Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kachel geeft witte rook.

Kachel geeft witte rook. 04 sept 2018 09:01 #975392

  • Huizerd
  • Huizerd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
Hoi medezeilers,

Ik heb een probleem met mijn Eberspächer D4M kachel dat ik maar niet opgelost krijg. Bij het opstarten geeft hij witte rook.
Ik ben er al een tijdje mee bezig en dit heb ik al gedaan:
- weerstand van de gloeibougie gecontroleerd --> binnen specs, 0,4 - 0,5 ohm.
- spanning naar gloeibougie tijdens opstarten: 6,1- 6,4 volt. --> OK.
- spanning op de kachel zelf tijdens opstarten: 13 - 13,8 volt. --> OK.
- er zit absoluut geen vocht/water in de kachel
- dieselfilter zat niet dicht, toch vervangen.
- nieuwe diesel gehaald en daar de aanzuigleiding in gedaan en een aantal maal de startprocedrue herhaald. --> hetzelfde resultaat.
- inlaat en uitlaat gecontroleerd en schoongemaakt. Er zat helemaal niks in eigenlijk.
- brandstofleidingen gecontroleerd op lucht. Geen lucht.
- gloeikousje dat om de gloeistift heen zit vervangen.

Ik stook alleen maar op GTL, dat zou volgens Eberspacher helemaal in orde moeten zijn. de verbrandingskamer is dan ook echt helemaal schoon. Je ziet zelfs nog de metaalkleur. Als je er met je vinger overheen gaat dan wordt die een heeeeeeeel klein beetje vies. Toch maar schoon gemaakt. Geen effect. Ook op diesel deed hij het niet. Daar rookte hij nog erger op. Ook weer witte rook.

Maar: als ik tijdens de eerste startpoging (hij voert er altijd twee uit) de brandstofaanvoerleiding even loskoppel, dan springt hij wel aan. Gauw weer aankoppelen en dan brandt hij gewoon.
Daarom heb ik de hoeveelheid brandstof gemeten die hij geeft bij de eerste startpoging --> exact 50 ml --> OK.

Heel misschien is er iets mis gegaan bij het vervangen van het kousje (wat kan er eigenlijk mis gaan?) dus die heb ik nog een keer besteld. Ik hoop maar dat het dan wel werkt.
Mocht dat niet werken, WAT kan het dan nog meer zijn?!?!?!?!

Groet,

Rob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachel geeft witte rook. 04 sept 2018 09:03 #975394

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7991
Controleer de gloeistift eens aan de stroom. Als ze ouder worden, kan het zijn dat ze nog maar over een beperkt deel van de lengte gloeien.
Mogelijk levert dat onvoldoende warmte.

Hoeveel stroom trekt de kachel tijdens het gloeien?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachel geeft witte rook. 04 sept 2018 09:32 #975416

Alleen tijdens en kort na de start?

Dat zou kunnen duiden op iets te veel brandstof bij het starten.
Wanneer het kort na de start over is zou ik me daar geen zorgen overmaken.

Bij het starten is er altijd een poosje een onvolledige verbranding.
heb wel eens een moeizaam startende kachel gehad(Wallas).
Alles leek in orde, maar na langzoeken bleek de injectienaald een beetje verschoven te zijn in z´n klemmetje.
De druppel viel niet op de goede plaats/afstand van de gloeistift.

Wanneer de druppel OP de stift valt koelt deze te snel en teveel af om te ontsteken en rookt de kachel.
Te ver er vandaan is ook niet goed, dan duurt het te lang voor de ontstekingstemperatuur bereikt wordt. en vervuoilt de kachel zeer snel.

Het "gaasje" waar de brandstof op valt is hierbij van belang.
De brandstof moet het gaasje VOCHTIG maken zodat slechts een klein beetje brandstof dicht genoeg bij de gloeistift komt om makkelijk, zonder die stift te veel af te koelen, te kunnen verdampen en ontbranden.

Hoe dat precies bij Eberspächer zit weet ik niet, maar met deze denkwijze zou je het moeten kunnen vinden.

Ik heb het uitgeprobeerd de brandstof op een schoteltje, de gloeistift (met een tangetje vastgehouden) erbij en kijken wat er gebeurt.
Mijn "gaasje" was ver heen, in diverse stukken.
Een nieuw gaasje hier, in een warm land, is niet te vinden.

De stukken wat geordend op elkaar gelegd, de injectienaald weer op de juiste plaats en de kachel start weer moeiteloos en zonder rook.

Ik hoop dat ik het begrijpelijk onder woorden heb kunnen brengen en je met deze uitleg uit de voeten kunt, aangepast aan de zeker anders in elkaar stekende kachel.
En ben benieuwd naar jouw bevindingen.



Maar nogmaals, wanneer het alleen tijdens starten is zou ik me geen zorgen maken.
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 10:46 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachel geeft witte rook. 04 sept 2018 10:33 #975451

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1361
Koude witte rook duidt op een verzopen kachel (eigen ervaring). Er mag absoluut geen druk van een extra opvoerpomp of wat dan ook op de kachelleiding staan.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachel geeft witte rook. 04 sept 2018 16:31 #975525

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Na alle kindermisbruik in de katholieke kerk zou ik zeggen : Nieuwe paus.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachel geeft witte rook. 04 sept 2018 18:20 #975546

  • Klink
  • Klink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
De witte rook kunnen ook gewoon rookgassen zijn die nog onder het dauwpunt zitten. De rookgassen moeten eerst nog de uitlaat opwarmen, zodra deze heet worden is de "rook" weg. Tijdens de verbranding wordt volop water gevormd. (H20+CO2)
Je hand in de witte rook houden en voelen hoe koud en nat die is. Zodra de rookgassen heet worden moet de witte rook verdwijnen.

Groet:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachel geeft witte rook. 05 sept 2018 07:57 #975676

  • Huizerd
  • Huizerd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
Tot zover bedankt voor de antwoorden.
Aanvullingen:
Ik gebruik de workshopmanual voor deze kachel, die staat hier.
De waardes die ik gecontroleerd heb, staan hier dus in.
De kachel heeft echt helemaal nooit gerook bij het opstarten, ook niet als het buiten koud is, dat is hij ineens gaan doen. Het is ook echt veel te veel om condenswater te kunnen zijn.
Ik heb het Vaticaan gebeld, en er is geen nieuw Paus dus dat kan het ook niet zijn.
De rook stinkt naar onverbrande brandstof. Een beetje als parafine en toen ik testte met diesel, stonk het dus naar onverbrande diesel.
Als de kachel eenmaal aanspringt, je hoort dan een plop, dan is de rook direct weg.
Ik heb thuis een lab voeding waar ik de gloeiplug op heb aangesloten. Bij 6 volt trok hij 5 ampere maar hij gloeide niet maar werd wel héél heet. Ik heb het alleen niet heel lang geprobeerd, waarschijnlijk korter dan een minuut. Ik kan dus niet met zekerheid zeggen of hij wel over de hele lengte heet genoeg wordt.
Overigens is de weerstand met ongeveer 0,4 - 0,5 ohm binnen de marge. Vraag: zou het dan alsnog daaraan kunnen liggen?
Er valt me wel wat op: de diameter van de gloeistift is een stuk kleiner dan de binnendiameter van het kousje. Klopt dat eigenlijk wel???
Ik vind het namelijk vreemd dat ik deze problemen nu al weer heb. Twee jaar geleden had ik dit ook en toen was het verholpen na vervanging van kousje en brandstoffilter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachel geeft witte rook. 05 sept 2018 08:02 #975678

  • Huizerd
  • Huizerd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
Zeilzin schreef :
Koude witte rook duidt op een verzopen kachel (eigen ervaring). Er mag absoluut geen druk van een extra opvoerpomp of wat dan ook op de kachelleiding staan.
Ja, daar lijkt het wel op. Maar waarom? Pomp geeft 5,0 ml tijdens opstarten, gloeistift heeft de goede weerstand en inderdaad, er zit geen extra opvoerpomp in het systeem.
Laatst bewerkt: 05 sept 2018 08:12 door Huizerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachel geeft witte rook. 05 sept 2018 08:12 #975685

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
stukje over witte rook van de mijns inziens beste service webpage over eberscpacher:

Stage 4 Start failure

A) Heater makes two attempts to start, emits smoke for a while or it may smoke heavily and then it stops. Fault code 52.

White smoke is heated fuel and air mixture that has not been burnt so the heater is failing to ignite the fuel. Usually cause is a clogged glowpin screen or build up of carbon inside the heater.

Give heater a service, DIY servicing details are on servicing pages.

See also Heater starts with difficulty section below for more causes and photos of the excessive smoking.

B) Heater makes two attempts to start with no success and then stops completely, no smoke comes from the exhaust pipe.

No smoke usually means no fuel is reaching the Eberspacher. Check if you have run out of or are simply low on fuel, a tank pick up tube can be 50 mm or more above the tank bottom. This ensures there will be enough fuel left to run the engine and prevents water and crud in the bottom of the tank from being picked up. As an example on one camper van the tank held diesel for about 250 miles but the heater stopped working after 200 miles.

If the fuel pipes were empty before starting check if purging of air is complete.

Check fuel is arriving at the heater, disconnect fuel pipe, fuel should squirt out on each pump stroke. If there is no fuel look at the Fuel page.

Do the fuel quantity check, if the amount of fuel is insufficient - Check the fuel lines and connections, fuel filter for air leaks and blockages. Check all clips are tight. Check the fuel pick-up pipe, on some non Eberspacher types the tube pushes into the upper part and can have an air leak. Check condition of rubber sleeves, they swell and can become porous as they deteriorate. Check pipes butt together inside the sleeves, gaps can trap air bubbles. Check pump has not been knocked or the fixing bolt become loose so pump is at an angle of less than 15 degrees, details on Fuel page.

Check for water in tank, water from condensation builds up in bottom of tank and it can be pumped instead of fuel.

Check if exhaust pipe / silencer or combustion air intake pipes are blocked, possibly with ice or water.

If a service is not done check the glow pin, clean ventilation hole above the screen in the glow pin chamber. If the glowpin screen is removed check the fuel inlet hole is clear. It may also be worth blowing through the metal fuel pipe section from where the fuel pipe is connected to the glowpin chamber before fitting the new screen.

Check fuel for degradation and floating debris, see fuel page.

Check also the Eberspacher starts normally but stops whilst running, it may try to restart and Heater starts with difficulty sections as causes can be the same.




wil je het origineel lezen: www.letonkinoisvarnish.co.uk/eberspacher_intro_1.html
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Laatst bewerkt: 05 sept 2018 08:14 door Sprokkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachel geeft witte rook. 05 sept 2018 08:42 #975693

  • Huizerd
  • Huizerd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
Sprokkie schreef :
stukje over witte rook van de mijns inziens beste service webpage over eberscpacher:

Stage 4 Start failure

A) Heater makes two attempts to start, emits smoke for a while or it may smoke heavily and then it stops. Fault code 52.

White smoke is heated fuel and air mixture that has not been burnt so the heater is failing to ignite the fuel. Usually cause is a clogged glowpin screen or build up of carbon inside the heater.

Give heater a service, DIY servicing details are on servicing pages.

See also Heater starts with difficulty section below for more causes and photos of the excessive smoking.

B) Heater makes two attempts to start with no success and then stops completely, no smoke comes from the exhaust pipe.

No smoke usually means no fuel is reaching the Eberspacher. Check if you have run out of or are simply low on fuel, a tank pick up tube can be 50 mm or more above the tank bottom. This ensures there will be enough fuel left to run the engine and prevents water and crud in the bottom of the tank from being picked up. As an example on one camper van the tank held diesel for about 250 miles but the heater stopped working after 200 miles.

If the fuel pipes were empty before starting check if purging of air is complete.

Check fuel is arriving at the heater, disconnect fuel pipe, fuel should squirt out on each pump stroke. If there is no fuel look at the Fuel page.

Do the fuel quantity check, if the amount of fuel is insufficient - Check the fuel lines and connections, fuel filter for air leaks and blockages. Check all clips are tight. Check the fuel pick-up pipe, on some non Eberspacher types the tube pushes into the upper part and can have an air leak. Check condition of rubber sleeves, they swell and can become porous as they deteriorate. Check pipes butt together inside the sleeves, gaps can trap air bubbles. Check pump has not been knocked or the fixing bolt become loose so pump is at an angle of less than 15 degrees, details on Fuel page.

Check for water in tank, water from condensation builds up in bottom of tank and it can be pumped instead of fuel.

Check if exhaust pipe / silencer or combustion air intake pipes are blocked, possibly with ice or water.

If a service is not done check the glow pin, clean ventilation hole above the screen in the glow pin chamber. If the glowpin screen is removed check the fuel inlet hole is clear. It may also be worth blowing through the metal fuel pipe section from where the fuel pipe is connected to the glowpin chamber before fitting the new screen.

Check fuel for degradation and floating debris, see fuel page.

Check also the Eberspacher starts normally but stops whilst running, it may try to restart and Heater starts with difficulty sections as causes can be the same.




wil je het origineel lezen: www.letonkinoisvarnish.co.uk/eberspacher_intro_1.html

Thanks.
Fout 52. Die heb ik inderdaad. Schoonmaken dus.
Wordt vervolgd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachel geeft witte rook. 02 mei 2019 06:26 #1042247

  • Huizerd
  • Huizerd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
Zo, het mocht even duren maar het is EINDELIJK opgelost!!!
Het blijkt dat er een 2,7 mm gaatje zit op de plek waar je het gaasje in stopt. In de handleiding staat dat je dat gaatje moet schoonmaken als je het gaasje vervangt en dat heb ik ook steeds gedaan. Van binnenuit.
Echter, toen ik de kachel helemaal uit elkaar haalde voor een grondige schoonmaakbeurt, toen zag ik dat er aan de buitenkant allemaal troep op dat gaatje zat. Daar kom je alleen bij als je de kachel iets verder uit elkaar haalt.
Ik heb dat gaatje schoongemaakt en de binnenkant van de kachel ook gereinigd en nu werkt hij weer als vanouds.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachel geeft witte rook. 04 mei 2019 11:08 #1042989

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Mooi om ook de terugkoppeling te kunnen lezen. En natuurlijk mooi datieweerwerkt :)
Laatst bewerkt: 04 mei 2019 11:08 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.299 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl