dehler schreef :
Arent
Welk product foam schuim of wat dan ook zou je gebruiken?
Tot een meter of 8 is er volgens mij niet zoveel mis met Coremat. Het is goedkoop, je kunt een laminaat in één keer opbouwen (minder doorlooptijd/lagere kosten) en bij dat soort kleinere scheepjes levert een laminaat van 8 milimeter nog voldoende stijfheid in mijn ervaring. Wel gecombineerd met voldoende wrangen, schotten, een slimme laminaatopbouw en een constructieve binnenschaal. De vrij dragende stukken huid zijn dan niet heel groot en hoeven niet zo dik te zijn.
Groter zou ik voor schuim kiezen. Balsa kan ook, maar is duurder en moeilijker te krijgen. In de jachtbouw is PVC-schuim van ongeveer 80kg/m3 de gemiddelde norm. Airex 70-75 bijvoorbeeld. Voor een romp moet je meestal scrim (blokjes) gebruiken. Voor de verwerking geldt dan hetzelfde als bij Balsa: Als je het écht goed wilt doen, moet er tussen elk blokje hars zitten! Als er vocht in zo'n laminaat komt neemt dit schuim ook langzaam water op en dat komt het laminaat niet ten goede.
Als het wat meer mag kosten kan je voor Corecell M80 kiezen. Is geen PVC maar een andere polymeer die vooral minder last heeft van 'outgassing', wat betekent dat er tijdens de verwerking geen dampen uit het schuim vrijkomen. Bij PVC gebeurt dit wel en kan dit delaminatie veroorzaken.
Ik heb ooit de volledige verwerkingvoorschriften van Airex doorgeakkerd, omdat er ivm een garantiegevalletje vermoed werd dat er sprake was van outgassing en we bijgeschoold dienden te worden... Je wilt niet weten hoe precies het komt als je die richtlijnen tot op de letter wilt volgen.
Neemt niet weg, dat er in de praktijk vééél meer goed gaat dan fout en dat het voor grotere schepen eigenlijk geen optie is om rompen in vollaminaat te bouwen, omdat dit een veel te grote invloed op het totaalgewicht en/of de ballastratio zal hebben.
Maar hou me te goede, dit zeg ik als plakker, ik ben geen ontwerper of constructeur...
Gr, Arent