Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Problemen Volvo Penta MD2030D

Problemen Volvo Penta MD2030D 17 mei 2020 19:41 #1161335

Hallo,
Ik heb afgelopen week het groffilter, fijnfilter, oliefilter en olie vervangen van mijn MD2030D. De motor kort gestart ongeveer 30 seconden en sloeg direct aan, pijlstok gecontroleerd en heb de motor een kwartier laten draaien.

Gisteren wilde ik na 3 dagen stilstand een rondje maken. De motor starte direct en zijn uitgevaren. Hierbij had ik het gevoel niet het zelfde vermogen te hebben als normaal. Als ik vol gas gaf was en niet veel vermogen en bij het terughalen van de gashendel begint de display te piepen. Ben terug de box in gevaren om te kijken wat het probleem is. Heb de motor uitgezet en gekeken of ik iets kon ontdekken.
Alles was droog en zag er normaal uit. Heb nogmaals de motor gestart en na enkele seconden begon weer de display te piepen. Ik kon nu op het display zien dat het lampje van de accu ging branden tijdens het piepen.

De vervanging van de onderdelen heb ik goed gedaan volgens de richtlijnen inclusief ontluchten.
Het enige wat ander is het grof filter. In het waterafscheider zat een Delphi (zie bijlage) en is nu vervangen voor een Volvo filter (zie bijlage), dit zou geen problemen moeten opleveren zegt men

. Maar neem aan als dit het probleem is niet het accu lampje gaat branden. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Grtz
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen Volvo Penta MD2030D 17 mei 2020 20:05 #1161357

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
Het branden van het dynamo-lampje duidt op een laad/stroom/spanning probleem, wat niets te maken heeft met olie- en filterswissels. Tijdens het sleutelen iets ‘geraakt’ bij de dynamo?

Voelbaar vermogensverlies is serieuzer. Loopt de motor misschien warm? Wierpot schoongemaakt en O-ring teruggezet (valse lucht, geen water)? Heb ik ooit gehad met een 2030.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen Volvo Penta MD2030D 17 mei 2020 20:10 #1161360

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 813
Misschien toevallig twee problemen tegelijk?

1) iets met v-snaar of aansluitingen dynamo?
2) Verstuivers ontluchten?

Die tweede keer piepje, had je wel even toeren verhoogd? Anders is dat een normaal piepje.
Laatst bewerkt: 17 mei 2020 20:11 door FAL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen Volvo Penta MD2030D 21 mei 2020 17:01 #1162780

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Teruglopend vermogen kan wijzen op een versleten motor, ligt natuurlijk ook aan de leeftijd en aan vaaruren. Maar ik herken de situatie, ook een VP 2030, en ook aan van alles gedacht, en geprobeerd, verstuivers laten reviseren (gaf wel enige verbetering) maar uiteindelijk bij de compressie meting bleek dat die onvoldoende was. Ondanks dat toch nog een tijd rustig aan kunnen varen totdat ook niet meer ging.

Groet, Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen Volvo Penta MD2030D 21 mei 2020 18:09 #1162810

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Oe wat een serieuze dingen allemaal....
Ik denk dat je gewoon ergens een luchtlekkage in de filters hebt. Daardoor verminderd vermogen en verlaagd stationair toerental waardoor de dynamo niet op spanning komt en aldus alarm geeft.
Niets met koelwater te maken en het is ook niet gebruikelijk dat tijdens filter wisselen je motor ineens verslijt!
Temeer daar voor het filter wisselen alles normaal was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen Volvo Penta MD2030D 21 mei 2020 20:13 #1162865

  • Serus
  • Serus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 384
+1 voor Aad, als het voor de filterwissel normaal werkte is niet opeens je motor versleten.
De filternummers van de foto zijn inderdaad uitwisselbaar dus dat mag het probleem niet zijn.
Ik zou om te beginnen het brandstoffilter eraf halen en opnieuw monteren na controle van alle dicht en o-ringen en het filter zelf op beschadigingen.
Het kan zijn dat je ergens lucht aanzuigt hoewel je dan meestal ook wel ergens nattigheid (diesel) blijft voelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen Volvo Penta MD2030D 22 mei 2020 05:58 #1162903

Hallo,

De problemen waren niet zo groot gelukkig. De laatste reacties kloppen :)

Ik heb het grof filter los gemaakt en opnieuw gemonteerd. Vervolgens ontlucht en opnieuw gestart.
Motor functioneert nu goed en heeft voldoende vermogen, 3.000 toeren. Piep is inderdaad van de dynamo. Heb voor de zekerheid een monteur aan boord gehad en de dynamo leverde voldoende stroom, hij gaf aan, zoals al door andere leden aangeven even gas erop direct na starten of in vrij met wat gas. Verder preventief de uitlaatbocht vervangen op advies van de Volvo monteur.

Grtz Erwin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.262 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl