag.
Voor 1A (24Ah) aan stroom en 3 ltr diesel per dag is m´n boot, douchewater en motor prettig warm

In de luchtstroom staat al 20 jaar een radiatortje van een autokachel die het antivries circuit opwarmt en daarmee, naar keuze de boiler en/of de motor.
Met 4 mini afsluitertjes kan ik elk van de apparaten afsluiten en aftappen per apparaat.
Afzonderlijk zit er een spiraal van 5mm((Inw) koperpijp als zonpaneel, die direct het boilerwater verwarmd.
Ook nu in de winter levert het een bijdrage ter grootte van één douche per dag.
Nu is ETAP wel het best geïsoleerde schip. De koelkast draait 1,5 minuut per half uur, is 6 Ah per dag, ronden we af op 10Ah omdat hij ook wel eens open gaat.

Een waterkachel die z´n warmte niet kwijt kan zal steeds stoppen en starten of trippen op hoge temperatuur.
Enorm stroomverbruik en vervuiling van de kachel.
Laatst bewerkt: 26 feb 2016 10:54 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl