Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Schroefaskoker lekt bij Dehler 36cws

Schroefaskoker lekt bij Dehler 36cws 15 mei 2020 07:34 #1160191

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
Aaan vullen: gieten via zwaartekracht met dunnen epoxy of spuiten met dikke epoxy dat is ook een vraag. Spleet breedte 5mm.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefaskoker lekt bij Dehler 36cws 15 mei 2020 07:52 #1160201

OK geen poly buis dus. Ribbeltjes lijkt mij OK. Ik zou spuiten met stroop epoxy (aerosill) Gezien de verschillende materialen zou ik aan de buitenkant nog iets van een 5x5 sponning creeeren die je nog kunt afkitten. Als je de buis gaat omwikkelen met glas deze eerst met waterproof schuurpapier schuren met epoxy ipv water. Voor inspiratie zie hier.

Spuitzakjes
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 15 mei 2020 08:01 door Noballast. Reden: Link toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefaskoker lekt bij Dehler 36cws 15 mei 2020 09:25 #1160236

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
Noballast schreef :
OK geen poly buis dus. Ribbeltjes lijkt mij OK. Ik zou spuiten met stroop epoxy (aerosill) Gezien de verschillende materialen zou ik aan de buitenkant nog iets van een 5x5 sponning creeeren die je nog kunt afkitten. Als je de buis gaat omwikkelen met glas deze eerst met waterproof schuurpapier schuren met epoxy ipv water. Voor inspiratie zie hier.

Spuitzakjes

Bedankt voor jouw deskundig advies.
Tja, toch RVS omdat poly bij Allpa niet meer in voorraad was. Maar misschien toch beter, sterker in geval van het uit de hand lopen van de trillingsdempers.

Wat een project, indrukwekkend om zo een tri-maran te bouwen. Bij de Grevelingecup doen er een aantal mee in een aparte klasse.
Inderdaad spiraalsgewijs om de koker, dat voordeel heb ik nu met een nieuwe koker pLaatsen met een wat ruimere spleet.
Waarom met waterproef schuurpapier opschuren en niet met grof schuurpapier, een ruw oppervlakte hecht toch beter?
Hoe hard moet ik de Volvoseal aantrekken; volgens de instructies helemaal dicht, maar is er dan geen kans op plooien?
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefaskoker lekt bij Dehler 36cws 15 mei 2020 11:27 #1160281

Ja of ander schuurpapier. Maakt niet zo veel uit.
Volvoseal monteren heb ik verder niet bij nagedacht. Opschuiven, vastschroeven klaar. Heb trouwens geen volvoseal maar zo eentje met een tuutje erop, ik meen van Alpha.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefaskoker lekt bij Dehler 36cws 06 juni 2020 15:42 #1169982

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
De schroefaskoker is inmiddels via uitboren vervangen en de boot "drijft" al weer in het water. Ik wil de beschrijving van de reparatie op het forum plaatsen met foto's. Waar kan ik dat het beste doen?


Op dit item; schroefaskoker lekt bij D36cws, maar er staan al veel antwoorden op
Een nieuw item op techniek&onderhoud; Nieuwe schroefaskoker plaatsen
Een nieuw item op motoren; Nieuwe schroefaskoker plaatsen

Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefaskoker lekt bij Dehler 36cws 06 juni 2020 16:57 #1170018

Ik zou het bij dit item houden, blijft het bij elkaar.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefaskoker lekt bij Dehler 36cws 06 juni 2020 17:24 #1170032

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
Nieuwe schroefaskoker voor Dehler36cws
Door lekkage van de schroefaskoker was mijn boot bijna gezonken. Ondanks, of dank zij, de corona crisis ben ik zelf gaan repareren. De boot stond toch op de wal en mocht het water niet in. Dus ik had de tijd om alles eens goed uit te zoeken, hoe je op de eenvoudigste en tegen de laagste kosten kunt repareren.
Voor het laminaat van Polyservice heeft het forumlid Elansailor mij geadviseerd. Verder goede tips gekregen van het forumleden Noballast, joyce e.a. die ook al ervaring hadden met kokers. Ik ben een volkomen leek op kunststof gebied en dank zij de deskundige adviezen is het gelukt. Misschien is mijn ervaring weer nuttig voor andere "doe-het-zelvers"

Toen uiteindelijk de schroefaskoker los was kon je de schade pas goed zien. Een kort kokertje met veel vochtindringing tussen de lagen polyester en bovendien loslaten RVS met roest. Duidelijk zichtbaar is de lekkage tussen het laminaat en de RVS koker. Dit is volgens mij een lek dat ontstaat door vervorming van de bodem door golfslag waardoor het RVS na verloop van tijd loskomt van het laminaat. Ik denk dat veel schepen met een dergelijke constructie daar last van hebben of krijgen. Het lekte al 15 jaar! Daarmee wordt de omgeving (RVS) nat en dus gevoelig voor elektrolytische corrosie.
Verder zie je een gaatje in de schroefaskoker , nota bene in 2 maanden walstroom ontstaan, dat de boot bijna heeft laten zinken. Dit lek zit aan de onderkant tegen de Volvoseal aan en was alleen met een spiegeltje te zien. De verzekeringsexpert had het niet gezien en dacht dat de koker los zat. Ook schroefas en flexibele koppeling waren aangetast dus heb ik alles maar vervangen.

De schroefaskoker van Dehler gaat er erg schuin (20 graden) door de romp en is daarmee gevoelig voor vervorming. De afdichting moet het echt hebben van hechting van polyester op het RVS. Iedere boot op zee vervormt door wind en golfslag en tijdens mijn tocht naar de MZ ging het behoorlijk te keer bij kaap Finisterre. Sinds die tijd lekte het een beetje en daarna steeds meer. Het is gewoon een flut constructie van Dehler die nu niet meer wordt toegepast omdat alle nieuwe schepen tegenwoordig saildrive hebben.

Voorbereiding voor vervanging:
Er zijn forumleden die de schroefaskoker hebben verwijderd via uitboren en daarom kwam ik op het idee om het ook te proberen. Dit lijkt mij de meest elegante en minst destructieve oplossing, het proberen waard. De voorbereiding was dus gericht op "uitboren".
Veel tijd (denk aan levertijden) gaat er zitten in bestellen van de onderdelen; schroefas, schroefaskoker RVS 316, buitenlager, Centaflex koppeling, Volvoseal inclusief de benodigde glasvezel en epoxyhars en ten leste de buisboor uitzoeken; Totaal c.a. 1500 Eur. De schroefas zelf op maat geslepen, 2cm langer dan standaard omdat ik ruimte wil hebben voor een pulley trekker om de schroef te kunnen verwijderen. De schroefaskoker vooraf met een paar spiraalsgewijze lagen laminaat bekleed om zeker te zijn van een goede hechting. Epoxy nat inschuren.
Als je alles klaar hebt liggen kun je beginnen. Totaal in 5 dagen een nieuwe koker ingebouwd en de boot kon weer in het water. Dit omdat het lukte de koker op een nette manier uit te boren zonder de boot te vernielen/slopen. Daardoor was het inlamineren eenvoudig werk geworden en dat heeft dus veel tijd bespaard. Het is best zelf te doen.

Dag 1 (hele dag)
Alles verwijderen; de bouten van de centaflexkoppeling waren vast gerot en niet meer los te krijgen. De schroefas in delen doorgeslepen en weggenomen. Schroef met pulleytrekker verwijderd. Gelukkig was de verbinding koppeling met de motor nog los te krijgen. Het buitenlager met M12 draadeind met ringen en moeren er uit geperst.
Schroefaskoker uitboren.
Het probleem bij uitboren van een Dehler 36cws is dat het gat buiten schuin onder een hoek van 20 graden loopt. De spindel van de zaagboor heeft een axiaal geleiding nodig, die je er zelf voor moet maken. Andere forumleden hadden zelf een verlengde zaag-buis-boor gemaakt. Ik besloot het te proberen met een standaard boor, een gatenboor Mandex MXL gatzaagboor 60/300mm met HSS tanden. Voor geleiding van de spindel (11mm) van de gatenboor geleidingkoker gemaakt van multiplex 42/300mm gat 11mm. De spindel past daar precies in en met wat smeermiddel draait het soepel en blijft de zaag van 60mm keurig om de koker van 48mm draaien. Voorzichtig boren , vooral het begin omdat het gat schuin loopt en er alleen boven "vlees" zit. Regelmaten laten afkoelen en dus de tijd nemen. De koker kwam gemakkelijk los. Alle vieze troep binnen vlakschuren met een lamellen schijf . Vooral verf en rommel verwijderen waar het laminaat moet komen.
Uitlijnen . Dit via de as provisorisch te monteren. De Centaflex koppeling op de motor vastzetten. Buitenlager een stukje in de uithouder schuiven en de as erdoor samen met de nieuwe koker in het gat steken. Binnen de conus van het drukstuk op de as schuiven en dan in de Centaflex koppeling drukken. Met een touw buiten er in gedrukt houden. Nu kan de schroefaskoker "gesteld/uitgelijnd" worden met 6 houten latjes van 6mm dik, binnen en buiten de koker centreren en goed op z'n plaats zetten met eventueel tapen zodat hij niet axiaal kan schuiven.
Vastzetten met epoxy: Epoxy aanmaken en goed verdikken (boterdik)met Aerosil en daarmee een lege kit spuit vullen. Met de kit spuit de spleet en binnen en buiten inspuiten maar ook binnen onder de uitstekende koker opvullen.
Peel-ply erop om alles ook een beetje aan te drukken. Buiten (onder) schilders tape plakken om uitzakken tegen te gaan. Daarna uitharden.

Dag 2 en 3 (paar uur per dag)
Lamineren: Peel-ply losscheuren. As en conus demonteren. De oude Volvoseal op de nieuwe koker drukken, want daar moet geen laminaat komen. Met c.a 20 stroken meerdere lagen in een keer lamineren. +peel-ply. Tweede dag nog eens 20 lagen +peel-ply.
Buiten met pantsercoat met glasvezel de onderkant (korte afdichting zijde) versterken, twee lagen nat op nat.

Dag 4
Binnen afwerken met pantsercoat. Buiten nog een extra laag erop.

Dag 5(2 uur)
Gebruikelijke as montage , inclusief borg ring, en klaar is kees. De boot mocht weer het water in door versoepeling van de coronaregels. Zo snel mogelijk en mooi afwerken komt deze winter wel, de romp en kiel moeten toch kaal.
Anti-fouling er op en in het water. Volvoseal knijpen, controle op lekkage. Resultaat: het is stofdroog gebleven motor draait als een zonnetje.

Afslijpen?
Ik heb de koker niet schuin afgeslepen om de volgende redenen:
Betere dichting aan de onderzijde mogelijk (met pantsercoat ). De afdichtingslengte naar de Volvo seal is door de schuine hoek onder maar 7cm en dat is kort voor hechting op RVS(zie foto oude koker) een paar overlappende glasmatjes in de pantsercoat op epoxy basis maakt het extra sterk.
De mogelijkheid is er om het stukje uitstekende buis van 12cm aan de onderkant, volledig op de romp te lamineren, dan maak je er een schegje en wordt het nog sterker. Met het rechte stukje buis kun je gemakkelijker de uitlijning controleren en indien het onverhoopt nodig is opnieuw uitboren ook gemakkelijker. Constructie gaat in dit geval boven schoonheid en onder water zie je er toch niets van. Tot de volgende klus.





Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefaskoker lekt bij Dehler 36cws 07 juni 2020 05:39 #1170214

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 456
Heel netjes! Ben je ook lid van de Dehlerclub? Daar is waarschijnlijk wel interesse om je artikel in de Op Koers te plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefaskoker lekt bij Dehler 36cws 07 juni 2020 07:41 #1170258

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
leejoow schreef :
Heel netjes! Ben je ook lid van de Dehlerclub? Daar is waarschijnlijk wel interesse om je artikel in de Op Koers te plaatsen.

Was ik al van plan. Ik moet het foto "gedoe" eerst uitzoeken.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefaskoker lekt bij Dehler 36cws 07 juni 2020 08:52 #1170307

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Complimenten, super netjes opgelost. Qua ontwerp van Dehler.verdient deze constructie overigens nou niet direct een schoonheidsprijs, een beetje “kort door de bocht”.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.266 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl