Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen?

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 06 juli 2020 10:39 #1182430

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
boarderbas schreef :
Het is toegestaan. Tot er bij het WK in Kiel 2 crews overboord gingen door overhaast vervangen slecht aangebrachte dyneema railing.

Inspecteurs gebruiken de OSR om af te kunnen keuren als er misstanden zijn. Mijn keurig aangebrachte dyneema railing is meermalen goedgekeurd voor OSR4
Dyneema zeerailing is in de OSR inderdaad toegestaan voor multihulls (Mu**) en monohulls categorie 4 (Mo4).
Changes made at the 2014 ISAF Annual Conference affect the 2014-15 edition of the regulations. Unless otherwise specified the amendments are effective 1 January 2015.
...
3.14. Pulpits, Stanchions, Lifelines
Dyneema lifelines are no longer permitted for monohulls in Categories 0,1,2 and 3.

De beperking van het toestaan van HMPE voor zeerailing tot deze categorieën is tot stand gekomen in de vergadering van de ISAF "Oceanic and Offshore Committee" op 6 november 2014.
Mij opvallend citaat in de notulen:
As an observer, Rob Weiland (Class Manager TP52 class) noted that the TP52 Class Rules require the lower lifelines to be of stainless steel wire, as he said: “he did not want to see my guys in the piss”. Composite fibre like dyneema gives a genuine advantage in the rigging, but no advantage in the lifelines. He considers it a religious discussion.

Deze beperking is een uitvloeisel van het werk van de ISAF "Lifeline Material Working Party" (zie bijlage):
Previous research and test suggest that HMPE lifelines are capable of performing the necessary requirements that are met by wire lifelines in an ideal world, with correct assembly, associated materials, maintenance and usage. However, it is apparent that with the allowance of HMPE to be used for lifelines we have and will continue to see more failures than if HMPE is not permitted. The risk of crew members ending up in the water, both inshore and offshore is increased if HMPE lifelines are used rather than stainless steel wire, for reasons other than the materials ultimate strength, and for reasons that may be unrecognised by the crews until it is too late.
Bijlagen:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 06 juli 2020 10:42 door JotM. Reden: link
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 05 sept 2020 16:16 #1203241

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
Vandaag eindelijk begonnen met de Dyneema zeerailing. Een soort Sonador-berichtje :)
De bestelde 5mm lijn kwam maar niet, en na een aantal mailtjes en belletjes kreeg ik te horen dat het niet op voorraad was en voorlopig niet zou komen :unsure: ... dat was de goedkope optie. Even slikken en bij de Lijnenspecialist 44 meter besteld in 5mm. Stukkie duurder. Wel in twee dagen binnen.

Ik had thuis aan één kant de LFR’s al ingesplitst, na de lijn in 4x11 meter verdeeld te hebben. Beter iets te lang dan net te kort, met de restjes kun je al gauw weer een softshackle of loop maken.



De oude RVS railing verwijderen was meer werk dan de nieuwe aansplitsen B) . Eerst achter met een takelingetje de gewenste afstand uitgemeten en oog voorkant afgetekend. Wat ik NIET had verwacht was dat er toch wel wat rek in de lijn zat (hij zou voorgerekt moeten zijn), waardoor hij na wat trekken en duwen iets dichter bij de hekstoel zit dan ik eigenlijk wil. De andere kant heb ik iets meer ruimte gegeven.



Oog ingesplitst, takelingetje voor de zekerheid. In de onderste lijn breng ik geen mantel aan, de scepters hebben een mooi glad ingeperst busje (zie laatste foto), dat kan geen kwaad. Ik denk dat ik in de bovenste lijn wel een stukje mantel insplits bij de scepters, die hebben wat meer te lijden.





Deze lijn van 5mm zit erg dicht bij de originele RVS-maat en staat eigenlijk erg goed.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 05 sept 2020 17:36 #1203266

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Mooi!
Wel afmaken met een platte knoop graag. Oude wijveknopen daar houden we hier niet van ;)
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 05 sept 2020 17:54 #1203272

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Zeikmodus...
Eindig ook met een dyneemalijn als takeling zou ik zeggen....
Veel mooier!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 05 sept 2020 18:22 #1203284

:laugh: :laugh:
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 05 sept 2020 18:27 #1203289

Als je een lus aan de dyneema splitst en dan de lus door het oog van de preekstoel steken en dan de tamp er door halen geeft je een dyneema lijn die in tweevoud om het oog zit. Minder gevoelig voor doorslijten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 05 sept 2020 19:13 #1203316

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
boarderbas schreef :
Als je een lus aan de dyneema splitst en dan de lus door het oog van de preekstoel steken en dan de tamp er door halen geeft je een dyneema lijn die in tweevoud om het oog zit. Minder gevoelig voor doorslijten.

Ja, ga ik met de bovenste sowieso doen ... dan kun je hem nog loshalen ook. Stom dat ik daar niet aan gedacht had.

De sjorrinkjes nu zijn puur voor het oprekken van de lijn, later maak ik zenetjes, natuurlijk met een Dyneema-lijntje B)
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.270 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl