Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: koelwater indirekt gekoelde motor vervangen

koelwater indirekt gekoelde motor vervangen 25 aug 2019 09:12 #1076571

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Deze winterperiode moet ik volgens mijn onderhoudsschema het koelwater vervangen en ik wil als ik dat doe ook de warmtewisselaar nakijken / ontkalken / .
Motor is een Vetus M2O2 van 2013. ( dicht tegen de 200 draaiuren )

- In het verleden heb ik eens een melding gezien dat er problemen waren met een warmtewisselaar van Vetus. Bijna doorgeroest ( dacht ik ). Heeft iemand daar ervaring mee ?
Zowel met uitvoeren van dit nazicht als eventueel met corrosie van de warmtewisselaar?

- In de beschrijving voor het onderhoud staat dat je de aftapbouten losdraaid en de koelvloeistof uit de motor moet laten lopen. Is er ook een manier waarbij je dat oude koelwater kunt afzuigen zodat het niet via de bildge doorheen de hele boot vloeit ? Of moet daarvoor een holle bout met kraan op de aftappunten geplaatst zijn.

Kortom alle tips om deze klus gemakkelijk en zonder rotzooi uit te voeren zijn welkom.
( uitvoering is voorzien half november / boot blijft deze winter in het water. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 25 aug 2019 09:13 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwater indirekt gekoelde motor vervangen 25 aug 2019 09:46 #1076585

De warmtewisselaar na zo'n korte draaitijd al open maken en nakijken of ontkalken is wel heel erg vroeg.
Mijn Vetus heb ik al 16 jaar en ruim 2300 draaiuren en ik heb dat ding nog nooit nagekeken omdat er geen koelproblemen zijn ( afgezien van een keer een lekke pomp) .
In de manual staat bij dat reinigen van de warmtewisselaar niet voor niets ook "indien noodzakelijk".
Is dus de uitlaat nog gewoon lauw ( hooguit 40 graden of zoiets ) is er gegarandeeerd niks aan de hand met de warmtewisselaar . Bovendien staat dat pas bij 1000 draaiuren in de manual maar eigenlijk staat er niet voor niets letterlijk bij:
Let op
Het reinigen van de warmtewisselaar behoort niet tot de regelmatig terugkerende
onderhoudswerkzaamheden!
Reinig de warmtewisselaar alleen als deze
(sterk) vervuild is.


Het is nl. weliswaar geen echt moeilijke klus maar wel een waar je heel goed moet oppassen bij het weer in elkaar zetten vanwege de verschillende metalen die door een o-ring elctrisch gescheiden worden. Die je daar iets verkeerd krijg je galvanische corrosie en een anode zit er niet in dat ding.
( www.vetus.com/media/magentomin...20171122150447_0.pdf )
Overigens wordt voor de koelvloeistof ook maar eens per 1000 draaiuren voorgeschreven dus waarom nu al?
Ook de fabrikant van de basismotor , Mitsubishi , schrijft dat voor.
Ik heb dat ook pas een keer gedaan en de volgende keer voor komede winter .

Ad
Laatst bewerkt: 25 aug 2019 09:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwater indirekt gekoelde motor vervangen 25 aug 2019 09:53 #1076589

Tony,

Het boutje/afsluitertje zit op de laagste plaats, daar verzamelt zich het vuil en roest.
Dat gaat vast zitten en veroorzaakt problemen. op een zeer waarschijnlijk lastig te bereiken plaats.

Ik heb bij de eerste keer wisselen daar een slangpilaartje in geschroefd. Daaraan een transparant slangetje, naar beneden aflopend en op een makkelijk bereikbare plaats een afsluitertje in dat slangetje.

Vuil en roest vindt nu direct een uitgang uit de motor in dat slangetje en is goed zichtbaar. en het geeft een indicatie hoeveel rommel er is.
Af en toe laat ik dat vuil eruit.

Antivries vervangen is nu een klein karwijtje.


Yellow schreef;
Overigens wordt voor de koelvloeistof ook maar eens per 1000 draaiuren voorgeschreven dus waarom nu al?



Omdat voorkomen beter is dan genezen.
Ik zou niet graag, juist bij binnenvaren met slecht weer, een temperatuur alarm hebben.

Controle is ALTIJD goed.
Enerzijds vind je de fouten op tijd, anderzijds ben je gerustgesteld wanneer alles in orde blijkt te zijn.
Dit kunnen controleren is voor mij een reden om het heel makkelijk te kunnen doen, dan gebeurt het ook, en wordt niet uitgesteld tot het te laat is.
Laatst bewerkt: 25 aug 2019 10:03 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwater indirekt gekoelde motor vervangen 25 aug 2019 10:13 #1076596

Dat eerste klopt al helemaal niet want het is een indirect gekoelde motor en daar komt geen rommel of roest in dat af te tapepn deel .
Waar jij op doelt is bijv. bij de MD5A van volvo Penta waar inderdaad zo'n afsluietrtje zit.
In die vetus motoren komen helemaal geen afatpafsluitertjes voor in het interne koelsysteem , alleen stoppen.
En v.w.b. die warmtewisselaar , gewoon de manual goed lezen dan weet je dat onnodig demonteren eerder wordt afgeraden omdat ( en dat staat daar inderdaad niet bij) weer in elkaar zetten erg zorgvuldig moet gebeuren.
Er staat niet voor niets dat handje boven op die pagina.
Overigens hebben die motoren niet alleen een motortemperatuur alarm maar ook een uitlaattemperatuur alarm bij 75 graden dus je hoort het vroeg genoeg als er wat mis gaat ,al voro er helemaal geen koelwater meer komt in de uitlaat.
Ad
Laatst bewerkt: 25 aug 2019 10:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwater indirekt gekoelde motor vervangen 25 aug 2019 10:48 #1076609


Yellow schreef:
Dat eerste klopt al helemaal niet want het is een indirect gekoelde motor en daar komt geen rommel of roest in dat af te tapepn deel .
Waar jij op doelt is bijv. bij de MD5A van volvo Penta waar inderdaad zo'n afsluietrtje zit.
In die vetus motoren komen helemaal geen afatpafsluitertjes voor in het interne koelsysteem , alleen stoppen.
En v.w.b. die warmtewisselaar , gewoon de manual goed lezen dan weet je dat onnodig demonteren eerder wordt afgeraden omdat ( en dat staat daar inderdaad niet bij) weer in elkaar zetten erg zorgvuldig moet gebeuren.
Er staat niet voor niets dat handje boven op die pagina.
Overigens hebben die motoren niet alleen een motortemperatuur alarm maar ook een uitlaattemperatuur alarm bij 75 graden dus je hoort het vroeg genoeg als er wat mis gaat ,al voro er helemaal geen koelwater meer komt in de uitlaat.
Ad



Yellow, ik weet precies waarover ik schrijf.
OOK in interkoeling treedt roestvorming/vervuiling op, natuurlijk veel minder dan in directe koeling, dat is een ieder duidelijk.
ALLE motoren hebben (horen te hebben) een aftap voor die antivries.
Dat kan zijn een stop, een afsluitertje of een slangpilaartje naar een afsluitertje verderop, op een handige plaats.
Die antivries heeft ook maar een bepaalde levensduur, zal dus vroeger of later vervangen moeten kunnen worden!

Ooit had ik een direct gekoelde motor, daar was dit extra afsluitertje ook toegepast.
Daar kwam heel wat meer vuil uit. Maar door dat regelmatig te verwijderen heb ik nooit dat directe circuit schoon hoeven te maken met zuren.

En nogmaals: Wanneer het makkelijk te doen is gebeurt het ook lang voor het nodig is, en dat voorkomt ophoping. Wanneer er eenmaal 'ophoping' aanwezig is wordt het veel lastiger om rommel die niet op tijd is afgevoerd en zich op onbereikbare plaatsen heeft vastgezet te verwijderen.

Een beetje vooruitkijken naar mogelijke problemen, en natuurlijk de juiste actie nemen, voorkomt er erg veel.
Laatst bewerkt: 25 aug 2019 10:51 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwater indirekt gekoelde motor vervangen 25 aug 2019 11:07 #1076616

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Helemaal waar wat Saeftinghe zegt.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwater indirekt gekoelde motor vervangen 25 aug 2019 11:13 #1076618

Ja alleen niet als die motor maar 200 uur gedraaid heeft want dat is echt onzin.
En daar ging het me om.
Zo snel al koelvloeisof vervangen is aboluut onnodig ( peil controleren natuurlijk nog vaker) en ook roest of andere rotzooit heb je daar echt nog niet na 200 uur , daar ging he mij om.
En aftap afsluitertjes vindt je niet bij die vetus Mitsubishuis.

Maar ach , als TS persé elke 200 uur zijn koelvloeistof wil vervangen en de warmtewisselaar wil cotroleren , prima hoor.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwater indirekt gekoelde motor vervangen 25 aug 2019 11:27 #1076619

Yellow, weet jij wat er aan de hand is met de motor van TS?
Er kan van alles gebeurd zijn, wat voor de één duidelijk herkenbaar is en voor een ander een raadsel.
Ik ben van mening dat, wanneer iets afwijkends waargenomen wordt je daarvan zo snel mogelijk de OORZAAK moet vinden en verhelpen.
En vooral geen symptoon bestrijding toepassen!
En bij gevonden oorzaak, zo nodig wijzigingen aanbrengen dat het in de toekomst niet meer voorkomt en/of makkelijk te verhelpen is.
Die vervuiling/roest, zelfs in een interkoeler, is niet te vermijden, dus zorg dan het makkelijk schoon te houden is. Dan gebeurt het ook.

Er zijn nagelnieuwe dingen die het vanaf de eerste minuut niet doen door ontwerp of montage fouten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwater indirekt gekoelde motor vervangen 25 aug 2019 16:41 #1076693

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Yellow Boat schreef :
De warmtewisselaar na zo'n korte draaitijd al open maken en nakijken of ontkalken is wel heel erg vroeg.
Mijn Vetus heb ik al 16 jaar en ruim 2300 draaiuren en ik heb dat ding nog nooit nagekeken omdat er geen koelproblemen zijn ( afgezien van een keer een lekke pomp) .
In de manual staat bij dat reinigen van de warmtewisselaar niet voor niets ook "indien noodzakelijk".
Is dus de uitlaat nog gewoon lauw ( hooguit 40 graden of zoiets ) is er gegarandeeerd niks aan de hand met de warmtewisselaar . Bovendien staat dat pas bij 1000 draaiuren in de manual maar eigenlijk staat er niet voor niets letterlijk bij:
Let op
Het reinigen van de warmtewisselaar behoort niet tot de regelmatig terugkerende
onderhoudswerkzaamheden!
Reinig de warmtewisselaar alleen als deze
(sterk) vervuild is.


Het is nl. weliswaar geen echt moeilijke klus maar wel een waar je heel goed moet oppassen bij het weer in elkaar zetten vanwege de verschillende metalen die door een o-ring elctrisch gescheiden worden. Die je daar iets verkeerd krijg je galvanische corrosie en een anode zit er niet in dat ding.
( www.vetus.com/media/magentomin...20171122150447_0.pdf )
Overigens wordt voor de koelvloeistof ook maar eens per 1000 draaiuren voorgeschreven dus waarom nu al?
Ook de fabrikant van de basismotor , Mitsubishi , schrijft dat voor.
Ik heb dat ook pas een keer gedaan en de volgende keer voor komede winter .

Ad

Ik heb blijkbaar een andere manual.
Bij mij staat " Het koelmiddel dient 1000 uur of tenminste elke 2 jaar ververst te worden."
Aangezien ik long life koelmiddel gebruik meende ik dat ik dit wel naar 4 jaar mocht optrekken.
( Meen dit bij despecificaties van het koelmiddel te hebben gezien. )
De koeler wou ik vooral wegens een melding dat daar mogelijks corrosie kan optreden preventief nakijken. Maar als dat gevaarlijker is dan laten zitten .... )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwater indirekt gekoelde motor vervangen 25 aug 2019 16:59 #1076699

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Tony2920 schreef :

Ik heb blijkbaar een andere manual.
Bij mij staat " Het koelmiddel dient 1000 uur of tenminste elke 2 jaar ververst te worden."
Aangezien ik long life koelmiddel gebruik meende ik dat ik dit wel naar 4 jaar mocht optrekken.
( Meen dit bij despecificaties van het koelmiddel te hebben gezien. )
Grappig, volgens mij staat in de manual van mijn yanmar dat de koelvloeistof jaarlijks vervangen moet worden, tenzij je longlife gebruikt, dan tweejaarlijks....
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwater indirekt gekoelde motor vervangen 25 aug 2019 17:05 #1076701

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Yellow Boat schreef :
Ja alleen niet als die motor maar 200 uur gedraaid heeft want dat is echt onzin.

Ad

Probeer niet zo blind te staren op die 200 uur, het gaat ook om de leeftijd van iets.
Vooral bij koelvloeistof.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.292 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl