Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Chinese kachel

Chinese kachel 21 okt 2020 12:54 #1220093

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Ik zal de link nog maar eens posten: shop.tigerexped.de/Exhaust-sil...-cm-can-be-shortened

Nog een voordeel naast de veiligheid: zoals de naam al suggereert is het ding heel stil. Als de kachel langzaam loopt hoor ik, zittend in de kuip, de uitlaat niet of nauwelijks. Je buren in een haven zullen je dankbaar zijn. :)
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 28 okt 2020 08:24 #1222099

  • Robj
  • Robj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
www.experimental-engineering.c...-exhaust-waste-heat/

cool experiment, iemand dit weleens overwogen ? Heb je bij het fanatiek koelen van een droge uitlaat niet veel meer condens ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 18 jan 2021 21:55 #1245692

  • wave40A
  • wave40A's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Hallo,
Heb aan boord een webasto air top 32. Vorig jaar wilde hij niet aangaan. Door het herhaaldelijk proberen te starten was ook nog de gloeiplug defect gegaan. Vorig jaar begin van seizoen voor 330,- laten repareren. Kachel een paar keer gebruikt in begin. In okt kreeg ik hem niet meer aan de praat.
Vermoedelijk zit er een bacterie in de tank waar de kachel uit gevoed word. Wil aan het begin van seizoen kijken of ik hem aan de praat krijg. Wil een kleinere tank monteren voor de kachel en Gtl gaan gebruiken. Was vorig jaar te laat in het seizoen om probleem op te lossen en om nog een Chinees te bestellen.
Wil dit nu al in vooruit doen om eventuele problemen voor te zijn als ik die Webasto niet meer aan de praat krijg.
Webasto is 24 Volt

heb deze standkachel uitgezocht. nl.aliexpress.com/item/1005001...356.6.19db5846ovLYVs ( t lukt mij niet om de blauwe link te plaatsen)

Fdik 12V 24V Air Heater 5KW Standkachel Aluminium Shell Lcd Voor Rv Jacht Soortgelijke Websato Eberspacher Verwarming fan Diesel Heater
Hij heeft een aluminium body.
Vraag is wat jullie van deze kachel vinden.

Op de huidige kachel zit geen demper. Alleen een dubbelzijdige Rvs slang, waar ook nog een isolatiekous overheen is getrokken . De totale lengte zal ongeveer 2 meter zijn. Wil hem op deze afvoerslang aansluiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 19 jan 2021 09:05 #1245733

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Of de door jou gelinkte kachel echt beter is dan de gemiddelde Chinees kan ik niet beoordelen. De merknaam Fdik zegt mij in ieder geval niks. Het lijkt wel een kachel te zijn met een wat nieuwer type controller board, iets wat je in de gaten moet houden als je ooit de bedieningsunit zou moeten/willen vervangen.
Een aluminium body is mooi, maar ik zie de meerwaarde niet echt. Autoterm, Webaso en Eberspaecher maken ook gebruik van plastic.
Als je je zorgen maakt over de kwaliteit is het wellicht de moeite waard om op merknaam "Lavaner" te zoeken. Zo op het eerste gezicht zie je geen verschil met de standaard Chinese kachels, maar ze claimen betere kwaliteit te leveren en die claim wordt de laatste tijd vanuit diverse hoeken bevestigd.

Je huidige kachel zonder demper aangesloten? Dan wil ik in een haven niet bij je in de buurt liggen. :whistle:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 19 jan 2021 09:31 #1245741

Robj schreef :
www.experimental-engineering.c...-exhaust-waste-heat/

cool experiment, iemand dit weleens overwogen ? Heb je bij het fanatiek koelen van een droge uitlaat niet veel meer condens ?

Dat er condens zal ontstaan is wel zeker. Juist met het condenseren van het bij de dieselverbranding ontstane water ( uit mijn hoofd iets van 1,4 kg water per kg diesel :unsure: ) win je de meeste warmte terug. Dat is in dit geval hetzelfde als het verschil tussen een klassieke CV ketel met hooguit 80% rendement waar het verbrandingsgas heet de schoorsteen uit gaat , een VR ketel waar dat nog ongeveer 80 graden is bij 85-89% rendement en een HR ketel met 100% rendement. Dat verschil tussen die 85-89 en die 100 zit hem enkel en alleen in het al dan niet condenseren van het bij de verbranding ontstane water. In feite hetzelfde als het verschil tussen de onderste en bovenste verbrandingswaarde van een brandstof.
Ik heb er zelfs ook al eens aan gerekend wat het zou schelen als je de verbrandingslucht opwarmt met het uitlaatgas bij zo'n kachel en dat scheelt bij 5KW al gauw een % of 15, dus 0,75KW in het uiterste geval zelfs 20 . Heelaas kan dat niet omdat de waaier van de verbrandingsluchtventilator zeer waarschijnlijk niet tegen de dan veel hogere temperatuur van de verbrandingslucht kan.(ben ik van plan nog een keer te testen)
Dit idee om warm water te maken is best wel interessant maar met die condensatie moet je natuurlijk wel rekening houden. Maar dat is een kwestie van materiaalkeuze. De warmetwisselaar die voor het vergelijkbare doel in een moderne HR ketel zit is ook een platenwarmtewisselaarvan rvs .Kan wel eens zien te achterhalen welke soort maar ik denk gewoon 316. Alleen meot je wel de uitlaat op afschot leggen of op het laagste punt dat condensaat aftappen ( bij 0,5 liter per uur diesel dus maar liefst maximaal 0,56 liter condens per uur!) Daarom heeft een HR ketel ook een condensaatafloop nodig naar het riool .Daarentegen kan de schoorsteen dan van kunststof ( meestal polypropyleen) zijn ( bij mij thusi ook zo) omdat die nog maar een graad of 40 wordt .
Overigens is het maximaal beschikbare vermogen voor opwarming van water dus 20% van 5KW bij een 5KW kachel wat al best een aardig kookplaatje is maar heel wat minder dan met de theoretische ca. 85% van het krukasvermogen van een dieselmotor uit het koelwater .
Ad
Laatst bewerkt: 19 jan 2021 09:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 19 jan 2021 09:39 #1245744

Eclips schreef :
Als je je zorgen maakt over de kwaliteit is het wellicht de moeite waard om op merknaam "Lavaner" te zoeken. Zo op het eerste gezicht zie je geen verschil met de standaard Chinese kachels, maar ze claimen betere kwaliteit te leveren en die claim wordt de laatste tijd vanuit diverse hoeken bevestigd.

In ieder geval is Lavaner ook gewoon een , pas 5 jaar bestaande , volledig Chinese firma uit Beijing :
lavaner.com/col.jsp?id=102
Ze hebben in ieder egval een mooi futuristisch gebouw :laugh:
En die beloven niet veel anders dan deze waar ook veel Ali kachels vandaan komen: www.auto-parkingheater.com/about-us en die ik een keer achterhalen kon na veel zeuren bij de verkoper n.a.v. mijn aankoop van zo'n ding bij Ali ( nog steeds niet ingebouwd trouwens)
Ad
Laatst bewerkt: 19 jan 2021 09:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 19 jan 2021 09:52 #1245747

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Yellow Boat schreef :
Eclips schreef :
Als je je zorgen maakt over de kwaliteit is het wellicht de moeite waard om op merknaam "Lavaner" te zoeken. Zo op het eerste gezicht zie je geen verschil met de standaard Chinese kachels, maar ze claimen betere kwaliteit te leveren en die claim wordt de laatste tijd vanuit diverse hoeken bevestigd.

In ieder geval is Lavaner ook gewoon een , pas 5 jaar bestaande , volledig Chinese firma uit Beijing :
lavaner.com/col.jsp?id=102
Ze hebben in ieder egval een mooi futuristisch gebouw :laugh:
En die beloven niet veel anders dan deze waar ook veel Ali kachels vandaan komen: www.auto-parkingheater.com/about-us en die ik een keer achterhalen kon na veel zeuren bij de verkoper n.a.v. mijn aankoop van zo'n ding bij Ali ( nog steeds niet ingebouwd trouwens)
Ad


Klopt. Ik ben net zo sceptisch als jij, wat me nota bene op een ban van een week is komen te staan deze facebookgroep. Ik schreef het alleen omdat er nu dus van gebruikers berichten rondgaan dat die kachels daadwerkelijk goed zijn. Misschien hebben ze hun QC op orde en maakt dat net het verschil.
Verder heb ik vanmorgen nog wat van die FDIK advertenties bekeken en ik moet zeggen dat het er toch wel vertrouwenwekkend uitziet. Ze lijken zich vooral op de Russsische markt te richten, waar een standkachel vaak geen luxe, maar bittere noodzaak is.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 19 jan 2021 10:42 #1245769

  • wave40A
  • wave40A's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Eclips
Je huidige kachel zonder demper aangesloten? Dan wil ik in een haven niet bij je in de buurt liggen.

Misschien dat er toch een demper in de uitlaat zit. uitlaat is bijna 2 m lang en zit verpakt in brandwerende kous. Maar dat zie ik als ik weer aan boord kom. Boot ligt in Medemblik en woon zelf in Valkenburg 9 Zuid Limburg).

Bij Fdik zijn er twee heaters die mijn interesse hebben.
nl.aliexpress.com/item/1005001....21cc3c001lkrYy&mp=1
nl.aliexpress.com/item/4000542....21cc3c001lkrYy&mp=1

Hebben beiden een verschillende gloeispiraal. een aluminium body geheel en een kunststof.
bij een staat dat hij tot 5000 meter hoogte kan ( niet belangrijk voor mij, ga niet vliegen met de boot) maar ook dat hij op verschillende standen schakelbaar is. 1 t/m 5 kw. hebben een verschillende controller.Bij de een spreken ze over een lifetime garantie.

Graag jullie mening als experts die al meer chinese kacheltjes in de handen hebben gehad , over welke jullie zouden kiezen. ( boot is 40Ft). Kachel komt op zelfde plaats te zitten als waar nu de Webasto zit. ( in de machinekamer)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 19 jan 2021 11:06 #1245789

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
De advertentie uit de tweede link claimt dat er een Kyocera gloeistift in zit. Daarvan wordt door gebruikers beweerd dat die van een betere kwaliteit is dan die in de gemiddelde Chinese kachel. De advertentie in de eerste link maakt een vergelijking tussen de aluminium kachel en de standaard kachel met zwart/oranje plastic kap. Met name de claim over het verschil in brandstofverbruik klopt niet. Het vermogen is gewoon hetzelfde en dus geldt dat ook voor het verbruik. Eerlijk gezegd denk ik dat je aan beide kachels geen slechte koop zou hebben. Ze leveren genoeg warmte voor een 40-voeter. En op GTL doen ze het heel goed, kan ik uit eigen ervaring melden. :)
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 19 jan 2021 11:10 #1245791

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
wave40A schreef :
Misschien dat er toch een demper in de uitlaat zit. uitlaat is bijna 2 m lang en zit verpakt in brandwerende kous.

Dat klinkt gewoon als een professioneel ingebouwde installatie. Het betreft dan zeer waarschijnlijk een "marine exhaust", een lucht- en waterdicht geheel van rvs-slang, -demper en nog een keer -slang naar de huiddoorvoer.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 19 jan 2021 18:22 #1245955

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
veel van het uitlaat geluid komt van de ribbels in de uitlaat pijp zelf. bij onze chinees 5kw zit ook geen demper. wel een verlenging. het geluid buiten is nauwelijks te horen. het dieselpompje maakt meer geluid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 20 jan 2021 20:44 #1246252

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
wave40A schreef :
Hallo,
Heb aan boord een webasto air top 32. Vorig jaar wilde hij niet aangaan. Door het herhaaldelijk proberen te starten was ook nog de gloeiplug defect gegaan. Vorig jaar begin van seizoen voor 330,- laten repareren. Kachel een paar keer gebruikt in begin. In okt kreeg ik hem niet meer aan de praat.
Vermoedelijk zit er een bacterie in de tank waar de kachel uit gevoed word. Wil aan het begin van seizoen kijken of ik hem aan de praat krijg. Wil een kleinere tank monteren voor de kachel en Gtl gaan gebruiken. Was vorig jaar te laat in het seizoen om probleem op te lossen en om nog een Chinees te bestellen.
Wil dit nu al in vooruit doen om eventuele problemen voor te zijn als ik die Webasto niet meer aan de praat krijg.
Webasto is 24 Volt

heb deze standkachel uitgezocht. nl.aliexpress.com/item/1005001...356.6.19db5846ovLYVs ( t lukt mij niet om de blauwe link te plaatsen)

Fdik 12V 24V Air Heater 5KW Standkachel Aluminium Shell Lcd Voor Rv Jacht Soortgelijke Websato Eberspacher Verwarming fan Diesel Heater
Hij heeft een aluminium body.
Vraag is wat jullie van deze kachel vinden.

Op de huidige kachel zit geen demper. Alleen een dubbelzijdige Rvs slang, waar ook nog een isolatiekous overheen is getrokken . De totale lengte zal ongeveer 2 meter zijn. Wil hem op deze afvoerslang aansluiten.

Deze is echt een stuk beter en komt vanuit EU (BE), binnen 7 dagen in huis en kwalitatief onderscheidt deze zich echt van de gemiddelde kloon. Heb overigens nog een volledig nieuwe Lavander 12v 5KW standard in doos liggen (af te halen Utrecht of Hoorn), PB bij interesse. nl.aliexpress.com/item/1005001...02_,searchweb201603_
Laatst bewerkt: 20 jan 2021 21:11 door baspa. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 21 jan 2021 05:37 #1246310

Yellow Boat schreef :
Eclips schreef :

Het zal niet snel gebeuren, maar het kan wel degelijk. Omdat op een boot de uitlaat niet per se lager gemonteerd zit dan de kachel. Zoals het ook kan dat de huiddoorvoer niet het laagste punt van de gehele uitlaat is. Daarvoor hebben ze dan weer van die elleboogjes met een stukje koperen leiding om condenswater af te voeren. Als het probleem niet bestond zouden die dingen niet te koop zijn.

Ja , maar zoals ik al schreef , die dingen waren en zijn eigenijk bedoeld voor vrachtwagens , later ook auto's en campers en daar speelt dat condensprobleem wel degelijk.
Bij boten speelt dat absoluut niet , zeker niet als de uitlaatslang en demper ook nog geisoleerd zijn wat zeker op een polyester boot absoluut noodzakelijk is. Of er condensatie kan optreden uit het uilaatgas het ik al eens uitgerekend een jaar of twee geleden en daar kwam uit dat er boven de 50-60 graden geen sprake kan zijn van condensatie, soms nog wat lager , ook afhankelijk van de overmaat lucht bij de verbranding van de diesel en de luchtvochtigheid van de aangezogen verbrandingslucht. Aangezien je het dieselverbruik uit de manual kunt halen en ook wel kunt uitrekenen uit de KW kun je ook ( als je weet hoe uiteraard) het ontstane water uitrekenen en daarmee samen met de luchtvochtigheid het zogenaamde dauwpunt van het uitlaatgas. Daarboven kan simpelweg geen condens optreden .

Los van condens moet je er uiteraard wel voor zorgen dat er geen water door golven of regen in de uitlaat kan komen dus het laatste stuk moet wel naar buiten toe aflopen of je moet , net als bij de uitlaat van een motor vrij normaal is , een zwanenhals maken .

Ad

Heeft DEZE meneer het dan niet bij het juiste eind?
Hij heeft het in dit filmpje specifiek over het inbouwen van zo'n heater in een boot.
Volgens hem ontstaat er condens in de afkoelingsfase van de uitlaat, omdat op dat moment de lucht in de uitlaat krimpt en daardoor vochtige lucht van buiten trekt die condenseert in de uitlaat,
Hij zegt dus dat je wel een condens afvoer in de uitlaat moet monteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 21 jan 2021 06:18 #1246313

Nee, ook al “krimpen” de rookgassen door afkoeling, er zal altijd een positieve flow van rookgassen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 21 jan 2021 07:22 #1246320

Zolang de ventilator draait, neem ik aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 21 jan 2021 08:27 #1246325

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Busje komt zo schreef :

Volgens hem ontstaat er condens in de afkoelingsfase van de uitlaat, omdat op dat moment de lucht in de uitlaat krimpt en daardoor vochtige lucht van buiten trekt die condenseert in de uitlaat,
Hij zegt dus dat je wel een condens afvoer in de uitlaat moet monteren.

En daarom doe ik er altijd er een kurkje in als de kachel is afgeslagen. De lucht in de uitlaat is na de afkoelfase niet heet meer.

Die kurk belet ook dat er op andere manieren water inkom zoals regen en golven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 21 jan 2021 10:22 #1246359

Busje komt zo schreef :
Yellow Boat schreef :
Eclips schreef :

Het zal niet snel gebeuren, maar het kan wel degelijk. Omdat op een boot de uitlaat niet per se lager gemonteerd zit dan de kachel. Zoals het ook kan dat de huiddoorvoer niet het laagste punt van de gehele uitlaat is. Daarvoor hebben ze dan weer van die elleboogjes met een stukje koperen leiding om condenswater af te voeren. Als het probleem niet bestond zouden die dingen niet te koop zijn.

Ja , maar zoals ik al schreef , die dingen waren en zijn eigenijk bedoeld voor vrachtwagens , later ook auto's en campers en daar speelt dat condensprobleem wel degelijk.
Bij boten speelt dat absoluut niet , zeker niet als de uitlaatslang en demper ook nog geisoleerd zijn wat zeker op een polyester boot absoluut noodzakelijk is. Of er condensatie kan optreden uit het uilaatgas het ik al eens uitgerekend een jaar of twee geleden en daar kwam uit dat er boven de 50-60 graden geen sprake kan zijn van condensatie, soms nog wat lager , ook afhankelijk van de overmaat lucht bij de verbranding van de diesel en de luchtvochtigheid van de aangezogen verbrandingslucht. Aangezien je het dieselverbruik uit de manual kunt halen en ook wel kunt uitrekenen uit de KW kun je ook ( als je weet hoe uiteraard) het ontstane water uitrekenen en daarmee samen met de luchtvochtigheid het zogenaamde dauwpunt van het uitlaatgas. Daarboven kan simpelweg geen condens optreden .

Los van condens moet je er uiteraard wel voor zorgen dat er geen water door golven of regen in de uitlaat kan komen dus het laatste stuk moet wel naar buiten toe aflopen of je moet , net als bij de uitlaat van een motor vrij normaal is , een zwanenhals maken .

Ad

Heeft DEZE meneer het dan niet bij het juiste eind?
Hij heeft het in dit filmpje specifiek over het inbouwen van zo'n heater in een boot.
Volgens hem ontstaat er condens in de afkoelingsfase van de uitlaat, omdat op dat moment de lucht in de uitlaat krimpt en daardoor vochtige lucht van buiten trekt die condenseert in de uitlaat,
Hij zegt dus dat je wel een condens afvoer in de uitlaat moet monteren.

Ja en nee. :huh:
Als de uitlaat zoals bij een auto of camper vrijwel direct ongeisoleerd naar buiten gaat waar het (ijs)koud is ( anders had je ook geen kachel nodig :lol: ) koelt die al heel snel af tot flink onder het dauwpunt wat van uitlaatgas ongeveer 60-70 graden is. Bij een boot waar de hele uitlaat binnen ligt en ook nog eens is geisoleerd zal zijn dat uiteraard heel anders en is van afkoeling nauwelijks sprake .
Omdat dit soort kachels oorspronkelijk bedoeld waren en nog staads grotendeels waren voor wegvervoer staat dat over die condensatie ook nog steeds in de handleidingen maar dat is in boten uiteraard niet van belang. ook dat beruchte lekgaatje in de demper en het feit dat die niet altijk gasdicht zijn heeft dezelfde oorzaak.
Om dezefde redenen is bijv. een autoradio niet altijd zo geschikt in een boot en is een heel fijn luchtfilter op de motor meestal niet altijd echt zinvol.

Je moet gewoon wel een beetje (eigenlijk ook proces-)technisch inzicht hebben bij het installeren van dit soort apparaten die oorspronkelijk eigenlijk niet voor bootgebruik zijn bedoeld .

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 21 jan 2021 10:24 #1246360

Nachtvlinder schreef :
Nee, ook al “krimpen” de rookgassen door afkoeling, er zal altijd een positieve flow van rookgassen zijn.

Dat heeft met al dan niet condenseren helemaal niets te maken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 21 jan 2021 11:18 #1246376

@ Ad: Je schrijft in je antwoord "ja en nee".
Maar in je toelichting lees ik alleen de "nee".

Hij heeft het specifiek over inbouw in een boot en hij zegt in het filmpje ook dat er tijdens/na het branden van de kachel water (condens) uit het aftappunt loopt.
Blijkbaar vormt zich bij zijn kachel wel condens dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 21 jan 2021 11:37 #1246383

  • wave40A
  • wave40A's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Ik heb inmiddels een 24V/5kw lavaner besteld.
Iemand een idee hoe ik deze thuis ( geen 24 V ) kan uitproberen.
Misschien met oplader ? Maar hoeveel Amp moet die oplader dan wel niet kunnen leveren?
Iemand nog ideeen .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 21 jan 2021 11:44 #1246385

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
wave40A schreef :
Ik heb inmiddels een 24V/5kw lavaner besteld.
Iemand een idee hoe ik deze thuis ( geen 24 V ) kan uitproberen.
Misschien met oplader ? Maar hoeveel Amp moet die oplader dan wel niet kunnen leveren?
Iemand nog ideeen .

De kachel verbruikt tijdens de opstartfase ongeveer 10 Ampere. Dat moet de voeding kunnen leveren. Veel acculaders kan je ook als voeding inzetten en dan zou het met een lader moeten kunnen. Makkelijker is een accu met een aangekoppelde lader. Die accu zorgt ervoor dat de kachel goed opstart en de lader zorgt dat de accu bijgehouden wordt.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 21 jan 2021 13:18 #1246399

Busje komt zo schreef :
@ Ad: Je schrijft in je antwoord "ja en nee".
Maar in je toelichting lees ik alleen de "nee".

Hij heeft het specifiek over inbouw in een boot en hij zegt in het filmpje ook dat er tijdens/na het branden van de kachel water (condens) uit het aftappunt loopt.
Blijkbaar vormt zich bij zijn kachel wel condens dus.

Alereerst slaat dat ja en nee op het feit dat ik daarna over het verschil in situatie schrojf bij een auto of een boot.
En v.w.b. dat condenseren heb ik er al een keer aan gerekend.
Ik ga er even vanuit dat de hele uitlaat en ook de demper goed zijn geisoleerd.
Dan kan het verbrndingswater condenseren zolang de temperatuur van het rvs onde rde ongeveer 70 graden blijft.
Om rvs van , zeg nul, naar 70 graden op de warmen heb je per kg rvs 0,5 kJoules/graad* 70 = 35 Kjoules nodig.
De hele uitlaat weegt ongeveer 400 gram ( net effe gewogen , ligt nog in mijn garage) dus daarvoor is 0,4*35=14 KJ nodig.
Nu kun je uitrekenen hoeveel water je kunt condenseren met die 14 KJ.
De verdamopinswaarde van water is ongeveer 2200 KJ/kg dus kan er in totaal in die tijd 14/2200 = o,006 liter oftewel 6 cm3 water condenseren. Neem dat maar met een factor 3-5 vanwege de belabberde isolatie dan is dat nog steeeds een klein beetje.
De reden van dat hele kleine beetje waterdamp om dat brok rvs op te warme is de erg hoge verdampingswarmte van water op afstand de allerhoogste is van alle vloeistofffen.Van alcohol bijv. is die maar 800 KJ/kg . Zie ook lijstje beneden. Vergeleken met de soortelijke warmte van rvs dus enorm hoog.

Ps. moest allemaal een beetje snel dus als ik een fout heb gemaakt hoor ik dat graag. :whistle:
Ad
Laatst bewerkt: 21 jan 2021 13:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 21 jan 2021 13:30 #1246402

Wanneer ik al die kleine probleempjes lees die voorkomen nadat voor vrachtauto´s bedoelde kachels in scheepjes worden geplaatst denk ik toch blij te kunnen zijn met WALLAS kacheltjes, ondanks de extreem hoge prijs.

Nog in Holland had ik een 3000DX, het ding heeft in zo´n 15 jaar 55.000 tot 60.000 uren gebrand, enkele zeer strenge winters.
Altijd voldoende warmte en ook de boiler op 70º
Diesel uit die tijd betekende elke 2 jaar schoonmaken petroleum brandde veel schoner.
In die 15 jaar een paar koolborsteltjes versleten.

In zuid Iberica mezelf een nieuwe Wallas cadeau gedaan, omdat geen NL bedrijf naar Portugal wilde versturen kwam ik bij een grote dozenschuiver in Bremen terecht, die wèl naar Portugal verzond.
De doos (en kachel) leken open geweest te zijn, onderdeel uitgewisseld(?) Na korte tijd probleem in electronica.
Garantie af kunnen dwingen(!) via Wallas Finland.
Wèl juist met Kerst in de kou (niet zo heel erg in ´t zuiden).

Natuurlijk nooit meer een aanschaf in Bremen.
Uiteindelijk een bedrijf in Friesland gevonden met goede, klantgerichtte dienstverlening die wel naar Portugal wilde versturen. (Hager). Nu een Wallas 22.
Die kachel is nu enkele jaren in bedrijf.
Een goed ontworpen kachel, geen hete leidingen waar je brandblaren kunt oplopen of spullen aan kunt beschadigen.
De uitlaat warmte wordt zeer efficient teruggewonnen door de verse verbrandingslucht in een pijp eromheen aan te zuigen.
De uitlaat bovenaan de kachel, de meest logische plaats!

Stootwillen, lijnen en handen lopen geen schade op wanneer ze per ongeluk op korte afstand voor de uitlaat hangen.

Die zeer hoge aanschaf zou wel eens goed terug gewonnen kunnen worden door het veel betere (en dus duurdere) ontwerp.

Zo juist gemeten. Stroomverbruik op minimaal 0,25A, op maximaal 1A, plug 5A.
Brandstof verbruik op minimaal minder dan 0,1 liter per uur op maximaal ongeveer 0,25 liter per uur (nog niet nodig gehad, niet gemeten)
Ook de boiler wordt met de kachel warm gehouden, tussen 60º en 70º afhankelijk van water gebruik.
Met de moderne diesel lijkt het schoonmaken ook veel minder nodig te zijn.

Maar het belangrijkste is, geen zorgen te hoeven hebben door steeds maar storingen die kennelijk toch wel wat meer voorkomen bij andere fabrikaten.
Voor mij het prijsverschil meer dan waard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 21 jan 2021 14:01 #1246413

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Saeftinghe schreef :
Wanneer ik al die kleine probleempjes lees die voorkomen nadat voor vrachtauto´s bedoelde kachels in scheepjes worden geplaatst denk ik toch blij te kunnen zijn met WALLAS kacheltjes, ondanks de extreem hoge prijs.

Er zijn niet zoveel problemen met die kachels. Ze zijn ook niet alleen bedoeld voor vrachtauto's. Het zijn gewoon standkachels. Van de duurste Webasto tot de goedkoopste Chinees is bekend dat je ze prima in een boot kan installeren. De fabrikanten van dure kachels leveren daar complete installatiekits voor, bij de goedkope kachels moet je dat zelf samenstellen. Het feit dat een dieselkachel nu voor iedereen betaalbaar is, maakt alleen dat er door doe-het-zelvers informatie gevraagd wordt aan gebruikers die die ervaring al hebben. Daar gaat dit draadje over.
Iemand die voor zijn bootje ongeveer 200,- wil uitgeven voor een beetje warmte, zeker als hij 's winters niet doorvaart, krijg je m.i. echt niet aan een Wallas, hoe mooi die ook is.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 21 jan 2021 14:02 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 21 jan 2021 15:17 #1246424

Eclips schreef :
Saeftinghe schreef :
Wanneer ik al die kleine probleempjes lees die voorkomen nadat voor vrachtauto´s bedoelde kachels in scheepjes worden geplaatst denk ik toch blij te kunnen zijn met WALLAS kacheltjes, ondanks de extreem hoge prijs.

Er zijn niet zoveel problemen met die kachels. Ze zijn ook niet alleen bedoeld voor vrachtauto's. Het zijn gewoon standkachels. Van de duurste Webasto tot de goedkoopste Chinees is bekend dat je ze prima in een boot kan installeren. De fabrikanten van dure kachels leveren daar complete installatiekits voor, bij de goedkope kachels moet je dat zelf samenstellen. Het feit dat een dieselkachel nu voor iedereen betaalbaar is, maakt alleen dat er door doe-het-zelvers informatie gevraagd wordt aan gebruikers die die ervaring al hebben. Daar gaat dit draadje over.
Iemand die voor zijn bootje ongeveer 200,- wil uitgeven voor een beetje warmte, zeker als hij 's winters niet doorvaart, krijg je m.i. echt niet aan een Wallas, hoe mooi die ook is.

Dat is precies waar het om gaat. Voor die paar dagen per jaar dat de kachel aan moet, wil ik geen 2000 euro betalen.
Als ik heel veel zou winterzeilen of op de boot zou wonen dan zou het anders zijn. Dan moet je een heel bedrijfszeker apparaat hebben dat bijv. ook warm water maakt zoals Saeftinghe beschrijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.370 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl