Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: klapschroef afgebroken

klapschroef afgebroken 25 mei 2019 17:35 #1049061

Mijn klapschroef is midden op het water afgebroken :woohoo: . Weet iemand wat voor een klapschroef dit is en hoe zoiets nu kan gebeuren? Zover ik weet zat er niets in de schroef. Op de kant zag de schroef er niet slecht uit. Ik heb de boot net gekocht dus ik weet geen voorgeschiedenis.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klapschroef afgebroken 25 mei 2019 18:25 #1049075

Misschien de verkopende partij vragen?
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klapschroef afgebroken 25 mei 2019 20:16 #1049097

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 812
En dan de volgende een ander merk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klapschroef afgebroken 25 mei 2019 20:58 #1049110

Ontzinking checken.. maakt het brons bros.. en wanneer je dan een zak in je schroef vangt kan er natuurlijk wel wat gebeuren...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klapschroef afgebroken 26 mei 2019 08:01 #1049166

ISO788 Hans schreef :
Ontzinking checken.. maakt het brons bros.. en wanneer je dan een zak in je schroef vangt kan er natuurlijk wel wat gebeuren...

Brons is , als het de goede soort is , niet gevoelig voor ontzinking omdat er geen zink in zit. Brons is van origine nl een legering van koper en tin .
Heelaas bestonden( en bestaan?) er ook bronzen schroeven van mindere/andere kwaliteiten "brons" die wél ook zink bevatten en gevoelig kunnen zijn voor ontzinking.
Maar of het in dit geval om ontzinking gaat betwijfel ik gezien de kleuren die ik zie. dan zou er meer roo of roze te zien moeten zijn.
Het zou ook best gewoon een haarscheur kunnen zijn geweest die in de loopt van de jaren is ontstaan of eventueel een gietgalletje maar dat zou te zien moeten zijn in het breukvlak.
Maar anders eens een detailfoto van een breukvlak?

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klapschroef afgebroken 26 mei 2019 08:26 #1049179

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Even los van de oorzaak, het enige wat je echt hoeft af te wegen is

- kan / moet / wil je nog wat verhalen bij de verkoper
- dekt je verzekering het misschien (vragen)
- war voor merk of type wil je nieuw.

Dit hoort normaal natuurlijk niet te gebeuren. Ik heb het ook nog niet eerder gehoord. Wel verloren bladen.

Je kunt er redelijk vanuit gaan dat het je bij een nieuwe niet nogmaals overkomt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klapschroef afgebroken 30 mei 2019 09:15 #1050341

Dank jullie wel voor de reacties. Ik denk dat het zoals Yellow Boat schreef dat het iets als een haarscheur zou kunnen zijn geweest. Omdat ik geen voorgeschiedenis weet, kan het natuurlijk alles zijn. Ik heb zelf zover ik weet niets in mijn schroef gehad.

Ik doe er nu maar een gewone schroef op.
Laatst bewerkt: 30 mei 2019 09:19 door NoPressure.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klapschroef afgebroken 30 mei 2019 09:23 #1050347

Nou dat laatste is wel een beetje overdreven hoor.
Jij bent de eerste waarvan ik een dergelijke schade hoor.
Zelfs als je met de schroef een stuk rots raakt breekt er nog niks af . Zelf een keer in noorwegen een opnderwater rots geraakt met mijn schroef bij een nknoop of 4-5 ( nadeel van kimkieler is dat zoiets mogelijk is, voroal met een saildrive ) en de enige schade was een groef in een bladtip die een verschikkelijk zingende schroef veroorzaakte. Maar een duikje met een vijl lostte dat ook op en daarna heb ik er nog vele jaren mee gevaren zonder verdere schade.( zo zie je dat ook een vijl aan boord zijn nut kan hebben)
Vergeet niet dat een vaste schroef echt fors snelheid scheelt onder zeil,tot zo'n halve knoop ,afhankelijk van de windkracht, zie ook plaatje.
Plaatje is voor een vaanstandschroef, een klapschroef reduceert de weerstand t.o.v. een vaste schroef met zelfs 95% , dat past niet eens meer op het plaatje . Zie de test www.yachtingmonthly.com/gear/f...propeller-test-29807 onder "conclusion" .
Ad
Laatst bewerkt: 30 mei 2019 09:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klapschroef afgebroken 30 mei 2019 11:23 #1050395

[quote="Yellow Boat" post=1050347Vergeet niet dat een vaste schroef echt fors snelheid scheelt onder zeil,tot zo'n halve knoop ,afhankelijk van de windkracht, zie ook plaatje. [/quote]

Ik kan dit bevestigen. Na 3 seizoenen altijd 20-30 minuten na de voorlaatste binnen te lopen op onze woensdagavond wedstrijd dit seizoen mijn vaste drieblad geruild voor maxprop.
Nu varen we midden in het veld mee. Gisteren 40sec na nummer 3 gefinished.
Het scheelt echt aanzienlijk. Meer dan ik had gedacht. Komt bij mij nooit meer een vaste schroef op, zelf al zou deze afbreken :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klapschroef afgebroken 06 juni 2019 21:06 #1052394

Een vaste schroef zal zeker meer weerstand geven. Maar het blijft raar dat een klapschroef er zomaar afklapt. Moet er echt weer vertrouwen in krijgen. Dus voor mij liever een vaste schroef dan een klapschroef. Dan maar langzamer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klapschroef afgebroken 06 juni 2019 21:14 #1052397

of een twee-blads-schroef, kan ook nog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klapschroef afgebroken 07 juni 2019 07:22 #1052476

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Vaste schroef geeft meedraaiend veel minder weerstand dan stilstaand. Daarnaast nog aardig verschil tussen tweeblads en drieblads in stilstand, meedraaiend te verwaarlozen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klapschroef afgebroken 07 juni 2019 08:39 #1052502

Proost schreef :
Vaste schroef geeft meedraaiend veel minder weerstand dan stilstaand. Daarnaast nog aardig verschil tussen tweeblads en drieblads in stilstand, meedraaiend te verwaarlozen.

Volgens mij heeft TS een saildrive en daarbij is laten meedraaien tijdens het zeilen niet verstandig en ook niet toegestaan door de fabrikant.Die schrijft voro dat je de saildrive tijdens het zeilen in de achteruit moet zetten.( tenminste Volvo penta schrijft dat in zijn handleidingen)
Niet zo vreemd want dat geeft extra slijtage van de koppeling en , nog erger, veel sneller gaan lekken van de seals op de schroefas.
Daarnaast geeft mee laten draaien van een saildrive meestal een irritant geluid .
Dit schrijft VP erover:

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.332 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl