Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gebroken dynamosteun (Volvo Penta D2-55)

Gebroken dynamosteun (Volvo Penta D2-55) 25 okt 2019 15:47 #1095822

  • Jezsie
  • Jezsie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Wie heeft er ervaring met het afbreken van een dynamosteun?
De dynamo was gemonteerd in onze Volvo Penta D2-55 motor uit 2003?
(mogelijk dat andere Volvo modellen een soortgelijke constructie hebben? D2-40???)
Het dynamo subchassis is een gebogen U-profiel, gemaakt van 5 mm dik staal.
En dat ziet er fors uit (voor een 50A dynamo).
Najaar 2018 is dit chassis zowel gebroken als gescheurd.
Na reparatie (opnieuw lassen) blijkt dit najaar opnieuw het subchassis afgebroken en ook opnieuw een flinke scheur te hebben.
(gelukkig alles zonder schade aan de motor...)
De dynamo is de "standaard" door Volvo gemonteerde Valeo 60A.
Als veldregeling is een extra Sterling 3-puntsregelaar gemonteerd.
Bij bepaalde toerentallen hebben we gezien, dat de dynamo riem licht in trilling kan komen (resonantie), maar daar hebben we verder weinig aandacht aan gegeven.
Na demontage van de dynamo blijkt dat één van de koolborstels niet meer tegen de rotor wordt gedrukt (versleten).
Is het mogelijk dat een wisselende veldbekrachtiging de "veroorzaker" kan zijn van sterk wisselende krachten op de dynamo riem,waardoor de riem in trilling kan komen?
Ik ben benieuwd wie tegen eenzelfde probleem is aangelopen, en (uiteraard) wat de oorzaak is van deze breuk.
Na 15 jaar "trouwe dienst' is het plotseling ontstaan van twee keer een breuk in dit redelijk zwaar uitgevoerde dynamo subchassis toch wel erg vreemd...
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken dynamosteun (Volvo Penta D2-55) 25 okt 2019 17:14 #1095845

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6442
Hoelang zit die regelaar er al op?
Een gevolg van die regelaar is wel dat de krachten, zeker bij lage toeren, veel groter worden.
En als dat dan ook nog eens pulserend gebeurt door versleten koolborstels, zou dat inderdaad een/de oorzaak kunnen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken dynamosteun (Volvo Penta D2-55) 25 okt 2019 17:18 #1095849

  • Jezsie
  • Jezsie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
De extra Sterling veldregelaar is net zo oud als de boot: 16 jaar...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken dynamosteun (Volvo Penta D2-55) 25 okt 2019 17:25 #1095852

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
Wederom weer een aanwijzing dat een alternator niet ontworpen is als primaire elektrische energiebron. Maar het lijkt er sterk op dat sommige mensen boos worden als ik op dit gegeven wijs.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken dynamosteun (Volvo Penta D2-55) 25 okt 2019 17:32 #1095853

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
3Noreen schreef :
Wederom weer een aanwijzing dat een alternator niet ontworpen is als primaire elektrische energiebron. Maar het lijkt er sterk op dat sommige mensen boos worden als ik op dit gegeven wijs.
Bij mijn yanmar staat dit volgens mij ook gewoon in de handleiding.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken dynamosteun (Volvo Penta D2-55) 25 okt 2019 17:37 #1095854

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Nog een keertje repareren en dan beide helften goed schuin slijpen, en nog eens lassen.
Misschien nog even een verdubbeling aanbrengen.

Zo'n motor trilt, rubbers zijn misschien niet helemaal fris meer.
En dan breekt zo'n ding gewoon af daarvan, vaak naast de las.
Laatst bewerkt: 25 okt 2019 17:50 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken dynamosteun (Volvo Penta D2-55) 25 okt 2019 17:50 #1095863

  • Jezsie
  • Jezsie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
3Noreen:
Niet kwaad, maar ook niet relevant in dit geval. De primaire energiebronnen bij ons aan boord zijn zonnecellen. Normaliter voldoende om al de energieconsumptie weer aan te zuiveren. De dynamo is dus aanvullend, en heeft 13 jaar correct gefunctioneerd.
Als een defecte koolborstel sterke wisselingen in de generatorbelasting kan veroorzaken, dan kan ieder schip hier problemen mee krijgen... (wel of geen generator als primaire energiebron).
Laatst bewerkt: 25 okt 2019 17:52 door Jezsie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken dynamosteun (Volvo Penta D2-55) 25 okt 2019 18:02 #1095867

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
Mamma is niet boos, alleen verdrietig.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.297 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl