Ik heb een paar foto´s gemaakt, nog geen filmpje waarop ankeren te zien is.
Maar eerst even wat commentaar.
Een anker/ketting opslag behoort
diep te zijn en zich recht onder de kettinginlaat te bevinden. Een wateruitlaat opening zo kort mogelijk boven de water lijn.
Onderin ligt de nylon lijn aan de ketting. de lijn zit ergens vast geknoopt zodat die niet per ongeluk verdwijnen kan, daarop komt de ketting, die kan goed drogen omdat het nylon er onder ligt.
Er is dan goed ruimte voor de ketting om zichzelf te stuwen en uit te lopen.
Bij mij nog nooit enig probleem gehad hiermee.
Dan is het diepste deel (deels) gevuld.
Er staat een schot dwarsscheeps in de ankerbak kort achter waar de ketting zich stuwt, met wat gekitte latten wordt dit op z´n plaats gehouden. het steunt tegen de schuine wanden, de latjes nemen niet de kracht.
Er overheen kan ik de ketting en onderdeks deel van de lier bereiken, dat was na tien jaar nog net zo vet als na montage en geen oxidatie van aluminium zichtbaar.
Tegen dat dwarsscheepse schot leunen een drietal andere ankers met de schacht naar voor naast het onderdekse deel van de lier, niet in de baan van de ketting.
Op de vloeien van die ankers ligt de ketting en lijn van het tweede (Delta)anker wat ook slaags op een boegrol ligt.
Verder een paar landvasten gereed voor gebruik en een paar drijfballetjes.
Daarmee is de ruimte redelijk gevuld, maar alles goed bereikbaar.
direct bereikbaar- landvasten ketting voor hand bedient Delta 2de anker, een reserve anker, de andere onder de landvasten.
hier met de landvasten eruit.
hier met zicht op het dwarsschot en de inox ketting van het hoofd anker. er zou nog heel wat ketting bij kunnen.
Of twee kettingen via twee liertjes gescheiden door een langsscheeps schot.
Hier komt de ketting vanaf de lier onder een rol naar de anker schacht.
Het anker is slaags voor gebruik, op het knopje drukken en de ketting rolt af.
hier is de ankerschacht onder de rol getrokken, de lier even verder laten draaien. Het anker is nu geborgd en niet meer slaags, voor heel lange oversteken. De ketting zou los genomen kunnen worden zonder het anker te verliezen.
Op de bb rol iets verder naar voor de schacht van het Delta anker, ook gereed voor gebruik.
Hier het hoofd anker juist uit de vierkante pijp met aan beide uiteinden een kettingrol.
Ik hang nu aan een mooring met een stootwil om de lijn tegen het aan boord komen van ratten.
Het hoofd anker bijna uit de vierkante geleide pijp
Het hoofd anker net niet in de geborgde positie onder de zwarte rol getrokken.
Beide ankers kunnen nu, niet door elkaar gehinderd neergelaten worden, de Delta met de hand. De Bugel electrisch.
Goed te zien is nu de schacht-vloei hoek die verstelbaar is. 32º geeft hier het beste resultaat.
De dinghy uit het water om acacia bomen met grote stekels te ontwijken en om te verhinderen dat een ander hem goed gaat verzorgen.
De anti UV bekledeing moet nog afgemaakt worden, maar 44º Celsius is een temperatuur waarbij ik siësta houd.
Komende maand wordt hieraan gewerkt.