De Farymann handleiding is 40 jaar oud, maar meldt prima de eisen die aan de olie gesteld worden. Voor de SAE 30 heb ik 10w30 olie besteld bij een autozaak. Dat is precies wat de handleiding voorschrijft van Farymann. Een L30M heeft spatsmering (A30 volgens mij ook?), daarom wilde ik precies de juiste dikte van de olie (10 tussen en de 30 dus). €28,40 voor 5 liter bij heuts.nl.
De Farymann keerkoppeling heeft ATF type A nodig, maar die is inmiddels vervangen door een andere, maar ATF type A staat op de verpakking vermeld onder de standaarden waaraan het voldoet. Ik dacht dat het ATF type 3 was wat ik had gekocht, maar ben niet zeker. Als je een nanni keerkoppeling erop hebt zitten kan er ook motorolie in volgens de handleiding.
www.boatservicehaarlem.nl/farymann_manual.pdf
PS ik zou geen SAE 30 olie gebruiken, omdat deze in de zomer wel prima is, maar als je in kouder weer gaat varen te stroperig kan worden en dan zou je moeten wisselen naar SAE 10 of 20 volgens de handleiding.