De GM serie had inderdaad:
- een contactslot voor het 'op contact zetten' (simpele aan-uit schakelaar dus),
- een losse startknop
- een losse schakelaar voor verlichting en test.
Veel contacten, veel handelingen, kan simpeler. Dat contact slot heb ik er dus ook uit gegooid en vervangen door een schakelaar. Diefstal preventie doet het toch nauwelijks: Hoofdschakelaar binnen, alle yanmars hebben toch dezelfde sleutel en ene schroevendraaier doet het ook. Het kan alleen kwijt en stuk raken.
De nieuwere YM serie heeft wel een gloeifunctie en had dan ook een 'gewoon' contactslot met
glow-off-on-start standen, net zoals een auto. Op zich beter want alles in één knop. Maar dan zit je weer met zo'n stomme sleutel.
Eigenlijk zoek ik een schakelaar die het zelfde kan maar gloeien hoeft niet: een Off/On/(On) of On/On/(On) schakelaar dus. Waarbij (On) staat voor pulse.
Maar die heb ik nog niet gevonden met de juiste stroomsterkte capaciteit.
In het nieuwste paneel heeft yanmar dat opgelost zonder sleutel met twee waterdichte knoppen:
Knop 1 voor Off - On - Start
Knop 2 voor GLOW en Stop
Het lijkt er dus op Yanmar hetzelfde wil als ik en dat knop 1 is wat ik zoek. Knop 2 heb ik niet nodig met een stopkabel en zonder gloeifunctie.
Over binnen of buiten:
Paneel wil ik buiten achter plexiglas. Niet een scharnierend ding maar vast. Dus beschermd als binnen maar prima afleesbaar. Bij mij ook voorzien van tempratuur en oliedruk metertjes.
De startknop zit achter de klep van de kleine bakskist achterop aan de achterkant van dat paneel. Buiten zicht en weersinvloeden maar uitstekend beriekbaar. Maar niet direct in het zicht dus moet het een simpele knop worden, contact en starten in één. Desnoods een gewoon contactslot en dan lijm ik de sleutel wel vast als ik de eerder genoemde knop niet kan vinden