666 schreef :
Ik ben er bij het berekenen van de max torque ervan uitgegaan dat indien de ap op dat moment dezelfde tegenkracht levert, er balans is, en dat op dat moment de hardover tijd minimaal zou moeten zijn. Toch geven wat grafieken van bijv Jefa aan dat onder vollast de hardover tijd zeker wel toeneemt. Ik zou helaas even niet weten hoe ik het echt zou kunnen uitrekenen.
Je hebt gelijk dat er balans is, in die zin dat de AP in staat is om als hij die torque kan leveren het roerblad gaat bewegen. Wat niet zo is, is dat dat iets zegt over de snelheid waarmee het roer draait. Zie het als een schootblok-vertraging. een 1:4 gaat 2x zo snel als een 1:8 als je met dezelfde kracht trekt.
P=T.w
waarin
P is vermogen in Watt
T is koppel (torque) in Nm
w is hoeksnelheid in rad/sec
Stel koppel roerblad is 210 kgm = 2058 Nm
Stel 2x30°=60° roeruitslag in 12 sec.
Dan is w = 60 / ( 12 * (180/pi))=0,087 rad/s
Dan is P = 2058 * 0,087 = 179 W
Wil je echter het roer in 6 seconden hard over hebben van SB naar BB dan is P het dubbele namelijk 360W
Dit voorbeeld is van mijn eigen Horizon. Mijn AP heeft een 0,5pk e-motor (= 373W)
Ten gevolge van verliezen haal ik de 6 seconden niet.
Als we de performance grafiek van Jefa (bv Jefa 150 kgm) dan zien we dat er in 1 grafiek lijnen bij elkaar gezet worden die niks met elkaar te maken hebben.
De rode lijn geeft een max torque van 80 kgm bij een Amp van 13, terwijl de blauwe resp 150 en 13 aangeeft. Met andere woorden, bij hetzelfde beschikbare vermogen van 13x12=156 W worden 2 verschillende torques geleverd. Dat kan alleen maar betekenen dat voor de rode lijn een andere hoeksnelheid geldt dan voor de blauwe lijn. En daar zeggen ze niks over. De groene lijn zegt iets over een HOH tijd, maar dat lijkt te gaan over een constante torque voor het hele traject van full naar mid naar full. En we hadden net gezien dat bij mid en full verschillende torques gegeven waren. Helaas kan je zo niet rekenen.
Het enige dat nu vastgesteld kan worden is dat het een ong. 150W motor is gezien de opgegeven max. amp van 13 bij 12V. En daar moet het dan maar mee doen.
Overigens staat er nog een zinnetje die meer vragen oproept: De opgegeven HOH tijden zijn geldend "for speed control set at maximum speed". Dat kan dus alleen maar betekenen "bij laagste torque". Vragen te over dus.
Verders geldt nog dat een electrisch gevraagd vermogen van 150 W niet wil zeggen dat er mechanisch aan het kwadrant ook 150W aanwezig zal zijn. Ik lees ergens een eff. van 72%, dus van die 150W blijft over 108W. Dan nog wat weerstanden in de scharnieren en zo. Ik schat 80 W maximaal. Bij een torque van 80 kgm (rode lijn) blijft dan een hoeksnelheid bij midscheeps over van 80/800=0,1 rad/s en dat is ongeveer 5,7 graden per seconde. HOH tijd over 72 graden is dan 12 seconden. Ga in gedachten achter de helmstok en probeer al tellend uit of je die 12 seconden goed genoeg vindt.
Hierbij nog een slotopmerking: we hebben met de Horizon van Sicilie naar Corfu 300 mijl aan de wind gevaren zonder AP en zonder te sturen. Kwesie van trimmen. Vermogen van 0.