Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Brandstofleidingen - wat zijn de eisen?

Brandstofleidingen - wat zijn de eisen? 27 mei 2025 07:25 #1628310

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4493
Marces schreef :
Dank. Er zit bovenop het Separ filter een ontluchtingsnippel. Maar daar heb je niks aan als je er geen brandstof naartoe kan pompen.

Dus ik begrijp niet waarom er op mijn bootje niet een zo'n knijpbal zat. Had al doorzichtig filtertje (met terugslagklepje) geplaatst om wat zicht te krijgen op aanwezigheid van voldoende diesel.

Ga nu dus ook zo'n knijpbal plaatsen. Lijkt een goed plan.

Lijkt mij een verademing.

De wijzigingen in het brandstofsysteem die ik heb doorgevoerd en beschreven, zijn het resultaat van langjarige ervaring.Ik heb daaraan voorafgaand meerdere tussenoplossingen beschreven. De eerste was met zo'n knijpbal (horizontaal, direct in de zuigleiding).
Nadeel van zo'n rubber knijpbal direct in de brandstof zuigleiding is de mogelijkheid van luchtbelinsluiting, de extra leidingweerstand (van de ingebouwde twee veerbelaste kleppen), en de betrouwbaarheid. Als die knijpbal bezwijkt of scheurt bij het pompen (wat bij mij gebeurd is), dan ligt je hele systeem plat, en krijg je de motor niet meer gestart. De maximale aanzuighoogte van bv. de Yanmar opvoerpomp is maar gering, en bij een diepliggende tank kan die knijpbal net te veel weerstand leveren. Beide problemen kun je omzeilen door de knijpbal in een bypass te plaatsen. Nadeel daarvan is weer dat je een stukje leiding met stilstaande brandstof introduceert die kan verouderen en bederven. (zie bijgevoegde foto 2).
Zo kwam ik op het laatst beschreven schema van de solide Bosch opvoerpomp, in een open bypass die je met slechts met 1 kogelkraan activeert (zie bijgevoegde foto 1)



oude versie met knijpbal :

Laatst bewerkt: 27 mei 2025 10:16 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.092 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl