Yellow Boat schreef :
De warmtewisselaar na zo'n korte draaitijd al open maken en nakijken of ontkalken is wel heel erg vroeg.
Mijn Vetus heb ik al 16 jaar en ruim 2300 draaiuren en ik heb dat ding nog nooit nagekeken omdat er geen koelproblemen zijn ( afgezien van een keer een lekke pomp) .
In de manual staat bij dat reinigen van de warmtewisselaar niet voor niets ook "indien noodzakelijk".
Is dus de uitlaat nog gewoon lauw ( hooguit 40 graden of zoiets ) is er gegarandeeerd niks aan de hand met de warmtewisselaar . Bovendien staat dat pas bij 1000 draaiuren in de manual maar eigenlijk staat er niet voor niets letterlijk bij:
Let op
Het reinigen van de warmtewisselaar behoort niet tot de regelmatig terugkerende
onderhoudswerkzaamheden!
Reinig de warmtewisselaar alleen als deze
(sterk) vervuild is.
Het is nl. weliswaar geen echt moeilijke klus maar wel een waar je heel goed moet oppassen bij het weer in elkaar zetten vanwege de verschillende metalen die door een o-ring elctrisch gescheiden worden. Die je daar iets verkeerd krijg je galvanische corrosie en een anode zit er niet in dat ding.
(
www.vetus.com/media/magentomin...20171122150447_0.pdf )
Overigens wordt voor de koelvloeistof ook maar eens per 1000 draaiuren voorgeschreven dus waarom nu al?
Ook de fabrikant van de basismotor , Mitsubishi , schrijft dat voor.
Ik heb dat ook pas een keer gedaan en de volgende keer voor komede winter .
Ad
Ik heb blijkbaar een andere manual.
Bij mij staat " Het koelmiddel dient 1000 uur of tenminste elke 2 jaar ververst te worden."
Aangezien ik long life koelmiddel gebruik meende ik dat ik dit wel naar 4 jaar mocht optrekken.
( Meen dit bij despecificaties van het koelmiddel te hebben gezien. )
De koeler wou ik vooral wegens een melding dat daar mogelijks corrosie kan optreden preventief nakijken. Maar als dat gevaarlijker is dan laten zitten .... )