Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Evo 100, valt af bij flink schuin gaan

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 24 aug 2020 22:09 #1199124

Sinds een jaar heb ik een Evo 100 stuurautomaat, doet het prima in vergelijking met de simrad TP20, maar met veel wind en behoorlijke helling valt de boot af wat zou de oorzaak kunnen zijn? Er zitten geen stalen voorwerpen rond de Sensor-puck. Iemand ervaringen met dit probleem?
Zeiler in Nederland (Hans Christian Christina 43 (ex-Seaquest SJ320)

sailingdutch.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 24 aug 2020 22:17 #1199128

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8633
Geen ervaring mee, maar waarschijnlijk gebeurt dit bij een Oost-West-koers. En dan wordt je fluxgate bij flinke helling onbetrouwbaar.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 25 aug 2020 03:00 #1199145

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2320
Zit toch geen fluxgate in?

Is het niet zo dat je boot te loefgierig wordt, de automaat dan corrigeerde en na de vlaag de boot niet snel genoeg terug stuurt? dan valt ie namelijk af.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 25 aug 2020 07:16 #1199176

Natuurlijk zit er we een fluxgate bij .
Hoe dacht je anders een koers te vinden?
Ennehh , die rategyro is geen gyrokpmpas hoor maar duidt op electrinica die de richtingveranderingen in meerdere assen "ziet". Met de echte koers heeft dat niets te maken.Vandaar de naam , rate voor hoeveelheid en gyro voor draaiing.
Die gyro en fluxgate( in ieder egval een digitaal kompas wat een fluxgate immers ook is) zitten bij de evo in één kastje , een apart fluxgate kastje zoals bij de eerdere types is er inderdaad niet. Ik vermoed wel dat dat kompas niet kardanisch meer is ,vandaar die drie assen in de onderstaande specificatie . Een fluxgate heeft immers maar twee assen waarin hij meet , vandaar de cardanische ophanging.
Hier kun je wel zien wat er in dat kastje zit: www.raymarine.nl/view/index-id=8239.html
Ad
Laatst bewerkt: 25 aug 2020 07:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 25 aug 2020 11:34 #1199279

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17700
In de EV-1 zitten inderdaad geen bewegende delen meer. Volgens de specs: 3-assen digitale accelerometer, 3-assen digitaal kompas en 3-assen gyro digital angular rate sensor. Helling heeft normaal gesproken geen invloed op de kompassensor omdat de andere sensoren hiervoor compenseren.

De vraag van TS is mij daarom niet helemaal duidelijk. Verandert de boot van koers bij helling (en blijft op die nieuwe koers) of valt de boot af omdat de automaat het niet meer trekt maar wordt daarna de oude koers weer opgepikt? Of gaat de automaat in storing of standby?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 25 aug 2020 11:36 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 25 aug 2020 12:17 #1199305

afvallen in de vlaag is eerder overcompenseren van de automaat lijkt me..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 25 aug 2020 12:35 #1199313

Dat doet inderdaad mijn oude S1 met een normaal fluxgate kompas ook als ik de autodeastate of response niet goed instel.Die moet ik ook naar de omstandigheden ( golven en windkracht) bijstellen ander krijg je ook van dat overstuur gedrag.
Maar ik dacht dat de EVO veel beter zelf leert hoe daarmee om te gaan.
Een plotselinge vlaag kan natuurlijk geen enkele automaat goed opvangen , alleen als die langere tijd meerdere malen op elkaar volgen zodat hij er van kan leren.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 25 aug 2020 12:51 #1199319

Stuurautomaat reageert wat laat op het oploeven en overcompenseert.
Even door de set-up gaan en kijken of daar iets veranderd moet worden.
Ik kan ook uit 3 standaard settings kiezen.
Op de cruise setting reageert de EVO traag op richting veranderingen. En overcompenseert bij oploeven. Kies een Andere setting bij het aan de wind zeilen met harde wind
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 25 aug 2020 15:58 #1199392

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 858
Zou het wat te maken kunnen hebben met de instelling van ware of schijnbare wind?

Dit zou tevens een antwoordt zijn op wat ik zelf als vraag nog open heb staan
Laatst bewerkt: 25 aug 2020 15:59 door MrDJ. Reden: Tekst toevoegen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 26 aug 2020 08:19 #1199659

Beetje late reactie, maar had avonddienst gister.

Met een beetje helling aan de wind gaat het goed, maar als de helling fors toeneemt dan trekt de automaat het roer helemaal naar loef en blijft daar en de boot valt af naar lij tot zelfs voor de wind en gevaar voor klapgijp. Oude koers wordt niet opgepakt, geen storingsmelding. De windmeter geeft wel de goede waarde op, ik vaak bijv. 29 graden aan de schijnbare wind en met het afvallen zie je dat die wel gewoon oploopt.
ilCigno schreef :
In de EV-1 zitten inderdaad geen bewegende delen meer. Volgens de specs: 3-assen digitale accelerometer, 3-assen digitaal kompas en 3-assen gyro digital angular rate sensor. Helling heeft normaal gesproken geen invloed op de kompassensor omdat de andere sensoren hiervoor compenseren.

De vraag van TS is mij daarom niet helemaal duidelijk. Verandert de boot van koers bij helling (en blijft op die nieuwe koers) of valt de boot af omdat de automaat het niet meer trekt maar wordt daarna de oude koers weer opgepikt? Of gaat de automaat in storing of standby?
Zeiler in Nederland (Hans Christian Christina 43 (ex-Seaquest SJ320)

sailingdutch.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 26 aug 2020 08:20 #1199660

Als dat zo zou zijn dan zou het een paar graden zijn, nu trekt de automaat hem helemaal door.ISO788 Hans schreef :
afvallen in de vlaag is eerder overcompenseren van de automaat lijkt me..
Zeiler in Nederland (Hans Christian Christina 43 (ex-Seaquest SJ320)

sailingdutch.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 26 aug 2020 08:22 #1199661

Als ik de instelling wind gebruik dan gebruik ik altijd de AWDMrDJ schreef :
Zou het wat te maken kunnen hebben met de instelling van ware of schijnbare wind?

Dit zou tevens een antwoordt zijn op wat ik zelf als vraag nog open heb staan
Zeiler in Nederland (Hans Christian Christina 43 (ex-Seaquest SJ320)

sailingdutch.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 26 aug 2020 08:36 #1199667

Heb je al een software update gedaan naar v3.12?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 26 aug 2020 08:42 #1199669

Heb wel ongeveer een half jaar terug nog gekeken naar update's die waren er toen niet. Dat zou ik nog kunnen nakijken, maar geloof niet dat dat het probleem gaat oplossen. Maar wie weet.
Rob10 schreef :
Heb je al een software update gedaan naar v3.12?
Zeiler in Nederland (Hans Christian Christina 43 (ex-Seaquest SJ320)

sailingdutch.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 26 aug 2020 08:46 #1199671

Weet de automaat wel dat je roer zo extreem staat?

Zo even wat vragen die opkomen
1. Heb je een rudder feedback?
2. Kun je de roeruitslag zien op je display?
3. Komt de boot weer rechtop als je zo sterk afvalt?
4. Als je met de +/- 10 toetsen bijstuurt, reageert tie daar wel op?

[edit] 5. Gaat het altijd zo fout bij helling, of soms?
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Laatst bewerkt: 26 aug 2020 09:02 door Panoramix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 26 aug 2020 08:52 #1199674

vraag 4 van panoramix is denk ik met name ook interessant omdat dat aangeeft of het apparaat op tilt is of nog wel stuurt.
ontregelt deze ook wanneer je op koers stuurt ipv op wind?
Extreme helling zou ook kunnen suggereren dat hetzij de unit te los gemonteerd zou kunnen zitten waardoor eea ontregelt of losse kabeltjes/ slechte contacten..
Uit en aan zetten: is het dan onmiddellijk over en stuurt ie correct? of is naar standby en weer aan voldoende om hem weer in het gareel te krijgen?
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 26 aug 2020 09:07 #1199686

10 + of - helpt niet, Standby en dan weer auto dan gaat het weer goed. Op koers en track gaat het wel wat beter, maar gebeurt het ook soms. Er is geen foutmelding
ISO788 Hans schreef :
vraag 4 van panoramix is denk ik met name ook interessant omdat dat aangeeft of het apparaat op tilt is of nog wel stuurt.
ontregelt deze ook wanneer je op koers stuurt ipv op wind?
Extreme helling zou ook kunnen suggereren dat hetzij de unit te los gemonteerd zou kunnen zitten waardoor eea ontregelt of losse kabeltjes/ slechte contacten..
Uit en aan zetten: is het dan onmiddellijk over en stuurt ie correct? of is naar standby en weer aan voldoende om hem weer in het gareel te krijgen?
Zeiler in Nederland (Hans Christian Christina 43 (ex-Seaquest SJ320)

sailingdutch.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 26 aug 2020 09:35 #1199697

Dit lijkt me een onderwerp om bij de raymarine support aan te kaarten. Ik heb overigens ook wel dat als de stuurautomaat tegen de uitslaglimiet blijft aanduwen hij behoorlijk snel in de error stand vliegt. Sneller dan me lief is overigens. Ook op een EV100. Ik heb geen ruddersensor en heb de max uitslag naar 18gr ofzo beperkt. Dan komt het minder voor, maar het kan nog steeds gebeuren.

Hoor graag van je wat Raymarine te melden heeft!

Losse draadjes ed geloof ik niet. Denk eerder aan een software issue.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 26 aug 2020 09:50 #1199711

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
In de vorige versie firmware zat een bug dat de automaat raar gaat sturen als er geen rudder-sensor in het netwerk aanwezig is. Dat gaf bij mij ook raar stuurgedrag en is met de laatste update weer opgelost.

Ik zou overigens ook verwachten dat de P70 gaat piepen omdat hij het niet meer aan kan en stopt met sturen. Snap dat ze iets moeten doen dan, maar ben (solo) geen fan van het stoppen met sturen en de helmstok maar in een stand laten staan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 26 aug 2020 09:57 #1199714

Ja ik dacht laat ik het eerst even hier proberen, wie weet is het een makkelijk en simpel te verhelpen probleem die een ander ook heeft gehad.
Only Fools Rush in schreef :
Dit lijkt me een onderwerp om bij de raymarine support aan te kaarten. Ik heb overigens ook wel dat als de stuurautomaat tegen de uitslaglimiet blijft aanduwen hij behoorlijk snel in de error stand vliegt. Sneller dan me lief is overigens. Ook op een EV100. Ik heb geen ruddersensor en heb de max uitslag naar 18gr ofzo beperkt. Dan komt het minder voor, maar het kan nog steeds gebeuren.

Hoor graag van je wat Raymarine te melden heeft!

Losse draadjes ed geloof ik niet. Denk eerder aan een software issue.
Zeiler in Nederland (Hans Christian Christina 43 (ex-Seaquest SJ320)

sailingdutch.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 26 aug 2020 10:00 #1199716

Bij mij zit de drive op de helmstok en kuipbank met een drive en niet op de roerkoning. Ik heb liever dat de automaat stopt, want dan loeft de boot gewoon op ipv af te vallen en het gevaar op een klapgijp.Jappe schreef :
In de vorige versie firmware zat een bug dat de automaat raar gaat sturen als er geen rudder-sensor in het netwerk aanwezig is. Dat gaf bij mij ook raar stuurgedrag en is met de laatste update weer opgelost.

Ik zou overigens ook verwachten dat de P70 gaat piepen omdat hij het niet meer aan kan en stopt met sturen. Snap dat ze iets moeten doen dan, maar ben (solo) geen fan van het stoppen met sturen en de helmstok maar in een stand laten staan...
Zeiler in Nederland (Hans Christian Christina 43 (ex-Seaquest SJ320)

sailingdutch.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 26 aug 2020 11:06 #1199757

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
Hangt/rolt er bij grote helling toevallig niet een metalen voorwerp in de buurt van de evo puck?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 26 aug 2020 11:22 #1199765

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Ik heb dezelfde setup en ook geen rudder-sensor (is technisch wel mogelijk, maar niet gebruikelijk) en had dus ook last van raar sturen, na de laatste update was dus opgelost, uit de changelog:

Corrects poor steering performance without a rudder reference transducer
Please Note: This only affects Evolution Pilot systems with the Actuator Control Unit (ACU) at v3.11 software level and is operating

Het gaat er dus niet om of je hem wel of niet kan hebben op je setup, maar dat als die afwezig is, de automaat slecht gaat sturen. In ieder geval goed om te controleren, ik ging al bijna een nieuwe drive halen om het op te lossen...

Seaquest solozeiler schreef :
Bij mij zit de drive op de helmstok en kuipbank met een drive en niet op de roerkoning. Ik heb liever dat de automaat stopt, want dan loeft de boot gewoon op ipv af te vallen en het gevaar op een klapgijp.Jappe schreef :
In de vorige versie firmware zat een bug dat de automaat raar gaat sturen als er geen rudder-sensor in het netwerk aanwezig is. Dat gaf bij mij ook raar stuurgedrag en is met de laatste update weer opgelost.

Ik zou overigens ook verwachten dat de P70 gaat piepen omdat hij het niet meer aan kan en stopt met sturen. Snap dat ze iets moeten doen dan, maar ben (solo) geen fan van het stoppen met sturen en de helmstok maar in een stand laten staan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 26 aug 2020 13:33 #1199827

Jappe schreef :
In de vorige versie firmware zat een bug dat de automaat raar gaat sturen als er geen rudder-sensor in het netwerk aanwezig is. Dat gaf bij mij ook raar stuurgedrag en is met de laatste update weer opgelost.

Ik zou overigens ook verwachten dat de P70 gaat piepen omdat hij het niet meer aan kan en stopt met sturen. Snap dat ze iets moeten doen dan, maar ben (solo) geen fan van het stoppen met sturen en de helmstok maar in een stand laten staan...

Deze bug is een grote kanshebber voor jouw probleem.

Want als de boot ruim of voor de wind gaat en dus weer rechtop ligt, is de situatie weer hersteld en zou de automaat terug moeten sturen naar de oude koers. (Als het probleem met de helling samenhangt)
Ook reageert de automaat niet meer op +/- 10 opdrachten. Dit alles duidt op een fout in de software.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Laatst bewerkt: 26 aug 2020 13:38 door Panoramix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100, valt af bij flink schuin gaan 27 aug 2020 13:23 #1200228

Contact gehad met Raymarine:

Dear employee,

there is a problem with my selfsteering device.
EV-100, axiom 7'' connected to garmin wind and speed by NMEA 0183.
When steering upwind, or half wind the selfsteering is bearing off (even that much that there is a chance to gybe), when the boat heals a lot.

Is there a cause for this problem?

Please ask if you need some more information

Evolution EV1 Sensor core S/N 1080390 Part Number
E70096

Kind regards

Mario

Response 1:
Dear Mr Van Lieshout

Can you advise:

The model of EV100 you have (wheel/tiller/hydraulic)
The details of your vessel in regards to Displacement Weight

Raymarine


Dear Employee,

We have the Tillerdrive version, with the ACU-100 Part Number E70098 S/N 1180061.
The displacement of the vessel is 3545 KG.

Best regards

Mario

Dear Mario

The EV1 Tiller is suitable for your vessel so we can eliminate the autopilot overloading.

Are you steering to a head, a track or to wind when you see this occur
Has the EV1 been calibrated. In the diagnostics page of the p70s you should see a deviation value (very last bit of data) that should be under 10 ideally
If you set a data page(s) up on the p70s (see manual) the wind and speed should be the same as what you see from the Garmin
Is the boats speed sensor cleanly in the water when you heel?

Raymarine


Dear employee,

Thanks again for the fast response.

When the problem occurs in most cases i am sailing to wind, but not always, sometimes it will happen when i am sailing to track of bearing.

I will do the calibration check again and check if the deviation value is under 10.

I sail to apparent wind angle and speed. But the problem may be that the windspeed that the P70s data page is showing is TWS. I can change this easily if that will fix the problem, but if possible, I like to have both to see, AWS, AWD on the Silva/Garmin and on the P70s TWS and TWD.

The speedsensor is showing the correct speed, if I compare it with the GPS the speed through water is a bit slower.

I hope to fix the problem now, I will try to fix this in the weekend, hope to have some wind to create some excessive heeling. But I hope this discussion thread will be open for a bit longer than 7 days if possible.

Best regards,

Mario


Dear Mario

Dont worry about the ticket closing - if you reply to my email in the future, the system will automatically re-open it with me.

Raymarine
Zeiler in Nederland (Hans Christian Christina 43 (ex-Seaquest SJ320)

sailingdutch.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.299 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl