Ik heb een zijraam uit een Westerly Riviera gehaald en ja, dat is een grote klus waarbij je met twee mensen de busmoeren los moet maken. Toen zat ik met een groot gat. En een raam buiten mijn boot. Eerst alle kitresten verwijderen die na 28 jaar volledig uitgedroogd waren, daarna het raam afplakken met dik en stevig plastic en gaffer tape (laat geen lijmresten achter na verwijdering), geen duck tape gebruiken. Dan het oude raam gebruiken als sjabloon om een nauwkeurige kopie van watervast multiplex te zagen, met inbegrip van de boorgaten (oude raam fixeren op het multiplex). De centerboor moet even dik zijn als de schacht van de slotbout, niet dikker. Een stuk hout eronder leggen om te voorkomen dat de boor er door heen schiet en een rafelig gat achterlaat. Het paneel mooi afwerken, een aantal keren verven met buitenverf, de kopse kanten een paar keer extra. Nu naar de boot. De binnenkant van het paneel langs de hele rand voorzien van een strook butylkit uit het doosje, over de gaten. Elke slotbout onder de kop rondom voorzien van een rups dichtband (butylkit), de slotbout door het gat gestoken, dwars door de kit aan de andere kant heen, dat moet je met een paar vingers op z'n plaats houden terwijl je de slotbout er door heen drukt, gebruik een mesje om een kruissnee te maken, even masseren tot de bout er in zijn geheel doorheen is en alle kit weer op zijn plaats. De kop van de slotbout steekt er nog even uit. Dan het paneel op zijn plaats zetten, flink aandrukken en de bouten met enige kracht verder doordrukken. Dat kun je allemaal in je eentje. Aan de binnenkant carrosserieringen over de slotbout schuiven en gewone zeskant moeren erop draaien, nog even wachten met rondom aantrekken. Onder de kop is een slotbout een vierkant, die krijg je er alleen in door hem er met de hamer in te slaan, de bout is dan gefixeerd, draait niet meer rond en je kunt in je eentje aan de binnenkant werken met een dopsleutel met ratel. Langs de hele rand de bouten aantrekken, niet elke bout in een keer, maar geleidelijk steeds rond, bout voor bout. Je ziet nu hoe de kit tussen de bootwand en het paneel uit gaat puilen. Trek niet te strak aan, want je moet kit tussen de boot en het paneel overhouden. Je ziet aan de buitenkant kit tussen de onderkant van de kop en het paneel naar buiten komen. Ook daar moet wat kit blijven zitten. Laat de uitpuilende kit maar mooi zitten, het is geen schoonheidswedstrijd en over enige tijd moet het raam weer op zijn plaats. Gebruik die tijd (dat kan een hele winter met regen, sneeuw en ijs zijn) om het raam perfect te krijgen, nieuw glas, nieuw rubber. Onder het paneel blijft je boot waterdicht terwijl overal elders kleine lekkages zijn, heel geruststellend en comfortabel. Wil je het helemaal volmaakt hebben dan maak je aan binnenkant van het paneel een putje in de geboorde gaten met een verzinkboor. Eigenlijk moet je ook zo'n putje in de bootwand hebben. Een deel van de kit wordt dan bij het aantrekken van de bout in de conus geperst en moet eventueel vocht tegenhouden. Zo houdt je boot het lang uit.