Het is een beetje ingewikkelder.
In water zit normaliter genoeg zuurstof om de oxidehuid van rvs in stand te houden en eventueel te herstellen.
Alleen in nauwe kieren zoals schroefdraad en onder flenzen van bijv. rompdoorvoeren kun je problemen krijgen omdat daar geen verversing plaats vindt en de aanwezige zuurstof op een gegeven moment eenvoudig op is.
Dat is op zich nog geen groot probleem in zoet water maar zeker in zeewater werkt het chloride in op de oxidehuid en die kan niet meer hersteld worden bij gebrek aan zuurstof. Ook bij water met een wat lagere pH , bijv. op veengronden kan zoiets optreden.
Ook bij schroefassen is dat mogelijk als er geen verversing is van water langs de rubber lagers.
daarom worden schroefassen tegenwoordig vaak van duplex rvs gemaakt wat vrijwel ongevoelig is is voor dat soort corrosievormen.
Alleen ben ik huiddoorvoeren van duplex heelaas nog niet tegengekomen.
Hier eventueel een aardig stukje waar het e.e.a. wat verder wordt uitgediept:
www.wijbenga.nl/media/afbeeldi...n-roestvrijstaal.pdf
En nog veel meer over corrosie van rvs is hier te vinden maar dat is meer voor de echte liefhebber
www.materials.sandvik/en/materials-center/corrosion/
Ad