Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Evo 100, valt af bij flink schuin gaan

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 27 aug 2020 18:17 #1200330

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Je kunt ook prima even bellen met Raymarine Nederland, daar is uitstekende technische kennis beschikbaar. Wel even bellen als je ook op je boot bent!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 27 aug 2020 18:19 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 27 aug 2020 19:37 #1200370

Volgens mij zit het probleem dat je stuurautomaat tegen zijn limiet aandrukt en in error gaat zonder foutmelding en goede reden.

Ik zie dat nog niet echt terugkomen in de discussie. :)
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 27 aug 2020 19:46 #1200373

Ja deze snelle reactie vond ik al top, maar mocht ik er nu nog niet uitkomen kan ik ook ff bellen naar Raymarine in Velp, gekke plek voor raymarine, zou eerder verwachten dat ze meer bij het water zitten, maar hoeft natuurlijk niet...
ilCigno schreef :
Je kunt ook prima even bellen met Raymarine Nederland, daar is uitstekende technische kennis beschikbaar. Wel even bellen als je ook op je boot bent!
Zeiler in Nederland (Hans Christian Christina 43 (ex-Seaquest SJ320)

sailingdutch.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 27 aug 2020 19:48 #1200374

Als de stuurautomaat in error gaat dan zou je verwachten dat hij de motor uit gooit en dat de boot in de wind draait doordat de trekkracht eraf is. Hij zit wel behoorlijk tegen zn limiet denk ik trouwens als de boot zo scheef gaat.Only Fools Rush in schreef :
Volgens mij zit het probleem dat je stuurautomaat tegen zijn limiet aandrukt en in error gaat zonder foutmelding en goede reden.

Ik zie dat nog niet echt terugkomen in de discussie. :)
Zeiler in Nederland (Hans Christian Christina 43 (ex-Seaquest SJ320)

sailingdutch.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 27 aug 2020 20:03 #1200383

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
De P70 gaat piepen dat hij het niet aan kan, stopt met de motor aansturen en de automaat blijft in de stand staan waar hij op dat moment in stond. Gebeurt vooral als hij op het uiteinde van zijn bereik zit en niet meer verder kan duwen of trekken.
Seaquest solozeiler schreef :
Als de stuurautomaat in error gaat dan zou je verwachten dat hij de motor uit gooit en dat de boot in de wind draait doordat de trekkracht eraf is. Hij zit wel behoorlijk tegen zn limiet denk ik trouwens als de boot zo scheef gaat.Only Fools Rush in schreef :
Volgens mij zit het probleem dat je stuurautomaat tegen zijn limiet aandrukt en in error gaat zonder foutmelding en goede reden.

Ik zie dat nog niet echt terugkomen in de discussie. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 27 aug 2020 20:13 #1200386

Precies, motor wordt niet meer aangestuurd en blijft in uiterste stand staan. Daarom valt je boot zover af na de harde vlaag.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 28 aug 2020 07:29 #1200448

Dit probleem is dan alleen echt te voorkomen met een roerstandmelder.
Zodra je die aangesloten hebt verschijnt er een optie op je scherm waarmee je de uiterste roerstand moet instellen tot vóór het einde van de helmstokaandrijving . Daarmee voorkom je dus te allen tijde dat de aandrijving vast loopt tegen zijn uiterste stand.
Om dezelfde redenen heeft een Raymarine medewerker op de Hiswa mij ooit gezegd dat bij een voorloper van de EVO , de SPX 5(de eeste met standaard ook een rate gyro , bij de voorganger de S1 was die alleen optioneel) een roerstandmelder bij een wielaandrjving nodig en bij een helmstokaandrijving gewenst was , ondanks dat die alleen bij een wielaandrijving standaard bijgeleverd werd.Dus in feite om vergelijkbare redenen als het probleem van TS maar dan al meer zo'n 10 jaar geleden.
Bij een wielaandrijving kun je immers "eindeloos" door blijven draaien waardoor het roer zelfs vast kan lopen op zijn blokkering in de stuurstand wat ongewenst is of onder de boot tegen de romp. Bij een helmstok zit die "blokkering" immers al in de lineaire aandrijving maar omdat bleek dat ook dat niet echt gewenst was adviseerde men toen al altijd een roerstandmelder te installeren.
Daarom vind ik het een beetje vreemd dat zoiets kennelijk niet ook bij de EVO wordt geadviseerd.
Ad.
Laatst bewerkt: 28 aug 2020 07:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 28 aug 2020 07:46 #1200452

Het is van den zotte dat ie gewoon stopt. Zelfs zonder roerstandmelder.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 28 aug 2020 07:58 #1200463

Omdat aangegeven is dat de automaat de boot laat afvallen is het niet dat deze het niet trekt... Dan zou deze oploeven. Het tegendeel gebeurt er.
De automaat stuurt al helemaal de verkeerde richting op.. Wellicht kan een roerstand aanwijzer daar verbetering in brengen maar het kan heel goed die genoemde SW bug zijn in de automaat en op tilt gaat (stopt).
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 28 aug 2020 08:04 #1200469

Only Fools Rush in schreef :
Het is van den zotte dat ie gewoon stopt. Zelfs zonder roerstandmelder.

Tja , wat kan dat ding anders? Alleen als hij weet dat hij aan het eind zit kan hij stoppen met uitsturen maar dan?
Dan zou er een eindstandmelder op meten zitten of zoiets als de Simrad helmstokautomaten hebben maar ook die gaan op standby als de aandrijving niet meer evrder aln draaien.
Maar alleen een roerstandmelder kan het ding stoppen vóór de aandrijving vastloopt.
Dat ze zo'n ding niet gewoon standaard in een hele set stoppen heeft uiteraard gewoon te maken met de prijs die dan een stuk hoger zo worden.
Nou kunnen ze je achteraf voor het voldongen feit zetten dat je nog een dikke €200 moet uitgeven om een echt goed werkend geheel te krijgen.Zoiets noemen ze geloof ik "klantbinding" :whistle: :angry:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.246 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl