Mogelijk gebruik ik de zoek functie niet goed maar ik vond onderstaand nergens zo snel terug.
Zullen gegarandeerd meer mensen mee te maken hebben gehad.
Na een zeiltripje lekte er water in de boot. Was gelijk duidelijk dat het van de grote afsluiter van de WC ging. Gebruik dat ding niet dus ik dacht eerst die zal wel uitgedroogd zijn oid. Maar er bleek aan de achterkant een waanzinnige scheur in te zitten (zie foto).
Kan maar een ding bedenken en dat is vorst schade die door geluk niet eerder is gaan lekken.
Het verbaast mij want ik heb toen mijn boot op de kant stond de leidingen leeg laten lopen.
Weet niet in welke stand de kranen stonden tijdens de vorst.
Zijn er nog andere mogelijkheden dan vorst?
Maakt het uit in welke stand de klep staat ’s winters op de kant als je de leiding vooraf leeg laat lopen?
Buiten kit had ik geen andere oplossing voor handen. Dus met moeite is het gelukt deze lekkende kraan dicht te kitten maar ik ben er geheel niet gerust op want deze zwarte montage kit wil slecht hechten. Dit terwijl deze normaal plakt als een gek. Er staat druk op het water ondanks dat deze slechts druppelt.
Ik dacht dus zelf het probleem op te lossen door zo snel mogelijk de kraan te vervangen zonder dat de boot het water uit gaat. Echter dat kan alleen als ik het gat van de huiddoorvoer kan afstoppen. Theorie lijkt mij simpel maar de gevolgen als het niet lukt erg groot. Dus ik denk even vragen om de ervaringen / advies hier. Mogelijk zijn er betere oplossingen of kan ik nog meer veiligheidsmaatregelen nemen.
Kraan heeft als markeringen:
PN30
MS58
1 ½
99
44
Van de huiddoorvoer weet ik niets.
Ik verwacht dat een 1 ½ afsluiter gelijk is aan een 1 ½ huiddoorvoer van messing. Ik weet de diameter van de huid doorvoer niet. Die zit onderwater.
Maar 1 ½ inch is 38,1 mm. Als dit de buiten maat is van de schroefdraad dan zou ik met een conische rubber plug van 31 -38 mm diameter of een van 36 -44 mm moeten passen. Ik koop allebei dan zie ik vanzelf welke het beste past.
Na het plaatsen van de plug draai ik vervolgens voorzichtig de klep met de handle open.
Als er niets gaat lekken draai ik tevens de slang klem los en verwijder ik de slang.
Daarna draai ik de kraan eraf en plaats ik de nieuwe kraan en vervolgens de slang er weer op.
Risico is dat de huiddoorvoer gaat draaien en lekken. Hier moet ik dus goed op letten.
Een plug erin en wachten tot de boot het water uit gaat voelt ook niet lekker. Mogelijk laat de plug los en gaat de klep alsnog een keer lekken als ik niet aanwezig ben. Omdat de plug onder water zit is dit alleen te controleren door iedere keer het water in te springen. Kan wel maar ga ik niet doen.
Iemand advies, ervaring of andere ideeën om dit op te lossen?