Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Accu capaciteit

Accu capaciteit 15 sept 2017 17:03 #873128

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6062
vanwege het weer ben ik maar een paar zaken aan het aanpakken die wel de aandacht hadden maar waar ik vanwege zeilen de hele zomer maar geen tijd voor vrijmaakte!

en aangezien het nu al heel lang regent

ben er nu even mee bezig ! ik haal bij lang na niet de acculading.

als ik reken met mijn verbruiksmeter is mijn accu 105 ah semi tractie..is 50% dus 50 ah gebruiken en dan is de accu leeg....in wattuur is dat 12vx50 ah= 600 wh

ik kom op 300-400 wh uit en dan is ie ergens met belasting even leeg, want als ik even veel stroom trek zeg 6 A, dan duikt de accuspanning onder de 12 volt, en de marifoon geeft dan low voltage aan, als het verbruik dan daarna gewoon weer ongeveer 1a is dan is de accuspanning weer 12,46 volt en met stroomafname 0A (dus onbelast 12,52 volt) en volgens het lijst dus helemaal niet leeg

mijn redenering is toch goed ! ik laad hem op met een drietrapslader die max met 10 a laad en dan druppellaad...ook met een andere lader kwam ik ook niet hoger uit..

het voldoet wel, omdat ik niet zoveel verbruik maar toch, bij een flinke reis dag en nacht is het wel nodig.

ik kom nu maar uit op 25 ah bruikbaar ( 300 WH ;12 VOLT =25 AH)

De bedrading klopt wel, ik zit vlakbij de accu en die is met 2,5 mm (gezekerd)aangesloten en nog geen 1,5 meter lang en dat kan met 6A stroomafname nooit het probleem zijn.


nu maar even wel !ik heb nog garantie op de accu ! dus mooi om uit te zoeken nu .

ik ga even rechtstreeks op de accu meten of er verschil zit in spanning, en anders even een klein scooteraccuutje erop van 4,5 ah . om te kijken of ik dan wel 2,25ah x12 volt = 25 wh haal.
om het gehele meetsysteem te controleren.


dat is zo uitgetest.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 15 sept 2017 18:05 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 15 sept 2017 17:30 #873134

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
peter,

Als je een rustspanning hebt van 12,52 V, zou dat dacht ik overeenkomen met een beschikbare accucapaciteit van pakweg 80%....
Dus dan zou je nog wel wat capaciteit over hebben.
Met 6A trek je er wel flink aan...
Let op, de capaciteit beschouwd men vaak over een periode van 20 uur. Dus met gemiddeld 2,5 A zou je die 50 AH in 20 uur opmaken.
Als jou berekening van 300-400 klopt, zou je nu nog zeker 200 Wh hebben. Is 16,67 Ah. Is nog maar 6,67 uur met 2,5 A.
Dus Amperages van 2,5-6 A is wel veel voor je accuutje...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 15 sept 2017 17:40 #873138

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6062
is 6A veel voor een semie tracie ? is iets meer dan het verbruik van mijn marifoon op 25 watt

met een semitractie moet je een automotor mee starten !


heb het even voorgelegd bij de firma waar ik de accu verleden jaar heb gekocht..!
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 15 sept 2017 17:53 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 15 sept 2017 18:07 #873144

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Alleen die paar seconden dat je zend. Niet uren achter elkaar aan het zenden toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 15 sept 2017 18:11 #873146

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Starten, kan wel 100A trekken ofzo. Maar slechts 1 seconde hè..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 16 sept 2017 05:52 #873208

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6062
die 100 ah gemeten over 20 uur is een standaard gegeven en rekenmethode.

Ben benieuwd wat het is, tijd zat want ik kan de accu als de boot op de kant staat meenemen naar huis en hem hier testen.

vind het wel apart ! vermoed toch dat de accu gewoon zijn ah niet haalt !
mag best 30% meer gaan worden, maar ga alles even testen en kom er wel uit.
qua garantie heb ik die tijd ook !
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 16 sept 2017 05:54 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 16 sept 2017 07:38 #873221

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2354
Hoi Peter, Het lijkt erop dat je accu toch niet helemaal goed meer is. Bij een onbelaste spanning van 12,5 V zou hij nog voor ca. 90% vol moeten zijn. Bij een relatief lage stroom van 6A mag de spanning dan nooit beneden 12 V komen. Bij veroudering van de accu wordt de inwendige weerstand hoger en zal er dus meer spanning over die weerstand vallen bij een hogere stroom. Daardoor daalt de klemspanning.
Denk dat het tijd is voor een nieuwe accu :(

Grt Hans


Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 16 sept 2017 07:57 #873228

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6062
ja jou neem ik technische gezien wel serieus, gelukkig heb ik garantie.

het rare is dat de open rust spanning weer vol aan geeft, dat snapte ik niet....hij is dus nu al defect.


is niet eens een jaar oud.

Ga ze even bellen, en hem omruilen voor een gel accu deep cycle
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 16 sept 2017 08:25 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 16 sept 2017 08:36 #873237

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2354
Zo blijf je bezig ;)

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 16 sept 2017 09:01 #873243

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6937
Waar meet jij de accuspanning? Echt op de polen of op het dashbord. Spanningsval kan in het laatste geval ook heel goed komen van een slecht contact/te dun draadje.
Je capaciteit kan je het beste meten door je accu 100% te laden, en er dan een lampje op aan te sluiten. (gloeilampje van bv 10W) Vervolgens meet je de tijd dat het duurt tot de accuspanning bv 11.8 of 11.7 Volt is. In jouw geval zou dat een dag of 2 moeten duren. Een amperemeter in het circuit zou helemaal mooi zijn, al is de stroom voor een gloielamp redelijk constant. (Als de spanning daalt, daalt ook de stroom door het lampje. Hierdoor wordt het gloeidraadje iets minder heet, en daalt de weerstand zodat de stroom weer wat groter wordt.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 16 sept 2017 09:07 #873245

Peter,
Is het een accu met gesloten cellen?
Een met een vloeistof niveau metertje in één van de cellen?
Wat is de maximum (dagelijkse) laadspanning geweest in de afgelopen maand?
Wat is de minimum spanning geweest in die tijd?
Ook gesloten/gel/AGM accu´s kunnen wel degelijk zuur/water verliezen, zij het veel minder dan vloeistofaccu´s. Maar de laatste kunnen bijgevuld worden!

Wat ik zo op het eerste gezicht uit al het geschrevene denk te halen lijkt het op verlies van water/zuur in één of méér cellen.

Of mogelijk een accu die achter in de rij stond, terwijl steeds de accu´s ervoor verkocht en vernieuwd werden.

Een acculeven begint op het moment dat het zuur er in gaat, laat je hem een halfjaar staan zonder af en toe gedoseerd te laden dan ontstaan verschijnselen die op de jouwe lijken.

De spanning gedraagt zich normaal, maar de accu is gewoon "kleiner" geworden wat capaciteit betreft.

Ik weet niet of het in NL nog zo is, maar ik kocht er veel accu´s bij de groothandel.
Die werden terplekke, waar ik bijstond, gevuld met zuur.
Klanten vonden mijn accu´s soms te duur(10 hele guldens meer) en haalden er een wanneer Lidl of Aldi een aanbieding had. Na zo ongeveer een jaar, de accu van de buurman deed het nog goed, kwamen ze er eentje bij mij halen, wel met enige tegenzin, want ik hield niets op voorraad, dus nog een paar dagen wachten ook.

Onlangs zag ik bij een bedrijfje hier een zending van die motor accutjes aankomen, wel met een resevoirtje in zesvoud met het zuur appart.
Accutje ondersteboven op het resevoirtje, omdraaien en een tijdje wachten tot al het zuur in de accu zat, ging niet echt snel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 16 sept 2017 11:58 #873305

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6062
Gehele installatie klopt als een bus ! laadsysteem ook !

Accu is het probleem ! zie uitleg Hans !

Geen advies meer nodig ! waardeloze accu !

ik heb nog net een maand garantie over ! dus kijken wat ze er mee doen !

tweede probleempje, eerst de propeller van de buitenboord motor defect, en gelukkig door de garantie betaald en nu de accu, maar goed dat ik veel heb gezeild.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 16 sept 2017 12:32 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 16 sept 2017 13:18 #873329

omega heeft het al prima opgeschreven.
Je accu is gewoon kleiner geworden in Ah.
Het overgebleven deel werkt gewoon nog, dus de spanning levert hij wel (als hij geladen is).
Alleen, hij kan geen grote stromen meer leveren zonder dat de spanning zakt en hij snel leeg.
Is gewoon een klein accu'tje geworden door te weinig laden, te lang ongeladen laten staan etc.

Ben heel benieuwd naar die garantie.
Het is geen enkel probleem om een accu in een paar weken te verwoesten, dus dat jaar garantie, daar zullen wat voorwaarden aan zitten.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 16 sept 2017 14:19 #873347

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6062
Dat Hans het correct had opgeschreven daar was ik al achter, ik kan je echter garanderen dat de accu perfect is behandeld, hij staat op een drietrapslader en ik heb hem dit seizoen op minimaal 80-90% gehad omdat ik meestal toch maar 1 dagje zeilde , nu ik enkele keren langer ben gaan varen en de accu dus meer werd ontladen bemerkt ik dat hij veels te snel leeg ging.

de accu is een geheel gesloten systeem, en daar ga ik niet verder in kijken
.
als het geen garantie is dan is de kostenpost nog niet zoveel, maar ga wel tot het uiterste ,ik had hem erg goedkoop wat nu dus duurkoop is geworden....in het complete verhaal van alles wat ik koop nog wel te accepteren.

Deze wordt de volgende dan ;trojan deep cycle 85 ah 12 volt, kan prima tot 80% worden ontladen en heb dan 816 wh tot mijn beschikking . , met deze 105 ah op 50 % in perfecte staat zou dat zijn 626 wh ..dus dikke winst . wel allemaal benaderingen in gunstige omstandigheden.




aar moet niet kunnen !Baasklusje schreef :
omega heeft het al prima opgeschreven.
Je accu is gewoon kleiner geworden in Ah.
Het overgebleven deel werkt gewoon nog, dus de spanning levert hij wel (als hij geladen is).
Alleen, hij kan geen grote stromen meer leveren zonder dat de spanning zakt en hij snel leeg.
Is gewoon een klein accu'tje geworden door te weinig laden, te lang ongeladen laten staan etc.

Ben heel benieuwd naar die garantie.
Het is geen enkel probleem om een accu in een paar weken te verwoesten, dus dat jaar garantie, daar zullen wat voorwaarden aan zitten.....
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 16 sept 2017 15:06 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 16 sept 2017 17:07 #873408

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2354
Zou ook even kijken naar de marine accu´s die Dekker in Zaandam levert.
In principe kun je elke deep-cycle accu 80% ontladen maar er is een verband tussen het aantal laad-cycli en de diepte van de ontlading. Algemeen geldt dat hoe verder de ontlading, hoe minder het aantal beschikbare cycli. In de specs van de accu die je aangeeft kan ik dat verband zo snel niet vinden.
Prijs is hoog voor het vermogen dus het zou kwalitatief best een goede accu kunnen zijn.

Grt Hans


Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 16 sept 2017 18:00 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 16 sept 2017 18:00 #873430

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2354
PS Net nog even een leuk testje gedaan met een nieuwe loodaccu van 12V/ 7Ah (Ultracell/ UL)
Eerst de accu volledig opgeladen en hem daarna belast met een elektronische belasting van 5A.
Klemspanning onbelast 13,1 V en bij een stroom van 5A daalde de klemspanning tot 12,3V.
Draden werden wel wat warm :-)

Grt Hans


Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 16 sept 2017 18:41 #873440

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15851
omega schreef :
PS Net nog even een leuk testje gedaan met een nieuwe loodaccu van 12V/ 7Ah (Ultracell/ UL)
Eerst de accu volledig opgeladen en hem daarna belast met een elektronische belasting van 5A.
Klemspanning onbelast 13,1 V en bij een stroom van 5A daalde de klemspanning tot 12,3V.
Draden werden wel wat warm :-)

Grt Hans



Poeh, das een pttig dingetje dan. 7ah capaciteit belasten met 5A en dan nog overeind blijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 16 sept 2017 18:55 #873448

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6062
dat van de cycles had ik al begrepen...

dekker heeft 1 accu die in aanmerking komt voor mij en dat is deze
184234
DMA accu 105ah deep cycle
Van € 212,96 Voor € 124,90 .

Maar voor de rest geen enkel gegeven erbij !

nog even en ik ben een accuspecialist ! ik ga maandag even bellen voor de garantie ! ben erg benieuwd wat er uit komt.

pas je op dat je huis niet af fikt met die testjes !
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 16 sept 2017 18:57 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 16 sept 2017 19:38 #873461

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2354
koko schreef :
omega schreef :
PS Net nog even een leuk testje gedaan met een nieuwe loodaccu van 12V/ 7Ah (Ultracell/ UL)
Eerst de accu volledig opgeladen en hem daarna belast met een elektronische belasting van 5A.
Klemspanning onbelast 13,1 V en bij een stroom van 5A daalde de klemspanning tot 12,3V.
Draden werden wel wat warm :-)

Grt Hans



Poeh, das een pttig dingetje dan. 7ah capaciteit belasten met 5A en dan nog overeind blijven.

Yep, dat klopt wel ;)
Het dingetje kan max. 60 W dissiperen (12V x 5A).
Fan stond wel maximaal te blazen en het koelplaatje werd goed warm.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 17 sept 2017 05:31 #873509

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8470
omega schreef :
Hoi Peter, Het lijkt erop dat je accu toch niet helemaal goed meer is. Bij een onbelaste spanning van 12,5 V zou hij nog voor ca. 90% vol moeten zijn. Bij een relatief lage stroom van 6A mag de spanning dan nooit beneden 12 V komen. Bij veroudering van de accu wordt de inwendige weerstand hoger en zal er dus meer spanning over die weerstand vallen bij een hogere stroom. Daardoor daalt de klemspanning.
Denk dat het tijd is voor een nieuwe accu :(

Grt Hans



Gaan we niet opmerken dat deze spanningen gelden na een uur onbelast zijn?

Dus dat de spanning belast een stuk lager mag zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 17 sept 2017 06:45 #873521

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2354
Goeie aanvulling.
Je ziet dat na het laden de accuspanning hoger is en zich langzaam op een lagere waarde zal stabiliseren. Omgekeerd zie je dat na een belasting de spanning weer omhoog zal kruipen.
Er is dus een verband tussen belasting en klemspanning. Blijft een feit dat de spanning van een goede volle loodaccu niet significant mag dalen bij een relatief kleine belasting zoals 6 A (Accu van Peter 105 Ah), zie bijgaand voorbeeld tabelletje waarbij C de capaciteit is van de accu in Ah.

Grt Hans




PS Deze tabel geeft een verband aan maar gebruik de waardes niet als gegeven. Ze zullen voor elke accu anders zijn en ook sterk beinvloedt worden door de leeftijd/ staat van de accu.
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 17 sept 2017 06:54 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 17 sept 2017 07:54 #873537

Uit de plaatjes die Omega en Jopp66 laten zien komt overduidelijk naar voren dat overmaat aan accu capaciteit de langste levensduur geeft.

Meer dan 1200 cicli bij 30% ontladen tegen ruim 400 bij 50% ontladen
Dat is zo´n 3 keer zoveel cicli tegen een diepteontlading die minder dan 2 keer is.

Het bevestigd helemaal mijn stelling en ervaring dat in de bovenste 35% van de accu laadstatus blijven het beste resultaat in levensduur geeft.
Nadeel is dat je meer accu gewicht aan boord hebt. Elk voordeel heeft een prijs.

Mijn oude accu´s staan nu in hun 12de levensjaar elders nog gewoon hun werk te doen.
wel begint hun leeftijd merkbaar te worden.

De spanning heeft altijd tussen de 12,3 en 14.3 gelegen.
Ze zijn nooit in rust, dus zou je, wanneer ze wèl in rust kwamen op 12,4 en 14,2 kunnen stellen.
Het aantal cicli over hun leeftijd is tot op heden is meer dan 4000, ze maken elke dag een cicles tussen die spanningen.
Laatst bewerkt: 17 sept 2017 07:55 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 17 sept 2017 10:06 #873588

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8470
@Saeftinghe:

We (ik) hebben al eens uitgezet dat de goedkoopste accu capaciteit een gewone semi- tractie accu is, die je tot max 60-70% ontlaadt. Ja, de levensduur is korter, maar hij is ook niet zo duur.

Naar mij bijstaat, was jij t daar zo ongeveer mee eens.

AGM en gel zijn wel beter in diepe ontlading, maar ook véél duurder en vooral veel kwetsbaarder voor een foute lader, echt te diep ontladen worden etc. De kans aan boord dat dat ooit voorkomt, is best groot. Ik zal minder tranen plengen over een accu die ik voor 100 piek ofzo bij de lokale accu boer haal, dan n ding van een veelvoud daarvan wat speciaal speciaal is.

Tot Li-ion een echte optie wordt, blijf ik daarbij. Voorlopig tot volle tevredenheid.
Laatst bewerkt: 17 sept 2017 10:07 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 17 sept 2017 10:40 #873590

Joop66 schreef :
Tot Li-ion een echte optie wordt, blijf ik daarbij. Voorlopig tot volle tevredenheid.

In de Economist van 12 augustus een heel verhaal over de toekomst van batterijen. (Li-Ion)
www.economist.com/news/briefin...-costs-plummet-after
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu capaciteit 17 sept 2017 13:40 #873629

Joop,
Bijna helemaal met je eens. Staat precies in m'n laatste reactie.
Alleen noemde ik geen prijzen.
Die accu's in hun 12de levensjaar zijn vloeistof semie tractie voor een zeer schappelijke prijs, ik schat de helft van AGM/GEL.
EN ze gaan nog langer mee ook.
Nadeel; je moet ze nu en dan bijvullen.
Voordeel;
Je KUNT ze bijvullen!
Blijft de keus; WEL of GEEN vloeistof en de prijs.

En kwaliteit heeft z'n prijs, maar prijs zegt NIETS over de kwaliteit
Goedkoop zal vaak geen kwaliteit zijn, maar duur kan WEL te hoog geprijsde rommel zijn.
De zin in een eerdere reactie: "Neem duurder, dat is beter" is grote onzin

In een ver verleden had ik wel eens vervelende, altijd pingelende klanten, die ik kon missen als kiespijn.
Die kregen offertes ver boven de prijs van concurenten/collegas.
Accepteerden ze, dan maakte de prijs de ergernis goed, zoniet, dan verspilde ik geen tijd aan gezanik.

Ik pingel nooit, maar krijg in vele vormen desconto.
Een factuur die me te laag lijkt, meld ik.
Heel vaak: "No no, es correcto, un regalo". (Is een geschenkje).

Wanneer er wat te bespreken is, gebeurt dat vrijwel altijd op een beschaduwd terrasje of restaurant, zelfs daar wordt vaak wat aangeboden.

Op die manier is het een plezier om ver m'n pensioen met allerlei, heel gevarieerde dingen bezig te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl