Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Koelkast/motor.

Koelkast/motor. 18 aug 2020 09:59 #1196784

  • TomS
  • TomS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Ik heb vorig jaar een nieuwe motor (merk Dometic) voor mijn koelbox laten plaatsen, inclusief nieuwe koelplaten, thermostaatknop en voeler. Keurig laten inbouwen en de box aan de binnenzijde voorzien van een nieuwe laag rubberlak. Ik was er erg mee in mijn nopjes, alles bleef er lekker koel in.

Alleen in juni van dit jaar kreeg ik hem niet meer koud en een lauw biertje na een dag op het water is beslist niet lekker! Inmiddels koelt hij helemaal niet meer. Een tijdje geleden met de leverancier gebeld, maar die stelde een omslachtige route voor; uitbouwen, opsturen en na reparatie weer inbouwen. Dan zou tevens beoordeeld worden of het garantie is en niet een inbouwfout

Via een kennis een bedrijf in Numansdorp gevonden die de reparatie 'on the spot' kan uitvoeren, want vermoedelijk is het zeer giftige ethyleen glycol (ook wel ethaandiol genoemd) of mono-propyleen glycol er uit gelopen. Dat moet er weer worden ingebracht, waarvoor speciale apparatuur nodig is.
Mede door de vakantieperiode en drukte kan dit pas van de week, donderdag (20/8), plaats vinden.

Iemand ervaringen met dit probleem en de oplossing daarvan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast/motor. 18 aug 2020 10:23 #1196794

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7991
Ik zeg niet dat je info niet klopt, maar ken geen andere bootkoelcompressors die op iets anders dan R12 of R134A lopen. Zorg ervoor dat bij evt bijvullen alleen het voorgeschreven koelmiddel erin gaat. Geen lekstop / lekzoeker / compressorolie. Bootkoelkastjes werken met een capillair leiding die verstopt raakt door de kleinste vervuiling van het systeem... Vul ook niet meer dan voorgeschreven. Het aantal gram koelmiddel zou op de compressor moeten staan.

Kijk ook eens goed of de compressor zijn warmte wel kwijt kan. Een zeer aannemelijke oorzaak voor de door jou omschreven problemen.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast/motor. 18 aug 2020 10:52 #1196800

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
@TS, je schrijft: koelt helemaal niet meer. Slaat de compressor (motor) wel aan, maar wordt het element in de koelbox niet koud? Of slaat de motor helemaal niet aan?
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast/motor. 18 aug 2020 11:46 #1196813

Inderdaad , ik heb ook nog nooit gehoord van een koelcompressor die met glycol werkt.
Wel van een koelcompresssor op bijv. R12 die op zijn beurt weer een glycoloplossing koelt om zo de koude op et slaan. dat is heel normaal bij grote koelinstallaties.

En Ethyleenglycol is weliswaar giftig maar overdrijven moet je dat ook niet hoor . Is qua giftigheid een beetje vergelijkbaar met methylalcohol . Moet ook wel meevallen anders kon je geen antivries vrij kopen wat ook voor een groot deel uit ethyleenglycol bestaat. Overigens is propyleenglycol nog een stuk minder giftig , vandaar dat het ook wel in zogenaamde milieuvriendelijke antivries zit ( wat overigens niet echt klopt want ook dat spul is best wel giftig) .
Ik denk dat die kennis maar weer eens de schoolbanken in moet. :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast/motor. 18 aug 2020 14:36 #1196872

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Draait de compressor wel gewoon ? Zo ja , wordt de leiding naar de plaat wel koud maar de plaat zelf niet of deels ? , dan zit er te weinig gas (meer) in

Als de compressor niet draait of niet wil starten met knipperende ledjes op de controller, voedings probleem (te laag voltage op de compressor aansluiting)

Het meest gebruikte gas voor de danfoss compressoren (95% van alle boot koelkasten) is r134a
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast/motor. 19 aug 2020 07:39 #1197020

  • TomS
  • TomS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Bedankt voor jullie reacties.

De motor draait, maar het koelelement wordt niet koud. Beter gezegd het werd steeds minder. Nu hoor je motor maar van enige koeling is geen sprake meer. De motor staat in een ruimte die ik via een bakskist kan bereiken. De totale ruimte is ongeveer 2 meter bij 50 cm breed en 70 diep verdeeld in 3 ruimten met een laag tussenschot, dus voldoende ventilatie zou ik zo zeggen.

Donderdag (morgen) komt die monteur, dus ik ben benieuwd. Ik neem jullie suggesties en opmerkingen mee. Ook zal ik een foto maken. Overigens het is geen elektrisch probleem. Morgen weet ik dan ook exact wat er in zit of zat en wat het bedrijf erin spuit.
Voorlopig is voor mij van belang dat de koelkast weer gaat werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast/motor. 19 aug 2020 08:59 #1197067

Ik heb vorig jaar koeling vervangen met zelfde verschijnselen: Motor draait wel en de ventilator maar koeling werd minder tot uiteindelijk niets meer koelen maar wel draaien. Het analyse schema dat HenkdV gesuggereerd heeft. geen elektrische fouten.
Daarnaast de observatie van een collega zeiler: de dunneleiding is/ was van ander materiaal dan de buitenleiding. Na verloop van tijd komt daar op de soldering een lek dat moeilijk opnieuw te solderen is. Bijvullen geeft wellicht tijdelijk een resultaat maar niet structureel.
Conclusie: Vervangen is de meest zeker oplossing, reparatie en bijvullen kost ook (veel) geld aan voorrijden en werkuren en materiaal. De zure appel van een nieuwe is eenmalig en ook einde van het gedoe.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast/motor. 19 aug 2020 09:43 #1197082

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Beetje koelmonteur heeft geen enkel probleem met solderen van capillairleidingen, maar vibraties en slechte
bevestiging kan mogelijk lekkages doen ontstaan. Of rondslingerende materialen...
Hoewel solderen in een kleine ruimte nu niet echt handig is...

De koelunit zal voorzien zijn van een schrader ventiel (soort autoband ventiel) en via die aansluiting moet de installatie na reparatie in principe eerst worden afgeperst en gevacumeerd, en pas daarna gevuld tot ie de goede temperaturen haalt.
Niet vacumeren betekent lucht (=vocht) in de installatie en dat geeft zuur en verbranding van compressorwikkelingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast/motor. 20 aug 2020 14:36 #1197504

  • TomS
  • TomS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
De motor van de koeling is gemaakt, de monteur heeft de leiding verwijderd en met een hoge druk apparaat doorgeblazen om eventueel vuil te verwijderen. Daarna heeft hij het systeem weer gevuld met een gas gevuld, dat duurde zeker een half uur.
De oorzaak van het langzaam leeglopen was een moer die onvoldoende was aangedraaid.

Mijn foto is wat onduidelijk geworden, maar onderstaand de apparatuur die de monteur gebruikte.





Kosten net geen €140,- inc btw.
Ik ben er content mee, kan ik weer een koud biertje drinken na het zeilen.

Degene die oorspronkelijk heeft geplaatst, iets van 1,5 jaar geleden, zal een deel van de kosten voor zijn rekening nemen. Iedereen bedankt voor de reacties.
Laatst bewerkt: 20 aug 2020 14:37 door TomS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast/motor. 20 aug 2020 17:29 #1197559

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
Netjes
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast/motor. 20 aug 2020 19:39 #1197597

TomS schreef :
De motor van de koeling is gemaakt, de monteur heeft de leiding verwijderd en met een hoge druk apparaat doorgeblazen om eventueel vuil te verwijderen. Daarna heeft hij het systeem weer gevuld met een gas gevuld, dat duurde zeker een half uur.
De oorzaak van het langzaam leeglopen was een moer die onvoldoende was aangedraaid.

Mijn foto is wat onduidelijk geworden, maar onderstaand de apparatuur die de monteur gebruikte.





Kosten net geen €140,- inc btw.
Ik ben er content mee, kan ik weer een koud biertje drinken na het zeilen.

Degene die oorspronkelijk heeft geplaatst, iets van 1,5 jaar geleden, zal een deel van de kosten voor zijn rekening nemen. Iedereen bedankt voor de reacties.

Dat is de standaard ful systeem.
Hij heeft ook als het goed is een weegschaal gebruikt waar de fles word op gezet .
Zodat hij weet hoeveel er in de systeem word gezet .

Deze systeem heb ik zelf ook nog gebruikt lol.
In de autobranche word namelijk de zelfde systeem gebruikt .
Maar kan ook een automatische systeem zijn .
Alleen die is zo moeilijk mee te nemen naar je bestemming lol.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast/motor. 20 aug 2020 19:51 #1197601

Ik zoek ook nog een goede koelmonteur (omgeving Woudsend) want mijn Domatic Coolmatic koeling (22 jaar oud) gaat het ook steeds minder goed doen. Hij wordt nog wel koud maar slaat steeds vaker en kort aan, ook op walstroom. Dat gebeurt ook op minder warme dagen, want dat dit bij de recente hitte gebeurt is niet zo verbazingwekkend.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Laatst bewerkt: 20 aug 2020 19:51 door Sjetonneke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast/motor. 21 aug 2020 06:34 #1197673

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
zou me niet verbazen als een nieuwe thermostaat daar verbetering in kan brengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast/motor. 21 aug 2020 07:05 #1197685

Ik denk eerder aan een lekkende/slecht sluitende deur . daardoor lekt er koude lucht uit de koelkast en daarvoor in de plaats warme lucht erin waardoor de inhoud sneller weer opwarmt en dus de compressor vaker aan slaat.Eventueel de afdichting van de deur vervangen . Heb dat ook wel eens gehad met mijn koelkast thuis waarvan ik via mijn slimme meter kon zien hoevaak die aanslaat, werd steeds vaker ( en dat was niet in deze zomer hoor).
Overigens is om deze reden een koelbox met een deksel eigenlijk beter , koude lucht zakt nu eenmaal naar beneden en kan minder makkelijk uit een box met deksel dan uit een kast met vertikale deur. Ook bij openen verlies je ook minder koude waardor het verbruik minder is wat op een boot met meestal beperkte stroomcapaciteit best prettig is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast/motor. 21 aug 2020 08:44 #1197747

  • TomS
  • TomS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Sjetonneke schreef :
Ik zoek ook nog een goede koelmonteur (omgeving Woudsend) want mijn Domatic Coolmatic koeling (22 jaar oud) gaat het ook steeds minder goed doen. Hij wordt nog wel koud maar slaat steeds vaker en kort aan, ook op walstroom. Dat gebeurt ook op minder warme dagen, want dat dit bij de recente hitte gebeurt is niet zo verbazingwekkend.

Misschien zit er een bedrijf dichterbij, maar deze verzorgt ook het onderhoud en reparatie van een Domatic.
Succes.

www.hagerbv.com/nl/koelkast-airco-reparatie-onderhoud
Laatst bewerkt: 21 aug 2020 08:47 door TomS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast/motor. 21 aug 2020 13:10 #1197848

Ik heb een ingebouwde koelbox. Een bovenlader met een deksel. Afdichting daar is zeker geen 100%, dat is waar.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.286 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl