Busje komt zo schreef :
@ Ad: Je schrijft in je antwoord "ja en nee".
Maar in je toelichting lees ik alleen de "nee".
Hij heeft het specifiek over inbouw in een boot en hij zegt in het filmpje ook dat er tijdens/na het branden van de kachel water (condens) uit het aftappunt loopt.
Blijkbaar vormt zich bij zijn kachel wel condens dus.
Alereerst slaat dat ja en nee op het feit dat ik daarna over het verschil in situatie schrojf bij een auto of een boot.
En v.w.b. dat condenseren heb ik er al een keer aan gerekend.
Ik ga er even vanuit dat de hele uitlaat en ook de demper goed zijn geisoleerd.
Dan kan het verbrndingswater condenseren zolang de temperatuur van het rvs onde rde ongeveer 70 graden blijft.
Om rvs van , zeg nul, naar 70 graden op de warmen heb je per kg rvs 0,5 kJoules/graad* 70 = 35 Kjoules nodig.
De hele uitlaat weegt ongeveer 400 gram ( net effe gewogen , ligt nog in mijn garage) dus daarvoor is 0,4*35=14 KJ nodig.
Nu kun je uitrekenen hoeveel water je kunt condenseren met die 14 KJ.
De verdamopinswaarde van water is ongeveer 2200 KJ/kg dus kan er in totaal in die tijd 14/2200 = o,006 liter oftewel 6 cm3 water condenseren. Neem dat maar met een factor 3-5 vanwege de belabberde isolatie dan is dat nog steeeds een klein beetje.
De reden van dat hele kleine beetje waterdamp om dat brok rvs op te warme is de erg hoge verdampingswarmte van water op afstand de allerhoogste is van alle vloeistofffen.Van alcohol bijv. is die maar 800 KJ/kg . Zie ook lijstje beneden. Vergeleken met de soortelijke warmte van rvs dus enorm hoog.
Ps. moest allemaal een beetje snel dus als ik een fout heb gemaakt hoor ik dat graag.
Ad