Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 26 juli 2018 09:56 #962955

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6388
Ja het kan, maar leid tot grote onbalans en uiteindelijk is krukasbreuk niet ondenkbaar.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 26 juli 2018 09:57 #962956

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Lijkt me dat de cilinder langzaam volloopt met brandstof maar het verder wel kan mits ie goed rondkomt. Blokje heeft natuurlijk niet het vliegwiel van een 1-cilinder, dus je zal ‘m wel op toeren moeten houden..

Sommige 4-cilinder auto’s doen dit tegenwoordig ook. Van twee cilinders alle kleppen open en geen brandstof erheen. Is bij lage continue belasting zuiniger zonder storend te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 26 juli 2018 10:37 #962972

Dus jij zegt dat het simpelweg minder efficiënt is maar niet problematisch?
De dieseltoevoer kan ik natuurlijk ook aftappen lijkt me, en anders stroomt de diesel er dus uit via de uitlaatklep denk ik?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 26 juli 2018 10:51 #962977

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8397
surfjacob schreef :
Dus jij zegt dat het simpelweg minder efficiënt is maar niet problematisch?
De dieseltoevoer kan ik natuurlijk ook aftappen lijkt me, en anders stroomt de diesel er dus uit via de uitlaatklep denk ik?
Voor nood kan het wel even denk ik. Diesel zal zijn weg wel vinden, Is het niet via je zuigerveren naar je carter dan evt wel via de uitlaatklep. Zorg wel dat de kleplichters niet per ongeluk omgezet kunnen worden. Dan kan de motor op de ingelopen diesel alsnog hydrolocken.

Dieseltoevoer is vaak hogedruklijn. 200 bar of hoger wil je echt niet aftappen.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 26 juli 2018 10:58 #962981

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Denk het inderdaad wel kan ja. Voor noodgevallen en alleen even snel de haven in. Langdurig gebruik en of hoge belasting sloopt ongetwijfeld dingen, al scheelt het dat dit soort oude blokjes vast oversized zijn op veel punten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 26 juli 2018 10:59 #962982

Zou onbalans in de temperatuur van de motor geen probleem zijn?
Kan me voorstellen dat daar ook het een en ander van kan kromtrekken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 26 juli 2018 11:05 #962983

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6388
Bas van Dijk schreef :
Zou onbalans in de temperatuur van de motor geen probleem zijn?
Kan me voorstellen dat daar ook het een en ander van kan kromtrekken?

Dat heeft ie nu ook al. :whistle: Voorste cilinder nog koeling, achterste niet of veel minder.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 26 juli 2018 11:17 #962984

Met een flink oliespoor achter je moet je alleen geen politieboot of RWS boot tegenkomen want dan ben je goed zuur. Zoiets kan als misdrijf worden gezien als je het bewust doet .
Ook havenmeesters zullen dat niet leuk vinden.
Het mag dan maar weinig zijn maar al 1cc geeft een geweldige gekleurde plas.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 26 juli 2018 11:22 #962987

Beste Jacob-Jan,
Het is heel goed mogelijk om tijdelijk op een cilindertje minder te varen. Ik heb het in het verleden met allerlei motoren en door allerlei oorzaken gedaan.
De onbalans waar Jutter voor waarschuwt (inclusief mogelijke krukasbreuk), daar hoef je niet bang voor te zijn, want de krukas wordt zelfs iets lichter belast.
Belast de werkende cilinder niet op z'n top, want dan wordt het temperatuurverschil tussen de cilinders wel heel groot; met een beetje beleid gaat het gewoon goed en kun je gewoon thuis komen.

Ik raad je wel aan om in zo'n geval de hogedruk inspuitleiding (die van de kapotte cilinder) los te nemen van de verstuiver en de uitdruppende brandstof, die dan niet meer onder hoge druk staat, op te vangen in een blikkie of jerrycan. Anders wordt 't een knoeiboel. Let op, dit losnemen moet je niet doen als je een modern commonrail systeem hebt, maar daar is hier geen sprake van.

Groet,
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 26 juli 2018 12:25 #963001

Berghout-2 schreef :
Ik raad je wel aan om in zo'n geval de hogedruk inspuitleiding (die van de kapotte cilinder) los te nemen van de verstuiver en de uitdruppende brandstof, die dan niet meer onder hoge druk staat, op te vangen in een blikkie of jerrycan.

Groet,
Wim.

Kan de hogedruk inspuitpomp daar wel tegen ?
Ad
Laatst bewerkt: 27 juli 2018 07:55 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 26 juli 2018 12:36 #963003

Hey,

Ik vat alle informatie als volgt samen.
Een dieselmotor kan op 1 cilinder lopen mits er een handmatige kleplichter is.
Dan wel er voor zorgen dat de klep lichter niet weer dichtvalt zodra de motor loopt.
Dieseltoevoer voor uitgeschakelde cilinder ontkoppelen en opvangen in fles, jerrycan oid.
Niet te veel toeren draaien om onbalans en te groot hitte verschil tussen cilinders te voorkomen.

Als aan deze voorwaarden wordt voldaan zou kort gebruik geen probleem moeten zijn maar over langer gebruik zijn de meningen verdeeld.

Zijn jullie het hier mee eens?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 26 juli 2018 13:09 #963009

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2231
surfjacob schreef :
Dieseltoevoer voor uitgeschakelde cilinder ontkoppelen en opvangen in fles...
Is dat zo eenvoudig dan? De wartel losdraaien en er een doek omheen wikkelen kan ik me wel voorstellen maar je kunt toch niet die leiding opzij buigen of zoiets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 26 juli 2018 13:16 #963012

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8369
Diesel opvangen is inderdaad wel aan te raden. Anders komt een deel van die diesel in je carter terecht en bij een beetje diesel in je olie gaat de smerende werking van de olie hard achteruit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 26 juli 2018 13:38 #963017

Gijper schreef :
surfjacob schreef :
Dieseltoevoer voor uitgeschakelde cilinder ontkoppelen en opvangen in fles...
Is dat zo eenvoudig dan? De wartel losdraaien en er een doek omheen wikkelen kan ik me wel voorstellen maar je kunt toch niet die leiding opzij buigen of zoiets.

De wartel kun je normaliter een stukje opschuiven en dan kun je een slangetje op de leiding schuiven wat over het klemringetje of de aangeperste verdikking aan het eind van de leiding past.
Ad
Laatst bewerkt: 26 juli 2018 13:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 26 juli 2018 13:51 #963019

Als aanvulling op al het voorgaande komt mij een anekdote in herinnering die ik eens hoorde van een machinist op een Katwijkse viskotter. Het verhaal ging aldus:

'Een Katwijkse kotter lag ver van huis op de Doggersbank, op zeker moment begon de motor zwaar te lopen en zwaar te roken en schurende geluiden te maken. De machinist constateerde dat de cilindersmering van één van de cilinders het af had laten weten. Verder varen en verder vissen met een motor zonder cilindersmering zou tot nog meer schade leiden.

Na rijp beraad besloten de schipper en de machinist 'met een cilinder minder' van de Doggersbank huiswaarts te varen. De betreffende brandstofpomp van de bewuste cilinder werd losgekoppeld van de regelstang en op 'stop' gezet. Het 'Big-end' van de drijfstang werd losgenomen van de krukas. De beschadigde zuiger werd omhooggewerkt en de drijfstang werd zijdelings in het motorcarter vastgezet. Hoe ze dat gedaan hebben? Ik ben er niet bij geweest maar op de één of andere wijze hebben ze de van de krukas losgenomen drijfstang weten op te binden met ijzerdraad en wel zo dat de lege kruktappen vrij konden draaien. Nu de zuiger in de bovenste stand stond was het ook belangrijk de kleppen in de cilinderkop stil te houden. Ze zouden kunnen stoten tegen de vaststaande zuiger. Dus werden de tuimelaars en stoterstangen ook weggenomen. Let wel, dit speelt in de jaren zestig en het gaat over een middelsnellopende dieselmotor in een viskotter.

Maar toen gebeurde het, alle vindingrijkheid ten spijt. Bij de allereerste omwentelingen van de scheepsmotor volgde er een hels kabaal uit de motor. Één cruciaal ding was de machinist vergeten ... Deze motor startte op lucht die door een schuivensysteem stootsgewijs in de cilinders wordt toegelaten. Normaliter met zo'n 25 a 30 bar. De startlucht had de 'buiten werking gestelde zuiger' met een klap naar beneden weten te persen. De drijfstang lag krom onder de vastgelopen krukas ... '

Sterk verhaal? Het is uit betrouwbare bron vernomen. Uiteindelijk is de kotter door een andere kotter naar huis gesleept.
Laatst bewerkt: 26 juli 2018 14:19 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 26 juli 2018 14:12 #963026

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2231
Zo dus. Rest mij de tip te geven het bier eerst op te drinken! :woohoo:
Laatst bewerkt: 26 juli 2018 14:13 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 26 juli 2018 15:43 #963050

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Koezt schreef :
surfjacob schreef :

Dieseltoevoer is vaak hogedruklijn. 200 bar of hoger wil je echt niet aftappen.

Wanneer de verstuiver losgekoppeld is bouwt er geen druk op in de verstuiverleiding
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 27 juli 2018 07:45 #963198

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 463
Hurleyzeiler schreef :
Als aanvulling op al het voorgaande komt mij een anekdote in herinnering die ik eens hoorde van een machinist op een Katwijkse viskotter. Het verhaal ging aldus:

'Een Katwijkse kotter lag ver van huis op de Doggersbank, op zeker moment begon de motor zwaar te lopen en zwaar te roken en schurende geluiden te maken. De machinist constateerde dat de cilindersmering van één van de cilinders het af had laten weten. Verder varen en verder vissen met een motor zonder cilindersmering zou tot nog meer schade leiden.

Na rijp beraad besloten de schipper en de machinist 'met een cilinder minder' van de Doggersbank huiswaarts te varen. De betreffende brandstofpomp van de bewuste cilinder werd losgekoppeld van de regelstang en op 'stop' gezet. Het 'Big-end' van de drijfstang werd losgenomen van de krukas. De beschadigde zuiger werd omhooggewerkt en de drijfstang werd zijdelings in het motorcarter vastgezet. Hoe ze dat gedaan hebben? Ik ben er niet bij geweest maar op de één of andere wijze hebben ze de van de krukas losgenomen drijfstang weten op te binden met ijzerdraad en wel zo dat de lege kruktappen vrij konden draaien. Nu de zuiger in de bovenste stand stond was het ook belangrijk de kleppen in de cilinderkop stil te houden. Ze zouden kunnen stoten tegen de vaststaande zuiger. Dus werden de tuimelaars en stoterstangen ook weggenomen. Let wel, dit speelt in de jaren zestig en het gaat over een middelsnellopende dieselmotor in een viskotter.

Maar toen gebeurde het, alle vindingrijkheid ten spijt. Bij de allereerste omwentelingen van de scheepsmotor volgde er een hels kabaal uit de motor. Één cruciaal ding was de machinist vergeten ... Deze motor startte op lucht die door een schuivensysteem stootsgewijs in de cilinders wordt toegelaten. Normaliter met zo'n 25 a 30 bar. De startlucht had de 'buiten werking gestelde zuiger' met een klap naar beneden weten te persen. De drijfstang lag krom onder de vastgelopen krukas ... '

Sterk verhaal? Het is uit betrouwbare bron vernomen. Uiteindelijk is de kotter door een andere kotter naar huis gesleept.
Dat kan kloppen want de lagerkappen van een langsslag motor zijn vaak schuin gedeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 27 juli 2018 07:50 #963204

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8397
douwe schreef :
Koezt schreef :
surfjacob schreef :

Dieseltoevoer is vaak hogedruklijn. 200 bar of hoger wil je echt niet aftappen.

Wanneer de verstuiver losgekoppeld is bouwt er geen druk op in de verstuiverleiding

Thanks Douwe. Eigenlijk wel logisch. Verstuiver opent pas bij ingestelde druk. Als niets de diesel tegenhoudt, gebeurt er dus niets.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 27 juli 2018 07:51 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 27 juli 2018 07:51 #963205

Koezt schreef :
douwe schreef :
Koezt schreef :
surfjacob schreef :

Dieseltoevoer is vaak hogedruklijn. 200 bar of hoger wil je echt niet aftappen.

Wanneer de verstuiver losgekoppeld is bouwt er geen druk op in de verstuiverleiding

Thanks Douwe. Eigenlijk wel logisch. Verstuiver opent pas bij ingestelde druk. Als niets de diesel tegenhoudt, gebeurt er dus niets.


Misschien nog wat anders uitgelegd; De inspuitdruk wordt opgebouwd door een sterke veer in de verstuiver , eigenlijk dus niet direct in de pomp. De hogedrukpomp verpompt de dieselvloeistof maar kan pas druk opbouwen dankzij die veer in de verstuiver.
Maar ja , iets dergelijks geldt in feite voor elke pomp.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 27 juli 2018 10:03 #963254

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6873
Is het dan nog afhankelijk van de toegepaste pomp of dit werkt? Die ene afgekoppelde leiding zal toch met een pomp die een hele galerij onder druk zet gelijk alle druk wegnemen?
Ik denk, dat het dus alleen lukt met een lijnpomp die een plunjer heeft voor elke cilinder afzonderlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 27 juli 2018 10:36 #963267

Apae schreef :
Is het dan nog afhankelijk van de toegepaste pomp of dit werkt? Die ene afgekoppelde leiding zal toch met een pomp die een hele galerij onder druk zet gelijk alle druk wegnemen?
Ik denk, dat het dus alleen lukt met een lijnpomp die een plunjer heeft voor elke cilinder afzonderlijk.

Uiteraard maar dat laatste is bij de meeste diesels op pleziervaartuigen het geval, zeker bij die ouder dan een jaar of 5-10.
Alleen misschien niet bij sommige grotere hele nieuwe met een common rail systeem die bijv. ook meteen stil vallen als de stroom uitvalt :ohmy:
Ad.
Laatst bewerkt: 27 juli 2018 10:37 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 27 juli 2018 11:28 #963286

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
Apae schreef :
Is het dan nog afhankelijk van de toegepaste pomp of dit werkt? Die ene afgekoppelde leiding zal toch met een pomp die een hele galerij onder druk zet gelijk alle druk wegnemen?
Ik denk, dat het dus alleen lukt met een lijnpomp die een plunjer heeft voor elke cilinder afzonderlijk.

Uiteraard maar dat laatste is bij de meeste diesels op pleziervaartuigen het geval, zeker bij die ouder dan een jaar of 5-10.
Alleen misschien niet bij sommige grotere hele nieuwe met een common rail systeem die bijv. ook meteen stil vallen als de stroom uitvalt :ohmy:
Ad.

Bij stroom uitval heeft een schip een "black out" en ligt alles stil.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 27 juli 2018 11:50 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 27 juli 2018 11:39 #963290

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
Koezt schreef :
douwe schreef :
Koezt schreef :
surfjacob schreef :

Dieseltoevoer is vaak hogedruklijn. 200 bar of hoger wil je echt niet aftappen.

Wanneer de verstuiver losgekoppeld is bouwt er geen druk op in de verstuiverleiding

Thanks Douwe. Eigenlijk wel logisch. Verstuiver opent pas bij ingestelde druk. Als niets de diesel tegenhoudt, gebeurt er dus niets.


Misschien nog wat anders uitgelegd; De inspuitdruk wordt opgebouwd door een sterke veer in de verstuiver , eigenlijk dus niet direct in de pomp. De hogedrukpomp verpompt de dieselvloeistof maar kan pas druk opbouwen dankzij die veer in de verstuiver.
Maar ja , iets dergelijks geldt in feite voor elke pomp.
Ad

Dat zei Koezt toch ook ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 27 juli 2018 11:39 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 27 juli 2018 11:54 #963294

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Apae schreef :
Is het dan nog afhankelijk van de toegepaste pomp of dit werkt? Die ene afgekoppelde leiding zal toch met een pomp die een hele galerij onder druk zet gelijk alle druk wegnemen?
Ik denk, dat het dus alleen lukt met een lijnpomp die een plunjer heeft voor elke cilinder afzonderlijk.

Het lukt bij sommige common rail systemen wel door de stekker uit de betreffende verstuiver te trekken. Daardoor krijgt de verstuiver geen impuls meer om te moeten openen en vind er geen inspuiting plaats bij de geselecteerde cilinder.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl