Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overgaan van zachte naar harde AF of geen AF.

Overgaan van zachte naar harde AF of geen AF. 20 feb 2019 08:20 #1023204

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5886
die 4 stukjes bij de stempels sla je over
komende winter laat je je boot iets naar voren of naar achteren op de bok zetten
doe je volgend jaar alsnog die stukjes
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overgaan van zachte naar harde AF of geen AF. 20 feb 2019 09:05 #1023227

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Tony2920 schreef :
Ondertussen een heel stuk gevorderd met het afschrapen van de AF.

Maar mijn vraag is nu, is het mogelijk om de steunen te vervangen door een andere constructie zodat ik enkele dagen ( met rustig weer) kan schrapen schuren en schilderen aan deze stukken.

Ja hoor en is makkelijk te doen.
De bulk van het gewicht van de boot rust op de kiel....als het goed is. De steunen voorkomen enkel het zijwaarts omvallen en daar is niet zoveel sterkte voor nodig om dat te voorkomen.
Als je boot goed recht staat, kan je een steun ook even weghalen zonder gevaar dat de boot omklapt. je merkt vanzelf hoeveel druk er op een steun staat.
Vertrouw je dat niet, dan kan je als hier al voorgesteld een balk of ladder schuin tussen grond en onder de rand (stootrand) plaatsen en dan de steun een stuk naar beneden draaien/of indien een andere constructie, los halen.

Als de havenmeester het helemaal netjes wil doen, of superbang is voor zijn risico, kan je vragen of hij even een bokje ervoor wil zetten. Zodat je de romp onder de twee voorste kan doen. Dan het extra bok aan de achterkant.
Omdat hij misschien liever niet heen en weer rijdt met heftruck en bokken, kan je voorstellen dat het ook met een balk of ladder goed kan:)))))

Ik zou nu je bezig bent zeker niet wachten, of later postzegelstukjes 'bijwerken' Je wil juist een aaneen gesloten waterdicht oppervlak en coating.

Dus ook onder de kiel! Juist ook de kiel wil je degelijk in de coating hebben toch?

Voldoende sterke Potkrik eronder, 1 cm omhoog en de houten balkjes waar de kiel op rust wat verschuiven en/of andere erbij doen. Laten zakken en schrapen schuren en bijwerken.

Wil je het samen met de havenmeester doen dan schuift hij de vork van de heftruck er even onder.

Werk ze en Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overgaan van zachte naar harde AF of geen AF. 20 feb 2019 09:26 #1023232

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
scope schreef :
Ja hoor en is makkelijk te doen.

Zeker makkelijk te doen. Dat is issue niet. Maar het mag niet van de meeste havenmeesters en de reglementen zijn helder. Eerst overleg. Dat iets makkelijk is wil nog niet zeggen dat je het zomaar even kunt doen als de bok en het terrein dat je huurt, daar regels voor heeft opgesteld. Hoe moeilijk kan het zijn om even overleg te hebben... Zo mag je bij de meeste havens ook niet zelf en zonder toestemming even je boot uit het water kranen..
Laatst bewerkt: 20 feb 2019 09:27 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overgaan van zachte naar harde AF of geen AF. 20 feb 2019 09:32 #1023235

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Ik vind die tip van Scope van die extra bok eronder wel helemaal slim!
Weinig moeite voor de beheerder en foolproof!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overgaan van zachte naar harde AF of geen AF. 20 feb 2019 09:36 #1023237

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
holtere schreef :
Ik vind die tip van Scope van die extra bok eronder wel helemaal slim!
Weinig moeite voor de beheerder en foolproof!

Heel slim? Het is zoals de meeste havenmeester zullen handelen... Ik kom veel in verschillende havens door Europa.. en zie niet anders. Niks slims aan, maar overleg even. Dan hoor je vanzelf wat slim is, en wat niet, van de persoon die verantwoordelijk is voor het opbokken.
Laatst bewerkt: 20 feb 2019 09:37 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overgaan van zachte naar harde AF of geen AF. 20 feb 2019 09:41 #1023239

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Heel slim? Het is zoals de meeste havenmeester zullen handelen... Ik kom veel in verschillende havens door Europa.. en zie niet anders. Niks slims aan, maar overleg even. Dan hoor je vanzelf wat slim is, en wat niet, van de persoon die verantwoordelijk is voor het opbokken.
Jij weet niet half hoe slim dat je zelf bent en hoe dom wij (ik) ben. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overgaan van zachte naar harde AF of geen AF. 20 feb 2019 09:41 #1023240

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5886
ik vraag me af of scope zelf weleens met een potkrik een kieljacht omhooggekrikt heeft
ik vind het een heel goed plan :sick:
nog zo'n goed advies:
Als je boot goed recht staat, kan je een steun ook even weghalen zonder gevaar dat de boot omklapt. je merkt vanzelf hoeveel druk er op een steun staat. :S
als de havenmeester zulk soort experimenten ziet komt hij waarschijnlijk met een eind hout achter je aan
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overgaan van zachte naar harde AF of geen AF. 20 feb 2019 09:52 #1023247

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Probeer eens - als de havenmeester het toelaat of beter nog een handje wil toesteken - met 2 ( of meerder ) metsersschoren met schuine houten blokken. Zo wordt het bij ons in de winterstalling gedaan. Ook 2 balken vastklemmen aan/onder de voetrail is genoeg tegen het omvallen. Wel stempel per stempel, maar da's gewoon gezond verstand.
gr,
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overgaan van zachte naar harde AF of geen AF. 20 feb 2019 09:53 #1023248

of even een lijntje naar de buurman.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overgaan van zachte naar harde AF of geen AF. 20 feb 2019 11:33 #1023277

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
Hallo hallo. Dit draadje gaat over: "Overgaan van zachte naar harde AF of geen AF"
en niet over gedoe met havenmeester over het ondersteunen van je boot.

En by the way: ik sluit me aan bij TonMitz, sla dat stukje gewoon over en doe dat volgend jaar.
(het is maar een boot)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overgaan van zachte naar harde AF of geen AF. 20 feb 2019 11:44 #1023278

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
zapp schreef :
Hallo hallo. Dit draadje gaat over: "Overgaan van zachte naar harde AF of geen AF"
en niet over gedoe met havenmeester over het ondersteunen van je boot.

Hallo, hallo. Dit draadje is gestart door de man die de vraag over het ondersteunen stelde. De adviezen daarover zijn dus gewenst en jij probeert roomser dan de paus te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overgaan van zachte naar harde AF of geen AF. 20 feb 2019 11:55 #1023281

Voor zo'n klus is het juiste materiaal niet van te vore te voorspellen. Mijn AF "sprong" er niet lekker af met een mesje, dus ik ben de afbijtroute gegaan.

Was een pokkeklus, maar 2 dagen schrapen, één dag schuren en het was kaal.

Zorg dat je écht de allerlaatste restjes zelfslijpend er af hebt, veeg de zweem er goed af met aceton of thinner.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overgaan van zachte naar harde AF of geen AF. 20 feb 2019 12:48 #1023302

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5886
jaren geleden heb ik de bladderende AF van mijn sportina eraf gehaald
tot de een of andere witte grondlaag
omdat ik toch bezig was heb ik daar gelschield 200 opgezet
preventieve osmose bescherming
een laag of 5, grijs en groen om en om, waar je mee eindigt is afhankelijk van de kleur van de nieuwe AF
daar overheen heb ik 1 laag harde AF gezet, interspeed, ik wil kunnen schrobben
ik zet zo om de 6 jaar 1 nieuwe laag op, als de oude laag letterlijk "op" geborsteld is
boot ligt wel op de kant in de winter

als ik het opnieuw zou doen zou ik er coppercoat op zetten ipv AF
eventueel weer gelschield eronder
maar dat is mss. niet nodig in combi met coppercoat?

en de 4 postzegels van de stempels idd. het jaar erna
ik heb de boot iets anders laten opbokken
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overgaan van zachte naar harde AF of geen AF. 20 feb 2019 17:28 #1023360

Tony2920 schreef :
Geen kommer en kwel, wel hard labeur.
Wat zit er bij jou tegenwoordig onder ? Alleen een supergladde laag epoxie ?
Om de hoeveel tijd moet je ongeveer het water uit om te poetsen ?
Alleen epoxygrondverf, niets glads aan ook (niet ruwer dan antifauling overigens). Ik maak de boot tweemaal per jaar schoon, en ik lig nu sinds 4 jaar in de Stille Oceaan waar het toch aanzienlijk harder aangroeid dan welke andere plek dan ook.
Meestal gebruik ik een schoffel aan een lange steel, dan steek je zo bijna alles van de boot af. 1 of twee keer per jaar duik ik een tank leeg op de bodem van de boot. De boot is 10 jaar geleden te water gelaten en is er 2 keer voor 24 uur uitgeweest en 1 keer voor 12 uur. Als het goed is gaat de boot er volgende week voor het eerst in 10 jaar echt uit en dan voor een weekje. Dan kan ik wat lagers verangen, een huiddoorvoer verplaatsen en de ijsschades in de verf bijwerken.

De boot is in de laatste 4 maanden maar weinig gebruikt en ligt nu langs de steiger met een baard van bijna 40cm lang met een hoop schelpen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 20 feb 2019 17:29 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overgaan van zachte naar harde AF of geen AF. 20 feb 2019 20:39 #1023393

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Tom Mitz schreef
als ik het opnieuw zou doen zou ik er coppercoat op zetten ipv AF
eventueel weer gelschield eronder
maar dat is mss. niet nodig in combi met coppercoat?

Echte Coppercoat (African Cats) kost een paar knaken maar dan heb je ook wat het voorkomt dat je gedurende een jaar of 15 elk jaar weer AF moet kopen dus het verdient zich zelf wel terug!
Het is echter geen offi goed gekeurd goedje maar het doet wel goed wat het moet doen.
Verder niet met balken onder de stootlijst/voetrail werken heb je pech duw je de hele boot om is mijn ervaring toch wel beetje, havenmeester word er niet blij van. Beste is te vragen dan willen ze de boot vaak best even een keer verzetten op de bok of met een 2e bok werken.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overgaan van zachte naar harde AF of geen AF. 20 feb 2019 20:45 #1023395

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Erikdejong schreef :
Tony2920 schreef :
Geen kommer en kwel, wel hard labeur.
Wat zit er bij jou tegenwoordig onder ? Alleen een supergladde laag epoxie ?
Om de hoeveel tijd moet je ongeveer het water uit om te poetsen ?
Alleen epoxygrondverf, niets glads aan ook (niet ruwer dan antifauling overigens). Ik maak de boot tweemaal per jaar schoon, en ik lig nu sinds 4 jaar in de Stille Oceaan waar het toch aanzienlijk harder aangroeid dan welke andere plek dan ook.
Meestal gebruik ik een schoffel aan een lange steel, dan steek je zo bijna alles van de boot af. 1 of twee keer per jaar duik ik een tank leeg op de bodem van de boot. De boot is 10 jaar geleden te water gelaten en is er 2 keer voor 24 uur uitgeweest en 1 keer voor 12 uur. Als het goed is gaat de boot er volgende week voor het eerst in 10 jaar echt uit en dan voor een weekje. Dan kan ik wat lagers verangen, een huiddoorvoer verplaatsen en de ijsschades in de verf bijwerken.

De boot is in de laatste 4 maanden maar weinig gebruikt en ligt nu langs de steiger met een baard van bijna 40cm lang met een hoop schelpen.

Het voordeel van geen AF te hebben is dan wel dat je de schelpen wel kunt plukken en indien het mosselen zijn of eetbare schelpen je ze lekker kan opeten. :)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overgaan van zachte naar harde AF of geen AF. 20 feb 2019 20:52 #1023397

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe.
Ik had al eerder in het draadje gemeld dat ik het zeker eerst met de havenmeester ga bespreken en vragen wat kan en mag, en wat zij eventueel kunnen of willen doen.
Maar dat ik graag ook zelf het nodige wil kunnen voorstellen en eventueel ook thuis wil voorbereiden.

Wachten om de 4 vierkantjes een volgende keer op de kant te doen, wil ik in ieder geval vermijden, want dat duurt hopelijk weer 2 a 3 jaar. ( Ik ga niet elke winter op de kant. )

Omdat ik ook mijn hele onderwaterschip graag volledig glad wil krijgen, is het na het schrapen nog een schuurbeurt en minstens een plamuurbeurt gevolgd door een 2de schuurbeurt voorzien.
Dan een zo glad mogelijk onderwaterschip door een epoxycoating. ( maar wat het wordt weet ik nu nog niet ) Ik zou voor het schilderen graag kant per kant werken. En dan is ondersteuning boven de waterlijn misschien wel handiger.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overgaan van zachte naar harde AF of geen AF. 21 feb 2019 07:31 #1023437

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Wat ik deed (toen ik de romp geglasvezeld heb en later ook bij het coppercoat aanbrengen): een 5 tons dommekracht onder de kielbalk zetten tussen de stempels in.

De boot draai ik dan met dat ding een centimeter omhoog. De stempels laat ik dan iets zakken zodat er net een schuurding en een rollertje tussendoor kan. Mocht de boel gaan schuiven, kan dat maar een paar centimeter en de boot kan nooit omvallen. Zo doe je twee stempels tegelijk: dommekracht voor en daar onder beide stempels, domme kracht achter en daar onder de twee stempels.

Ik deed de hele boot minus de stempels voor en waar de dommekracht staat, en dan erna alleen de drie over gebleven plekken. In twee keer de hele boot.

Als je de stempels één voor één laat zakken, moet je 4 keer aan de slag.

Ik woon uit de buurt maar op zich mag je de dommekracht wel lenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overgaan van zachte naar harde AF of geen AF. 21 feb 2019 08:08 #1023446

Wat ook goed werkt is een stansoen (zo een steun uit de bouw) vastmaken aan de voetrail, vastdraaien en dan de steun van de bok laten zakken. Werkt goed! Je moet dan wel een geperforeerde voetrail hebben zodat je het stansoen kan vastzetten aan de boot met een bout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overgaan van zachte naar harde AF of geen AF. 21 feb 2019 08:24 #1023450

Het nederlandse woord voor "stansoen"is "bouwstempel" .( www.google.com/search?q=bouwst...igB&biw=1396&bih=657 )
Ik denk niet dat veel Nederlanders weten wat een "stansoen" is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overgaan van zachte naar harde AF of geen AF. 21 feb 2019 08:34 #1023454

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik heb er zelf een aantal lagen epoxy met daarin koperoxidepoeder op zitten.
De boot wel eerst helemaal strak gemaakt, en de laatste laag met 320korrel opgeschuurd (sinaasappelhuidje verwijderd)

Als ik het weer moest doen, had ik voor coppercoat gekozen.
Gewoon uit Engeland bij hunzelf direct bestellen, ze hebben regelmatig acties.
Laatst bewerkt: 21 feb 2019 08:37 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overgaan van zachte naar harde AF of geen AF. 21 feb 2019 09:14 #1023466

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Yellow Boat schreef :
Het nederlandse woord voor "stansoen"is "bouwstempel" .( www.google.com/search?q=bouwst...igB&biw=1396&bih=657 )
Ik denk niet dat veel Nederlanders weten wat een "stansoen" is.

Je moet eens googelen op constatiel en kijken wat je dan krijgt..
Laatst bewerkt: 21 feb 2019 09:16 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overgaan van zachte naar harde AF of geen AF. 21 feb 2019 09:22 #1023471

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Yellow Boat schreef :
Het nederlandse woord voor "stansoen"is "bouwstempel" .( www.google.com/search?q=bouwst...igB&biw=1396&bih=657 )
Ik denk niet dat veel Nederlanders weten wat een "stansoen" is.
Ad

Jawel hoor, want Ondinneke zei het er direct bij:
zo een steun uit de bouw
:whistle:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overgaan van zachte naar harde AF of geen AF. 21 feb 2019 10:49 #1023505

Yellow Boat schreef :
Het nederlandse woord voor "stansoen"is "bouwstempel" .( www.google.com/search?q=bouwst...igB&biw=1396&bih=657 )
Ik denk niet dat veel Nederlanders weten wat een "stansoen" is.
Ad

Jij kon het voor ons opzoeken en alle Belgen hier op het forum zullen het wel begrepen hebben ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overgaan van zachte naar harde AF of geen AF. 21 feb 2019 18:59 #1023628

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Helemaal voldaan gevoel vandaag :laugh:
Dagenlang staan schuren op de romp en die is nu zo glad en strak als een jonge deerne!
De antifouling leek nergens op, die had ik er vorig jaar al afgekrabt. De kiel en het roer heb ik toen ook in de coppercoat gezet. Dit jaar moest de romp er nog aan geloven. Gelukkig zaten er al een aantal lagen gelshield o.i.d. op maar die was ontzettend sinaasappelig. Alles is nu geschuurd, poepieglad. Nog 3 lagen VCtar 2 erop en dan VCtar M antifouling.




Laatst bewerkt: 21 feb 2019 19:00 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.340 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl