Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: warmtelint om afsluiters

warmtelint om afsluiters 09 dec 2018 12:55 #1003729

  • Janjoeky
  • Janjoeky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Yellow Boat schreef :
pieter2 schreef :
Yellow Boat schreef :
.......
En waarom kun je die afsluiter eigenlijk niet open en dicht draaien?
Om te voorkomen dat er water naar binnen komt en om hem met zonnebloemolie te vullen hoef je er alleen een stuk slang op te bevestigen wat ruim boven de waterlijn uitkomt. Daar giet je de olie dan in en die verdringt het water dan vanzelf naar buiten omdat olie immers veel lichter is dan water en niet mengt met water.
Ad
Hoi Ad,
Kan je uitleggen hoe hoog je de olie boven de afsluiter moet aanbrengen om zeker te zijn van een blijvende en volledige vulling?
Simpel , minimaal de hoogte tot de waterlijn gedeeld door 0,8 ( soortelijk gewicht van die olie) . Beter is iets hoger . Misschein ook eens de wet van de communicerende vaten opzoeken? Je kunt trouwens buiten direct zien als alles gevuld is aan de olievlekekken op het water. Alleen zijn die in dit geval niet giftig en gevaarlijk zoals diesel of smeerolie. Oja , en koop een trechter die in die slang past. dat vult een stuk makkelijker :whistle:
Loopt die olie ook goed in de ruimte tussen huis en kogel? De viscositeit is immers een stuk hoger.
De viscositeit van zonneblemolie is niet zo hoog hoor, dat valt wel mee. Als het een kogelafsluiter is moet je die half openb zetten , dan komt de olie ook tussen huis en kogel.
Ik neem aan dat je de afsluiters dicht doet nadat de olie er in zit.
Uiteraard !

Zie rood.
Ad

Ik doe altijd eerst afsluiter dicht dan met olie extractor water er uitzuigen. Daarna vullen tot boven de waterlijn met zonnebloem olie en afsluiter weer half open
Groet jan van de Joeky
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

warmtelint om afsluiters 09 dec 2018 12:57 #1003730

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2085
Thanks!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

warmtelint om afsluiters 09 dec 2018 13:06 #1003733

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12506
martinw schreef :
Maar waarom zou je de afsluiters niet gewoon half open laten staan? Hoe je er niks in te gieten toch?
Ben bang dat ze dan wel degelijk kapot zullen vriezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

warmtelint om afsluiters 09 dec 2018 13:10 #1003735

Janjoeky schreef :

Ik doe altijd eerst afsluiter dicht dan met olie extractor water er uitzuigen. Daarna vullen tot boven de waterlijn met zonnebloem olie en afsluiter weer half open
Groet jan van de Joeky

Kan , maar totaal overbodig . In beide gevallen moet je tot dezefde hoogte vullen en vóór dat vullen de afsluiter half open zetten (misschien toch eens wat over de wet van de communicerende vaten , of eigenlijk van Pascal lezen ;) ).De olie drukt al het water er gegarandeerd naar buiten uit.Dat is ook het voordeel bij die zonnebloemolie , die mengt niet met water zoals antivries.Bij antivries moet je inderdaad eerst de leiding en de afsluiter zoveel mogelijk leegmaken. Uiteraard alleen als je in het water blijft. Sta je op de wal kun je natuurlijk gewoon het water eruit laten lopen en de afsluiter half open laten zoals martinw al schreef.
Ad
Laatst bewerkt: 09 dec 2018 13:11 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

warmtelint om afsluiters 09 dec 2018 13:13 #1003738

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27136
svalk schreef :
fdr schreef :
beste mensen,
Ik overweeg warmtelinten om mijn afsluiters te wikkelen, de boot blijft te water.
100cm lint gebruikt 16 watt, ondanks isolatie gaat uiteraard een deel verloren naar de omgeving.
De vraag is zou 100 cm genoeg zijn?
de afsluiters zijn 1 inch
grtn fdr

Er is lintverwarming in vele temperaturen beschikbaar en werkt perfect kan ik je vertellen. Wel goed isoleren want anders bevriest de boel als nog want je kunt er geen scherpe bochten mee maken dus niet ergens strak omheen wikkelen. B)

Precies, goed isoleren aan de buitenzijde. In mijn dagelijks offshore werk zie ik zeer veel heattrace gebruikt worden, voor bijna alles. Maar daar zit dan wel een dikke laag isolatie omheen.
Alle bluswater leidingen, drinkwater pompen, zeewater leidingen etc. en soms ook stoffen die ik niet weet wat het is. Veel dus, en veel isolatie.

Je kan het ook prima onder je gangboorden doen en de kuip, of in je slaapzak :laugh:
generator aan en klaar! ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 09 dec 2018 13:16 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

warmtelint om afsluiters 09 dec 2018 13:25 #1003746

  • Janjoeky
  • Janjoeky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
ZO weet ik altijd zeker dat al het water weg is en er voldoende olie of antivries inzit. Hooguit 2 minuten extra werk per afsluiter

Yellow Boat schreef :
Janjoeky schreef :

Ik doe altijd eerst afsluiter dicht dan met olie extractor water er uitzuigen. Daarna vullen tot boven de waterlijn met zonnebloem olie en afsluiter weer half open
Groet jan van de Joeky

Kan , maar totaal overbodig . In beide gevallen moet je tot dezefde hoogte vullen en vóór dat vullen de afsluiter half open zetten (misschien toch eens wat over de wet van de communicerende vaten , of eigenlijk van Pascal lezen ;) ).De olie drukt al het water er gegarandeerd naar buiten uit.Dat is ook het voordeel bij die zonnebloemolie , die mengt niet met water zoals antivries.Bij antivries moet je inderdaad eerst de leiding en de afsluiter zoveel mogelijk leegmaken. Uiteraard alleen als je in het water blijft. Sta je op de wal kun je natuurlijk gewoon het water eruit laten lopen en de afsluiter half open laten zoals martinw al schreef.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

warmtelint om afsluiters 09 dec 2018 14:03 #1003759

Janjoeky schreef :
ZO weet ik altijd zeker dat al het water weg is en er voldoende olie of antivries inzit. Hooguit 2 minuten extra werk per afsluiter

Lees onderstaand antwoord nou een goed.
Als het dan nog niet begrijpt weet ik het ook niet meer.
Ad

Yellow Boat schreef :
Janjoeky schreef :

Ik doe altijd eerst afsluiter dicht dan met olie extractor water er uitzuigen. Daarna vullen tot boven de waterlijn met zonnebloem olie en afsluiter weer half open
Groet jan van de Joeky

Kan , maar totaal overbodig . In beide gevallen moet je tot dezefde hoogte vullen en vóór dat vullen de afsluiter half open zetten (misschien toch eens wat over de wet van de communicerende vaten , of eigenlijk van Pascal lezen ;) ).De olie drukt al het water er gegarandeerd naar buiten uit.Dat is ook het voordeel bij die zonnebloemolie , die mengt niet met water zoals antivries.Bij antivries moet je inderdaad eerst de leiding en de afsluiter zoveel mogelijk leegmaken. Uiteraard alleen als je in het water blijft. Sta je op de wal kun je natuurlijk gewoon het water eruit laten lopen en de afsluiter half open laten zoals martinw al schreef.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

warmtelint om afsluiters 09 dec 2018 14:08 #1003763

  • Janjoeky
  • Janjoeky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Ik meet me nooit aan om alles beter te weten. Geef alleen praktische zekere oplossingen.
Ps het zou wel eens kunnen zijn dat ik over natuurkundige wetten dingen meer weet die anderen nooit zullen leren


Yellow Boat schreef :
Janjoeky schreef :
ZO weet ik altijd zeker dat al het water weg is en er voldoende olie of antivries inzit. Hooguit 2 minuten extra werk per afsluiter

Lees onderstaand antwoord nou een goed.
Als het dan nog niet begrijpt weet ik het ook niet meer.
Ad

Yellow Boat schreef :
Janjoeky schreef :

Ik doe altijd eerst afsluiter dicht dan met olie extractor water er uitzuigen. Daarna vullen tot boven de waterlijn met zonnebloem olie en afsluiter weer half open
Groet jan van de Joeky

Kan , maar totaal overbodig . In beide gevallen moet je tot dezefde hoogte vullen en vóór dat vullen de afsluiter half open zetten (misschien toch eens wat over de wet van de communicerende vaten , of eigenlijk van Pascal lezen ;) ).De olie drukt al het water er gegarandeerd naar buiten uit.Dat is ook het voordeel bij die zonnebloemolie , die mengt niet met water zoals antivries.Bij antivries moet je inderdaad eerst de leiding en de afsluiter zoveel mogelijk leegmaken. Uiteraard alleen als je in het water blijft. Sta je op de wal kun je natuurlijk gewoon het water eruit laten lopen en de afsluiter half open laten zoals martinw al schreef.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

warmtelint om afsluiters 09 dec 2018 14:58 #1003789

Janjoeky schreef :
Ps het zou wel eens kunnen zijn dat ik over natuurkundige wetten dingen meer weet die anderen nooit zullen leren


Het gaat er ook niet om wat je weet maar dat je weet wat je niet weet :P
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

warmtelint om afsluiters 09 dec 2018 15:12 #1003795

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Albert 45 schreef :
martinw schreef :
Maar waarom zou je de afsluiters niet gewoon half open laten staan? Hoe je er niks in te gieten toch?
Ben bang dat ze dan wel degelijk kapot zullen vriezen.


Waarom denk jij dat Albert? Als die afsluiters half open staan kan het water toch altijd weg. Of blijft er dan achter de kogel ook nog water staan, dat kan bevriezen. Uiteraard liggend in het water en niet op de wal. Op de wal laat ik ze altijd al half open. Maar lig nu voor het eerst in het water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

warmtelint om afsluiters 09 dec 2018 17:55 #1003849

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12506
martinw schreef :
Albert 45 schreef :
martinw schreef :
Maar waarom zou je de afsluiters niet gewoon half open laten staan? Hoe je er niks in te gieten toch?
Ben bang dat ze dan wel degelijk kapot zullen vriezen.


Waarom denk jij dat Albert? Als die afsluiters half open staan kan het water toch altijd weg. Of blijft er dan achter de kogel ook nog water staan, dat kan bevriezen. Uiteraard liggend in het water en niet op de wal. Op de wal laat ik ze altijd al half open. Maar lig nu voor het eerst in het water.
Waarom denk je dat dan niet iedereen het op jouw manier doet?
Echt, probeer het maar niet, daar zou je spijt van krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

warmtelint om afsluiters 09 dec 2018 18:59 #1003870

Albert 45 schreef :
martinw schreef :
Albert 45 schreef :
martinw schreef :
Maar waarom zou je de afsluiters niet gewoon half open laten staan? Hoe je er niks in te gieten toch?
Ben bang dat ze dan wel degelijk kapot zullen vriezen.


Waarom denk jij dat Albert? Als die afsluiters half open staan kan het water toch altijd weg. Of blijft er dan achter de kogel ook nog water staan, dat kan bevriezen. Uiteraard liggend in het water en niet op de wal. Op de wal laat ik ze altijd al half open. Maar lig nu voor het eerst in het water.
Waarom denk je dat dan niet iedereen het op jouw manier doet?
Echt, probeer het maar niet, daar zou je spijt van krijgen.

Nou Saeftinghe kom er maar in.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

warmtelint om afsluiters 09 dec 2018 20:47 #1003908

Ha ... Noballast,

Ik volgde de onzin al een tijdje en dacht laat ze maar.
Maar deze uitnodiging geef ik toch gevolg aan.

Nog een keer dan; Ik ben zolang ik een bootje heb, sinds 1962 of zo nog nooit een winter uit het water geweest. Het bootje dan hè, voor mezelf moest het warm zijn.



jarenlang als enige in de haven in ´t water, toen er niets fout ging waagden meerderen de gok.
Ik vond het niet zo´n gok, ik had goed opgelet bij natuurkunde op de lagere school.
Water neemt 9% meer volume in op het MOMENT van stollen/bevriezen.
Daarna is het een vaste stof en krimpt weer.
De scheuren in het ijs waar de schaatsen zo lekker in konden gaan, zijn
KRIMPSCHEUREN.

Water onder druk heeft ook neiging tot smelten, het draadje met gewichten over een staaf ijs, weet je nog van natuutkunde op school? Onder het draadje smolt het ijs door de druk en er boven vroor het weer vast, na een tijdje bonkten die gewichten op de grond en de staaf ijs was nog heel.
Maar hierop zou ik niet te veel vertrouwen.

Rondom je boot heb je heel lang een smal wakje, het ijs vlak bij de boot wanneer die eenmaal vast in het ijs ligt is dunner dan verder op.

In de haven van werd al heel voorzichtig geschaatst, er schaatst iemand de richting van mijn boot, ik roep hem aan om afstand te houden, hij is eigenwijs en zakt op een halve meter afstand door het ijs, kan nog net mijn voetrail vastgrijpen en is maar tot z´n kruis nat, de bofkont.
Misschien leest hij wel mee.

Gewoon de natuurkunde die we voor de Mamoetwet onderwezen kregen toepassen, het water moet naar beneden weg kunnen.
Dat is alles.

Het ijs waar je uit de buurt moet blijven is KRUIEND ijs. Dat drukte soms het paard van Marken een beetje uit het lood in heel strenge winters.



Water bevriest van boven naar beneden, dus wanneer je zorgt dat het nog niet bevroren water naar beneden weg kan gaat er niets stuk.
Dat heb ik 40 lange jaren in NL in praktijk gebracht.
Nog nooit iets kapot gevroren aan mijn scheepjes.

Buren die niet goed opgelet hadden, kogelafsluiter open, hadden zolang het vroor geen probleen, maar zodra de dooi begon, liep de boot vol, door het scheurtje in het afsluiterhuis dat niet meer dichtgevroren was.
Kogelafsluiters moeten HALF open staan, dan kan het water IN en OM de kogel naar beneden weggedrukt worden.
DAT is de denkwijze die je volgen moet. En wel opletten natuurlijk dat je niets over ´t hoofd ziet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

warmtelint om afsluiters 09 dec 2018 20:58 #1003911

Eind jaren ´70, auto in de box naast de boot, over het randmeer naar de overkant gereden.

Met een betonboor van meer dan 50Cm niet door het ijs kunnen boren, het ijs was dikker dan de boor lang was.
Weet niet meer het juiste jaartal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

warmtelint om afsluiters 09 dec 2018 21:26 #1003914

Als je afsluiter niet dicht kan, dan kun je ook gewoon een stukje isolatie materiaal door de slang naar buiten steken. Neem een bijvoorbeeld een stukje van dat schuim wat je om koperen verwarmingsbuizen schuift. Dat drukt heel makkelijk samen, dus als het ijs in de afsluiter uit wil zetten dan word het schuim samen gedrukt in plaats van de afsluiter stuk te drukken. Kinderlijk eenvoudig en volledig fool proof. Ik zou zeer zeker niet op oplossingen rekenen die afhankelijk zijn van walstroom als je niet zelf aanwezig bent.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

warmtelint om afsluiters 09 dec 2018 21:44 #1003922

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12506
Erikdejong schreef :
Als je afsluiter niet dicht kan, dan kun je ook gewoon een stukje isolatie materiaal door de slang naar buiten steken. Neem een bijvoorbeeld een stukje van dat schuim wat je om koperen verwarmingsbuizen schuift. Dat drukt heel makkelijk samen, dus als het ijs in de afsluiter uit wil zetten dan word het schuim samen gedrukt in plaats van de afsluiter stuk te drukken. Kinderlijk eenvoudig en volledig fool proof. Ik zou zeer zeker niet op oplossingen rekenen die afhankelijk zijn van walstroom als je niet zelf aanwezig bent.
Dat zelfde principe heb ik ook toegepast.
Had ooit eind jaren zestig een Trotter Pandora, waar geen afsluiter op de kuiplozing zat.
s, Winters, wanneer ik op zee zat,lag mijn bootje in achter een boerderij in het water.
Om vorstschade en dus afborrelen te voorkomen stak ik een bosje riet in de lozing tot door het vlak.
Zo kon bevriezen geen kwaad en liep regen/smeltwater toch weg.

Werkt prima zolang er geen bomen in de buurt staan die hun bladeren in jouw kuip deponeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

warmtelint om afsluiters 09 dec 2018 22:08 #1003931

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Tja dan hecht ik toch meer waarde aan de 40 jarige ervaring van Saeftinghe dan aan de insteek van Albert dat het niet zou kunnen omdat niemand het doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

warmtelint om afsluiters 10 dec 2018 08:35 #1003984

Erikdejong schreef :
Als je afsluiter niet dicht kan, dan kun je ook gewoon een stukje isolatie materiaal door de slang naar buiten steken. Neem een bijvoorbeeld een stukje van dat schuim wat je om koperen verwarmingsbuizen schuift. Dat drukt heel makkelijk samen, dus als het ijs in de afsluiter uit wil zetten dan word het schuim samen gedrukt in plaats van de afsluiter stuk te drukken. Kinderlijk eenvoudig en volledig fool proof.

Vroeger gebruikten ze daar een bosje riet voor .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

warmtelint om afsluiters 10 dec 2018 09:07 #1003997

Slimme oplossing :-)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

warmtelint om afsluiters 12 nov 2020 12:08 #1226911

  • vroja
  • vroja's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Saeftinghe schreef :
Ha ... Noballast,

Ik volgde de onzin al een tijdje en dacht laat ze maar.
Maar deze uitnodiging geef ik toch gevolg aan.

Nog een keer dan; Ik ben zolang ik een bootje heb, sinds 1962 of zo nog nooit een winter uit het water geweest. Het bootje dan hè, voor mezelf moest het warm zijn.



jarenlang als enige in de haven in ´t water, toen er niets fout ging waagden meerderen de gok.
Ik vond het niet zo´n gok, ik had goed opgelet bij natuurkunde op de lagere school.
Water neemt 9% meer volume in op het MOMENT van stollen/bevriezen.
Daarna is het een vaste stof en krimpt weer.
De scheuren in het ijs waar de schaatsen zo lekker in konden gaan, zijn
KRIMPSCHEUREN.

Water onder druk heeft ook neiging tot smelten, het draadje met gewichten over een staaf ijs, weet je nog van natuutkunde op school? Onder het draadje smolt het ijs door de druk en er boven vroor het weer vast, na een tijdje bonkten die gewichten op de grond en de staaf ijs was nog heel.
Maar hierop zou ik niet te veel vertrouwen.

Rondom je boot heb je heel lang een smal wakje, het ijs vlak bij de boot wanneer die eenmaal vast in het ijs ligt is dunner dan verder op.

In de haven van werd al heel voorzichtig geschaatst, er schaatst iemand de richting van mijn boot, ik roep hem aan om afstand te houden, hij is eigenwijs en zakt op een halve meter afstand door het ijs, kan nog net mijn voetrail vastgrijpen en is maar tot z´n kruis nat, de bofkont.
Misschien leest hij wel mee.

Gewoon de natuurkunde die we voor de Mamoetwet onderwezen kregen toepassen, het water moet naar beneden weg kunnen.
Dat is alles.

Het ijs waar je uit de buurt moet blijven is KRUIEND ijs. Dat drukte soms het paard van Marken een beetje uit het lood in heel strenge winters.



Water bevriest van boven naar beneden, dus wanneer je zorgt dat het nog niet bevroren water naar beneden weg kan gaat er niets stuk.
Dat heb ik 40 lange jaren in NL in praktijk gebracht.
Nog nooit iets kapot gevroren aan mijn scheepjes.

Buren die niet goed opgelet hadden, kogelafsluiter open, hadden zolang het vroor geen probleen, maar zodra de dooi begon, liep de boot vol, door het scheurtje in het afsluiterhuis dat niet meer dichtgevroren was.
Kogelafsluiters moeten HALF open staan, dan kan het water IN en OM de kogel naar beneden weggedrukt worden.
DAT is de denkwijze die je volgen moet. En wel opletten natuurlijk dat je niets over ´t hoofd ziet.


Beste Saeftinghe,
Ik wil mijn boot in het water laten liggen van de winter. Ik kan moeilijk bij sommige afsluiters komen. Maar misschien is dat volgens u ook niet nodig. Begrijp ik u nu goed, dat je alleen de afsluiters half open hoef te zetten en verder niets met antivries hoeft te doen?
Maar wat gebeurt er als de aangesloten leidingen ergens in de boot kapot vriezen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

warmtelint om afsluiters 12 nov 2020 14:20 #1226963

Vroja,

Het water moet nergens opgesloten kunnen worden, het moet naar onder weggedrukt kunnen worden dat is het enige waarop gelet moet worden.

Kogelafsluiters dus half open, andere afsluiters even beoordelen of er water ingesloten kan worden wanneer ze open staan.

Dus geen leidingen/slangen met bochten en bij een eenmaal bevroren leiding geen water meer toevoegen op het al ontstane ijs.
Dat zal doorgaans niet tot problemen leiden omdat het erg weinig zal zijn.

Alles staat eigenlijk al in het aangehaalde stuk tekst.

Een direct gekoelde motor kun je niet geod kontroleren of er nergens wat water opgesloten kan worden.

Daarvoor had ik een T stukje met slang in de zuigleiding van de impellerpomp.
De ingang van het water in de uitlaatbocht werd ook een slang opgezet, terug naar de kan waar de antivries uit gezogen werd, heel even draaien tot de antivries rondgepompt en gemengd was, motor af en klaar.

Niks mis met warmte lint, maar wanneer de stroom uitvalt is je schijnzekerheid ook weg.
Laatst bewerkt: 12 nov 2020 14:24 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

warmtelint om afsluiters 12 nov 2020 14:42 #1226970

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Volgens mij is een afsluiter bedoeld om de de boot te beschermen tegen lekkage door juist die afsluiter dicht te zetten.
Als je ze nu een half jaar gewoon half open laat staan kan je ze er net zo goed tussenuit halen...
Ik vind het een onzinnig advies.

Ik gooi er antivries op (wasbak kombuis) tot ruim boven de waterlijn en laat de kolom vloeistof dan zakken door de kogelkraan een aantal keren te sluiten en te openen totdat ik zeker weet dat er antivries om de kogel is gekomen. Gesloten achterlaten natuurlijk.
Toilet aanvoer zit op de afvoer van de wasbak aangesloten dus een plons antivries in de wasbak kan ik zo door het toilet pompen waarbij de toe en afvoer kraan op dezelfde wijze worden beschermd.

Op de toevoer van de motor (indirect gekoeld) een slang die direct uit de antivriestank slobbert.
Voor de toevoer naar de wierpot even de gevulde slang hoog houden.

En dat alles pas als het echt gaat vriezen natuurlijk.

De enige schade in 20 jaar waterliggen was een filter in de drinkwaterleiding... die had ik over het hoofd gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

warmtelint om afsluiters 12 nov 2020 17:02 #1227012

HPV schreef :
Volgens mij is een afsluiter bedoeld om de de boot te beschermen tegen lekkage door juist die afsluiter dicht te zetten.
Als je ze nu een half jaar gewoon half open laat staan kan je ze er net zo goed tussenuit halen...
Ik vind het een onzinnig advies.

Ik gooi er antivries op (wasbak kombuis) tot ruim boven de waterlijn en laat de kolom vloeistof dan zakken door de kogelkraan een aantal keren te sluiten en te openen totdat ik zeker weet dat er antivries om de kogel is gekomen. Gesloten achterlaten natuurlijk.
Toilet aanvoer zit op de afvoer van de wasbak aangesloten dus een plons antivries in de wasbak kan ik zo door het toilet pompen waarbij de toe en afvoer kraan op dezelfde wijze worden beschermd.

Op de toevoer van de motor (indirect gekoeld) een slang die direct uit de antivriestank slobbert.
Voor de toevoer naar de wierpot even de gevulde slang hoog houden.

En dat alles pas als het echt gaat vriezen natuurlijk.

De enige schade in 20 jaar waterliggen was een filter in de drinkwaterleiding... die had ik over het hoofd gezien.

Ik doe het exact zo. Bij mij ook nog nooit problemen..(maar vriezen doet het ook steeds minder. Nu ik op zout water lig vraag ik me helemaal af wanneer ik het nog moet doen... maar antivries staat klaar..)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

warmtelint om afsluiters 12 nov 2020 18:48 #1227068

HPV,

50 jaren zo gedaan, nooit een probleem gehad. In die tijd ook jaren met maandenlange vorstperiodes.

Velen die het anders deden heb ik wèl met bevroren zaken bezig gezien. Kom eens met onderbouwde kritiek, dáárvan kan geleerd worden.
Ik ben van mening dat mijn stellingen goed onderbouwd zijn, wijs maar eens iets aan wat onjuist er in is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

warmtelint om afsluiters 12 nov 2020 19:56 #1227110

Saeftinghe schreef :
HPV,

50 jaren zo gedaan, nooit een probleem gehad. In die tijd ook jaren met maandenlange vorstperiodes.

Velen die het anders deden heb ik wèl met bevroren zaken bezig gezien. Kom eens met onderbouwde kritiek, dáárvan kan geleerd worden.
Ik ben van mening dat mijn stellingen goed onderbouwd zijn, wijs maar eens iets aan wat onjuist er in is.

Waarom heb je niet alle afsluiters van je boot gehaald?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.301 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl