Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Anodes motorblok vervangen.

Anodes motorblok vervangen. 10 feb 2009 15:03 #58368

  • Herv
  • Herv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Hallo iedereen,
Graag zou ik de twee zinkanodes vervangen die zich in het carterblok bevinden. Na veel spuitwerk met antigripolie zijn deze echter niet los te krijgen. Zitten muur vast. Wie ken mij verdere raad geven.
Groetjes Hervé.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anodes motorblok vervangen. 10 feb 2009 18:24 #58398

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
het lastige is dat ze toch los moeten om ze te vervangen.

Ik heb zoiets wel eens geklaard door een dop(sleutel op een slagschroevendraaier te zetten. De vraag is natuurlijk of je daar de ruimte voor hebt.

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anodes motorblok vervangen. 10 feb 2009 19:54 #58413

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
ook even laten schrikken door er met een hamer op te slaan.
dan komt de kruipolie weer wat verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anodes motorblok vervangen. 11 feb 2009 19:54 #58553

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 842
De anodes zijn van behoorlijk zacht materiaal dat is gegoten rondom een metalen draadeind neem ik aan. Dus je kunt kijken of je grip kunt krijgen op het anodemateriaal, met als risico dat dit sneuvelt, maar uiteindelijk zal dan een metalen draadeind overblijven.

Pas vooral goed op dat je het materiaal waar de anode in is geschroefd niet beschadigd, dan ben je verder van huis. Dus inderdaad goed laten inwerken, keer een klap erop (hardhouten blok op de anodekop plaatsen en daar op slaan met een hamer, niet rechtstreeks met de hamer bij de motor gaan zitten meppen) en doorzetten. Lukt het niet en je kunt er gip op krijgen met een tang, dan is dat te proberen.
Verder wordt er ook wel eens een dopmoer op geslagen (alleen wanneer de anode nog behoorlikj gaaf is) die dan in theorie met een ratel kan worden losgedraaid: mengeling tussen laten schrikken, vervormen en relatief veel kracht kunnen uitoefenen.

Groet, Olav
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl