Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ijzeren schroeven in betimmering

Ijzeren schroeven in betimmering 16 feb 2018 22:29 #918257

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30097
Helaas, helaas heeft de timmerman destijds in 1993 gewone spaanplaatschreven gebruikt.
die zien er nu dus zo uit:



Daar waar de schroeven door het houtwerk uitsteken naar de huid, treedt condens op. Of grondhout wat vaker condens verzameld heeft volledig geroeste schroeven :( :(
Ik ben al enkele jaren honderden schroeven aan het vervangen voor RVS, echte therapie klus als het erg slecht weer is.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 feb 2018 22:30 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ijzeren schroeven in betimmering 16 feb 2018 22:58 #918261

Zonde.
Ik gebruik binnen, en uiteraard buiten, uitsluitend rvs schroeven. Helaas gebruiken werven/ afbouwers nog steeds stalen schroeven.
Is m.i. verkeerde zuinigheid.
Laatst bewerkt: 16 feb 2018 23:03 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ijzeren schroeven in betimmering 17 feb 2018 07:55 #918275

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3576
Yep gebruik spijkers of schroeven van rvs of van brons!
Menig houten boot kreeg vroeg einde door ijzeren spijker, op de plek van die krijg je altijd houtrot. Je krijgt het ook niet afgestopt met epoxy het gaat weer roesten en de roest drukt de epoxy naar buiten. De schroeven verwijderaar kan zeer goede dienst bewijzen bij het verwijderen indien ze dolgedraaid zijn.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ijzeren schroeven in betimmering 17 feb 2018 07:57 #918276

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6286
schroeven verwijderaar?
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ijzeren schroeven in betimmering 17 feb 2018 08:55 #918292

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7121
Is een hulpstukje ( soort van boor met omgedraaide spoed) voor in de boormachine. Setje van drie kost hooguit €15.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ijzeren schroeven in betimmering 17 feb 2018 09:21 #918296

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30097
jerry schreef :
Is een hulpstukje ( soort van boor met omgedraaide spoed) voor in de boormachine. Setje van drie kost hooguit €15.

Als de kruissleuf al zover heen is dat ja dat nodig hebt, weet je zeker dat hij onder de kop afbreekt.
Gelukkig is dat aantal erg beperkt. Het probleem zit hem dus niet of je bitje nog pakt.
Het is gewoon erg jammer en veul wark.
Overigens heb ik zo'n setje.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ijzeren schroeven in betimmering 17 feb 2018 09:22 #918297

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30097
TonMitz schreef :
schroeven verwijderaar?
Ton

Van HG, doet wat het beloofd :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ijzeren schroeven in betimmering 17 feb 2018 09:28 #918301

WADnWIND schreef :
Helaas, helaas heeft de timmerman destijds in 1993 gewone spaanplaatschreven gebruikt.
die zien er nu dus zo uit:



Daar waar de schroeven door het houtwerk uitsteken naar de huid, treedt condens op. Of grondhout wat vaker condens verzameld heeft volledig geroeste schroeven :( :(
Ik ben al enkele jaren honderden schroeven aan het vervangen voor RVS, echte therapie klus als het erg slecht weer is.

Mijn (Waar-)scheepje zat er helemaal vol mee, ook aan de buitenkant. Deels reeds vastgerot in het multiplex. Dat is helemaal niet leuk, want dan kan je boot uiteindelijk zinken. Ik heb ze er allemaal uitgehaald, op een wat rigoreuze wijze. Dat ging ook niet meer anders. Aan de buitenkant zit er nu geen schroef meer in (ook niet van rvs).
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ijzeren schroeven in betimmering 17 feb 2018 10:18 #918317

WADnWIND schreef :
Helaas, helaas heeft de timmerman destijds in 1993 gewone spaanplaatschreven gebruikt.
die zien er nu dus zo uit:


Daar waar de schroeven door het houtwerk uitsteken naar de huid, treedt condens op. Of grondhout wat vaker condens verzameld heeft volledig geroeste schroeven :( :(
Ik ben al enkele jaren honderden schroeven aan het vervangen voor RVS, echte therapie klus als het erg slecht weer is.

Goed dat je ze verwijderd voor ze nog meer schade aanrichten.
Ik vind het onbegrijpelijk dat er nog steeds "professonals" (nadrukkelijk tussen aanhalingstekens) zijn die deze rommel gebruiken.
Al 35 jaar geleden ben ik volledig overgestapt op RVS, wat toen nog verschrikkelijk duur was, bijvoorbeeld een houtdraadboutje 8x120, A2 kostte ongeveer 5 gulden.
Bronzen schroeven zijn ook niet goed: die geleiden de warmte/koude te goed waardoor je condensvorming krijgt in het hout rond de schroeven.

Hieronder een plaatje van de gevolgen van oneigenlijk spaanplaatschroevengebruik: het groene havenlicht van Hindeloopen is in januari van z'n sokkel gewaaid. Zat "vast" met een paar goedkope spaanplaatschroefjes.
Als het goed is plaats ik de nieuwe constructie eind volgende week. Met uitsluitend RVS! Plus fatsoenlijke houtverbindingen.



Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ijzeren schroeven in betimmering 17 feb 2018 14:34 #918338

uitkijken met rvs (304?) in hout onder (zee)water.
Kans dat er zich putcorrosie voordoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ijzeren schroeven in betimmering 17 feb 2018 14:39 #918339

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7121
Ik schreef al eerder dat ik dit week-end het oude roer (uit 1977) zou slopen voor de vuilstort. Uit nieuwsgierigheid toch even op een plaats de verbinding tussen twee delen opengehakt. De lijmverbinding gaf zich snel gewonnen( geen epoxy Berghout-2 :laugh: ), maar de doken die volgens de tekening van messing moesten zijn, waren van gewoon ijzer. Ik denk stukjes betonijzer. Opvallend was dat er rondom geen aantasting van het eikenhout viel te zien. De teerachtige coating en de lijmverbinding hebben het hout beschermd, neem ik aan. Dat was anders bij de plaatsen waar het beslag had gezeten. Dat beslag zat met ijzeren schroeven en nagels vast en daar was het kopse hout flink rot.
Laatst bewerkt: 17 feb 2018 14:41 door jerry. Reden: Teipvauten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ijzeren schroeven in betimmering 17 feb 2018 14:46 #918341

zuipschuit schreef :
uitkijken met rvs (304?) in hout onder (zee)water.
Kans dat er zich putcorrosie voordoet.

Nee hoor. Spleetcorrosie doet zich vooral voor bij bout-moerverbindingen, niet bij hout.
Bij houtverbindingen doe ik altijd een tipje glijmiddel aan de top van de schroeven/HD-bouten, bijvoorbeeld tixophalt. Dat vergemakkelijkt het indraaien en conserveert.
Ik heb in al die jaren nog nooit problemen gezien met corrosie: zelfs na ruim 30 jaar kun je de houtdraadbouten er als nieuw uitdraaien. En dan heb ik het over zuur eikenhout in zeewater.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ijzeren schroeven in betimmering 17 feb 2018 16:34 #918352

  • Capibara
  • Capibara's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
WADnWIND, sommigen betalen voor therapie, jij hebt een boot en krijgt er dat gratis bij ;)

Ik had nog een kleine besogne, niet de moeite om een apart topic te openen en aansluit bij jouw 'werkje'.

Hoe monteren jullie op gevernist hout alle kleine beslag (vb. scharnieren) dat er later weer makkelijk af te halen valt? dopje vernis, bijenwas, dolphinite, butylkit,..?

bv. (genuarail, haakjes in de deuren):






klampen, hek- en preekstoel, luchthappers, vluchtluik.. ga ik monteren met butyltape.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ijzeren schroeven in betimmering 17 feb 2018 17:39 #918360

Daarvoor gebruik ik butyleenkit van Bison.
Laatst bewerkt: 17 feb 2018 17:39 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ijzeren schroeven in betimmering 17 feb 2018 17:45 #918363

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7448
WADnWIND schreef :
Ik moest van wegen de aanleg van verwarmingsleidingen wat gaten boren van de roef naar de machine kamer.
Aan de hand van wat er uit gatenzaag kwam werd de kwaliteit van ons schip weer bevestigd, maar wel indrukwekkend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ijzeren schroeven in betimmering 18 feb 2018 09:41 #918456

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15846
Mijn ervaring is wel dat rvs schroeven veel sneller knappen dan stalen schroeven. Gebruiken jullie een speciaal soort of merk?

Voorboren en een soevereinboortje voor de kop helpt al, maar toch knappen ze bij mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ijzeren schroeven in betimmering 18 feb 2018 10:05 #918467

koko schreef :
Mijn ervaring is wel dat rvs schroeven veel sneller knappen dan stalen schroeven. Gebruiken jullie een speciaal soort of merk?

Voorboren en een soevereinboortje voor de kop helpt al, maar toch knappen ze bij mij.

RVS ( rvs in het algemeen) schroeven zijn inderdaad een stuk minder sterk dan stalen schroeven , zeker die van 304.
Dan moet je dus gewoon een maatje groter nemen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ijzeren schroeven in betimmering 18 feb 2018 10:51 #918488

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30097
Jollenbaas schreef :
Daarvoor gebruik ik butyleenkit van Bison.

Ik doop de messing of RVS schroefjes even in de vaseline, het hout rondom de schroef rot nooit meer.
Maar iets er onder kan. Ik ben fanatiek gebruiker van neopreenrubber (3mm) met gesloten cel. maar dat gebruik ik bij elke montage op staal. Dus brons-staal, hout-staal of staal-staal. Buiten de galvanische isolatie, vult het neopreenrubber alle oneffenheden op zodat er geen vocht tussen kan komen. water in dergelijke capillaire ruimten verzuurt en gaat etsen. Een soort spleet corrosie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ijzeren schroeven in betimmering 18 feb 2018 10:55 #918489

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30097
koko schreef :
Mijn ervaring is wel dat rvs schroeven veel sneller knappen dan stalen schroeven. Gebruiken jullie een speciaal soort of merk?

Voorboren en een soevereinboortje voor de kop helpt al, maar toch knappen ze bij mij.

Een moderne spaanplaat houtschroef behoor je altijd voor te boren, niet dat elke timmerman het IQ heeft om dat te doen. De ziel van de schroef (kerndiameter) draagt weinig bij tot de verbinding en veroorzaakt alleen extra wrijving waardoor er meer kracht nodig is.

Likje vaseline of kaarsvet helpt ook al enorm tegen die nutteloze extra wrijving
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ijzeren schroeven in betimmering 18 feb 2018 11:09 #918498

WADnWIND schreef :
Een moderne spaanplaat houtschroef behoor je altijd voor te boren, niet dat elke timmerman het IQ heeft om dat te doen.

Maar goed dat jij geen timmerman bent ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ijzeren schroeven in betimmering 18 feb 2018 12:27 #918524

WADnWIND schreef :
koko schreef :
Mijn ervaring is wel dat rvs schroeven veel sneller knappen dan stalen schroeven. Gebruiken jullie een speciaal soort of merk?

Voorboren en een soevereinboortje voor de kop helpt al, maar toch knappen ze bij mij.

Een moderne spaanplaat houtschroef behoor je altijd voor te boren, niet dat elke timmerman het IQ heeft om dat te doen. De ziel van de schroef (kerndiameter) draagt weinig bij tot de verbinding en veroorzaakt alleen extra wrijving waardoor er meer kracht nodig is.

Likje vaseline of kaarsvet helpt ook al enorm tegen die nutteloze extra wrijving

Hieronder zo'n moderne spaanplaat houtschroef: wat deze fabrikant (Spax) zegt klopt. Voorboren is afhankelijk van het materiaal. Ik heb >1000 van deze schroeven bij de verbouwing van mijn woonschip gebruikt. 10 mm watervast geprimerd multiplex platen op vurenhout rachelwerk. Alles zonder voorboren. De timmerman (sorry vond het niet netjes naar z'n IQ te vragen, maar daar waren geen issues mee) die daarbij betrokken was gebruikte als stelregel dan zo'n schroef >1.5 x de plaatdikte vanaf de rand van een plaat gebruikt moest worden, om splijten te voorkomen.



Zie je hoe scherp de draad is en het gekartelde deel aan het begin?

Bij hardhout wél voorboren en oliën lijkt me wel een goed plan. In polyester ook.

Tegenwoordig verlijmt deze timmerman dot soort platen: dat scheelt veel plamuurtijd. Voor mij te hoog gegrepen.
Laatst bewerkt: 18 feb 2018 12:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ijzeren schroeven in betimmering 18 feb 2018 17:57 #918635

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30097
Noballast schreef :
WADnWIND schreef :
Een moderne spaanplaat houtschroef behoor je altijd voor te boren, niet dat elke timmerman het IQ heeft om dat te doen.


Maar goed dat jij geen timmerman bent ;)

Als je in de bovenlaag niet voorboort, kan je nooit de garantie geven dat de bovenlaag strak op de onderlag getrokken wordt.
Kwestie van pure mechanica....

De categorie die spaanplaat schroeven in 1 keer door en door jassen zijn bij mij passé.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 18 feb 2018 17:57 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ijzeren schroeven in betimmering 18 feb 2018 19:11 #918660

Volgens mij heeft het voorste deel van de Spax schroef die ik liet zien een soort van boorfunctie. Heb er bij mijn betimmeringsklussen niet op gelet (is daar ook niet kritisch - ging om volle platen soms) of er boorsel tussen het vast te schroeven materiaal en onderlaag komt. Bij een luxe jachtbetimmering ga je überhaubt niet schroeven bij zichtwerk. Dikte, hoeveelheid "vlees" rondom de schroef en materiaal maakt heel veel uit natuurlijk - ik denk dat het vast gevoelswerk/ervaring zal zijn.

En dat heeft niets met IQ te maken ;)
Laatst bewerkt: 18 feb 2018 19:12 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ijzeren schroeven in betimmering 18 feb 2018 19:32 #918665

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17313
Ik denk dat ze in de bouw hard lachen als je over voorboren begint. Mocht je het dan toch doen zou je een flinke schop onder je kont kunnen krijgen :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ijzeren schroeven in betimmering 18 feb 2018 20:07 #918675

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7448
WADnWIND schreef :

Als je in de bovenlaag niet voorboort, kan je nooit de garantie geven dat de bovenlaag strak op de onderlag getrokken wordt.
Kwestie van pure mechanica....

De categorie die spaanplaat schroeven in 1 keer door en door jassen zijn bij mij passé.

Ook schroeven worden doorontwikkeld. Ik heb bij de verbouwing (in huis) deze gebruikt.
www.heco-schrauben.nl/schroeve...schroeven/heco-unix/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl