Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: motorpaneel binnen of buiten ?

motorpaneel binnen of buiten ? 31 okt 2016 12:58 #780159

Binnen, boven aan de trap. Kun je van buiten prima bij, leunend over de kajuitingang. Zo'n nieuw Yanmar paneeltje heeft alleen nog maar een soort tiptoetsen en daar zie ik me wel tegenaan schoppen buiten, vandaar voor binnen gekozen.

Voor diefstalbeveiliging maakt het niks uit, die extra 20 seconden die nodig is zijn om met een schroevendraaier jouw luik te forceren gaan het verschil niet maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motorpaneel binnen of buiten ? 31 okt 2016 13:55 #780176

ilCigno schreef :
Paneel binnen of buiten maakt voor diefstal niet uit, de afschakeling zit altijd binnen. Ik ga het contactslot buiten dan ook helemaal buiten gebruik stellen en vervangen door een eenvoudige aan/uit schakelaar. Daarover komt t.z.t. nog een apart draadje.

Ben benieuwd want dat wordt nbij een contactslot wat ook het voorgloeien en het stoppen en nog een paar zaken van de motor verzorgt (6 polige schakelaar in mijn geval) nog niet zo simpel.Zie schema van de startschakelaar van Vetus diesels (Mitsubishi).
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motorpaneel binnen of buiten ? 31 okt 2016 20:49 #780325

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Niet bij Yanmar, althans niet bij de modellen die ik ken. Daarvan is het contactslot alleen een aan/uit schakelaar. Je start met de startknop ('main switch'), geen voorgloeien.


Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 31 okt 2016 20:52 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motorpaneel binnen of buiten ? 31 okt 2016 22:46 #780365

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7425
Yellow Boat schreef :
ilCigno schreef :
Paneel binnen of buiten maakt voor diefstal niet uit, de afschakeling zit altijd binnen. Ik ga het contactslot buiten dan ook helemaal buiten gebruik stellen en vervangen door een eenvoudige aan/uit schakelaar. Daarover komt t.z.t. nog een apart draadje.

Ben benieuwd want dat wordt nbij een contactslot wat ook het voorgloeien en het stoppen en nog een paar zaken van de motor verzorgt (6 polige schakelaar in mijn geval) nog niet zo simpel.Zie schema van de startschakelaar van Vetus diesels (Mitsubishi).
Ad


Ach ook Volvo Penta heeft tegenwoordig zo een startschakelaar knop .
Mijn nieuwe motor ook.
Is volgens mij redelijk standaard voor de huidige generatie.
Ben er niet zo heel erg blij mee, wat als je de sleutel niet op zak hebt.
Die zit nu continu op het paneel als ik vaar. Maar stel dat ik er tegenaan schop en de sleutel breekt ? ! Nee ik had liever een gewone draaiknop gezien.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motorpaneel binnen of buiten ? 01 nov 2016 10:05 #780473

Tony2920 schreef :
Yellow Boat schreef :
ilCigno schreef :
Paneel binnen of buiten maakt voor diefstal niet uit, de afschakeling zit altijd binnen. Ik ga het contactslot buiten dan ook helemaal buiten gebruik stellen en vervangen door een eenvoudige aan/uit schakelaar. Daarover komt t.z.t. nog een apart draadje.

Ben benieuwd want dat wordt nbij een contactslot wat ook het voorgloeien en het stoppen en nog een paar zaken van de motor verzorgt (6 polige schakelaar in mijn geval) nog niet zo simpel.Zie schema van de startschakelaar van Vetus diesels (Mitsubishi).
Ad

Ach ook Volvo Penta heeft tegenwoordig zo een startschakelaar knop .
Mijn nieuwe motor ook.
Is volgens mij redelijk standaard voor de huidige generatie.
Ben er niet zo heel erg blij mee, wat als je de sleutel niet op zak hebt.
Die zit nu continu op het paneel als ik vaar. Maar stel dat ik er tegenaan schop en de sleutel breekt ? ! Nee ik had liever een gewone draaiknop gezien.

Nadeel van een drukschakelaar om te starten vindt ik dat je dan dus ook een schakelaar moet hebben om te stoppen en een om te gloeien .Ook staat er al overal spanning op zodra je de hoofdschakelaar aanzet ( of zit er ook nog een schakelaar op het paneel om de voeding aan te zetten? ) dus begint het alarm meteen te piepen tenzij daar ook weer een testknopje voor is.
Bij mij gebeurt alles met het startslot , verder zitten er nergens knoppen , en piept het alarm alleen in de eerste draaistand en ook niet meer bij het gloeien.
Ik denk dat het allebei voor en nadelen heeft.

En dat je de sleutel eraf kunt trappen kan alleen als het paneel niet verdiept is aangebracht en van een doorzichtig deksel is voorzien. Je ziet tegenwoordig inderdaad weleens nieuwe boten waarbij het paneel wel heel dom is aangebracht en je echt moet oppassen om de sleutel er niet af te trappen.
Als dat deksel trouwens van polycarbonaat is krijg jet het ook niet kapot als er een schootblok tegenaan klapt ;)
Ad
Laatst bewerkt: 05 nov 2016 21:23 door ilCigno. Reden: afbeelding uit quote gehaald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motorpaneel binnen of buiten ? 01 nov 2016 10:11 #780475

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7425
Tja bij mij, hebben ze bij de hermotorisatie het paneel niet verdiept opgesteld.
Had daar toen niet verder bij nagedacht.
Ik zit te dubben om dit nu toch uit te voeren, maar waar vind ik een passende module / inbouwkast om dit uit te voeren. Zou een mooi winterprojectje kunnen worden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motorpaneel binnen of buiten ? 01 nov 2016 12:52 #780555

Dat soort inbouwnissen zijn gewoon te koop hoor , meestal zelfs met deksel.Gat in deksel zagen en perspex erop plakken, klaar.
www.4uboot.nl/inbouwkasten-and...luiken/inbouwkasten/
www.svb.de/de/einbaunische-235-x-160-x-95-mm.html
Je kunt ze ook zelf maken door bijv. een curver o.i.d. box als mal te gebruiken . Makkelijk want die zijn zelflossend.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motorpaneel binnen of buiten ? 01 nov 2016 15:32 #780627

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7425
Yellow Boat schreef :
Dat soort inbouwnissen zijn gewoon te koop hoor , meestal zelfs met deksel.Gat in deksel zagen en perspex erop plakken, klaar.
www.4uboot.nl/inbouwkasten-and...luiken/inbouwkasten/
www.svb.de/de/einbaunische-235-x-160-x-95-mm.html
Je kunt ze ook zelf maken door bijv. een curver o.i.d. box als mal te gebruiken . Makkelijk want die zijn zelflossend.
Ad

Bedankt voor de info en de links, moet nog eens goed nadenken en nameten.
Wordt waarschijnlijk een winterklus.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motorpaneel binnen of buiten ? 05 nov 2016 21:30 #781856

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Yellow Boat schreef :
Nadeel van een drukschakelaar om te starten vindt ik dat je dan dus ook een schakelaar moet hebben om te stoppen en een om te gloeien .Ook staat er al overal spanning op zodra je de hoofdschakelaar aanzet ( of zit er ook nog een schakelaar op het paneel om de voeding aan te zetten? ) dus begint het alarm meteen te piepen tenzij daar ook weer een testknopje voor is.
Bij mij gebeurt alles met het startslot , verder zitten er nergens knoppen , en piept het alarm alleen in de eerste draaistand en ook niet meer bij het gloeien.
Bij de vorige generatie Yanmars (GM serie) werkt het toch net anders. Met het contactslot zet je de voeding op het paneel en gaat inderdaad het alarm af. Geen testknop voor het alarm dus. Met de startknop start je de motor en zodra die draait gaat het alarm uit. Het stoppen van de motor gaat niet via een schakelaar en een solenoid, maar handmatig door de stopknop uit te trekken die via een kabel de dieseltoevoer afsluit. Alarm gaat aan, zet je af door het contactslot uit te zetten. Yanmar's hoeven niet voorgegloeid te worden en hebben daar dus ook geen knop of sleutelstand voor.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motorpaneel binnen of buiten ? 05 nov 2016 21:41 #781859

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Yellow Boat schreef :
Dat soort inbouwnissen zijn gewoon te koop hoor
Op een Amerikaanse site vond ik ook kastjes die speciaal hiervoor gemaakt zijn. Je kunt eens informeren wat ze kosten natuurlijk.

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motorpaneel binnen of buiten ? 06 nov 2016 08:30 #781890

ilCigno schreef :
Yellow Boat schreef :
Nadeel van een drukschakelaar om te starten vindt ik dat je dan dus ook een schakelaar moet hebben om te stoppen en een om te gloeien .Ook staat er al overal spanning op zodra je de hoofdschakelaar aanzet ( of zit er ook nog een schakelaar op het paneel om de voeding aan te zetten? ) dus begint het alarm meteen te piepen tenzij daar ook weer een testknopje voor is.
Bij mij gebeurt alles met het startslot , verder zitten er nergens knoppen , en piept het alarm alleen in de eerste draaistand en ook niet meer bij het gloeien.
Bij de vorige generatie Yanmars (GM serie) werkt het toch net anders. Met het contactslot zet je de voeding op het paneel en gaat inderdaad het alarm af. Geen testknop voor het alarm dus. Met de startknop start je de motor en zodra die draait gaat het alarm uit. Het stoppen van de motor gaat niet via een schakelaar en een solenoid, maar handmatig door de stopknop uit te trekken die via een kabel de dieseltoevoer afsluit. Alarm gaat aan, zet je af door het contactslot uit te zetten. Yanmar's hoeven niet voorgegloeid te worden en hebben daar dus ook geen knop of sleutelstand voor.

Ah , dus ook nog een sleutelschahelaar en een extra trekknop met een extra drek-druk kabel ( die nog wel eens kapot willen gaan :whistle: ) .Dat hadden de oude VP's inderdaad ook .En voor dat alles heeft mijn motor dan één sleutelschakelaar.
En niet voorgloeien is ook niet altijd fijn als het erg koud is.Bovendien neem ik aan dat je daarvoor ook een aparte trekknop hebt om meer diesel te geven bij het starten zoals de oude VP's dat ook hadden, nog een trek-drukkabel dus.
Dan kan ik dat (oude?) Yanmar systeem toch niet echt simpeler vinden.Hebben de huideige yanmars dat ook nog?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motorpaneel binnen of buiten ? 06 nov 2016 08:57 #781896

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3385
Yellow Boat schreef :
En niet voorgloeien is ook niet altijd fijn als het erg koud is.Bovendien neem ik aan dat je daarvoor ook een aparte trekknop hebt om meer diesel te geven bij het starten zoals de oude VP's dat ook hadden, nog een trek-drukkabel dus.

Dat kan toch gewoon met de gashendel? Bij het starten van zo'n Yanmar moet je als het koud is gewoon heel veel startgas geven, dan gaat het prima.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Laatst bewerkt: 06 nov 2016 08:57 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motorpaneel binnen of buiten ? 06 nov 2016 11:32 #781948

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Er is inderdaad geen aparte knop voor een koude start. Is ook niet nodig, met de gashendel een klein beetje open (als dat 'heel veel' moet zijn is er iets mis) start de motor altijd direct.
Dat de trek- duw kabel voor het afsluiten van de dieseltoevoer kapot kan gaan zal best (ik lees daar zelden iets over), maar dat geldt voor de solenoid natuurlijk ook. Het één is niet beter dan het andere, alleen anders. In de praktijk werken beide systemen prima.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motorpaneel binnen of buiten ? 12 nov 2016 07:50 #783508

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7425
ilCigno schreef :
Er is inderdaad geen aparte knop voor een koude start. Is ook niet nodig, met de gashendel een klein beetje open (als dat 'heel veel' moet zijn is er iets mis) start de motor altijd direct.
Dat de trek- duw kabel voor het afsluiten van de dieseltoevoer kapot kan gaan zal best (ik lees daar zelden iets over), maar dat geldt voor de solenoid natuurlijk ook. Het één is niet beter dan het andere, alleen anders. In de praktijk werken beide systemen prima.

Nou met de vorige motor, (VP MD7A) heb ik dat wel voorgehad. Was geen groot probleem, kwestie van het motorluik te openen en het lokaal af te sluiten.
Die kabel was wel een probleem want die bleef hangen, waardoor die knop niet terugging.
Moest je na het stoppen de knop terugduwen, anders startte de motor de volgende keer niet.
En een vervangkabel was stikduur.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motorpaneel binnen of buiten ? 12 nov 2016 09:42 #783529

Tony2920 schreef :
Die kabel was wel een probleem want die bleef hangen, waardoor die knop niet terugging.
Moest je na het stoppen de knop terugduwen, anders startte de motor de volgende keer niet.
En een vervangkabel was stikduur.

Een keertje fatsoenlijk smeren en een extra terugtrek veertje was een stuk goedkoper hoor destijds in 1997 :lol:
Overigens , een bekende die dat probleem ook had heeft er simpelweg een fietskabel voor gebruikt van een paar €€.
Ad
Laatst bewerkt: 12 nov 2016 09:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motorpaneel binnen of buiten ? 12 nov 2016 10:27 #783544

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Wat ik altijd begrepen heb gaan de Yanmars in koudstartmodus als je plankgas geeft. Dus als de sneeuw aan dek ligt doe ik dat altijd braaf (en start het prima). Dat is solo dan weer best lastig: buiten de gashendel helemaal 'open' zetten. Dan binnen starten. Dan weer verschrikkelijk snel naar buiten om die gashendel terug te trekken naar een normalere stand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motorpaneel binnen of buiten ? 12 nov 2016 12:03 #783593

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
Yellow Boat schreef :
Een keertje fatsoenlijk smeren en een extra terugtrek veertje was een stuk goedkoper hoor destijds in 1997 :lol:

Ad

Precies!
Ik ben ooit in 1990 een keer verrast dat mijn motor niet starte op een 30 meter schip, voor de wind in het haringxma kanaal. Sindsdien altijd een extra terugtrek veer op de stopkabel.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motorpaneel binnen of buiten ? 29 nov 2016 23:27 #788515

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2085
ilCigno schreef :
Er is inderdaad geen aparte knop voor een koude start. Is ook niet nodig, met de gashendel een klein beetje open (als dat 'heel veel' moet zijn is er iets mis) start de motor altijd direct.
Dat de trek- duw kabel voor het afsluiten van de dieseltoevoer kapot kan gaan zal best (ik lees daar zelden iets over), maar dat geldt voor de solenoid natuurlijk ook. Het één is niet beter dan het andere, alleen anders. In de praktijk werken beide systemen prima.

De nieuwere Yanmars hebben wel een voorgloei mogelijkheid die je kan gebruiken onder echt koude omstandigheden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motorpaneel binnen of buiten ? 30 nov 2016 07:52 #788533

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7796
De GM serie had inderdaad:
- een contactslot voor het 'op contact zetten' (simpele aan-uit schakelaar dus),
- een losse startknop
- een losse schakelaar voor verlichting en test.
Veel contacten, veel handelingen, kan simpeler. Dat contact slot heb ik er dus ook uit gegooid en vervangen door een schakelaar. Diefstal preventie doet het toch nauwelijks: Hoofdschakelaar binnen, alle yanmars hebben toch dezelfde sleutel en ene schroevendraaier doet het ook. Het kan alleen kwijt en stuk raken.

De nieuwere YM serie heeft wel een gloeifunctie en had dan ook een 'gewoon' contactslot met
glow-off-on-start standen, net zoals een auto. Op zich beter want alles in één knop. Maar dan zit je weer met zo'n stomme sleutel.

Eigenlijk zoek ik een schakelaar die het zelfde kan maar gloeien hoeft niet: een Off/On/(On) of On/On/(On) schakelaar dus. Waarbij (On) staat voor pulse.
Maar die heb ik nog niet gevonden met de juiste stroomsterkte capaciteit.

In het nieuwste paneel heeft yanmar dat opgelost zonder sleutel met twee waterdichte knoppen:
Knop 1 voor Off - On - Start
Knop 2 voor GLOW en Stop

Het lijkt er dus op Yanmar hetzelfde wil als ik en dat knop 1 is wat ik zoek. Knop 2 heb ik niet nodig met een stopkabel en zonder gloeifunctie.

Over binnen of buiten:
Paneel wil ik buiten achter plexiglas. Niet een scharnierend ding maar vast. Dus beschermd als binnen maar prima afleesbaar. Bij mij ook voorzien van tempratuur en oliedruk metertjes.
De startknop zit achter de klep van de kleine bakskist achterop aan de achterkant van dat paneel. Buiten zicht en weersinvloeden maar uitstekend beriekbaar. Maar niet direct in het zicht dus moet het een simpele knop worden, contact en starten in één. Desnoods een gewoon contactslot en dan lijm ik de sleutel wel vast als ik de eerder genoemde knop niet kan vinden :P
Laatst bewerkt: 30 nov 2016 08:02 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.272 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl