Wie heeft er ervaring met het afbreken van een dynamosteun?
De dynamo was gemonteerd in onze Volvo Penta D2-55 motor uit 2003?
(mogelijk dat andere Volvo modellen een soortgelijke constructie hebben? D2-40???)
Het dynamo subchassis is een gebogen U-profiel, gemaakt van 5 mm dik staal.
En dat ziet er fors uit (voor een 50A dynamo).
Najaar 2018 is dit chassis zowel gebroken als gescheurd.
Na reparatie (opnieuw lassen) blijkt dit najaar opnieuw het subchassis afgebroken en ook opnieuw een flinke scheur te hebben.
(gelukkig alles zonder schade aan de motor...)
De dynamo is de "standaard" door Volvo gemonteerde Valeo 60A.
Als veldregeling is een extra Sterling 3-puntsregelaar gemonteerd.
Bij bepaalde toerentallen hebben we gezien, dat de dynamo riem licht in trilling kan komen (resonantie), maar daar hebben we verder weinig aandacht aan gegeven.
Na demontage van de dynamo blijkt dat één van de koolborstels niet meer tegen de rotor wordt gedrukt (versleten).
Is het mogelijk dat een wisselende veldbekrachtiging de "veroorzaker" kan zijn van sterk wisselende krachten op de dynamo riem,waardoor de riem in trilling kan komen?
Ik ben benieuwd wie tegen eenzelfde probleem is aangelopen, en (uiteraard) wat de oorzaak is van deze breuk.
Na 15 jaar "trouwe dienst' is het plotseling ontstaan van twee keer een breuk in dit redelijk zwaar uitgevoerde dynamo subchassis toch wel erg vreemd...