Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Farymann L30 - Olie bij Startmotor - Oorzaak?

Farymann L30 - Olie bij Startmotor - Oorzaak? 19 aug 2019 19:08 #1074775

Dit is zoals je ziet mijn allereerste eigen bericht op het forum nadat ik het inmiddels al honderden keren heb bezocht én veel heb geleerd. Het antwoord op deze vraag lijkt echter zeer specifiek dus (was het eigenlijk al lang) de hogste tijd om een account aan te maken en me echt te gaan mengen hier op het forum.

Ik heb pas samen met mijn vader een oude Damio 514 aangeschaft en laten we zeggen dat we zéker geen ervaren monteurs (of zeilsers zijn) maar dat we tot nu toe alles met veel plezier weer aan de praat hebben gekregen. Nieuwe accu die sterk genoeg is voor de startmotor, startmotor laten nakijken en alles in orde en kan er dus weer op... klaar voor de start dus :-)

Alleen lekt er daar olie, althans eerder toch - sinds de oliewissel naar goede dikke olie die aangeraden wordt door Farymann is het eerder 'verstuivend' te noemen en niet langer lekkend. Maar ik heb begrepen dat daar geen olie uit hoort te komen aan de achterkant bij de starterkrans en dat dat kan leiden tot slecht starten en zelfs een defecte startmotor. Ik wil dus vermijden dat we een goede startmotor gaan 'slopen' omwille van een lek dat we beter eerst kunnen verhelpen.

Maar waar begin ik best? Best met de meest eenvoudige dingen starten zoals carter ontluchten lees ik?
Vermoedelijk krukaskeerring vervangen? Maar moet de motor er dan echt helemaal uit?
...?

Of maak ik me zorgen om 'niks' en kan een beetje olie daar geen kwaad en laat ik het beter voor wat het is omdat het een oud motortje is? Hij loopt op zich prima, start meteen met de zwengel en rookt niet of nauwelijks. Sinds de recente oliewissel ook een stuk stiller.
Jammer wel dat die achteruitverscnelling in combo met het roer (dat achterop de boot staat) het vrijwel onmogelijk maakt om achteruit te varen bij aanmeren wanneer er een beetje wind staat :-)

Ik kijk vreselijk uit naar jullie ideeën en reacties, foto's volgen!
Groeten uit Hellevoetsluis
Bijlagen:
Al doende leert men
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann L30 - Olie bij Startmotor - Oorzaak? 19 aug 2019 19:29 #1074794

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3669
Hallo Nighthawks, welkom hier.
Ik zou zeggen, probeer eens een goede, nieuwe pakking .

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann L30 - Olie bij Startmotor - Oorzaak? 19 aug 2019 21:20 #1074838

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Krukas afdichting for sure :angry:
Motor moet er dan uit. Ik schat 3 uurtjes werk. Reparatie uitvoeren en weer 3 uurtjes werk om hem terug te zetten.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 19 aug 2019 21:23 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann L30 - Olie bij Startmotor - Oorzaak? 20 aug 2019 08:12 #1074927

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5945
Is nog best een klus hoor. Bij L30 zit vliegwiel tegen de KK, die moeten beide dus los.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.254 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl