Nou dat is wel balen daar achter te komen, zo met je nieuwe boot.
De kwaliteit van een dek, is een punt van aandacht in elke keuring, immers is er veel op en aan gemonteerd dat kan inwateren. Een niet beschreven maar kort daarna ontdekt probleem met het dek is dan ook een gebrek van de zijde van de keurende.
Dit gebrek wil echter niet meteen zeggen dat deze keurende verantwoordelijk gehouden kan worden voor de uit dit gebrek ontstane schade en gevolgschade is. Je zal aantoonbaar moeten maken dat je indien je dit vooraf geweten had, een herstelprijs had kunnen opvragen die bij een xxxx bedrag, met zekerheid had geleid tot het afzien van de koop. bv met die extra kosten was je bankrekening leeg.
Een aantal offertes aanvragen voor de reparatie is sowieso nodig om een eventuele claim te kunnen onderbouwen.
voorbeeld: Stel 1 man voor 5 dagen, 40 uur x 65 euro, is 2600,- ex materiaal en ex gebruik voorzieningen. Dus een dergelijke reparatie kost ergens tussen 2600 en 3500 euro. En het maakt nogal wat uit of een dergelijk extra kosten voor een schip van 10.000 of voor 150.000 is.
Als antwoorden hier al beschreven, drukt de mast op het dek dat een sandwich is van lagen, via de paal op een fundering.
Beide kunnen inzakken ook de fundering als geheel.
Wat onderzoek kan je zelf doen door de hemel eruit te halen en te zien hoe de binnenlaag er uit ziet. Hol of bol staat, en of de bouten los zitten.
hieronder wat illustraties van inzakken en controle punten
Als de binnenlaag goed is, is het van buitenaf inzagen en verwijderen van de buitenste ingedeukte glasvezel laag en het kermateriaal het makkelijkste werken. De kern wordt dan vervangen. Als de antwoorden, met schuim of geheel hard materiaal, en weer belegd met glasvezel met polyester of epoxy. Als er een harder materiaal dan balsa ingelegd wordt is afleiden van kracht en voorkomen van haarscheurtjes een extra laag glasvezel aan binnenzijde goed.