Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Beschermd of galvanische corrosie?

Beschermd of galvanische corrosie? 13 okt 2018 19:17 #987604

Op dit forum zwerft genoeg kennis daarom mijn vraag.
Mijn twijfels gaan over het volgende.

De Yanmar 3GM30 uit 2002 in mijn stalen Staverse jol heeft kielkoeling.
De motor staat flexibel opgesteld en is met een aan- en retourslang verbonden met de kielkoeling. In de motor zitten zinkanodes.
Elke vijf jaar wordt de 20 liter koelvloeistof (Eurol Coolant -36 XL) vervangen.
Dit werkt uitstekend. :woohoo:

Kortgeleden zag ik dat de onderste stalen koppeling een beetje roest had.
Oude toestand:



Niet zo schokkend maar toch. En ik ben een beetje precies.... :whistle: dus stalen koppelingen en knieën eruit en alles vervangen door messing en met twee 90 graden bochten. Stroomt het gelijk wat makkelijker door!
Moest helaas ook gelijk de bestaande 22 mm koperen pijp vervangen omdat de maatvoering veranderden.
Nieuwe toestand:



Een goede vriend zei: krijg je nu geen extra galvanische corrosie?
Het staal offert zich meer op.
Tja...... :S
Als je spanningsreeks bekijkt zou dat idd kunnen maar de koelvloeistof geeft m.i. juist ook bescherming tegen corrosie.
De automotoren zijn immers ook van gietstaal en aluminium. Daar nog nooit problemen over gelezen.

De wanden van de leidingen en het uitlaatspruitstuk zijn iets vettig en schoon, lijkt mij door de corrosie bescherming. De stalen koelstroken kan ik niet intern controleren maar die zullen ook iets vettig zijn denk ik.
De koelvloeistof zelf is schoon en helder geel.
Wel zie ik in de loop van het vaarseizoen wat bruine aanslag/bezinksel in het expansievaatje komen.
Deze maak ik daarom een a twee keer per jaar schoon en vul het opnieuw tot het minimum.

Vraag mij nu dus af of mijn theorie klopt dat de koelvloeistof juist beschermd tegen galvanische corrosie of toch niet?
Laatst bewerkt: 14 okt 2018 07:32 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beschermd of galvanische corrosie? 13 okt 2018 20:21 #987614

Elke motorinstallatie is een samenstelling van allerlei metalen.
Dat geeft over 't algemeen weinig problemen.
Bij jou is sprake van een gesloten koelsysteem dat uit de aard der zaak zuurstofarm is: het beetje zuurstof dat in de koelvloeistof zit is allang gebonden. Er blijft dus nauwelijks iets over om de zaak te laten corroderen.

No worries!
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beschermd of galvanische corrosie? 14 okt 2018 07:05 #987668

Berghout-2 schreef :
Elke motorinstallatie is een samenstelling van allerlei metalen.
Dat geeft over 't algemeen weinig problemen.
Bij jou is sprake van een gesloten koelsysteem dat uit de aard der zaak zuurstofarm is: het beetje zuurstof dat in de koelvloeistof zit is allang gebonden. Er blijft dus nauwelijks iets over om de zaak te laten corroderen.

No worries!
Wim.

Galvanische corrosie heeft niets met zuurstof te maken . Zuurstof veroorzaakt oxidatie maar galvanische corrosie is geen oxidatie maar in feite 'gewoon" oplossen van het minst edele metaal.Er ontstaat ook geen roest( ijzerhydroxide Fe(OH)2 ) op het staal door galvanische corrosie , dat ontstaat in het omringende water . En galvanische corrosie ontstaat ook alleen als er vaak of voortdurend een geleidende vloeistof ( water) op het materiaal zit.Aan de buitenkant zal dat niet optreden als het metaal droog blijft.
Misschien help onderstaand plaatje een beetje om de galvanische corrosie te begrijpen.
Koelvloeistof beschermt ook niet tegen galvanische corrosie , wel tegen roesten.
Maar als er in de motor een anode zit beschermt die ook de andere stalen onderdelen dus ook de kielkoeler .
Ad

Bijlage:

Bestandsnaam: Galvanicco...-4-5.pdf
Bestandsgrootte:210 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beschermd of galvanische corrosie? 14 okt 2018 21:09 #987916

Thanks!
@Ad
Heldere uitleg maar de zinkanodes zitten in de motor.
Is dat niet te ver van de kielkoeling want de koelwaterpomp zit er ook nog tussen.
Kunnen die anodes (meen drie stuks) dan wel voldoende contact maken?

Wellicht is het iets om in het koperen deel van de retourleiding nog een zinken of beter (?) een aluminium anode proberen te zetten? :dry:
Laatst bewerkt: 14 okt 2018 21:28 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beschermd of galvanische corrosie? 15 okt 2018 04:09 #987951

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1798
Jollenbaas,
Je hebt het staal vervangen door koper. Wel even controleren of de gebruikte koelvloeistof wel compatibel is met koper. Als het een OAT (Organic Acid Technology) koelvloeistof is (vaak geel) dan beter niet gebruiken als er koper in het koelsysteem zit. Althans, dat is het advies van fabrikanten. Ik weet niet wat het effect is, ik denk dat het wel zal meevallen. OAT wordt voornamelijk in moderne auto's gebruikt, is aluminium-vreindelijk.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 15 okt 2018 04:13 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beschermd of galvanische corrosie? 15 okt 2018 07:08 #987972

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6939
Zoals YB al noemde, galvanische corrosie ontstaat doordat er een stroom gaat lopen, en niet door zuurstof contact. Maar volgens je oude foto had je ook al messing stukken in je leiding, net als nu. (Alleen wat minder.
Als je de oude stalen fitwerk knietjes nog hebt, inspecteer die eens kritisch en dan vooral de binnenkant. Valt dat mee, dan is het waarschijnlijk dat de koelvloeistof niet zo'n goede geleider is en de corrosie ook nu wel meevalt.
Wat ook verschil kan maken is de hoeveelheid teflontape die je gebuikt hebt. Zit er zoveel tape dat er geen elektrisch kontakt meer is (tussen staal en messing), no worries.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beschermd of galvanische corrosie? 15 okt 2018 07:20 #987975

Jollenbaas schreef :
Thanks!
@Ad
Heldere uitleg maar de zinkanodes zitten in de motor.
Is dat niet te ver van de kielkoeling want de koelwaterpomp zit er ook nog tussen.
Kunnen die anodes (meen drie stuks) dan wel voldoende contact maken?

Wellicht is het iets om in het koperen deel van de retourleiding nog een zinken of beter (?) een aluminium anode proberen te zetten? :dry:

Een anode op een koperen deel heeft geen zin , die moet altijd op het minst edele onderdeel zitten.
Op een koperen deel zal die anode zig heeeel snel aan dat koper opofferen en dat is niet die bedoeling op die plek.
Een anode moet zich aan een stalen of aluminium( eigenlijk een legering van aluminium die edeler is dan aluminium) onderdeel kuen opofferen zodat dat onedele metaal behouden blijft.
En die anode in de motor zal best wel werken hoor , ook voor de stalen kielkoeler, tenminste zolang er een electrisch geleidende verbinding tussen motor en kielkoeler aanwwezig is.Dus geen slangen ertussen tenzij die overbrugt worden met een kabeltje. Ook teflontape bij schroefverbindingen kan die verbinding tenietdoen en moet dus overbrugt worden. Kwestie van een keer de electrische weerstand meten tussen motorblok en kielkoeler , die moet nul zijn.
Echter is het wel zo dat een stalen kielkoeler geen last zal hebben van een koperen onderdeel elders zolang er maar geen electrisch geleidende verbinding is met dat koperen onderdeel.Dus eigenlijk is het verbinden van de kielkoeler met alleen slangen ook een goede beveiliging tegen galvanische corrosie. Meet je dus een oneindige weerstand dan zul je ook geen galvanische corrosie krijgen.
Dat is ook de reden dat een zikaode op ee stalen kiel die verder nergens mee verbonden is ( bijv. door een aardedraad of bliksemafleider) totaal zinloos.
Een anode voorkomt nl. (heelaas) geen roesten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beschermd of galvanische corrosie? 15 okt 2018 21:03 #988214

Hartelijk dank voor jullie reacties!

@37South:
Bij de fabrikant van de koelvloeistof (Eurol) heb ik per e-mail de vraag gesteld of dit type koelvloeistof wel compatibel is met staal, koper en messing.
Kreeg gelijk van hun een reactie met de vraag om foto's en specificaties van de motor, lengte stalen koelstroken, etc. voor een correct advies.
Netjes!

@Rooie Dirk:
Aan de oude stalen knieën mankeerde inwendig niets.
Er zit nu idd genoeg teflontape om.

@YB:
"Een anode op een koperen deel heeft geen zin , die moet altijd op het minst edele onderdeel zitten."
Klopt inderdaad, dom.... :blush:

De jol staat net in de winterstalling maar ik zal binnenkort de weerstand eens gaan meten.
Wordt dus vervolgd.
Laatst bewerkt: 15 okt 2018 21:53 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Beschermd of galvanische corrosie? 27 okt 2018 20:59 #991653

Kortgeleden met de koelvloeistof fabrikant Eurol gemaild. Deze gaf aan dat de Eurol Coolant -36 XL geschikt is zoals het nu wordt toegepast in mijn boot.

Als proef op de som maar een potje gevuld met koelvloeistof, blank staal, koper en messing.
Eens kijken wat er gaat gebeuren.

Laatst bewerkt: 27 okt 2018 21:02 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl