Als je de vulslang nu eens verwijdert en onderdeks kijkt wat er gebeurt als iemand bovendeks putsen gooit op de vuldop?
Check: de dop 15 minuten onder de straal: geen drupje in de fles onderdeks teruggevonden.
Ik ben er meer en meer van overtuigd dat het water afkomstig moet zijn van het tankstation.
Z
(met excuus voor de verkeerd georienteerde foto’s)
Uit een gesprek met een lokale pomphouder leerde ik dat ook zij problemen hebben met water in de diesel, bacterien etc. Hun omloopsnelheid is superhoog. Is dus best mogelijk.
Heeft iemand ervaring met MrFunnel? Lijkt me een perfecte oplossing om gehannes te vermijden .... als het werkt.
Zijn die na 1 jaar ook nog geldig? Dat rode spul is hardnekkig
Henny (Team Zeilersforum.nl)
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell
Zijn die na 1 jaar ook nog geldig? Dat rode spul is hardnekkig
dat weet ik niet of die nog geldig zijn. Ga ik tegen die tijd wel uitleggen. Verwacht niet dat ik op heel veel begrip hoef te rekenen, heb mijn belasting betaald en heb de diesel hard nodig om de boot ‘s avonds behagelijk te houden in deze wateren. Een mens beeft het meest voor het lijden dat hij vreest. Denk alleen wel dat ik op de terugweg België mijd.
Op dee video is het beter te zien .
Maar eigenlijk niks nieuws.
Trechters met een heel fijn zeefje onderin wat ook waterdruppls tegenhoudt bestaan al veel langer ( ikm heb er ook een) . Ook van die kleine inline filetrtjes vangen waterdruppels af. Alleen zit dat zeefje snel voor en gaat er niks meer door.Ik het er bij die van mij een keer uit gehaald omdat het tanken ermee wel erg langzaam ging door de ook voor diesel nogal hoge weerstand van dat gaasje.
De slimmigheid bij dit ding zin hem dus in het veel grotere filteroppervlak wat dit ding heeft.
Werken zal het zeker wel.
Je hebt ze trouwens in verschilelnde types met maar een of meer filetrs erin. www.google.com/search?q=mr.+fu...=6382893821073761612
Ik denk dat ik er ook amar een koop.
Ad
Laatst bewerkt: 09 nov 2019 09:17 door Yellow Boat.
Als dit waar is, waarom moet een waterafscheider van delphi zo aangesloten worden dat de diesel eerst door t filter gaat, voor t in t kommetje terecht komt?
Als dit waar is, waarom moet een waterafscheider van delphi zo aangesloten worden dat de diesel eerst door t filter gaat, voor t in t kommetje terecht komt?
Ten eerste om eerst de rommel eruit te halen zodat dat niet met eventueel water een dikek brij vormt onderin ( de vaste stof zit nl. liever in water dan in diesel) en ten tweede om hele kleine druppeltjes water te laten agglomereren tot groetre druppels zodat die kunnen uitzakken onderin en niet , die hele kleine druppels dan, weet door de schone diesel worden meegenomen naar het fijnfilter en zich daar dan ophopen.
Vooral bij wat hogere dieselverbruiken zoals bij een groet motorboot of (land)bouwmachine waar die dingen ook gebruikt worden speelt dat laatste een behoorlijk grote rol. Bij önze"kleine dieseltjes zal dat waarschijnlijk minder spelen.
Heb ik niet van mijzelf hoor maar van de onderstaande pagina van de fabrikant.
Maar dat principe van het gebruik van fijn (bijv. filter)materiaal om te agglomereren is een bekende technologie uit de procestechniek. Wordt trouwens ook wel gebruikt om fijne luchtbelletjes uit een vloeistof te verwijderen.Een zogenaamde "coalescer" is net zoiets die vooral voor het scheiden van emulsies wel gebruikt wordt.
Ad
Als dit waar is, waarom moet een waterafscheider van delphi zo aangesloten worden dat de diesel eerst door t filter gaat, voor t in t kommetje terecht komt?
Dat moet helemaal niet, dit is een al oude discussie, en naar mijn overtuiging een misvatting. De oeroude omschrijving van het Delphi filter slaat de plank mis. In tegenstelling tot continue productieprocessen, is het samenvloeien van waterdruppels in een dieselsysteem aan boord een kwestie van coalescentie, zoals in Separ en vergelijkbare filtersystemen wordt aangetoond (zie bv ). Dat proces is geen agglomeratie, maar coalescentie. Het laat zich verklaren uit de Tweede Hoofdwet van de thermodynamica.
De potentiële energie van een grote waterdruppel is een fractie van de energie die is opgeslagen in de kleine waterdruppels waaruit de grote is ontstaan.
Tweede Hoofdwet van de thermodynamica: een systeem is in evenwicht als het zijn maximale entropie heeft bereikt. Als een geïsoleerd systeem niet in evenwicht is, zal de entropie toenemen (of de potentiële energie afnemen) tot het systeem wel in evenwicht is.
De mannen die in het filmpje proberen de werking van het eerder aangehaalde Funnel filter te verklaren, kramen de grootste technische onzin uit. Een filter waarvan de maaswijdte met 5 micron wordt aangegeven, zou water tegenhouden en diesel doorlaten omdat de watermoleculen groter zijn dan de dieselmoleculen.
De feiten zijn dat de grootte van een watermolecuul (H2O) 0,275 nm is, ongeveer 1/6 van de grootte van een diesel molecuul. De grootte van een watermolecuul verhoudt zich tot de filtermaaswijdte bij wijze van spreken als de afmeting van voetbal tot de grootte van een voetbalveld.
(Google : Water is an incredible small molecule when compared other molecules. It's approximate diameter is 2.75 angstroms. There is 100 picometers to 1 angstrom so this is 275 picometers or 0.275 nanometers, or 0,275 x 10ˉ³ µm.
Diesel is not a pure chemical substance. Rather, it's a mixture of organic molecules ranging from about 8 to 21 carbons in length. The average molecular formula for a diesel hydrocarbon is C12H23.
Given a C-C bond length of 154 picometers, and 12 C's, this gives an average molecular length of 1848 picometers, or 1,848 x 10ˉ³ µm.)
De vuldop op mijn Shipman is toevallig best een goed ontwerp. De deksel overlapt de basisplaat, zodat een beetje regen niet eens bij de (nieuwe) O-ring komt. Maar hij zit op een onhandige plek. Als het hard regent of bij veel buiswater staat er altijd een plasje water. Verplaatsen is lastig, vandaar de verhoging.
Ik heb er ook één met een opstaande rand met buitendraad. De dop draai je er bovenop, altijd dicht. Is niet meer te koop, het is een aluminium ding, van het merk Gibb dacht ik. Perfect, maar wel een echte tenenstoter.
Ps. Ik heb de verhogingsring toch maar met polymeerkit geplakt, is vast ook prima en er was even geen epoxy bij de hand.
Jaloers! Mijn shipman heeft dit niet, blijft toch altijd best wat water op de dop staan.