Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Centrale verwarming aanleggen

Centrale verwarming aanleggen 18 feb 2016 23:16 #706998

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Hieronder een opzetje van de cv welke ik wil aanleggen.



De webasto DBW2010 en de wisselaar van de motor (beide 10 kW) kunnen alle gebruikers voorzien van warmte.
De Dickinson levert min 500 tot max 1500 Watt. Deze verwarmt eerst de boiler en vervolgens de convector van 1,5 kW als de boiler opgewarmd is. Hiervoor wordt de pomp van de webasto gebruikt.
Dit is het kleine circuit in het schema met de dubbele kleuren. Het grote circuit doet dan niet mee omdat de kranen van de convectors dicht staan.
In de zomer draait de pomp ook en wordt de boiler eveneens verwarmd. Met de bypass wordt de convector omzeilt.

Wat is het gevolg voor de webasto als er (veel) minder dan 10 kW aan vermogen wordt gevraagd?
Deze kan alleen op vollast draaien. Zou hier eventueel een buffervat gemonteerd moeten worden?

Volstaan kranen op de convectors om deze buitenspel te zetten zodat het vermogen geregeld kan worden?

Zitten het expansievat, de warmte wisselaar en de pomp op de juiste plek?

Groeten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 19 feb 2016 07:30 #707030

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13960
10kW :S
hoe groot is jouw schip joh?
is het ook de bedoeling dat beide kachels aan zijn?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 19 feb 2016 09:17 #707056

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Kachels zullen nooit tegelijk aanstaan.
Hoogstens de Dickinson icm de motor omdat het makkelijker is deze te laten branden.
9 van de 10 keer staat alleen de Dickinson aan en verwarmd het kleine circuit met daarin de boiler (hoofdtaak) en een kleine convector voor betere spreiding van warmte.

Als het echt koud is, is er toch al snel 4 tot 6 kW nodig.
Die webasto is dus een beetje overbemeten, maar dat is juist een van mijn vragen. Naar ik begrijp slaat deze weer aan als de rondgepompte vloeistof temperatuur onder een bepaalde waarde zakt. Dit zal bij afgifte in mijn boot van gemiddeld 2 tot 4 kW niet snel gebeuren, dus brand de kachel kort maar krachtig (en dus schoon?). Is in dit geval een buffervat nodig?

De helft van de convectoren zal ik nauwelijks gebruiken, en miss niet eens installeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 19 feb 2016 09:19 #707058

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1698
Dit gaat niet goed werken:
- De Webasto is inderdaad een aan/uit systeem. Vandaar dat er een buffervat in moet. De waterinhoud van de leidingen en convectoren is te klein om de Webasto enige tijd te laten draaien, het wordt dat een flipperkast. Dat buffervat geeft de Webasto enige tijd om aan te gaan.
- maar als je een buffervat op de Webasto hebt, en de pomp van de Webasto gebruikt, gaat je Dickinson dus ook eerst je buffervat verwarmen. En het motorblok trouwens. Dat trekt die Dickinson niet.
- Die Dickinson alleen op een aparte spiraal in je boiler zetten met een apart pompje. Trouwens, controlleer even of je de Dickinson mag stoken zonder afname door de spiraal. Bij andere merken smelt de koperen spiraal in de kachel als je er geen koud water door heen stuurt.
- De pomp van de Webasto wordt bestuurd door de Webasto zelf, je zult zelf een regeling moeten treffen om die pomp op andere momenten aan te krijgen. Zorg er dan wel voor dat als de Webasto de pomp AAN wil hebben jouw regeling hem niet UIT zet.
- Je hebt een druk-expansievat getekend. Bij ons is het een open atmosferisch expansievat op het hoogste punt. Simpeler.
- Wij hebben de convectoren in het schip met een Tichelman systeem aangesloten zonder aflsuiters. Normaal is een Tichelman systeem 3-pijps, maar als je in een boot een rondgaand systeem maakt, is ie toch 2-pijps. Het voordeel is dat je niet hoeft in te regelen: elke convector heeft dezelfde totale leidingweerstand zodat ze automatisch dezelfde hoeveelheid water per seconde krijgen. De warmteafgigte per convector afleiden uit de warmtevraag van de desbetreffende ruimte. Kleinere ruimte, kleinere convector. Waarom geen afsluiters: als je in de winter stookt, wil je toch de hele boot ijsvrij, condensvrij, enz. dus stoken die handel.
- Ik zou die 3 warmtebronnen niet in serie zetten. Ze warmen nu elkaar op. Parallel aansluiten geeft dat probleem niet. Elk zijn eigen pompje.
- De vraag is hoe zinvol het is om de hoofdmotor onderdeel te laten zijn van de verwarming. Hoevaak draait de motor? Of wil je juist het motorblok verwarmen? Misschien is het simpeler om gewoon die Webasto te laten draaien als er warmtevraag is.
- de boiler warm houden met een Webasto is onzin. Het kost veel te veel energie om die Webasto op te laten warmen voor die 100W die je nodig hebt om de boiler warm te houden. Wij hebben dat opgelost door die 100W af te tappen van de energie-voorziening (bij ons generator, die 1x per dag sowieso draait). Maar we hebben dat wel een 60L boiler. Aan het eind van de dag (vlak voor het generator-draaien dus)is de douche niet meer superheet, maar nog heerlijk comfortabel warm. Die 100W (5A bij 12V) kan je van een zonnepaneel aftappen.
- je schrijft "eerst de boiler en dan de convector". Volgens mij gaan dingen in serie tegelijk warm worden, niet na elkaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 19 feb 2016 10:53 #707084

Het voordeel van een gesloten systeem is dat je water zuurstofarm wordt en er niks wegroest. Een open vat kan eigenlijk alleen als je precies weet dat je water alleen maar relatief edele metalen ziet.

Kort branden is niet schoon

Pompen zet je altijd aan de koude kant, gaan ze langer mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 19 feb 2016 11:06 #707089

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Dank Ronaldl!
Hieronder de aangepaste schema's.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 19 feb 2016 11:09 #707090

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Dit gaat niet goed werken:
- De Webasto is inderdaad een aan/uit systeem. Vandaar dat er een buffervat in moet. De waterinhoud van de leidingen en convectoren is te klein om de Webasto enige tijd te laten draaien, het wordt dat een flipperkast. Dat buffervat geeft de Webasto enige tijd om aan te gaan.
- maar als je een buffervat op de Webasto hebt, en de pomp van de Webasto gebruikt, gaat je Dickinson dus ook eerst je buffervat verwarmen. En het motorblok trouwens. Dat trekt die Dickinson niet.

Hier was ik inderdaad ook bang voor… Dat betekend dus twee gescheiden circuits wat weer extra onderdelen vergt zoals een nieuwe boiler met dubbele spiraal.
- Die Dickinson alleen op een aparte spiraal in je boiler zetten met een apart pompje. Trouwens, controlleer even of je de Dickinson mag stoken zonder afname door de spiraal. Bij andere merken smelt de koperen spiraal in de kachel als je er geen koud water door heen stuurt.

De Dicinson kan zeker zonder vloeistof in de rvs spiraal branden. Ik weet niet wat het effect is als er wel vloeistof inzit en dit niet circuleert?
- Je hebt een druk-expansievat getekend. Bij ons is het een open atmosferisch expansievat op het hoogste punt. Simpeler.
Aangepast!
- Wij hebben de convectoren in het schip met een Tichelman systeem aangesloten zonder aflsuiters. Normaal is een Tichelman systeem 3-pijps, maar als je in een boot een rondgaand systeem maakt, is ie toch 2-pijps. Het voordeel is dat je niet hoeft in te regelen: elke convector heeft dezelfde totale leidingweerstand zodat ze automatisch dezelfde hoeveelheid water per seconde krijgen. De warmteafgigte per convector afleiden uit de warmtevraag van de desbetreffende ruimte. Kleinere ruimte, kleinere convector. Waarom geen afsluiters: als je in de winter stookt, wil je toch de hele boot ijsvrij, condensvrij, enz. dus stoken die handel.
Is dit zo goed aangepast?
- Ik zou die 3 warmtebronnen niet in serie zetten. Ze warmen nu elkaar op. Parallel aansluiten geeft dat probleem niet. Elk zijn eigen pompje.

De webasto en de wisselaar zou ik toch graag in hetzelfde circuit houden. Deze geven wel wat verliezen als ze in serie staan, maar indien goed geïsoleerd zal dat misschien wel meevallen?
- De vraag is hoe zinvol het is om de hoofdmotor onderdeel te laten zijn van de verwarming. Hoevaak draait de motor? Of wil je juist het motorblok verwarmen? Misschien is het simpeler om gewoon die Webasto te laten draaien als er warmtevraag is.
Enkel door de wisselaar van de motor in serie met de webasto te zetten kan ik de ‘gratis’ vrijgekomen energie hiervan gebruiken. Door de wisselaar goed te isoleren zijn de verliezen voor de webasto minimaal. Misschien kan ik de wisselaar zelfs combineren met een buffertank? Dan heb ik twee vliegen in een klap? Ik vaar ruim 100 uur per jaar op de motor. Maar met reizen naar het hoge noorden in gedachten lijkt het me toch wel zinvol.
- de boiler warm houden met een Webasto is onzin. Het kost veel te veel energie om die Webasto op te laten warmen voor die 100W die je nodig hebt om de boiler warm te houden. Wij hebben dat opgelost door die 100W af te tappen van de energie-voorziening (bij ons generator, die 1x per dag sowieso draait). Maar we hebben dat wel een 60L boiler. Aan het eind van de dag (vlak voor het generator-draaien dus)is de douche niet meer superheet, maar nog heerlijk comfortabel warm. Die 100W (5A bij 12V) kan je van een zonnepaneel aftappen.

De boiler wil ik wel graag in het circuit van de webasto en de motor houden, dat deze opwarmt is een bijkomstigheid waar ik in de praktijk heel graag gebruik van maak. Maar alleen voor de boiler zou ik nooit de webasto aanzetten.
Mijn zonnepaneel van 190 Wp laadt in de winter nooit 5 A gedurende 24 uur.
- je schrijft "eerst de boiler en dan de convector". Volgens mij gaan dingen in serie tegelijk warm worden, niet na elkaar

Als de boiler ca 1 kW kan opnemen bij koud water, dan zal de Dickinson dat toch eerder aan de boiler afstaan? Hoe warmer de boiler, hoe meer de convector opneemt. Zo kan het opwarmen van de boiler wel wat tijd kosten, en koelt de convector flink af bij gebruik tapwater, maar de dickinson staat in de regel non-stop aan…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 19 feb 2016 11:14 #707094

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Ook bedankt Boarderbas, ik heb jouw tips meegenomen.
Alleen dus de vraag, open of gesloten exp. vat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 19 feb 2016 11:25 #707099

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8193
Is het niet mogelijk gewoon 1 boiler te hebben, en deze aan te sluiten met 2x een drieweg kraan? Draait de Dickenson, zet je de driewegkraan (automatisch of met de hand) op voeding van de boiler met de Dickenson. Draait de Webasto, gebruik je die om de boiler te verhitten.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 19 feb 2016 11:50 #707111

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Dat was idd ook mijn eerste gedachte... Dat zou een extra pomp en een nieuwe boiler schelen.
Ik wee dat kranen worden afgeraden, maar niet precies of het nadeel van lekken oid. ervan opweegt tegen bovenstaande argumenten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 19 feb 2016 11:52 #707112

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8193
Anders heb je volgens mij in elk geval een driewegkraan nodig in je watercircuit, om de juiste boiler voor warmwater te selecteren.

Driewegkraan kan volgens mij nooit een probleem zijn. Zit bijvoorbeeld ook in mijn Combi CV ketel (Warmwaterbedrijf / verwarming omschakelen).
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 19 feb 2016 19:41 #707273

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
mjanssen schreef :
Ook bedankt Boarderbas, ik heb jouw tips meegenomen.
Alleen dus de vraag, open of gesloten exp. vat?

Ik zou absoluut een expansievat doen, zie geen voordelen van een open systeem, alleen nadelen, zuurstof in het water en een lage druk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 19 feb 2016 19:59 #707279

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
interessant topic

ga je ons ook laten zie hoe en wat je doe op de boot met oa foto's ?

dit is interessant ivm met ander boot in de nabij toekomt :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 19 feb 2016 20:01 #707280

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
mjanssen schreef :
Dat was idd ook mijn eerste gedachte... Dat zou een extra pomp en een nieuwe boiler schelen.
Ik wee dat kranen worden afgeraden, maar niet precies of het nadeel van lekken oid. ervan opweegt tegen bovenstaande argumenten?

ik heb deze kranen ook en hoor geen klachten, dek dat het misschien ook wel van het merk afhangt

vind het wel een slim idee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 19 feb 2016 20:05 #707283

Wat Pascal zegt.

Overigens zijn er ook platte expansievatten te koop met iest minder inhoud. De (in nederland standaard) ronde 15 liter variant is flink overbemeten voor jouw installatie. De beugels zijn gemaakt voor muren die stil staan. Niet voor muren die op golven klappen.

Je kunt wellicht een plat 8 liter vatje uit een buitenlandse cv ketel los opsnuisteren, ander kun je bijvoorbeeld dit kopen.
Je kunt het hele framepje ergens aan een wand bouten. Je kunt het vatje er ook uit klikken. Bovenop zit een stalen lip waar je naar hartelust een oog aan kan (laten) lassen. Twee haakjes en een spanband en hij hangt netjes en zeevast aan de muur. Onderaan zit een G1/2 aansluiting voor standaard fitmateriaal.

Een alternatief is een 8l rond expansievatje

Voor het kleine circuit koop je gewoon een 2 liter sanitair expansievatje
Laatst bewerkt: 19 feb 2016 20:17 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 19 feb 2016 20:19 #707289

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Je kan ook een standaard 12 liter vaatje kopen van flamco, ik had hem, met ook een standaard beugel van flamco opgehangen, dus geen console maar een beugel die om de ring van het expansievat gaat. 12 liter is een stuk kleiner dan de standaard 18 liter. Het 2 liter sanitairvaatje waar boarderbas het over heeft ken ik ook idd maar weet ik niet zeker of die wel geschikt is, volgens mij hebben die een veel hogere voordruk. De 8 liter ken ik niet maar is ook groot genoeg lijkt mij.
Laatst bewerkt: 19 feb 2016 20:23 door pascald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 19 feb 2016 20:23 #707291

...offtopic overigens, een bos bloemen voor diegene die 12 liter in een 12 liter vat kan proppen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 20 feb 2016 10:44 #707433

Koud kunstje,water er uit en voila 12 liter stikstof in het vat :laugh:

De platte expansie vatten zijn van bijvoorbeeld Vaillant die zaten in de ketel zelf.
Je kan in principe elke expansievat aanpassen aan de Door jou gewenste voordruk Door er stikstof uit te laten lopen of er bij te pompen.
Als ik de plaatjes zie dan is een klein expansievaatje meer dan genoeg en zou ik de voordruk van het vat op ongeveer een half tot driekwart bar zetten,je vuldruk van je installatie kan je dan tussen de één en anderhalf bar houden.
Laatst bewerkt: 20 feb 2016 10:53 door Thijsnoort. Reden: helft van mijn verhaal was foetsie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 20 feb 2016 11:52 #707446

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik zou ook eens kijken hoe je er voor zorgen kan dat je met de CV de motor ook op temperatuur kan houden wanneer je stil ligt. Als je toch bezig bent.
Gedurende je meerdaagse tochten , start je dan met warme motor. Dat scheelt je een berg slijtage van de motor.

Erikdejong heeft hier het nodige over geschreven.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 20 feb 2016 11:54 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 20 feb 2016 12:01 #707451

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik zou dit niet doen terwijl mijn diesel hard hier blij van word.

Ik heb een kennis in de haven die dit heeft en zit met het probleem dat het blok zo vele warme opneemt dat je als je even de kachel aan wilt dit weging effect heeft op de tempratuur in de salon.
Dit geld voor al in de zomermaanden als je even snel wat warmte in de salon wilt voor 1 uurtje dat je er nog zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 20 feb 2016 12:29 #707462

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Bedankt voor al het meedenken! Ik ga het later allemaal goed doorlezen en reageren.
Ik ga het in iedergeval goed met foto's en schema's bijhouden Fer, zodat jullie kunnen meedenken ;)

Groeten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 20 feb 2016 12:49 #707464

Fer schreef :
Ik zou dit niet doen terwijl mijn diesel hard hier blij van word.

Ik heb een kennis in de haven die dit heeft en zit met het probleem dat het blok zo vele warme opneemt dat je als je even de kachel aan wilt dit weging effect heeft op de tempratuur in de salon.
Dit geld voor al in de zomermaanden als je even snel wat warmte in de salon wilt voor 1 uurtje dat je er nog zit.
Als het niet nodig is om de motor te verwarmen kun je deze toch met een bypass en een paar afsluiters buiten spel zetten ?

Edit: of drieweg kraan
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 20 feb 2016 12:50 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 20 feb 2016 12:58 #707467

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10147
Ik zou een vat aanschaffen als nulpunt voor de installatie met hierin een spiraal voor je motorwarmte. Dit vat ook aansluiten op je webasto. Op basis van de aanvoertemperatuur uit de motor geef je bij vraag je webasto wel of niet vrij. Dus bij motorwarmte aanwezig schakel je de webasto weg. Vanuit dit vat voed je je boiler en je convectoren (boiler al dan niet met drieweg klep). In de retour aan de secundaire kant (afname kant) kun je de dickinson kwijt. Expansievaten aan de retour zijde van de pomp.
Nu heb je meteen een voorkeurschakeling.
Als het niet helemaal duidelijk is wil ik wel een schetsje maken.
Laatst bewerkt: 20 feb 2016 13:00 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 23 feb 2016 15:16 #708643

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Ik heb de tip van Koezt, 3 weg kranen, geïntegreerd . Zie onderstaand schema.
Is dit ook wat Groom bedoeld?



Het idee is dat met de twee 3weg kranen de Dickinson of het wisselaar/webasto circuit gekozen wordt.
De wisselaar staat in serie met de webasto. Als ik beide goed isoleer (webasto moet toch vanwege het geluid) dan zijn de verliezen qua warmte minimaal. In de deze opstelling maakt het niet uit of de wisselaar of beide tegelijk gebruikt.

De 1,5 kW convector blijft in serie met de boiler, zodat als de boiler minder vermogen afneemt, de convector weer gaat opwarmen.

Wat valt hier te verbeteren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centrale verwarming aanleggen 23 feb 2016 17:28 #708693

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13960
zou het voor het inzicht (ook van anderen) kunnen helpen de verschillende werksituaties even separaat te tekenen?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl