Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Kielinspectie

Kielinspectie 02 mrt 2019 19:05 #1025913

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Zie dat mijn naam redelijk veel voorkomt in dit topic, lees het nu pas.

citaat Baasklusje geeft een goed beeld van wat er ook in mijn brein heeft afgespeeld:

De Loper is een heel ander geval natuurlijk; de ontwerper daarvan vond het verstandig om geen verstijvingen in het vlak aan te brengen en zo het hele vlak lekker mee te laten wobbelen met de bewegingen van de kiel.
Dat zijn dus 2 potentiële problemen: de bouten en de verslapping (door het eindeloze bewegen) van het laminaat.

Ben wel benieuwd of die ontwerper het nu nog zo zou verzinnen, na het verliezen van de kiel van zijn eigen boot.... maar dat zullen we niet meer weten.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielinspectie 02 mrt 2019 19:09 #1025915

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ja ik mag het misschien niet zeggen maar om deze reden zal ik nooit een Loper kopen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielinspectie 02 mrt 2019 19:24 #1025920

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Alles is betrekkelijk Freek, het autoritje naar de boot toe is vele malen gevaarlijker dan het zeilen op zich.

Het is en blijft een moeilijk onderwerp, welke sommige zeilers slapeloze nachten bezorgd.
Op de Loper Tapas (mijn ex.boot) heb ik mij nooit onveilig gevoeld laten we daar maar ophouden
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielinspectie 02 mrt 2019 19:47 #1025926

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Dat is ook wel zo,
Maar heb een keer een mast naar beneden gehad omdat een voorstagbevestiging het begaf die kwam op een meter van mijn kop op de buitenboordmotor de kap van die motor was aan gruzelementen en de spiegel van de boot beschadigd en water liep binnen. Ik heb de boot gerepareerd door er een plankje tegenaan te maken met de accuboor en ik wist een plankje voor de motor te maken en ik wist de mast te bergen en zo op halve kracht met de motor thuis te komen. Dit vind ik nog steeds de meest levensbedreigende.
Ook een keer een zijstag in de wind zien bungelen op het IJsselmeer.
En een keer een roer eraf gehad op de Noordzee 80 mijl vanaf IJmuiden.
Vroeger dacht ik daar wat makkelijker over dan nu.
Ik hoef geen gelijk te halen of zo maar zeg nu zoveel mogelijk de problemen proberen te voorkomen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 02 mrt 2019 19:49 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielinspectie 02 mrt 2019 20:23 #1025929

Nachtvlinder schreef :
We zullen zien. Over de "enkele rij keilbouten kan niet" is nu ook duidelijkheid.

Welke duidelijkheid bedoel je Maarten?
De scantling rules zijn duidelijk: "ignore all bolts on the centerline" voor de berekening van de sterkte van de kiel-romp-verbinding.
In die berekening zit de hart-afstand (in de breedte) tussen de bouten, het aantal (dubbele) bouten, de breedte en dikte van de volgplaten. Als de breedte nul is tussen de bouten komt er nul uit het sommetje....

Het hangt natuurlijk wel van de rest van het design af. Een trapezium-box als bij de TP52 kan met 1 of 2 bouten geheel veilig zijn.
Een simpel onder tegen het vlak aangetrokken kiel met enkele rij wordt al minder (Capella....).
En zelfs een trapezium-box met speling op de (enkele rij) bouten is een probleem (Team Heiner).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielinspectie 02 mrt 2019 20:34 #1025935

Baasklusje schreef :
Welke duidelijkheid bedoel je Maarten?
De scantling rules zijn duidelijk: "ignore all bolts on the centerline" voor de berekening van de sterkte van de kiel-romp-verbinding.
In die berekening zit de hart-afstand (in de breedte) tussen de bouten, het aantal (dubbele) bouten, de breedte en dikte van de volgplaten. Als de breedte nul is tussen de bouten komt er nul uit het sommetje....
Je moet dit wel zien in decontext van de berekening. Er zijn diverse manieren waarop je een kiel kunt bevestigen. Met alleen bouten op de hartlijn van de boot moet je andere zaken in je beekening meenenen. Vergeet niet dat het boek van Dave Gerr uitgaat van extreem versimpelde constructies en alleen de kookboek berekeningen voor deze simpele constructies toont, dat wil niet zeggend at het niet op andere manieren kan. Een constructie met een enkele rij kielbouten in het midden kan wel degelijk sterk genoeg uitgevoerd worden, maar resulteerd bijna altijd in een zwaardere constructie die lastiger te bouwen is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielinspectie 03 mrt 2019 08:29 #1025989

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Baasklusje schreef :
Welke duidelijkheid bedoel je Maarten?

Wat je zegt.

Na die waarschuwing aan ons, om toch maar vooral disclaimers te gaan bedenken, vind ik dit nogal een anti-climax. Met de kielbouten van die Loper is weinig tot niks aan de hand.

En wat nog vreemder is: Nachtvlinder was het al de hele discussie gewoon met mij eens. Had ik ook niet door.

Wat overblijft is eigenlijk het overnemen van andermans draadje voor eigen doeleinden. Waarbij mij overigens onduidelijk is wat die doeleinden precies zijn.

Maar goed; TS is zelf ook even op wintersport gegaan, geloof ik, en verwacht bij terugkomst slechts een adres waar hij z'n kiel even van de bouten kan laten zakken. Dat heeft ie.

Eigenlijk kan er wel een slot op dit draadje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielinspectie 03 mrt 2019 08:48 #1025993

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
lodewijk stegman schreef :

Eigenlijk kan er wel een slot op dit draadje.

Inderdaad, over de kielophanging van oudere jachten kun je hele topics volschrijven.
Betrokkenen (jachteigenaren) moeten nu maar hun eigen broek ophouden.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielinspectie 03 mrt 2019 09:09 #1025999

Ben in ieder geval blij dat de kielen van mijn Leisure 27 een dubbele rij kielbouten hebben :whistle:
Ad
Laatst bewerkt: 03 mrt 2019 09:09 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielinspectie 03 mrt 2019 09:18 #1026004

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Yellow Boat schreef :
Ben in ieder geval blij dat de kielen van mijn Leisure 27 een dubbele rij kielbouten hebben :whistle:
Ad

En ik op mijn beurt ook omdat er in de kiel van mijn boot geen enkele bout zit. :)
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kielinspectie 03 mrt 2019 11:05 #1026043

het overnemen van andermans draadje voor eigen doeleinden. Waarbij mij overigens onduidelijk is wat die doeleinden precies zijn.

Oei, dat klinkt bijna alsof iemand zich gebruikt voelt :woohoo:

Ik heb geen “eigen doeleinden” gehad. Ook geen persoonlijk belang meer bij. Heb wel geprobeerd het paniekzaaikamp stiller te krijgen. Daarom even advocaat van de duivel gespeeld door de rampdenkers uit de tent te lokken met andere scenarios, gecombineerd met hetgeen wat tot recent door enkele veelposters over de Loperconstructie werd geponeerd (gevaarlijk zwakke constructie, dubbele rij bouten is beter etc). Op basis van deze inspectieresultaten zou dit dan bijdragen daar een eind aan te maken.

Mislukt/niet meer "nodig" dus: niemand nam echt gas terug en er reageerden geen paniekzaaiers (behalve mijn onhandig gefakede posts). Zelfs de kapitein lijkt omgedraaid de laatste maanden.

Nogmaals sluit ik mij aan bij de eerste reacties. Wat mij betreft gelden die ook voor verbindingen met 1 rij bouten - er is daar niets “principieel slecht” aan (er zijn meer boten met 1 rij bouten: Bries, J/22; denk dat er bij boten met smalle kiel aan kielstub geen ruimte is voor een alternatief). Blijkt nu ook (Erik) dat de structuur van de “Scantlings-methode” daar simpelweg niet mee om kan gaan.

Voor de staat van m’n eigen swingkiel scharnieren ook nachten (en een hele overtocht) wakkergelegen omdat daar geen “pre-inspectie aanwijzingen” gevonden konder worden of het goed of slecht was. Wel leken de assen erg laag in de romp te liggen, maar op basis van matig gedetailleerde tekeningen kon dat nog steeds zo horen. Kielen zijn er vorig jaar uit geweest. Was in bijna nieuwstaat.

Algemeen gezien vind ik dat je serieus met deze “pre-inspectie aanwijzingen” om moet gaan en, wanneer deze geen uitsluitsel geven, over zou moeten gaan tot een 100% inspectie. Als bij TS boot de roest idd langs en niet uit de naad komt zou ik lekker doorvaren. Ik heb dat met mijn Loper ook gedaan, maar met m’n huidige boot niet.

Lukt het op basis van ratio niet een goede nachtrust te krijgen, dan idd op je gevoel afgaan (dat kost dan geld).

Draadje is voor mij wel klaar, tenzij TS met foto’s komt die anders laten zien dan ie zegt...
Laatst bewerkt: 03 mrt 2019 11:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.307 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl