Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: schiet mij(n boiler) maar lek

schiet mij(n boiler) maar lek 11 okt 2019 17:02 #1091862

  • standbly
  • standbly's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 152
Hallo allen,

Ik post niet al te vaak maar lees wel veel op het forum. Met het volgende raadsel zou ik een beetje ondersteuning wel waarderen.

De omstandigheden:
- De installatie bestaat uit een indirect gekoelde diesel motor met natte uitlaat. Gewoon zoals heel veel jachten dat hebben. Zeewater gaat via een zoutwater impeller pomp naar een oliekoeler en nog een oliekoeler (kk) om vervolgens via de warmtewisselaar in de uitlaat terecht te komen.
- De motor staat voor ongeveer de helft boven zeewaterniveau. Het expansievat met de dop is ongeveer 20-30cm boven zeewater niveau.
- Aan de "kachelaansluiting" van de motor is een boiler gemonteerd. Met andere woorden. De spiraal van de water heater is aangesloten zoals het hoort.
- Alles werkt prima. Motortemperatuur is prima. Geen rokende motor. Geen bellen in het expansievat. Boiler wordt lekker warm. Niets aan de hand...

Maar nu de fout:
Er komt koelwater BIJ. Zelfs als de motor niet gebruikt wordt! Het koelwater, van het gesloten koelwatercircuit van de motor, loopt zelfs de expansie dop uit als de dop er niet op zit. Als ik anderhalve liter koelwater verwijder dan duurt het ongeveer twee weken voordat het weer aan de rand staat.

Ik heb het niet over lucht of druk maar echt over water. Dit verschijnsel doet zich namelijk OOK voor als de motor NIET gedraaid heeft.

Wat ik zelf bedacht heb:
- Lekke kop. Dit laat het koelwatercircuit ook stijgen maar zou een flinke druk moeten opbouwen in het koelwater circuit. Dit is echter niet het geval.
- Een lekke warmtewisselaar is ook mogelijk maar zeer onwaarschijnlijk omdat het buitenwaterniveau lager is dan het expansievat. Dan zou ik juist water moeten verliezen als de motor niet draait en er geen druk is van de impellerpomp.

Er komt echter water BIJ. In de afgelopen maanden heb ik zeker 5 liter water afgetapt omdat het anders uit het expansievat loopt, in de boot waar het moeilijker te verwijderen is.

Zou de spiraal van de boiler lek kunnen zijn waardoor drinkwater richting motor wordt gedrukt door de hydrofoor? De boiler is een vrij recente Sigmar 22L. Ook deze optie vind ik onwaarschijnlijk. Ik heb er nog nooit van gehoord en kan niets vinden van een vergelijkbaar probleem.

Het probleem is nu zeker 6 maanden gaande. HELP!
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 17:04 door standbly.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schiet mij(n boiler) maar lek 11 okt 2019 17:09 #1091865

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7421
Kan je de boiler niet afsluiten, of afkoppelen, en zo een mogelijke oorzaak uitsluiten ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 17:10 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schiet mij(n boiler) maar lek 11 okt 2019 17:22 #1091869

  • standbly
  • standbly's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 152
Dat zou natuurlijk kunnen. Het is wel even klussen en het zal wel kliederen worden omdat de boiler zo'n beetje het laagste punt in het koelsysteem is.

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is iemand die een soortgelijke situatie meegemaakt heeft en kan zeggen dat het aan de boiler kan liggen of juist helemaal niet omdat die dingen nooit stuk gaan.

Met andere woorden, heeft het zin om de boiler te verdenken?
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 17:25 door standbly.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schiet mij(n boiler) maar lek 11 okt 2019 17:27 #1091870

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
De druk van je drinkwatersysteem halen en het aftapkraantje van je boiler openzetten.
Dan zou het niveau van je koelwater weer moeten dalen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schiet mij(n boiler) maar lek 11 okt 2019 17:29 #1091872

Volgens mij lekt de warmtewisselaar in de boiler. Haal de waterdruk van drinkwatersysteem, of beter zet de boiler leeg en koppel af. Want je wilt geen koelwater met motor antivries in je drinkwatersysteem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schiet mij(n boiler) maar lek 11 okt 2019 17:29 #1091873

De drinkwaterdruk (1 tot 4 Bar)is hoger dan de koelvloeistof druk (0,7Bar)
Wanneer water uit de boiler naar het koelwater circuit gaat, draait af en toe heel even de pomp, en dat is hoorbaar.

Wanneer een hete boiler afkoelt gebeurt dat ook.

Er zullen vast wel een paar sfsluitertjes tussen motor en boiler zitten.
Zorgen dat de boiler koud blijft en de drinkwaterdruk wat verhogen, dan luisteren of de pomp zo nu en dan draait.
Het is een vervelend geduld werkje.

Om zeker te zijn dat het geen buitenboord water is ook die afsluiter dicht zetten.

Het beste doe je dit laat in de avond, dan is de omgeving wat stiller en zit je binnen.

Edit,
de drinkwaterdruk is hoger dan de antivriesdruk, het water gaat náár het antivriescircuit.
Met de druk wat hoger stellen zal het meer worden en sneller gaan.
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 17:35 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schiet mij(n boiler) maar lek 11 okt 2019 17:31 #1091875

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Wordt de inhoud van je boiler met een hydrofoor op druk gehouden?
Kan je de hydrofoor afschakelen?
Kan je de boiler afsluiten met de kranen.

Edit:
Seaf en alweer zijn me min of meer voor.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 17:32 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schiet mij(n boiler) maar lek 11 okt 2019 17:39 #1091880

  • standbly
  • standbly's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 152
WADnWIND schreef :
Wordt de inhoud van je boiler met een hydrofoor op druk gehouden?
Kan je de hydrofoor afschakelen?
Kan je de boiler afsluiten met de kranen.

Edit:
Seaf en alweer zijn me min of meer voor.

Ja maar je samenvatting maakt quoten van de andere reacties (waarvoor dank!) makkelijk.

De aansluiting van de boiler op de motor kent maar 1 afsluiter om de flow te stoppen. Niet om eventuele lekkage tegen te gaan dus. Helaas.
De hydrofoor kan uit maar dat betekent dat ik de boot niet meer kan gebruiken. En ik ben toch wel heel graag regelmatig aan boord. De boiler kan niet van het drinkwatercircuit af.

Maar de vraag is: "achten jullie het mogelijk, aannemelijk, dat de boiler inwendig lekt?" Heeft iemand hier OOIT eerder van gehoord? Er zijn duizenden dezelfde installaties in bedrijf en ik kan me niet voorstellen dat ik de enige of eerste ben die ooit een lekke boiler heeft op deze manier?

Als het niet de boiler is, kan iemand dan NOG een optie bedenken die ik over het hoofd zie?
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 17:41 door standbly.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schiet mij(n boiler) maar lek 11 okt 2019 17:52 #1091883

Het is zeker mogelijk, al gebeurt het niet vaak.

Om te verhinderen dat de motor de boiler verwarmt is één afsluiter genoeg om de antivries stroom door de boiler te verhinderen wanneer de motor draait.
Het gaat erom dat het even aanslaan vande pomp niet door afkoeling gestart wordt.

Mijn pompje hoor ik in de avondurenaf en toe aanslaan door afkoelen wanneer de zon te weinig wordt om de hoge temperatuur te handhaven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schiet mij(n boiler) maar lek 13 okt 2019 07:30 #1092238

standbly schreef :

Maar de vraag is: "achten jullie het mogelijk, aannemelijk, dat de boiler inwendig lekt?" Heeft iemand hier OOIT eerder van gehoord? Er zijn duizenden dezelfde installaties in bedrijf en ik kan me niet voorstellen dat ik de enige of eerste ben die ooit een lekke boiler heeft op deze manier?

Mede door mijn werk weet ik dat de wet van Murphy bestaat, dus ja ik acht het mogelijk, ook al ben je de eerste met het probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schiet mij(n boiler) maar lek 13 okt 2019 18:26 #1092451

  • standbly
  • standbly's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 152
Ik heb toch maar besloten om "project boiler" uit te voeren. Allereerst heb ik de boiler afgekoppeld van de koelwaterslangen van de motor en deze slangen doorverbonden. Vloeistofniveau in het expansievat bijgevuld tot precies 3cm onder de rand. Hierna de motor gestart en een uur op 1600 toeren laten draaien zodat de impellerpomp flink druk zet in het zoutwatercircuit. Na volledige afkoeling van de motor opnieuw gemeten, precies 3cm onder de rand van het expansievat. Er komt geen water bij.

Daarna heb ik de boiler helemaal uitgebouwd en meegenomen naar huis. Ik heb hem open gezaagd om de spiraal te kunnen verwijderen. Dit blijkt een hele dunne "balg" te zijn. De foto's zijn bijgevoegd.

Ik heb er een slangtule op geschroefd en het andere einde dicht gemaakt met een kraantje. Toen de tuinslang eraan met kraanwaterdruk. Na 5 minuten pas werd duidelijk dat de spiraal op minstens 2 punten "zweet". Na een half uur wachten ligt er een klein plasje onder de spiraal. Hij is echt lek.

Het is een 22L Quick Sigmar boiler van ongeveer 5 jaar oud. Niet zo'n hele goeie score dus maar de oorzaak is vastgesteld. Dank voor het meedenken en de reacties!
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schiet mij(n boiler) maar lek 13 okt 2019 18:33 #1092454

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Goeie actie!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schiet mij(n boiler) maar lek 13 okt 2019 23:07 #1092516

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Wat vreemd dat de warmtewisselaar niet uit te bouwen is zonder zaagwerk.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schiet mij(n boiler) maar lek 14 okt 2019 06:15 #1092536

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Begrijp ik het goed dat er zout water door door de metalen slang/spiraal loopt?

Zou die lekkage dan het gevolg zijn van corrosie ?
Of van metaalmoeheid door steeds opnieuw uitzetten en afkoelen van het metaal, wat mogelijk beweging in de bochten veroorzaakt?

Misschien toch even contact opnemen met de leverancier/fabrikant van de boiler. Er zal wel geen 5 jaar garantie op zitten, maar misschien is het voor hen ook een leermomentje en doen ze nog iets uit coulance.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schiet mij(n boiler) maar lek 14 okt 2019 06:44 #1092549

  • standbly
  • standbly's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 152
ilCigno schreef :
Wat vreemd dat de warmtewisselaar niet uit te bouwen is zonder zaagwerk.

Ik heb even snel gekeken naar een nieuwe boiler maar alle grotere merken hebben een niet-verwijderbare "coil" oftewijl spiraal. Het elektrisch element kan er wel uit.

Wadloper schreef :
Begrijp ik het goed dat er zout water door door de metalen slang/spiraal loopt?

nee, er loopt koelvloeistof, of wat er maar in het gesloten systeem van de motor zit, door de spiraal.
Laatst bewerkt: 14 okt 2019 06:45 door standbly.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schiet mij(n boiler) maar lek 14 okt 2019 06:52 #1092553

Yep, tijd voor een nieuwe boiler. Zou de fabrikant nog even polsen want boiler hoort langer mee te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schiet mij(n boiler) maar lek 14 okt 2019 07:45 #1092586

standbly schreef :

Daarna heb ik de boiler helemaal uitgebouwd en meegenomen naar huis. Ik heb hem open gezaagd om de spiraal te kunnen verwijderen. Dit blijkt een hele dunne "balg" te zijn. De foto's zijn bijgevoegd.

Dat is dus een rvs spiraalslang en waarschijnlijk volledig van rvs zonder een teflon binnenlaag( vanwege de anders veel lagere warmteoverdracht) en die hebben gewoon een vrij beperkte levensduur . Ken ik van toepassingen in de chemische industrie waar ze ook wel eens gebruikt worden. Met name bij wisselende temperaturen kan de gebogen vrij dunne plaat waarvan die dingen gemaakt worden inderdaad op den duur vermoeiingsscheurtjes gaan vertonen. Eigenlijk dus totaal ongeschikt voor deze toepassing. :angry:
Zijn eigenlijk precies dezelfde soort slangen die gebruikt worden bij de Webasto , Ali en andere dieselkachels als verbrandingsgassenslang. Zou je zelfs dit in theorie mee kunnen repareren . Is ook wel elders per meter te koop in diverse diameter. Googelen op flexibele rvs slang of stainless flexible hose.
Maar persoonlijk zou ik zoiets misschein repareren met een 2 keer zo lange (vanwege het kleinere oppervlak) spiraal van gewone dunwandige rvs buis en dan ook met een wat kleinere diameter ( even rekenen aan eenzelfde oppervlak van de buis) .
Zijn zelfs kant en klaar te koop: www.google.com/search?q=rvs+ve...ygC&biw=1396&bih=665

Overigens zie ik ook nogal veel kalk en ook dat kan een oorzaak van corrosie vormen. Zoiets is bijv. ook bij wasmachines vaak de oorzaak van een kapotte verwarmingselement naast ( bij een wasmachine dan)ook de te hoge wandtemperatuur door de isolerende werking van die kalk .
Daarom moet je een boiler ook af en toe ( minstens per half jaar bij intensief gebruik , hiet eens er jaar of zo) ontkalken, net als een koffiezetten en het ziet er niet echt uit alsof dat ooit gebeurd is :whistle:

ps.Ik vind het trouwens een waardeloze en ondoordachte constructie , ook vanwege zie loshangende slang die natuurlijk flink kan bewegen als er een beetje snel water door stroomt wat ook weer tot vermoeidheid kan leiden.

Mijn advies: koop geen boiler meer van dat merk en zoek vóór kopen een plaatje van de doorsnede zodat je de constructie kunt zien . Willen of kunnen ze zoiets niet geven , grote boog om maken.
Om dit soort redenen doe ik altijd eerst een soort van speurtocht naar handleidingen en onderdelenlijsten en liefst service handleidingen, dan kom je niet voro verassingen te staan. Tegenwoodig is dat imemrs met internet juist zo makkelijk .
Ad
Laatst bewerkt: 14 okt 2019 08:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schiet mij(n boiler) maar lek 14 okt 2019 08:09 #1092592

Op welke manier draagt een kalklaag bij aan versnelde corrosie?

Zeer onpraktische adviezen Ad:
-dit apparaat zal bij vervangen slang dichtgelast moeten worden
-ontkalken van een 30 l boiler: hoe zie je dat in de praktijk?
-fabrikant geeft geen “regulier ontkalken” onderhoudsadvies
-mijn boiler staat continu aan (electrische kant) en gaat al 10 jaar mee
-gezien het gebrek aan soortgelijke ervaringen in dit draadje lijkt dit een incident te zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schiet mij(n boiler) maar lek 14 okt 2019 08:45 #1092605

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
kalk op een slang die inwendig per definitie niet meer dan ca 90 graden kan worden is niet te vergelijken met kalk op een elektrisch verwarmingselement, die wordt lokaal veel heter als die z'n warmte niet kwijt kan.

Ik was verrast door de simpele constructie, kan me ook voorstellen dat dit gewoon jaren goed gaat.
Ik heb twee jaar geleden een oude -ik geloof- quick 14 liter overgenomen en constateer geen probleem.
Bij mij ook permanent aan op 230V

Zou misschien wel een aanleiding zijn om een dubbel gescheiden systeem te maken zoals tegenwoordig verplicht boven bepaalde inhoud. Koelvloeistof in je heetwater systeem is zooo jaren 90 Oostenrijkse witte wijn... Kom je lichtroze uit de douche.
Maar dat betekent wel weer een warmtewisselaar met extra pomp ertussen...
hmmm...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schiet mij(n boiler) maar lek 14 okt 2019 09:04 #1092609

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Volgens mij is dit een doodnormale warmtewisselaar die een zwak plekje heeft gehad.
Niets meer niets minder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schiet mij(n boiler) maar lek 14 okt 2019 09:12 #1092611

HPV schreef :
kalk op een slang die inwendig per definitie niet meer dan ca 90 graden kan worden is niet te vergelijken met kalk op een elektrisch verwarmingselement, die wordt lokaal veel heter als die z'n warmte niet kwijt kan.

Hallo , even goed lezen ja?
Ik heb het over corrosie door die kalk en heb ook erbij geschreven dat dat warmteprobleem bij een wasmachine geldt.
Kalkaanslag bestaat nl niet uit kalk in de zin van CaO of CaOH maar uit Calciumcarbonaat en Magnesiumcarbonaat of de combinatie daarvan Calciummagnesiumcarbonaat ( CaMg(CO3)2 ) en die kunnen wel degelijk schadelijk zijn voor rvs oook vanwege het risico van zogenaamde "under deposit corrosion" wat zich kan uiten in putcorrosie en spleetcorrosie ( wat ook bekend is bij rvs appendages onder de waterlijn) en wat met name bij rvs speelt .

Daarom moet je ook dit soort boilers echt wel af en toe ontkalken. Zou trouwens ook wel eens in de handleidingen kunnen staan.
Ad
Laatst bewerkt: 14 okt 2019 09:14 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schiet mij(n boiler) maar lek 14 okt 2019 09:21 #1092613

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
ps.Ik vind het trouwens een waardeloze en ondoordachte constructie , ook vanwege zie loshangende slang die natuurlijk flink kan bewegen als er een beetje snel water door stroomt wat ook weer tot vermoeidheid kan leiden.

Mijn advies: koop geen boiler meer van dat merk en zoek vóór kopen een plaatje van de doorsnede zodat je de constructie kunt zien . Willen of kunnen ze zoiets niet geven , grote boog om maken.
Om dit soort redenen doe ik altijd eerst een soort van speurtocht naar handleidingen en onderdelenlijsten en liefst service handleidingen, dan kom je niet voro verassingen te staan. Tegenwoodig is dat imemrs met internet juist zo makkelijk .
Daarom moet je ook dit soort boilers echt wel af en toe ontkalken. Zou trouwens ook wel eens in de handleidingen kunnen staan.
Je nuanceert wel weer maar dat laat onverlet dat je hele eerdere post een laatdunkende lading heeft.
Het is een doodnormale boiler. Niet beter maar ook niet slechter waarschijnlijk.
Laatst bewerkt: 14 okt 2019 09:22 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schiet mij(n boiler) maar lek 14 okt 2019 09:33 #1092614

holtere schreef :
ps.Ik vind het trouwens een waardeloze en ondoordachte constructie , ook vanwege zie loshangende slang die natuurlijk flink kan bewegen als er een beetje snel water door stroomt wat ook weer tot vermoeidheid kan leiden.

Mijn advies: koop geen boiler meer van dat merk en zoek vóór kopen een plaatje van de doorsnede zodat je de constructie kunt zien . Willen of kunnen ze zoiets niet geven , grote boog om maken.
Om dit soort redenen doe ik altijd eerst een soort van speurtocht naar handleidingen en onderdelenlijsten en liefst service handleidingen, dan kom je niet voro verassingen te staan. Tegenwoodig is dat imemrs met internet juist zo makkelijk .
Daarom moet je ook dit soort boilers echt wel af en toe ontkalken. Zou trouwens ook wel eens in de handleidingen kunnen staan.
Je nuanceert wel weer maar dat laat onverlet dat je hele eerdere post een laatdunkende lading heeft.
Het is een doodnormale boiler. Niet beter maar ook niet slechter waarschijnlijk.

Dat kun jij wel denken maar ik blijf het een weinig doordacht( en zo goedkoop mogelijk )ontwerp vinden .
En ik weet echt wel het e.e.a. over goed ontwerpen van dit soort dingen.
Een echte rvs spiraal zoals ik ook schreef zou veel beter zijn maar naturulijk ook wat duurder.
En ik waag te betwijfelen dat alle boilers op motorwarmte voor boten er zo uit zien.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schiet mij(n boiler) maar lek 14 okt 2019 10:06 #1092625

De Webasto Isotemp boilers in iedergeval wél. Webasto weet prima hoe zo'n boiler te ontwerpen lijkt mij, gezien hun reputatie.



In de manual niets over regulier ontkalken overigens.

Ik blijf erbij: dit is een incident.

En Ad: na meer dan 24000 berichten hier; als je nu iets langer de tijd neemt per bericht, dan kun je dit soort dingen zélf even opzoeken hé!
Laatst bewerkt: 14 okt 2019 10:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schiet mij(n boiler) maar lek 14 okt 2019 10:13 #1092629

Misschien een domme vraag maar waarom is dit RVS en geen koper spiraal.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.318 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl