In mijn boot staat een Volvo Penta 2002 uit 1994, met daaraan een keerkoppeling. Die heeft een dubbele bediening, zowel binnen als buiten heb ik een éénhendel bediening van de motor. De kabels van die twee hendels komen in de machinekamer bij elkaar op een speciale stalen plaat, waarvandaan één kabel naar de keerkoppeling gaat, en één naar de motor. Afgelopen seizoen werkte dat allemaal prima. In november ging het schakelen moeizaam, en in december zat er geen beweging meer in. Dit voorjaar ben ik er naar gaan kijken, en alles werkte weer zoals vanouds. Ik dacht dat het mogelijk door de kou was gekomen, en heb er verder geen aandacht aan besteed. Nu echter gaat het schakelen weer moeizaam.
Ik heb hier en daar advies gevraagd, en kreeg de tip om naar de olie van de keerkoppeling te kijken. Die ziet er schoon uit, en er zit ook genoeg in. Ik heb die stalen plaat met alle kabels ingespoten met WD40, maar ook dat hielp niet. Het lijkt er op dat de as uit de keerkoppeling waar de bediening op zit (de schakelas?) speling heeft, bij het schakelen lijkt die as iets naar buiten en binnen te gaan. Niet meer dan een paar millimeter overigens.
Weet iemand wat hier het probleem kan zijn, en wat dan de oplossing is?