Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 30 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Welke klapschroef is dit ?

Welke klapschroef is dit ? 09 jan 2020 20:57 #1116754

  • Triple
  • Triple's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Heeft er iemand een idee van welk merk deze klapschroef is ? Ze lijkt het meest op een Radice, maar toch weer niet helemaal denk ik.
Er staat een logo op met een R en een schroefje, maar niet hetzelfde logo als dat van Radice. Op de kop zitten ook niet de 2 boutjes zoals op een gori etc.
Ze hangt onder onze (pas gekochte) Hustler 32 met Lombardini LDW 702 M. Dat is een motor die linksom draait in vooruit. En de schroef is een rechtsdraaiende... Dat verklaart waarom we vooruit kruipen en achteruit vliegen.
Als ik het merk kan achterhalen, zou ik misschien 2 losse linkse schroefbladen kunnen kopen ipv een hele nieuwe schroef.
Dank voor de hulp !

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Laatst bewerkt: 09 jan 2020 20:59 door Triple.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke klapschroef is dit ? 09 jan 2020 21:25 #1116760

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5267
Ik heb nog een radice linksdraaiend 15x12 over. Is in prima staat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke klapschroef is dit ? 09 jan 2020 21:44 #1116772

  • Triple
  • Triple's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Das mooi, ik ben geïnteresseerd.
Laat maar weten hoe en hoeveel .
Onze as is 25mm diameter.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke klapschroef is dit ? 09 jan 2020 23:31 #1116799

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Dit is een vreemd verhaal: een rechtse schroef die linksom draait gaat achteruit!
Op zich normaal: praktisch alle motoren draaien rechtsom (van VOOR naar ACHTER gezien).
Draairichting van de schroef wordt door de keerkoppeling bepaald: de meeste keren de draairichting in vooruit om (rechtse schroef), veel (oudere) Volvo koppelingen houden in vooruit dezelfde draairichting - dus dan een linkse schroef. De draairichting van de schroef wordt ALTIJD opgegeven van ACHTER naar VOOR gezien.
Het genoemde effect van weinig vooruit en veel achteruit kan veroorzaakt worden doordat veel keerkoppelingen in achteruit een andere reductie hebben dan in vooruit.
Ik ken verder geen details, maar ik heb de indruk dat er ooit een schroef met verkeerde draairichting is gekocht, en dat dit opgelost is door de achteruit als vooruit te gebruiken. Dit kan eenvoudig omgezet worden in het bedieningshandle wat hiervoor altijd twee aansluitmogelijkheden heeft.
Ik zou dus maar eens beginnen met kritisch naar de keerkoppeling te kijken: type en reductie in voor- en achteruit, en wat precies vooruit en achteruit is.

En nogmaals: draairichting motor is van voor naar achter gezien, draairichting schroef is van achter naar voor gezien.
En je hebt nu dus gewoon een rechtse schroef die vooruit rechtsom draait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke klapschroef is dit ? 10 jan 2020 06:57 #1116810

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3997
Spoorzoekend:

www.lombardinimarine.com/en/product/ldw-702-m/




Leidt naar:

www.scheepsmotoren-gebroedersd...bijlagen/TMC_40P.pdf





Achteruit is i=2.13, vooruit kun je kiezen uit een aantal mogelijkheden.

Voor je iets over je prop gaat zeggen, moet je weten welke wat is.

Zeker weten doe ik het niet, maar kijkend naar deze kast, kan ik me voorstellen dat hij de draairichting omdraait in normaal bedrijf.

Voorlopig kan ik niks vinden over welke richting de motor draait.

Dus.

Als ik t mag zeggen: voorlopig weet je nog niks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke klapschroef is dit ? 10 jan 2020 07:03 #1116812

Zo'n schroef onder een vorige boot gehad (ff95); zo wie zo niet de ideale schroef: wel heel weinig water weerstand in ingeklapte positie maar in werk positie scheelde het ruim een halve knoop bij het zelfde toerental.. Mocht het in de financiën passen zou ik een andere schroef er onder zetten. (zelf goede ervaringen met Max Prop)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke klapschroef is dit ? 10 jan 2020 07:58 #1116819

Sowieso eerst eens heel goed gaan rekenen wat voor schroef er onder moet.
Dus je reductie in de goede vooruit opzoeken en je bootgegevens. En dan door een schroevenboer laten, of zelf, berekenen.
Blijkbaar is die 15x12 die er nu onder zit ook van het type "We hadden nog wat liggen...."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke klapschroef is dit ? 10 jan 2020 08:22 #1116824

EarlyMorningSunrise schreef :
Zo'n schroef onder een vorige boot gehad (ff95); zo wie zo niet de ideale schroef: wel heel weinig water weerstand in ingeklapte positie maar in werk positie scheelde het ruim een halve knoop bij het zelfde toerental.. Mocht het in de financiën passen zou ik een andere schroef er onder zetten. (zelf goede ervaringen met Max Prop)

Dan heb je gewoon de verkeerde schroef gehad qua afmeting en/of spoed.
Een goed berekende Radice klapschroef doet het precies volgens de berekening , tenminste op mijn huidige en vorige boot wel waar ik allebei een Radice klapschroef op had.
Een goede berekening en aan de hand daarvan een schroef kopen is daarom ook heel belangijk.
Dat volgt ook uit deze test ( niey dat een test altijd alles zal zeggen) waar de Radice scroef "Allpa"wordt genoemd wat echter alleen de importeur voor west europa is.
Daar kun je zien dat de bereikbare snelheid ( wat dus doro de "Pfalzug" wordt bepaald) gemiddeld ligt voor de geteste schroeven.
Maxprop presteert in die test zelfs minder dan radice (=Allpa) .
Ad

Bijlage:

Bestandsnaam: Schroevent...-3-4.pdf
Bestandsgrootte:1,596 KB
Laatst bewerkt: 10 jan 2020 08:24 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke klapschroef is dit ? 10 jan 2020 08:23 #1116825

  • Triple
  • Triple's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Ik had in het kader van de administratieve vereenvoudiging de combi motor + keerkoppeling als één geheel beschouwd. Maar het klopt wat jullie zeggen hoor. Volgens de regels van de kunst draait de motor clockwise (rechtsom) van voor bekeken, en de keerkoppeling draait die richting NIET om in vooruit. De schroef draait dus linksom in vooruit langs achter bekeken. Met rechtse schroef zorgt dat ervoor dat je de koppeling in zijn achteruit moet zetten om vooruit te gaan.
Wetende dat de overbrengingsverhouding van de TMC40 in achteruit ongeveer 30% van het maximale bedraagt, zal het omdraaien van de gashendel niets veranderen aan de voorwaartse snelheid.
Volgens wat ik heb kunnen achterhalen zou er vroeger een Perkins motor ingelegen hebben. Ik vermoed dat er bij de swap naar de Lombardini iets over het hoofd gezien is. De vorige eigenaar is helaas naar de eeuwige jachtvelden, dus die kan niet meer voor opheldering zorgen...

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke klapschroef is dit ? 10 jan 2020 08:31 #1116828

Triple schreef :
Ik had in het kader van de administratieve vereenvoudiging de combi motor + keerkoppeling als één geheel beschouwd. Maar het klopt wat jullie zeggen hoor. Volgens de regels van de kunst draait de motor clockwise (rechtsom) van voor bekeken, en de keerkoppeling draait die richting NIET om in vooruit. De schroef draait dus linksom in vooruit langs achter bekeken. Met rechtse schroef zorgt dat ervoor dat je de koppeling in zijn achteruit moet zetten om vooruit te gaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Ja , en dan zal er van de efficientie van ee radice klapschroef niet veel overblijven omdat die een heel andere achterkant van de bladen hebben dan de voorkant ( wat trouwens bij veel schroeven zo is) .
Bij de (linkse) schroef zoals de Radice op dit plaatje kun dat goed zien .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke klapschroef is dit ? 10 jan 2020 08:50 #1116837

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3997
Triple schreef :
Met rechtse schroef zorgt dat ervoor dat je de koppeling in zijn achteruit moet zetten om vooruit te gaan.
Wetende dat de overbrengingsverhouding van de TMC40 in achteruit ongeveer 30% van het maximale bedraagt, zal het omdraaien van de gashendel niets veranderen aan de voorwaartse snelheid.

Hier heb ik 2 opmerkingen op:

Ik weet efkes niet hoe die keerkoppeling precies ontworpen is, maar bij bijv een auto, heeft de vooruit versnelling een heel andere ontwerplevensduur dan de achteruit. Vooruit kan dat maar zo 4000uur zijn, en achteruit slechts 100 of zo. Een keerkoppeling die daar niet voor bedoeld is, standaard in de achteruit zetten, is een serieus risico voor de levensduur!!! (PS; ik ben niet scheutig met uitroeptekens)

Voorlopig weet je nog niks over de overbrengingsverhouding van de keerkoppeling. Dat moet op t typeplaatje staan. Pas al je dat weet, kun je gaan kijken naar een redelijke schroef.

Zelf heb ik goede ervaringen met de sheet propcalc.xlsx

drive.google.com/file/d/1A0soT...NRK/view?usp=sharing
Laatst bewerkt: 10 jan 2020 09:47 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke klapschroef is dit ? 10 jan 2020 09:44 #1116859

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Triple schreef :
Ik had in het kader van de administratieve vereenvoudiging de combi motor + keerkoppeling als één geheel beschouwd. Maar het klopt wat jullie zeggen hoor. Volgens de regels van de kunst draait de motor clockwise (rechtsom) van voor bekeken, en de keerkoppeling draait die richting NIET om in vooruit. De schroef draait dus linksom in vooruit langs achter bekeken. Met rechtse schroef zorgt dat ervoor dat je de koppeling in zijn achteruit moet zetten om vooruit te gaan.
Wetende dat de overbrengingsverhouding van de TMC40 in achteruit ongeveer 30% van het maximale bedraagt, zal het omdraaien van de gashendel niets veranderen aan de voorwaartse snelheid.
Volgens wat ik heb kunnen achterhalen zou er vroeger een Perkins motor ingelegen hebben. Ik vermoed dat er bij de swap naar de Lombardini iets over het hoofd gezien is. De vorige eigenaar is helaas naar de eeuwige jachtvelden, dus die kan niet meer voor opheldering zorgen...

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Toch nog maar eens goed kijken: op de onderste foto in je beginpost kun je gewoon zien dat het hier een rechtse schroef betreft, klopt ook met de typeaanduiding erop.
Ervan uitgaande dat je inderdaad een TMC40 (of 60) hebt, wat voor Lombardini wel in de lijn der verwachting ligt (ook Italiaans), heb je een normale setup: rechtsdraaiende motor (v naar a), en een rechtse schroef (a naar v). De TMC koppelingen hebben in vooruit maar twee tandwielen in (werkende) aangrijping, en keren dan dus de draairichting om. In vooruit draait je schroefas dus echt rechtsom, van achter naar voor gekeken. De TMC40 heeft inderdaad een vaste achteruitreductie van 1 op 2,13, vooruit reductie kan inderdaad 1,45, 2,0 of 2,6 zijn. Dit staat aangegeven op het typeplaatje wat op de keerkoppeling zit. Voor je over andere schroeven begint moet je eerst absoluut weten het vermogen en toerental van de motor, in combinatie met draairichting(en) en reducties van de keerkoppeling.
TMC geeft keurig op welk vermogen/koppel/toerental in beide draairichtingen is toegestaan, het is niet zoals bij automobielen dat de achteruit maar minimale levensduur heeft, vaak is het continu achteruitvermogen 80% van het toegestane vooruitvermogen (voor dubbelschroeftoepassingen met contraroterende schroeven), maar nogmaals: dat wordt allemaal haarfijn opgegeven in de TMC documentatie (of ander fabrikaat keerkoppeling).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke klapschroef is dit ? 10 jan 2020 09:54 #1116863

Ik zou ook even goed op onderzoek uit gaan , dit is natuurlijk wel gek, want kan me niet voorstellen dat de vorige eigenaar dit wel prima vond varen ?!

Misschien was ook wel de keerkoppeling kapoet en heeft men een verkeerde weer gemonteerd, ik begrijp dat je de boot nog niet lang hebt uit je verhaal , dus alles kan wat dat betreft.

Niet dat je er veel mee opschiet , want iets veranderen moet je toch, maar dan begrijp je wel wat er aan de hand is en waarom, en kun je gaan bepalen ook nog wat je fijn vind varen links om of rechtsom :-)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke klapschroef is dit ? 10 jan 2020 10:28 #1116867

Yellow Boat schreef :
Triple schreef :
Ik had in het kader van de administratieve vereenvoudiging de combi motor + keerkoppeling als één geheel beschouwd. Maar het klopt wat jullie zeggen hoor. Volgens de regels van de kunst draait de motor clockwise (rechtsom) van voor bekeken, en de keerkoppeling draait die richting NIET om in vooruit. De schroef draait dus linksom in vooruit langs achter bekeken. Met rechtse schroef zorgt dat ervoor dat je de koppeling in zijn achteruit moet zetten om vooruit te gaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Ja , en dan zal er van de efficientie van ee radice klapschroef niet veel overblijven omdat die een heel andere achterkant van de bladen hebben dan de voorkant ( wat trouwens bij veel schroeven zo is) .
Bij de (linkse) schroef zoals de Radice op dit plaatje kun dat goed zien .
Ad

Ad, de schroef draait wel de goede kant op tijdens het varen, gewoon rechtsom. Alleen de keerkoppeling draait verkeerd , met de verkeerde reductie, dus motor wordt niet juist belast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke klapschroef is dit ? 10 jan 2020 12:28 #1116883

It Paradyske schreef :
Yellow Boat schreef :
Triple schreef :
Ik had in het kader van de administratieve vereenvoudiging de combi motor + keerkoppeling als één geheel beschouwd. Maar het klopt wat jullie zeggen hoor. Volgens de regels van de kunst draait de motor clockwise (rechtsom) van voor bekeken, en de keerkoppeling draait die richting NIET om in vooruit. De schroef draait dus linksom in vooruit langs achter bekeken. Met rechtse schroef zorgt dat ervoor dat je de koppeling in zijn achteruit moet zetten om vooruit te gaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Ja , en dan zal er van de efficientie van ee radice klapschroef niet veel overblijven omdat die een heel andere achterkant van de bladen hebben dan de voorkant ( wat trouwens bij veel schroeven zo is) .
Bij de (linkse) schroef zoals de Radice op dit plaatje kun dat goed zien .
Ad

Ad, de schroef draait wel de goede kant op tijdens het varen, gewoon rechtsom. Alleen de keerkoppeling draait verkeerd , met de verkeerde reductie, dus motor wordt niet juist belast.

Ja dat snap ik wel maar lees ook even goed door wat Joop66 schrijft.
Bij een auto bijv. zijn de tandwielen voor achteruit vaak (meestal?) voorzien van rechte vertanding i.p.v. de normale schuine zogenaamde hypoid vertanding. . Dat is veel makkelijker en goedkoper te maken maar veroorzaakt ook veel meer slijtage en geluid ( dat gierende geluid hoor je soms bij een auto als die hard achetruit rijdt). Vooral bij oudere auto's was dat vrij algemeen. Is ook geen probleem want zo lang gebruik je de achetruit van een auto en ook normaliter van een boot immers niet.
Is dat bij je keerkoppeling ook zo dan zal het vooruit varen in de achteruit stand leiden tot een versnelde slijtage van de KK en mogelijk ook meer geluid.
Welk type KK is het , misschien is er een opengewerkte teking van te vinden zodat je kunt zien of dat het geval is.
Kortom , je kunt in dat geval beter een nieuwe kopen met de juiste draairichting .
Als je alleen de motor gebruikt om even uit en in de haven te varen is het geen groot probleem maar als je ook alngere tochten op de motor vaart ( zoals een SMR of het NOK o.i.d. ) zou ik dat niet graag zo doen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke klapschroef is dit ? 10 jan 2020 13:51 #1116900

Yellow Boat schreef :
It Paradyske schreef :
Yellow Boat schreef :
Triple schreef :
Ik had in het kader van de administratieve vereenvoudiging de combi motor + keerkoppeling als één geheel beschouwd. Maar het klopt wat jullie zeggen hoor. Volgens de regels van de kunst draait de motor clockwise (rechtsom) van voor bekeken, en de keerkoppeling draait die richting NIET om in vooruit. De schroef draait dus linksom in vooruit langs achter bekeken. Met rechtse schroef zorgt dat ervoor dat je de koppeling in zijn achteruit moet zetten om vooruit te gaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Ja , en dan zal er van de efficientie van ee radice klapschroef niet veel overblijven omdat die een heel andere achterkant van de bladen hebben dan de voorkant ( wat trouwens bij veel schroeven zo is) .
Bij de (linkse) schroef zoals de Radice op dit plaatje kun dat goed zien .
Ad

Ad, de schroef draait wel de goede kant op tijdens het varen, gewoon rechtsom. Alleen de keerkoppeling draait verkeerd , met de verkeerde reductie, dus motor wordt niet juist belast.

Ja dat snap ik wel maar lees ook even goed door wat Joop66 schrijft.
Bij een auto bijv. zijn de tandwielen voor achteruit vaak (meestal?) voorzien van rechte vertanding i.p.v. de normale schuine zogenaamde hypoid vertanding. . Dat is veel makkelijker en goedkoper te maken maar veroorzaakt ook veel meer slijtage en geluid ( dat gierende geluid hoor je soms bij een auto als die hard achetruit rijdt). Vooral bij oudere auto's was dat vrij algemeen. Is ook geen probleem want zo lang gebruik je de achetruit van een auto en ook normaliter van een boot immers niet.
Is dat bij je keerkoppeling ook zo dan zal het vooruit varen in de achteruit stand leiden tot een versnelde slijtage van de KK en mogelijk ook meer geluid.
Welk type KK is het , misschien is er een opengewerkte teking van te vinden zodat je kunt zien of dat het geval is.
Kortom , je kunt in dat geval beter een nieuwe kopen met de juiste draairichting .
Als je alleen de motor gebruikt om even uit en in de haven te varen is het geen groot probleem maar als je ook alngere tochten op de motor vaart ( zoals een SMR of het NOK o.i.d. ) zou ik dat niet graag zo doen.
Ad


Zekers Ad, maar ik reageerde op het stukje:
Ja , en dan zal er van de efficientie van ee radice klapschroef niet veel overblijven omdat die een heel andere achterkant van de bladen hebben dan de voorkant ( wat trouwens bij veel schroeven zo is) .
Bij de (linkse) schroef zoals de Radice op dit plaatje kun dat goed zien .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke klapschroef is dit ? 10 jan 2020 15:21 #1116917

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Er is helemaal niets aan de hand, gewoon een verkeerde schroef, waarschijnlijk veel te groot: 15 x 12 is erg veel voor een 10 kW/3600 rpm motortje, zelfs bij 2.6 reductie (ALS die er al inzit).
Dus waarschijnlijk slechte vooruit omdat de motor zwaar overbelast is en zijn toeren niet haalt.
Draairichting is correct. Indien het inderdaad een TMC40 is zou draairichting omdraaien geen probleem zijn, voor dit motortje zit hij zeer ruim in zijn jasje.
Alle tandwielen van TMC hebben schuine vertanding, en geen hypoid vertanding. Die zit in een autodifferentieel, twee haakse assen die niet in hetzelfde vlak liggen.

Gewoon opnemen wat voor keerkoppeling erin zit en een juiste schroef uit (laten) rekenen dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke klapschroef is dit ? 10 jan 2020 21:44 #1117034

  • Triple
  • Triple's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Ok, even los van het merk en type keerkoppeling. Het zou zomaar kunnen dat er geen TMC 40 aanhangt. Ik ging er maar van uit en heb er niet specifiek op gelet. De motor staat met die koppeling in de owners manual beschreven, vandaar mijn aanname.
Ik het ook niet even vlug checken, de boot staat op 45 min rijden met de auto...
Ik overloop nog even wat ik vaststelde.
De gashendel staat ongebruikelijk tegen het achterschot van de kuip. Er zijn labelstickers aangebracht met vooruit (naar SB) en achteruit (naar BB)
Als ik de gashendel naar SB schakel, vooruit dus volgens het label, vaart de boot achteruit, en omgekeerd.
Als ik de motor met de hand rondtorn op het vliegwiel, in wijzerzin, en de hendel in zijn vooruit zet (naar SB) draait de schroefas linksom. In achteruit, draait hij rechtsom, duidelijk gereduceerd ook. Hij maakt dan ruwweg 3/4 schroefasomwenteling bij 1 krukasomwenteling. Dat is dus de toestand waarbij de boot vooruit vaart... Iedereen nog mee ?
In vooruit, linksom, draait de schroefas een stuk sneller, en vaart de boot achteruit, ook meekbaar sneller, meer schroefwater etc...
En op de schroef staat RH, dat had er zelfs niet op moeten staan, aan de stand van de bladen zie ik zo dat het een schroef betreft die rechtsom vooruit trekt.
Ik moet nog 2 zaken checken, het merk en type van de koppeling, wie weet, en de stand van de hendel op de koppeling in combinatie met de draairichting van de schroef. Vooruit op de koppeling = vooruit en andersom. Net gelezen in de manual.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke klapschroef is dit ? 11 jan 2020 09:46 #1117074

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3997
Hi Triple,

Kijkend naar de schroef, is dit een rechtse schroef. Achterop kijkend, duwt hij vooruit als hij rechtsom draait.

Het vliegwiel zit voor op de motor. Dus als ik dat met de klok mee draai, beweeg je de bovenkant naar bakboord. Als ik het goed begrijp, beweegt in de (aangeduidde) vooruit, de bovenzijde van de schroefas dan ook naar bakboord. Dus, linksom, kijkend vanuit de spiegel.

Dus de aanduiding bij het gashandel klopt inderdaad niet met de hele constellatie.

Maar, nu de vraag: Wat nu? Want nu zit je in de positie, dat er een andere schroef moet komen. Zover zijn we al.

Dan is het zaak dit nu, 1 keer goed aan te pakken. Dat betekent dus, er achter komen exact welke keerkoppeling er gebruikt is, met welke reductie. Dan een inschatting te maken welke schroef wel passend is, en die aanschaffen. Dit kan een dure grap zijn, dus zorgvuldigheid is hier geboden. Je wilt dit geen twee keer moeten doen.

De reductie meten kan, maar liever weten we die specificaties van de keerkoppeling. Dus. Verder als er een leesbare foto van het typeplaatje van de keerkoppeling is.

Waar ligt/staat je boot?

Misschien kan iemand een keer meekijken, twee zien meer dan 1...
Laatst bewerkt: 11 jan 2020 10:04 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke klapschroef is dit ? 11 jan 2020 11:31 #1117096

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11245
Er zitten nog best wat aannames in het hele verhaal, dat draait ;) om gegevens die in de handleidingen goed terug te vinden zijn. TS doet er denk ik slim aan om toch even dat avondje te benutten en heen en weer te rijden voor de exacte type en modellen. Dan kan je de serieuze berekeningen maken en weten welke schroef past bij motor en kk.
Het feit de stickers bij de gashendel iets anders aangeven dan er in werkelijkheid gebeurt duidt er op dat iets niet meer klopt sinds de hermotorisering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke klapschroef is dit ? 13 jan 2020 08:51 #1117507

  • Triple
  • Triple's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Gisteren even over en weer geknald naar Noordschans (met dank aan de 130kmh limiet op het traject in NL ;-))
Enkele aannames kunnen staven en ontkrachten met hard bewijsmateriaal.
De keerkoppeling is wel degelijk een TMC40 met reductie 2,00.
En ze draait rechtsom in vooruit (volgens de stand van de nok op de koppeling) Volgens het label aan de gashendel is dat achteruit, maar goed das een kwestie van de labels omdraaien.
Dus de rechtse schroef is juist. Dit in tegenstelling tot wat ik dacht aangezien de schroefas in deze opstelling dus sneller achteruit draait dan vooruit ? De logica hiervan ontgaat mij wel even...
Dan blijft de vraag, waarom is het ding niet vooruit te branden ?
18pk is niet gigantisch veel, maar een 32 voet halftonner is toch ook geen zeecontainer.
Vroeger had ik een one off kwarttonner met een Volvo MD7A en vaste 3-bladsschroef. Die motor had krap 13 pk en de schoef was zeker niet kleiner dan de 2-blad klapschroef die we nu hebben ? Die boot liep echt vlot 6,5 á 7 knoop op de motor...
Nu kwamen we op de Dordtse Kil tegen stroom amper aan 2,5 knoop, volaan ??
Schiet mij maar lek.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke klapschroef is dit ? 13 jan 2020 09:48 #1117523

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3997
Verkeerde versnelling, de motor werkt zich helemaal te tyfus, komt niet op toeren etc. Dit is berekend met een blad genaamd "schroefberekening" ergens gevonden. Van de 3 bronnen kwam deze voor mij met de zwaarste prop uit. Dit paste op de een of andere manier goed voor mij.

Jouw prop is nog veel zwaarder dan dit.





drive.google.com/file/d/1lOlH3...Nn-/view?usp=sharing

Op de Dordse Kil kan het stromen als de pieten. Dus SOG zegt mij daar niks over hoe goed of niet goed je motor is.
Laatst bewerkt: 13 jan 2020 09:53 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke klapschroef is dit ? 13 jan 2020 09:53 #1117525

Wat voor toerental haal je vol gas?
Ik denk dat 15x12 bij een reductie van 2 wel eens te zwaar kan zijn, en dat je dus geen Max toerental haalt. En dus ook je Max vermogen niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke klapschroef is dit ? 13 jan 2020 10:53 #1117536

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5267
Mijn 32ft deed het met een VP2002 18pk en radice 15x12 links ook prima op vlak water.
Maar met golven tegen stortte het snel in. toerental bleef gewoon goed maar soms ook niet meer dan 2,5 knoop door t water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke klapschroef is dit ? 13 jan 2020 12:01 #1117553

  • Triple
  • Triple's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Ik heb er geen zeker beeld meer van, het is ook een digitale toerenteller, dus ik kan mij niet echt de stand van de wijzer herinneren.
We hebben totnogtoe 1 x gevaren van Ridderkerk naar Noordschans, dus de ervaring is beperkt. Maar volgens het verzameld geheugen van de opvarenden, liep het toerental niet boven 1500 rpm, stokken plat...
Dat kan natuurlijk vele oorzaken hebben, niet noodzakelijk (enkel) de schroef...
De VP op de vorige boot had geen toerenteller, dat was op het gehoor te doen, dus geen idee hoeveel toeren die destijds maakte.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Laatst bewerkt: 13 jan 2020 12:04 door Triple.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.276 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl