Op dit forum zwerft genoeg kennis daarom mijn vraag.
Mijn twijfels gaan over het volgende.
De Yanmar 3GM30 uit 2002 in mijn stalen Staverse jol heeft kielkoeling.
De motor staat flexibel opgesteld en is met een aan- en retourslang verbonden met de kielkoeling. In de motor zitten zinkanodes.
Elke vijf jaar wordt de 20 liter koelvloeistof (Eurol Coolant -36 XL) vervangen.
Dit werkt uitstekend.
Kortgeleden zag ik dat de onderste stalen koppeling een beetje roest had.
Oude toestand:
Niet zo schokkend maar toch. En ik ben een beetje precies....

dus stalen koppelingen en knieën eruit en alles vervangen door messing en met twee 90 graden bochten. Stroomt het gelijk wat makkelijker door!
Moest helaas ook gelijk de bestaande 22 mm koperen pijp vervangen omdat de maatvoering veranderden.
Nieuwe toestand:
Een goede vriend zei: krijg je nu geen extra galvanische corrosie?
Het staal offert zich meer op.
Tja......

Als je spanningsreeks bekijkt zou dat idd kunnen maar de koelvloeistof geeft m.i. juist ook bescherming tegen corrosie.
De automotoren zijn immers ook van gietstaal en aluminium. Daar nog nooit problemen over gelezen.
De wanden van de leidingen en het uitlaatspruitstuk zijn iets vettig en schoon, lijkt mij door de corrosie bescherming. De stalen koelstroken kan ik niet intern controleren maar die zullen ook iets vettig zijn denk ik.
De koelvloeistof zelf is schoon en helder geel.
Wel zie ik in de loop van het vaarseizoen wat bruine aanslag/bezinksel in het expansievaatje komen.
Deze maak ik daarom een a twee keer per jaar schoon en vul het opnieuw tot het minimum.
Vraag mij nu dus af of mijn theorie klopt dat de koelvloeistof juist beschermd tegen galvanische corrosie of toch niet?