Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Brandstofleidingen - wat zijn de eisen?

Brandstofleidingen - wat zijn de eisen? 15 okt 2016 16:21 #776063

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
Ik ben bezig met het brandstofleidingsysteem in mijn 26 jaar oude Contest 43. Eea is rommelig geïnstalleerd met allerlei rare bochten in de koperen leidingen en er is zelfs een loze koperen leiding naar, vermoedelijk, waar de oude kachel zat. Ook ontdekte ik dat er geen centrale afsluiter in het systeem zit om de brandstof naar de motor af te sluiten. Er is kortom wat verbetering te behalen.
Zijn er regels vwb koperen leidingen en flexibele en zo ja wat zijn die?
groet,
Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstofleidingen - wat zijn de eisen? 15 okt 2016 17:37 #776072

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31603
CE?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstofleidingen - wat zijn de eisen? 15 okt 2016 19:21 #776096

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
Nee, bouwjaar 1990 en dat is vlgs mij voor het CE tijdperk. Als CE voorschriften geeft mbt vaste en flexibele brandstofleidingen dan wil ik daar aan proberen te voldoen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofleidingen - wat zijn de eisen? 15 okt 2016 19:28 #776099

  • catri22
  • catri22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Koperen leiding zou ik tegenwoordig proberen te vermijden.
het koper werkt als een katalysator op de moderne (bio-) diesel brandstoffen waardoor het een hoger zuurgehalte krijgt dit heeft weer effect op de levensduur van pakkingen en O-ringen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofleidingen - wat zijn de eisen? 15 okt 2016 19:44 #776102

Uit mijn hoofd 2 CE-eisen:

- afsluiter tussen tank en opvoerpomp, bereikbaar BUITEN de motorruimte
- leidingen mogen niet brandbaar zijn, want bij een brand in de motorruimte mag de tank niet leeglopen in de brand.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofleidingen - wat zijn de eisen? 15 okt 2016 21:01 #776107

Ik heb de dampdichtste versie van Vetus gebruikt voor diesel en benzine: ISO-7840-Marine Fuel A1-15
Laatst bewerkt: 15 okt 2016 21:08 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofleidingen - wat zijn de eisen? 16 okt 2016 08:02 #776138

Baasklusje schreef :
Uit mijn hoofd 2 CE-eisen:

- afsluiter tussen tank en opvoerpomp, bereikbaar BUITEN de motorruimte
- leidingen mogen niet brandbaar zijn, want bij een brand in de motorruimte mag de tank niet leeglopen in de brand.

Grappig genoeg mag het laatste stukje tussen leiding en motor (uiteraard) wel slang zijn want daar kan een vaste leiding natuurlijk niet.
Overigens mag je volgens mij ook geen (Delphi) filter met zo'n glazen pot eronder in de motorruimte hebben ,maar moet die ergens anders geplaatst worden of eentje met een metalen pot wat natuurlijk wel weer lastig is want je ziet niks meer .
Weer typisch van die CE regels die met de praktijk geen rekening houden.
Je zou ook eens hier kunnen kijken bij de Engelse voorschriften hoofdstuk 2: www.boatsafetyscheme.org/media...20complete%20web.pdf
Wel geen CE regels maar best handig. Daar staat trouwens ook in dat je geen koper moet gebruiken voor dieselleidingen.

Waarom hebben we in Nederland eigenlijk niet zo'n PDF boekwerkje?
Ad
Laatst bewerkt: 16 okt 2016 08:08 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofleidingen - wat zijn de eisen? 16 okt 2016 08:33 #776140

catri22 schreef :
Koperen leiding zou ik tegenwoordig proberen te vermijden.
het koper werkt als een katalysator op de moderne (bio-) diesel brandstoffen waardoor het een hoger zuurgehalte krijgt dit heeft weer effect op de levensduur van pakkingen en O-ringen.

Beste Catri,
Ik pretendeer heel veel van motoren te weten (ook beroepsmatig), maar hier heb ik nog nooit van gehoord. Het maakt mij heeeel nieuwsgierig naar het hoe en waarom. Heb jij er meer informatie over?
Ik weet wel dat koper giftig is voor veel organismen, ook voor bacterien in brandstof; dat zou dus juist goed zijn in combinatie met biodiesel.
Groet, Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofleidingen - wat zijn de eisen? 16 okt 2016 08:49 #776142

Yellow Boat schreef :
Je zou ook eens hier kunnen kijken bij de Engelse voorschriften hoofdstuk 2: www.boatsafetyscheme.org/media...20complete%20web.pdf
Wel geen CE regels maar best handig. Daar staat trouwens ook in dat je geen koper moet gebruiken voor dieselleidingen.

Waarom hebben we in Nederland eigenlijk niet zo'n PDF boekwerkje?
Ad
Beste Ad,
Je hebt gelijk: dat is een heel goed en duidelijk boekwerkje.
Ik heb het doorgelezen, maar ik ben zo vrij om jou te corrigeren: voor dieselleidingen worden diverse materialen aanbevolen, waaronder ook koper! Alleen voor dieselbrandstoftanks wordt het afgeraden. Ik vermoed dat dat te maken heeft met de moeilijkheid om koperen tanks echt vloeistofdicht te maken en te houden.
In alle omstandigheden is zachtsoldeer uit den boze: na enkele jaren wordt dat bros in contact met diesel. Bovendien kan het smelten bij brand.

Zachtkoperen leidingen mogen gewoon worden toegepast voor brandstof, ook in de beroepsvaart. Zorg wel voor veel ondersteunende zadels, zodat het koper niet kan bewegen of trillen. En zorg voor goede koppelingen: bij knelkoppelingen MOET er een steunbusje in de pijp.
Het is verstandig om alleen voor het laatste stukje naar de motor een stukje slang te nemen, het liefst zo'n speciale brandstofslang met een stalen wapeningsnet eromheen en aangeperste nippels.
Dus niet, zoals ik tot mijn schrik zag bij een nieuwe sloep van een gerenommeerd merk: een rubber slangetje over een koperen pijpje geschoven met een slangeklemmetje.
Groet, Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofleidingen - wat zijn de eisen? 16 okt 2016 08:50 #776143

Yellow Boat schreef :
Je zou ook eens hier kunnen kijken bij de Engelse voorschriften hoofdstuk 2: www.boatsafetyscheme.org/media...20complete%20web.pdf
Wel geen CE regels maar best handig. Daar staat trouwens ook in dat je geen koper moet gebruiken voor dieselleidingen.

Waarom hebben we in Nederland eigenlijk niet zo'n PDF boekwerkje?
Ad



Edit: Berghout-2 zei het ook al.

Ik zie hier toch echt koper staan voor de dieselleiding.

Ook gelezen dat de return in de bovenzijde van de tank moet uit komen. Waarom is dat ?

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 16 okt 2016 09:07 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofleidingen - wat zijn de eisen? 16 okt 2016 09:35 #776155

Noballast schreef :
Yellow Boat schreef :
Je zou ook eens hier kunnen kijken bij de Engelse voorschriften hoofdstuk 2: www.boatsafetyscheme.org/media...20complete%20web.pdf
Wel geen CE regels maar best handig. Daar staat trouwens ook in dat je geen koper moet gebruiken voor dieselleidingen.

Waarom hebben we in Nederland eigenlijk niet zo'n PDF boekwerkje?
Ad



Edit: Berghout-2 zei het ook al.

Ik zie hier toch echt koper staan voor de dieselleiding.

Ook gelezen dat de return in de bovenzijde van de tank moet uit komen. Waarom is dat ?


Jullie hebben gelijk.
Ik had alleen gekeken bij de materialen voor de tank en daar wordt koper bij diesel juist niet geschikt geacht i.t.t. bij benzine.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofleidingen - wat zijn de eisen? 16 okt 2016 09:43 #776157

Koper, zink en dus ook brons zorgen voor een sterk versnelde veroudering van diesel.

Deze bijlage van BP maar weer eens (een updated versie).
Er staat ook in dat biocides in diesel doen geen betere werking heeft dan gewoon zorgen dat er geen water in de tank zit ;-)

Bijlage:

Bestandsnaam: long-term-...el-2.pdf
Bestandsgrootte:87 KB
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 okt 2016 09:47 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofleidingen - wat zijn de eisen? 16 okt 2016 09:59 #776161

Toch zie ik bijvoorbeeld in noodstroomaggregaten aangedreven door zware diesels in gebouwen waar een continu bedrijf geborgd moet blijven, wel veel koperen leiding toegepast.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofleidingen - wat zijn de eisen? 16 okt 2016 11:06 #776172

Noballast schreef :

Ook gelezen dat de return in de bovenzijde van de tank moet uit komen. Waarom is dat ?
Dat is om te voorkomen dat de tank kan leeghevelen als de retourleiding lekraakt of als je sleutelt aan bijvoorbeeld de verstuivers.
Er mag geen afsluiter in de retourleiding zitten: als die er wel zou zijn, en de motor gestart wordt met dichte afsluiter, dan zou die leiding kapot springen. (Er komt immers ook brandstof onder hoge druk in die leiding, van de lek van de verstuivers.)
De motor zou dan wel gewoon blijven lopen, dus er is grote kans dat je dan veel te laat in de gaten krijgt dat er brandstof uit loopt.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofleidingen - wat zijn de eisen? 16 okt 2016 11:15 #776173

Baasklusje en Yellow boat: dank je voor de heldere input: ik heb ervan geleerd dat langdurige opslag in koper niet goed is voor de kwaliteit van de dieselbrandstof, maar dat koper voor leidingen-met-doorstroom wel kan.
Groet,
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofleidingen - wat zijn de eisen? 16 okt 2016 13:34 #776189

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4493
Sommige onderwerpen komen regelmatig terug, discussies en aanbevelingen blijken snel vergeten.
Het toepassen van koperen leidingen met de huidige EN590 diesel zoals die nu in Europa verkocht wordt, is absoluut af te raden.
Zie hier voor verdere info :
www.zeilersforum.nl/index.php/...sel-leidingen#680520
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofleidingen - wat zijn de eisen? 16 okt 2016 14:50 #776197

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4493
Geschikte materialen voor biodiesel of biodiesel bevattende brandstof :

www.zeilersforum.nl/index.php/...ngen?start=25#680896
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofleidingen - wat zijn de eisen? 16 okt 2016 15:40 #776208

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31603
Baasklusje schreef :
Uit mijn hoofd 2 CE-eisen:

- afsluiter tussen tank en opvoerpomp, bereikbaar BUITEN de motorruimte
- leidingen mogen niet brandbaar zijn, want bij een brand in de motorruimte mag de tank niet leeglopen in de brand.

De afsluiter moet buiten de machinekamer bedienbaar zijn, de afsluiter zelf mag gewoon in de machinekamer zitten.

Op alle beroepsschepen geschied dit door een 3mm RVS draadje dat naar buiten gaat o.i.d.

Leidingen niet brandbaar, daar is koper helemaal niet slecht in. Zolang je GTL tankt heb je geen slechte invloed van je koperen leidingen
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofleidingen - wat zijn de eisen? 16 okt 2016 20:39 #776290

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4493
Baasklusje schreef :
Uit mijn hoofd 2 CE-eisen:

- afsluiter tussen tank en opvoerpomp, bereikbaar BUITEN de motorruimte
- leidingen mogen niet brandbaar zijn, want bij een brand in de motorruimte mag de tank niet leeglopen in de brand.

Bij veel (zo niet de meeste) zeiljachten ligt de tank onder het niveau van de mechanische opvoerpomp van de motor. Bij een eventuele brand die brandbare leidingen aantast, loopt in dat geval de brandstof terug naar de tank, en niet naar de motorruimte. De CE aanbeveling snijdt in dat geval geen hout.

Overigens zijn er meer CE voorschriften die tot discussie leiden : bijvoorbeeld het niet mogen toepassen van doorzichtige (glas of kunststof) bekers onder waterafscheiders/groffilters, en het voorschrift om de zuigleiding in de tank uit te voeren als verticale stijgleiding, die een aantal mm boven de tankboden moet eindigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofleidingen - wat zijn de eisen? 16 okt 2016 21:02 #776295

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4493
Vorig winterseizoen heb ik mijn hele brandstofsysteem herzien.

- Zuigleiding verplaatst naar laagste punt in de tank, eerste deel van de leiding uitgevoerd in RVS tot boven tankniveau, met RVS hoofdafsluiter op dat punt.

- Vanaf daar alle leidingen uitgevoerd met biodieselbestendige slang, alle appendages van RVS316, speciale slangklemmen en alle schroefdraden afgedicht met epoxy.

- Een nieuw type Delphi filterhuis van gegoten aluminium, zodanig gemodificeerd dat het filter'achterstevoren' kan worden gebruikt, en voorzien van een Bosch ontluchtingspomp.

- Retourleiding verplaatst naar bovenzijde tank, en voorzien van terugslagklep.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofleidingen - wat zijn de eisen? 16 mei 2025 13:10 #1625992

  • Marces
  • Marces's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Interessante discussie uit 2016.
Heb, na veel ellende door smurrie in tank, vorig jaar tank grondig schoongemaakt. vervolgens ook leidingen, voorfilter en opvoerpomp.

Bij starpogingen dit seizoen heb ik heel lang aangemodderd omdat systeem false lucht bleek te trekken. Uiteindelijk voorfilter (zie foto) gebypassed. Omdat ik deze ellende niet meer wil meemaken heb ik besloten hele toevoersysteem aan te passen. In blog van CeesS lees ik hoe ik dat moet aanpakken. Heb nu koper leidingen dus die gaan eruit. Wil ook kijken of ik iets kan doen aan "minder lucht" in leidingen vanuit de lager gelegen tank bij opstarten.

In blog van CeesS (2016) lees ik iets over Bosch ontluchtingspomp. Is dat iets anders dan een opvoerpomp? Zo ja kan iemand aangeven wat dat is, hoe dat werkt en waar ik dat kan vinden?
Bijlagen:
Banholm 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofleidingen - wat zijn de eisen? 16 mei 2025 14:55 #1626013

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18164
Ik denk dat er een hoop gegadigden zijn voor dat filtertje ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofleidingen - wat zijn de eisen? 16 mei 2025 15:28 #1626029

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8015
Waarom tast koper aan door diesel ?

En wat is het effect als je uitsluitend GTL/HVO100 gebruikt ?

Ik sterk het idee dat uitlaat componenten ook langer meegaan met GTL.

Mijn dieselauto rijdt al meer dan 2 jaar uitsluitend op GTL/HVO100.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofleidingen - wat zijn de eisen? 16 mei 2025 16:47 #1626053

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29206
Marces schreef :
Wil ook kijken of ik iets kan doen aan "minder lucht" in leidingen vanuit de lager gelegen tank bij opstarten.

In blog van CeesS (2016) lees ik iets over Bosch ontluchtingspomp. Is dat iets anders dan een opvoerpomp? Zo ja kan iemand aangeven wat dat is, hoe dat werkt en waar ik dat kan vinden?

Het probleem bij een brandstoftank die lager ligt dan het groffilter (het Delphi-filter op de foto van Cees S.) is dat je dat filter niet goed kunt ontluchten zonder een extra pompje tussen brandstoftank en Delphi-filter. Het Delphi-filter houdt lucht vast boven in het filterhuis. Die krijg je er alleen uit met zo'n extra opvoerpompje.
Ik weet niet of het Separ-filter op je plaatje ook gevoelig is voor dat probleem.
Dat kan in principe elk soort pompje zijn. Een knijpbal, zoals vaak in de brandstofleiding van een buitenboormotor met externe tank zit is al voldoende.
Ik heb zelf voor dat doel een Bosch-handpompje geïnstalleerd

Je kan ook een ander filterhuis, compleet met ingebouwde opvoerpomp installeren:
www.dedieseldokter.nl/a-511293...oerpomp/#description
Laatst bewerkt: 16 mei 2025 16:49 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofleidingen - wat zijn de eisen? 17 mei 2025 18:25 #1626288

  • Marces
  • Marces's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Dank. Er zit bovenop het Separ filter een ontluchtingsnippel. Maar daar heb je niks aan als je er geen brandstof naartoe kan pompen.

Dus ik begrijp niet waarom er op mijn bootje niet een zo'n knijpbal zat. Had al doorzichtig filtertje (met terugslagklepje) geplaatst om wat zicht te krijgen op aanwezigheid van voldoende diesel.

Ga nu dus ook zo'n knijpbal plaatsen. Lijkt een goed plan.

Lijkt mij een verademing.
Bijlagen:
Banholm 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl