Bezinksel zal wel meevallen, anders was het niet bezonken, en er is wel ruimte voor jaren lang bezinksel.
Mijn ervaring is dat de koppeling wat trager "pakt" vooral in de achteruit, dat het dan tijd is om olie te vervangen.
Ik ga maar eens in de 5 jaar het water uit voor het onderwaterschip, zolang er geen andere reden is om de wal op te gaan.
Dat vind ik een beetje te lang voor olieverversen. Dus wordt een aantal keren de saildrive met een 6mm koperpijpje leeggezogen.
Water zie je al heel snel aan kleur van de olie aan het peilstokje. bij op tijd ontdekkenkun je op je gemak een set keerringen bestellen en op een passend moment vervangen.
Bij de vorige boot, Biscaye water in de saildrive
In A Corunha keerringen besteld, In de volgende haven,Figueira da Foz was het juist hoog water bij binnenkomst, een mooie helling zonder modder, gelijk de boot droog gezet.
Kwartier later komt de douane zeggen dat er een mooie jachthaven is en dat ik daar moet gaan liggen, net te laat om nog te kunnen verplaatsen.
Ze zetten wel de spival aan een boom tegen omvallen.
Met de dinghy als werkbankje waren de keeringen met vallend water al vervangen, twee uurtjes werk.
Maar nu wel altijd een set reserve aan boord, zekerheid dat het de goede zijn, en direct beschikbaar.
Met deze boot na 17 jaar ook de keerringen lek, alleen een modderhelling in de buurt en heel weinig verval, dus een paar dagen de wal en ook onderwaterschip schoongemaakt.
Dat water in de olie vormde nog steeds een emulsie zonder dst er water bezonken was, ook niet echt veel dus.
Wel een (indraai) kogelklepje gemaakt op de plaats van de peilstok dat verhindert dat bij afkoeling na lang motoren geen vaccuum kan ontstaan in de saildrive.