Cat-36 schreef :
Dit heb ik over de tri-lens gevonden, ik schik wel een beetje van de 82 kilo die je extra in de kiel moet compenseren maar er blijkt dus nog een large versie te zijn en daarover hebben ze t. Dus de standaardversie weegt 2,5 kilo.
n tegenstelling tot de andere re ectoren gebruikt de Trilens geen aluminium panelen om radarstraling te weerkaatsen. De Trilens maakt gebruik van drie Lune- berger lenzen. Deze lenzen geven ondanks een zeer klein oppervlak een sterke re ectie. De standaard Trilens is de overtuigende winnaar van onze test. Tot ver voorbij de drie mijl gaf deze radarre ector een zeer duidelijk en scherp beeld op de radar. Het re ectievlak van deze re ector, is als je hem perfect rechtop houdt, niet zo groot als een grote conventionele re ector en de Echo- max EM 230. Maar omdat de re ector aan boord van een schip altijd beweegt, telt dat niet. De Trilens behoudt onder helling veel langer zijn re ectievermogen dan de twee andere.
De kleinere versie, de Mini-Trilens presteert voor zijn formaat best aardig, maar krijgt een onvoldoende omdat hij al bij twee mijl afstand slecht zichtbaar wordt. Drie mijl is te veel voor hem. Naast de 2,5 kilo wegende stan- daard Trilens is er ook een ‘large’ versie die nog beter is. Die weegt maar liefst 5,5 kilo en dat is veel voor in de mast. Je zou dat gewicht als het op vijftien meter hoogte hangt, moeten compenseren met 82,5 kilo extra in de kiel. Vanwege de techniek zijn de Trilens-re ectoren niet goedkoop, maar goed, het standaard model en de ‘lar
Kijk ook maar eens hoe een Luneburg lens eruit ziet :
en.wikipedia.org/wiki/Luneburg_lens
www.google.nl/search?q=lunebur...1280&bih=541&dpr=1.5
Wel heel wat anders dan zo'"simpele" octahedral zoals in de Firdell.
Dat vesrschil zegt wel wat over het prijsverschil.
Hier ook nog maar eens de oude test in de YM.
keyassets.timeincuk.net/inspir...formance_ym_june.pdf
Ad