Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Trailer op kenteken zetten

Trailer op kenteken zetten 17 mei 2020 20:14 #1161363

Tegen een tandemas trailer aangelopen die we gebruiken voor de zomer stalling.

Zitten alleen (nog) géén papieren bij.

1. Site RDW is redelijk inhoudsloos op dit onderdeel wat zo'n toelating gaat kosten. Voor personenauto's heb ik het tig keer gedaan maar trailers? iemand wel ervaring?

2. Is een ding van harbeck maar van voor het millennium dus om daar nog eenvormigheidsbewijs voor te krijgen..lijkt me ook geen sinecure. Of valt dat mee? Zit wel een plaatje op..dat dan weer wel.


3. Mijn idee nu het toch kan is om het zo laag mogelijk te keuren als maar mogelijk is gewicht boot compleet plus trailer en pak hem beet 100kg

Want lekker maximaal keuren wat het ding fysiek kan hebben klinkt leuk maar dat moeten we ook een PC hoofd trekker of busje regelen. Dat liever niet. Of kun je niet onder wat op het plaatje staat aan Maxima keuren?

4. Er zitten Duitse platen op. Maar of die van de brenger / een ex eigenaar of origineel bij het ding zelf horen..geen idee en ...hoe kom je er achter.. zonder tegen allerhande privacy gedoe aan te lopen.

Kortom wat is wijsheid en waar loop ik qua €€€ tegenaan.

Anders beter een huren voor die ene keer dat we naar Zeeland of FRA willen met het spul.
Laatst bewerkt: 17 mei 2020 20:43 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailer op kenteken zetten 17 mei 2020 20:17 #1161367

Als het gewicht zo laag is waarom laat je hem keuren voor een eigen kenteken?

Geen idee hoor kan zijn dat er wat weer veranderd is, maar keuren was ooit nodig als gewicht aanhanger en lading meer was dan 750kg.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailer op kenteken zetten 17 mei 2020 20:20 #1161369

Sorry vergeten te zeggen d'r moet 1500kg boot op
Laatst bewerkt: 17 mei 2020 20:20 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailer op kenteken zetten 17 mei 2020 20:26 #1161373

noggeentweerechterhanden schreef :
Sorry vergeten te zeggen d'r moet 1500kg boot op

aha dat veranderd de zaak.

Belangrijk is zit er nog een plaatje van de bouwer op ? Zonder plaatje over gegevens bv van de assen, wordt het lastig.

De RDW gebruikt deze gegevens om de aanhanger te identificeren, ook om het maximale totaal gewicht te bepalen.

Zit er niks bij waar uit blijkt wat de as last van de gemonteerde assen zijn, wordt het puzzelen, de RDW werkt met data en gokt helaas niet van het zal wel.

Mocht je een plaatje vinden, zou ik eerst eens niet met de ruw bellen , maar bv de witte smid aanhangers, die weten vaak nog beter dan de telefonist op het call center hoe de weg het makkelijkste bewandeld kan worden :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 17 mei 2020 20:27 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailer op kenteken zetten 17 mei 2020 20:49 #1161384

Ik heb recent geprobeerd een aanhanger op kenteken te krijgen. Chassisnummer, merk en typeplaatje was aanwezig. Als er geen gegevens of papieren zijn en de aanhanger is nog nooit op kenteken gezet dan word het gezien als een nieuwe aanhanger. Er moeten dan nieuwe assen onder...... Raar, ik ben er daarna niet meer verder mee gegaan te veel gedoe, dan kun je beter 1 op kenteken kopen. Het beste kun je contact opnemen met de technische afdeling van het RDW en je situatie voorleggen.
Laatst bewerkt: 17 mei 2020 20:51 door d35 gebruiker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailer op kenteken zetten 17 mei 2020 20:59 #1161389

Okay, ja dat kan hangt er natuurlijk wel van af wat je kunt kopen en wat je hebt?

Een paar assen hoeft de hele wereld niet te kosten als je een knappe aanhanger hebt en je bent ook weer voor jaren goed, met lagers en remschoenen .

assen

Maar inderdaad als je voor bv 1200 een knappe kant en klaar kan kopen, zou ik het ook doen !
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailer op kenteken zetten 17 mei 2020 21:04 #1161392

verse assen was eigenlijk een item voor de volgende ronde als ik weet of je kenteken te doen is.

Er zitten al nieuwe banden onder en je
wil niet met overjarige keiharde assen rondrijden met je scheepje.

Tik je wel maar zo 800-1000 weg, maar kun je weer een paar jaar.
Laatst bewerkt: 17 mei 2020 21:16 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailer op kenteken zetten 17 mei 2020 21:17 #1161398

@Jeroen

Alternatief is dat ik er m'n eigen kenteken op zet is dan autom. tot max 750kg

Kan ik hem dan legaal van jachthaven A maar B rijden?
Laatst bewerkt: 17 mei 2020 21:18 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailer op kenteken zetten 17 mei 2020 21:25 #1161402

noggeentweerechterhanden schreef :
@Jeroen

Alternatief is dat ik er m'n eigen kenteken op zet is dan autom. tot max 750kg

Kan ik hem dan legaal van jachthaven A maar B rijden?

Dat lijkt me uiteraard zonder boot geen probleem. Nu ken ik de laatste update 's van alle regels helaas niet meer 123 uit mijn hoofd, dus wil je ook niet verkeerd informeren.

Maar volgens mij kan dat, ik heb zelf ook 2 aanhangertjes op die manier, enige dat zijn geen tandem assen, maar zonder kenteken is het max 750 kg en maakt dat dus niet uit hoeveel assen.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailer op kenteken zetten 17 mei 2020 22:38 #1161418

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2175
Jeroen-pion schreef :
noggeentweerechterhanden schreef :
@Jeroen

Alternatief is dat ik er m'n eigen kenteken op zet is dan autom. tot max 750kg

Kan ik hem dan legaal van jachthaven A maar B rijden?

Dat lijkt me uiteraard zonder boot geen probleem. Nu ken ik de laatste update 's van alle regels helaas niet meer 123 uit mijn hoofd, dus wil je ook niet verkeerd informeren.

Maar volgens mij kan dat, ik heb zelf ook 2 aanhangertjes op die manier, enige dat zijn geen tandem assen, maar zonder kenteken is het max 750 kg en maakt dat dus niet uit hoeveel assen.

Nee, daar ga je mis. Als er een typeplaatje op die aanhanger zit dan staat daar vast wel iets op van een maximaal gewicht. Als dat boven de 750 kg is dan MOET de aanhanger een eigen kenteken hebben. En aangezien vrijwel alle tandemassers boven die 750 uitkomen gaat de politie bij een controle ook daar van uit. Zelfs als er op dat plaatje niets over gewicht staat, is het voor de politie meestal duidelijk dat een tandemasser te zwaar is om zonder eigen kenteken te rijden...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailer op kenteken zetten 18 mei 2020 04:08 #1161422

Dik 10 jaar geledenen er een generaal pardon. Toen kon je zonder Papieren en keuring je tandem Asser een kenteken geven. Nu moet dat met dr genoemde keuring om er op de openbare weg mee te kunnen rijden. Leeg of niet, die zware aanhangers moeten eigen kenteken hebben. En dat is zoals gemeld niet makkelijk te doen...
Ik geloof dat wanneer je hem toe kan laten wanneer je Max 16 km per uur accepteert..
Daarnaast mag je een aanhanger natuurlijk niet over beladen... boetes zijn stevig...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailer op kenteken zetten 18 mei 2020 06:26 #1161437

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
IK heb het geprobeerd aan te vragen, een jaar of 8 geleden.

Ik moest sowieso individuele papieren voor de as en de kop indienen, wilde ik kans maken. Hoewel mijn as een recente (toen) 4 jaar oude as van Duitse fabricaat was (WAF) is me dat niet gelukt. De kop moest sowieso nieuw, wilde ik daar een keur op krijgen. Daar is het al blijven steken.

Daarnaast heb je natuurlijk nog allemaal eisen aan verlichting, reflectoren, banden, uitstekende delen maar daar moet je sowieso aan voldoen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailer op kenteken zetten 18 mei 2020 08:29 #1161483

Klinkt als een listige piste.

De dwarsligger in mij zou twee banden demonteren (want dan onder de 750kg max) & zo met eigen kenteken de weg op om het ding van A naar B te krijgen. Maar dat trekt onderweg meer wouten dan een viskraam meeuwen

Alternatief (en te idioot voor woorden) is dat we hem door de kraan op een enkel assertje < 750kg laden. En zo van A naar B.
Laatst bewerkt: 18 mei 2020 08:36 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailer op kenteken zetten 18 mei 2020 10:46 #1161536

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2175
noggeentweerechterhanden schreef :
Alternatief (en te idioot voor woorden) is dat we hem door de kraan op een enkel assertje < 750kg laden. En zo van A naar B.

In dat geval is een auto-ambulance een betere optie. Daar kun je 'm gewoon optrekken/rijden. Ik heb zo een keer een licht aanhangertje met bootje erop vervoerd die problemen met wielen en assen had. En zo idioot is dat eigenlijk niet, gewoon een goed alternatief.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailer op kenteken zetten 18 mei 2020 11:43 #1161565

noggeentweerechterhanden schreef :
Klinkt als een listige piste.

De dwarsligger in mij zou twee banden demonteren (want dan onder de 750kg max) & zo met eigen kenteken de weg op om het ding van A naar B te krijgen. Maar dat trekt onderweg meer wouten dan een viskraam meeuwen

Alternatief (en te idioot voor woorden) is dat we hem door de kraan op een enkel assertje < 750kg laden. En zo van A naar B.

Mijn oude tandem asser woog alleen al 750kg ;)
Ik begreep uit de post van TS te lezen dat er een Duitse kenteken plaat op zat mogelijk valt hier nog wat mee te doen maar dan moet je wel de papieren van de trailer hebben.
Anders gewoon eens bij een trailerbouwer vragen hoe je hier mee om moet gaan zij kunnen ook de keuring verzorgen.
Mijn huidige trailer is een aluminium trailer uit de USA die ik hier heb laten ombouwen (andere assen en remmen), de bouwer verzorgde ook de papieren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailer op kenteken zetten 18 mei 2020 17:53 #1161744

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
ik heb jaren geleden een Harbeck aluminium trailer (3500Kg) op NL kenteken gezet , ik had echter wel het duitse kenteken erbij en toen ging het heel makkelijk

voor rijden , rondje er om heen lopen , nummers controleren die op het duitse kenteken stonden en weer naar huis

ik zou je aanraden om bij de duitse RDW de papieren op te vragen adv het kenteken dat er nu opstaat samen met je koopcontract ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailer op kenteken zetten 18 mei 2020 18:47 #1161784

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7580
Klinkt allemaal toch niet zo eenvoudig als het boven 750kg is.

Als je nu een oude caravan koopt met papieren, de hut eraf sloopt en de rest ombouwt tot trailer... kom je dan ergens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailer op kenteken zetten 18 mei 2020 19:01 #1161793

Je ontkomt er gewoon niet aan dat er een kenteken op moet, je boot is 1500 kg en ik denk je trailer ook minstens 500+ kg als hij van staal is. Je kunt agenten misschien een hoop wijsmaken over je trailer maar je moet wel heel erg stom zijn om te zien dat de combinatie meer dan 750kg is. Als ze twijfel hebben nemen ze je mee naar de weegbrug :evil: en dan is het flink dokken en de trailer laten staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailer op kenteken zetten 18 mei 2020 19:28 #1161806

Vorig jaar ook een harbeck trailer van Duitsland naar Nederland geïmporteerd, met papieren. Heel eenvoudig.

Voor wat de vraag van de TS betreft. Als de trailer niet te oud is zou ik contact opnemen met Harbeck om een Europese typegoedkeuring papiertje te regelen? Dat is verplicht vanaf jaar 200x ergens voor aanhangers. Daarmee krijgt de RDW alle gegevens om de aanhanger te beoordelen. Om naar de RDW te rijden vraag je een (gratis) ééndagskenteken aan bij de RDW. Let erop dat je met dit kenteken alleen zonder lading mag rijden.

Maar wat ik hier van sommige reacties lees is volledige onzin dat een tandem asser altijd boven 750kg zou zijn. Ook het demonteren van 2 wielen zal je bij de politie niet helpen. Er zijn tandemassers van zowel boven als beneden 750kg.

De politie kijkt naar het typeplaatje van de aanhanger, bij ontbrekend of onleesbaar plaatje wordt de aanhanger beoordeeld als een 750kg aanhanger, of je nu 1, 2 of 3 assen hebt maakt niets uit. Dus bij leesbaar plaatje met een vermelde aslast van meer dan 750kg dien je papieren te hebben, ongeacht of de aanhanger wel of niet geladen is.

Heel officieel is het zelfs zo dat een tandemasser als enkelasser geregistreerd kan staan. Dit is vaak geen probleem, aangezien de maximale aslast dan voor beide assen samen als 1 as vermeld staat op het kentekenbewijs. Wel meen ik dat met er een regel is dat een (niet-deelbare) lading max 4 meter mag uitsteken aan de achterkant achter de achterste as bij eentandemasser en 5m van midden van de as bij een enkelasser of dubbelasser geregistreerd als enkelasser. Kan voordelig zijn om als enkelasser te registreren ivm het uitsteken van de mast aan de achterkant er net meer toegestaan is.

Mijn Harbeck met max 2500kg aslast en 2 assen is een enkelasser op papier. Ook in Duitsland was dit reeds zo als ik me goed herinner.

Disclaimer: Het is weer even geleden dat ik dit heb uitgezocht, dus kan zijn dat bovenstaande niet helemaal klopt. Maar alles is terug te vinden in het wetboek van verkeer, inc ontbreken van typeplaatje etc.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 18 mei 2020 19:35 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailer op kenteken zetten 18 mei 2020 20:11 #1161820

Inderdaad maakt het aantal assen etc niets uit, zie dit artikel ;

5.18.17 Voertuigreglement
Indien van een aanhangwagen met toepassing van dit besluit de waarden, bedoeld in het eerste lid, niet kunnen worden vastgesteld, geldt voor deze aanhangwagen een toegestane maximum massa van 750 kg.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailer op kenteken zetten 18 mei 2020 20:21 #1161826

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
Alle plaatjes en nummers er af en er uit halen. Afgeknotte driehoek voor langzaam verkeer er achterop en met een landbouwtrekker, heftruck of een ander langzaam verkeer voertuig trekken. Je mag dan 25km/u. Tot 40 wordt gedoogd. Volgend jaar krijgen die langzaam verkeer voertuigen allemaal een echt kenteken en gaat de maximum snelheid omhoog naar 40.
Tot 3,5 ton totaal gewicht hoeft de wagen dan ook niet geremd te zijn. Daarboven wel. Lucht of hydraulisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailer op kenteken zetten 18 mei 2020 20:24 #1161828

Eerst maar eens een email naar Harbeck voor een COC.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailer op kenteken zetten 19 mei 2020 00:50 #1161859

Rikken schreef :
Alle plaatjes en nummers er af en er uit halen. Afgeknotte driehoek voor langzaam verkeer er achterop en met een landbouwtrekker, heftruck of een ander langzaam verkeer voertuig trekken. Je mag dan 25km/u. Tot 40 wordt gedoogd. Volgend jaar krijgen die langzaam verkeer voertuigen allemaal een echt kenteken en gaat de maximum snelheid omhoog naar 40.
Tot 3,5 ton totaal gewicht hoeft de wagen dan ook niet geremd te zijn. Daarboven wel. Lucht of hydraulisch.
Jij hebt een landbouwtrekker, heftruck of een ander langzaam verkeer voertuig in bezit/te leen en bijbehorend rijbewijs? :laugh:

Gewoon de trailer papieren in orde brengen. Bij vragen even RDW bellen voor advies.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 19 mei 2020 00:51 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailer op kenteken zetten 19 mei 2020 08:19 #1161924

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 841
Ik had ook ooit een tandemasser zonder kentekenplaat, maar wel nog de duitse papieren erbij.
Met eendagskenteken (kun je zo opvragen) naar Waddinxveen gereden en binnen no-time gekeurd en een mooie NL-plaat. Kostte ongeveer €120,= dacht ik. (importtarief)
Import zal voor jouw niet opgaan, maar voor een enkel tientje meer is is hij ook zo gekeurd op basis van het typeplaatje e.d. wat erop zit, vermoed ik.

Harbeck is een bekend (duits) merk, dat helpt wel.
Laatst bewerkt: 19 mei 2020 08:21 door Brinta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trailer op kenteken zetten 19 mei 2020 08:25 #1161928

Die Duitse papieren (of gebrek eraan) is nu net de crux.

Had ik die, dan had ik ook weinig vragen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.305 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl